Jouduin viikko sitten maanantaina tekemään elämäni raskaimman päätöksen. Pitkäaikainen ystäväni, sekarotuinen koirani Salli, piti päästää autuaammille metsästysmaille. Pari viikkoa aikaisemmin olimme huomanneet, ettei vanhalla tytöllä ole kaikki kunnossa. Väsyminen lenkillä ja hengityksen muuttuminen hankalammaksi olivat oireita pahemmasta. Neljä vuotta sitten poistetut kasvaimet olivat palanneet entistä vahvempina ja agressiivisempina. Olivat päätyneet keuhkoihin.. Röntgenkuvia katsellessani se iski, koirani ei tästä enää selviäisi. Isokin mies romahti, kun tajusi mitä on edessä. Lopulliset hyvästit. Kiintymys sympaattiseen ystävään on vahva. Ei sitä päätöstä koskaan haluaisi tehdä.
Lähestulkoon joka aamu ja ilta viidentoista vuoden ajan on Salli ollut vierelläni. Nöyränä, pyyteettömänä ja vahvana, tilanteissa, jossa itse olen ollut heikko. Pakottanut minut aamulla ulos, ja vielä viimeisenä illalla. Ollut mukana kaikessa, joka paikassa ja nähnyt ja kokenut saman kuin minä. Auttoi minut vaikean avioeron yli, kohtasi kanssani uuden kumppanini, todisti lapseni kotiin tuloa laitokselta. Salli vartioi joka kerta kellarin luukulla, kun sinne laskeuduin, istui kainalossani, kun lämmitin puuhellaa. Söimme lakua jokainen syntymäpäivä, piti nenän mustana.
En valinnut koiraa viisitoista vuotta sitten, se valitsi minut. Kiipesi syliini ja nukahti. En enää laskenut Sallia käsistäni. Kiinnyin välittömästi tähän mustanaamaiseen karvatukkoon. Sallista kasvoi mainio urbaani koira. Asuin tuolloin kerrostalossa ja koira piti opettaa olemaan päivät yksin ja haukkumatta. Helpommin sanottu, kuin tehty, kun koira koostui pystykorvaisista metsästyskoirista. Parin vuoden päästä muutto omakotitaloon syrjempään oli lottovoitto. Omaa tilaa ja tarha. Tarhasta pystyi vartioimaan omaa aluetta ja komentamaan ohikulkijoita. Otimme myöhemmin Sallille kaveriksi toisen koiran, Aamun. Siitä se riemu sitten repesikin, kun ensimmäiset kaksi vuotta Salli ei hyväksynytkään villiä tulokasta. Mutta ajan oloon heistäkin tuli kaverukset, jotka katsoivat toistensa perään ja mahtuivat samaan koppiin tarhassa.
Kasvattaja, jolta Sallin hain sanoi:"Siinpä on sinulle nyt vastuuta 15 vuodeksi." Miten viiltävän totta tuokin on. Miksi sen piti olla totta. Harmittaa myös sen vuoksi, ettei lapseni koskaan tule tuntemaan minun parasta ystävääni. Voin vain kertoa tarinoita ja näyttää kuvia.
Viimeisellä reissulla lääkäri sanoi Sallin vahvan sydämen lyöneen virheettä loppuun asti. Kyllä minä sen tiesin. Kipu jo hieman hellittää, muttei katoa koskaan.
Häntä kippuralle Vanha ystävä!
Salli 11.1.1999-7.4.2014