Kirjoittaja Aihe: Sääksjärvi Trike pyörillään  (Luettu 19784 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Sääksjärvi Trike pyörillään
« : Toukokuu 30, 2014, 20:13:35 ip »
Keskenhän se on vielä ankarasti. Kaikki muoviosatkin vielä tekemättä. Niiden määrä jää kyllä minimiin sillä painoraja pyrkii ylittymään vaikka osin tarpeellisiakin osia olen joutunut deletoimaan kokonaisuudesta että saisi painon jäämään alle lain määrämän kokonaispainon. Stone oli huomattavasti helpompi muokata trikeksi koska sen kokonaispaino on korkeampi: 480 kg. Cali III:sen paino kun saa olla vain 460 kg. Mielestäni tuossa on jonkinlainen ristiriita. Cali Stone on alunperin riisuttu malli mutta Kolmosessa on kaikenlaista himmeliä ja kaatumarautaa vakiona.

Painon kanssa tuskailua:
http://www.motomatti.fi/2014/05/saaksjarvi-trike-loppukokoonpano-jatkuu.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2014, 23:40:30 ip »
Noista eri peltivanteista ja renkaista löytää valkkaamalla kevyitäkin versioita. Oman auton omat valssit ovat selvästi painavammat, kuin tilalle löytämäni Renault Twingon vastaavat. Alumiiniset ovat järjestään painavampia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2014, 23:44:10 ip »
Lainaus
Alumiiniset ovat järjestään painavampia.
Juu, niitä sanotaan kevytmetallivanteiksi....

Projektin kustannusarvio pyrkii ylittymään niin ei kauheasti ole varaa valikoida vanteitakaan. Hiekkapuhallan ja maalaan nuo ja hankin uudet kulutuspinnat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2014, 09:37:51 ap »
Mikäs tuossa on pulttijako?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2014, 11:05:45 ap »
En muista jakoa. Tein vetoakselin laipan itse enkä pannut mieleen pulttijakoa. Tein jaon vannepariin sopivaksi joka sattui olemaan varaston nurkassa ja sopimaan kokonaisvälityssuhteeseen. Illalla tiedän jaon. Käyn tekemässä tankin hanan korjauksen. Eilen kyykkiessä selkälihakset jumahtivat niin asennushommat eivät tänään sovi enkä halua syödä relaksantteja kuin leipää.
Tosiaan, kevyimmät vanteet mitä löytyy olisi haussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2014, 12:00:33 ip »
Laitapa tuo vannekoko, haluttu rengaskoko ja pulttijako tänne, niin katsotaan mitä voin asialle tehdä. Niin ja puntaroi nuo myös, tietää mitä tavoitella. Voin osallistua vaikka talkoilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2014, 18:58:29 ip »
Saabin vanteet. En tietenkään muistanut mitata mutta eipä noissa kovin montaa pulttijakoa ole ja tarvis olisi juurikin 15 tuuman vanteista. Mahdollisimman kapeaa vannetta etsitään. Ehkäpä alkuviikosta muistaisin ottaa myös mitat.

Liittenä kuva vanteesta. Milloinkahan tuollaisia on ollut käytössä?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2014, 19:19:45 ip »
Taitaa olla Saabin se pienempi jako. Mulla saattaa olla tallissa satsi saman jaon peltejä. Katson nuo ainakin. Ja laitan vähän uistinta järveen aiheesta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2014, 20:54:21 ip »
Kiitos jo etukäteen.
Kävin pajalla ja sain jopa Sääksjärvi Triken käymään että kulkemaan. Parin tunnin sisään on blogissani kuvia ja tarinaa tän päivän tekosista. On muuten jämpti että ei lähtenyt edellissyksyisellä bensalla käyntiin mutta uudella bensalla pamahti heti tulille.

Nyt tarvittaisiin kapeamman pään 15-tuumaisia vanteita pari katsastusvarusteiksi. Toki noistakin olemassa olevista saan käypäiset kunhan hiekkapuhallan ja maalaan. Myöhemmin ehkä sitten 17-tuumaiset valuvanteet ja matalammat renkaat.....
Pulttikehä 108 mm ja keskireikä 65 mm.

