Kirjoittaja Aihe: v65c käy kun tulpanjohdon ottaa tulpasta irti, huulilevaan ei kun laittaa kiinni  (Luettu 2500 kertaa)

RankkaRaippa

V65c vm 86.
Mielenkiintoinen vika, kun tulpanjohdin irroittaa ja asettelee tulpan huulille, niin käynnistyy.
Mutta jos laittaa kunnolla kiinni ei lähde, ei vaikka kuinka pyörittelis. Ja molemmille sylintereille sama juttu. Tuli mieleen että oliskohan maatto vika?
Viime syksynä sammutin kun olin lähdössä ajelulle, sen jälkeen ei käyntiin lähtenyt.
Olisiko teillä vastaavia kokemuksia / vinkkejä?

Ps kyllähän tuo kulkin menee noin tulpanjohdot irtikin eteenpäin mutta ei varmaan pitemmän päälle hyvää tee.

Hajakenttä

Oli kerran tuollainen ilmiö sellaisella laitteella kuin Wartburg. Ei kylläkään kaikilla (3) pytyillä. Syy oli se, että tulpan hattu oli sisäpuolelta likainen. Kun se oli pohjaan painettu läpilyönti kipinöi tulpan kaulan ja tulpanhatun välissä piilossa runkoon, eikä lainkaan itse tulpassa. Kun se hattu oli ihan vaan huulilla löysästi oli etäisyys runkoon juuri sen verran pitkä, että kipinä poksahti helpommalla tulpan kärkivälissä. Ihan jonkin aikaa sitä sai ihmetellä, ennen kuin sattumalta huomasin asian laidan. Sillä laitteella, nimittäin sai varautua mihin vaan sähkövikaan.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

Mulla teki tuota samaa kärkisyttyinen 750cc. Tulpat oli likaiset. Johtui huonoista säädöistä kaasareissa. Säädöt kohdilleen ja uudet tulpat, toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

Edukkaimmin onnistuu ultraäänipesemällä tulpanhatut ja tulpat. Tai sitten vaihtaa kaikki uusiin. Puhdistuksen jälkeen kannattaa mitata tulpanhattujen sähköiset ominaisuudet. (Vastusarvo, tyypillisesti 5 kOhm tai mitä korjaamokäsikirja/varaosaluettelo sanoo, sekä mittaus johdinosan ja kuoren välillä jossa vastuksen pitää olla ääretön.) Hatussa voi silti olla jo vika vaikka se puhdistamisen jälkeen toimii mutta kastuessaan tai likaantuessaan vika uusiutuu. Tulpanhattuja ostettaessa, varsinkin tarvikehattua, tulee erityisesti kiinnittää huomiota tulpanhatun vastusarvoon ja kiinnitystapaan tulpanjohtoon. Elektroninen (digitaalinen) sytytysjärjestelmä on kokonaisuus jossa jokaisella komponentilla on määritellyt speksit joten niitä on syytä noudattaa. Eli ihan mikä tahansa kierteeltään sopiva tulppa tai nätti tulpanhattu ei käy.

TunturiTT

Tuota kostean kelin pätkimistä teki mulla Honda joskus. Hattu oli ehjä mitattaessa, mutta sadekelillä pätki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.