Tuommoisia ollut Saab 9000 -85 alkaen ja Saab 900 -87 alkaen.
Lähde: Saab Tietopankki

900 7/1987-
pulttijako 4x108, keskireikä 65mm
vanteen koko 5,5x15" ET38/40
-sopii myös 7x15" ET35 / 7x16" ET35 / 7x17" ET35
vakio rengaskoko 195/60/15 ja sitä kapeammat
-sopii myös 195/65/15, 205/50/16, 215/45/17
suosituksemme:
-195/60/15 (6x15 ET33 = 9000 vanne)
-205/50/16 (7x16" ET~30-35)

9000 1985-1998
pulttijako 4x108, keskireikä 65mm
vanteen koko 6x15" ET33 tai 6,5x16" ET27
(-205/55/16 (7x16" ET~25-30))
(-225/45/17 (7x17" ET~25-30))
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2014, 16:33:39 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2014, 21:52:01 ip »
Muoviosastoakin pääsin aloittelemaan. Lisäksi kaikenlaista pikkusäätöä ja sählinkiä tulppien kanssa. Jos hyvin menee niin viikonloppuna pääsee kokeilemaan miltä syrjäinen sivutie tuntuu.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-hienosaatoa-ja.html

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2014, 22:10:37 ip »
Takalokarit ja -valot, väliaikaiset, on asennettu. Näillä mennään jarrutestiin ja katsastukseen.
http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-takavalot-paikoillaan.html
Koeajoja pitää suorittaa että mahdolliset virheet ajo-ominaisuuksissa paljastuisivat. Tämän tyyppistä taka-akselin tuentaa kun en ole ennen nähnyt: taka-akseli heiluu pyörän pituusakselin ympäri niin että runko ei kallistele sivusuunnassa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2014, 09:03:54 ap »
eilen näky ohi ajaessa olan yli vilastuna trike motoitalian pihalla sen verran oli kaukaa että ei nähnyt miten oli motorisoitu ehkä sääksjäven kolleega

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2014, 10:13:11 ap »
Oliko minkäkin värinen trike?

Sääksjärvi Trike seisoo tallissansa kunnes koittaa lain määräämä jarrutesti. Sen suorittaa auktorisoitu virallinen testauslaitos. Toistaiseksi ei ole tietoa missä ja milloin sellaista maassamme järjestetään. Siihen hupenee rahaa reilut 500€. Lisäksi muutoskatsastus kuluineen. Vasta niiden jälkeen saa luvan ajaa yleisellä tiellä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2014, 12:36:39 ip »
Onhan noita trikejä Suomessa ohan reilusti. Eilenkin alle sadan kilsan matkalla näin kaksi. Ei toki Guzzeja, mutta kuitenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sääksjärvi Trike pyörillään
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2014, 18:15:37 ip »
Se Guzzitrike siellä Heipan myymälän pihassa Tammisillassa oli Latimon oranssi Carillofornia Trike matkalla Nauvoon.
Kyseinen yksilö on mun ensimmäinen trikeyritelmä. Näköjään toimii vielä.

Tänään kävin testaamassa Sääksjärvi Trikeä maantielenkillä. Muutoin meni iloisesti. Pikkuisen pitkä on perävälitys. Pitää katsoa vielä tarkemmin moottorin säädöt kohdalleen josko löytäisi lisää vääntöä. Perävälityksiä onneksi saa lisää. Varsinkin tiuhempia. Tämä nykyinen on DX Corollasta. Nopeusmittari sen sijaan näyttää hiukan liian isoja numeroita nopeuteen nähden. Teen GPS-tutkimusta paljonko on virhettä kunhan muut asita tulevat kuntoon.

Oikea takajarru ryhtyi jossain vaiheessa pistämään hanttiin. Eli laahasi. Tutkimuksen tuloksena ilmeni että käsijarrumekanismi on tullut säädetyksi liian liki sillä puolen. Kun pysähtyi ja jäähdytteli niin taas matka jatkui. Takajarrut jarruttavat varsin herkästi pyörät lukkoon. Kuminsavua sain aikaiseksi useita kertoja ja molemmista takarenkaista yhtä aikaa. Siltä osin ei tarvitse pelätä jarrutestin tulosta.
Huomenissa tutkin oikean puolen jarrusatulan perinpohjaisesti ja selvitän miksi sen automaattisäätö on niin herkkä.

Pieni öljyvuoto ilmeni: oikean puolen venttiilikopan tiiviste päästää hieman öljyä jäähdytysrivoille. Ei aiheuta välittömiä toimenpiteitä. Kohta on isompi huolto jossa venttiilit säädetään.
Vaihteisto pitää kahinaa mutta mikään vaihde ei ulise tai käyttäydy muutoin huolestuttavalla tavalla. Pitänee laittaa uudet öljyt huollon yhteydessä ja sitä ennen tarkistaa nykyisen öljyn määrä.

Keula vaikuttaa hiukan makaavan. Lähes puolet joustomatkasta on ulosjouston puolella. Pitänee tutkia etujousien kantavuutta ja tehdä asiaan kuuluvia säätöjä. Voi vaikuttaa myös ajettavuuteen.

Koeajoreissulla tapasin myös muita trikeharrastajia. Monenalaista viritystä oli heilläkin pyörissään mutta olin ainoa jolla oli peruutusvaihde. Siitä pisteet.