Kirjoittaja Aihe: Tunnetteko 2-syl  (Luettu 3826 kertaa)

Guzzr

Tunnetteko 2-syl
« : Maaliskuu 27, 2014, 21:08:37 ip »
Tämmönen malli:
Onko tuttu?
R 100 S Modell Air Line 1980

TunturiTT

Vs: Tunnetteko 2-syl
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2014, 22:42:54 ip »
Ilmeisesti kyseessä joku bemari?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2014, 09:23:20 ap »
Tollaista tietoa löytyi googlettamalla, eli malli on R 100 S:n "hienompi" versio:

BMW added 2 limited editions for the year 1980.  One was the limited edition R100S "Exclusive Sport," in metallic silver with triple-tone blue stripping on the fairing, fuel tank, and seat tail-piece. This limited edition also included chrome shock absorber springs and polished fork legs, rocker covers, and final drive housing. Its rear fender and side covers were silver with "R100S" decals. The cast wheels were also a matching light silver. Price for a new "Exclusive Sport" in 1980 was $6,595 (USD).

Taken from: Original BMW Air-Cooled Boxer Twins, 1950-1996 by Ian Falloon, 2003 MBI Publishing Company, St. Paul MN. ISBN 0-7603-1424-1 (1980 R100S, R100T, R100/7 and R80/7, page 85).

I have also heard that the 1980 BMW R100S Exclusive Sport aka "The Airliner" was built to commemorate an anniversary of one of the German Airlines. I believe the Airline was Luftansa. The bike was nicknamed the Airliner and is extremely rare.

iso-masa

« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2014, 11:25:30 ap »
Kyseessä on uskoakseni juuri BMW R 100 :n erikoismalli tyyppinimeltään Maurel. Juuri kuvan mukainen oli vielä viime viikolla myynnissä Nokialla mutta ei löydy enää nettimotosta joten kaupat on varmaan tehty.

Guzzr

« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2014, 22:29:44 ip »
Kiitos mallitiedoista.
Kyllä, ostin tämän moottoripyörän.
On melkein samannäköinen kuin ylläolevassa kuvassa. Lisäksi varustettu mustilla syl.suojaputkilla.

En tiedä jos tänne ´sopii´, mutta kerron vähän lisää ; kun olen Guzzistikin:

Miksi tein tämän vanhan BMW-n hankinnan? No, on kivaa , ja
- "Uus" merkki ja mp-valmistusmaa minulle.
-Ùusi moottorityyppi/malli 2:della syl. ja bokserimoottori.
-En ole omistanut mp tällä värillä ennen (ajanut 40 v.), enkä ole ajanut tää. katetyyppilla varust. m.-pyörällä .(Le Mans aika lähellä). Kerran ajoin kaverin ostettu -82  RT kotiin mp-kaupasta
 Seinäjoelta. Muistan myöskin kerran MG-kok.ajon Kurikan leirintäpaikalla - siellä oli hieno CS - telttanaapurina.(nostalgiasyytkin)
-S on sporttipyörämalli; matkaajoon sopiva mp.
- Näitä "ikiliikkujia ? Nyt ajettu 68 000 km.
-On museokatsastettu, ja edullinen liikennevakuutus - saa ajaa kun halua ilman ilmoituksia (30 pvä/vuosi -ohjeiden mukaan )
-Kaks.-henkil -mpyörä.
-Superbike 70 - 80-luvulla ja harvinainen mp-malli.

On aika´ hyvännäköinen ollakseen Bemari.
-Laukutkin mukana ja mp hyvässä kunnossa .

Kotimatkalla havaittu:
Mp,n hyvät maantieajoominaisuudet , rauhallinen moottorikäynti 100 km tuntivauhdissa ja kulutus oli 5,1 litraa , +5 celsius.
Keula oli vähän outo mulle - ei ollut "tuttu". Oli väh. epävakainen/horjuva hitaassa vauhdissa. Ohjauslaakeri huomasin oleva aika tiukka ja vaimenn.
Paras meni kierroksilla 2700 - 4000 k/min.
Volttimittari näytti 15 ?
On todella hyvä kate, ei huomannut kuormaautojen tuuliviimasta ollenkaan
Automaattinen takaisinmenevä sivutuki ja voi käyttää satulassa istuen.
Aika korkea tanko, kun oli vaihdettu korkeammalle.
Hyvä kun oli muovi"pala´kaasukahvalla - sai väh. "tuki ajaessa.

Bing vuoti bensa kerran matkan aikana  .(Heti kraana kiinni! )
Ei öljyvuotoja, paitsi vähän kardaanin täyttöruuvilta.
Hyvä kun oli alle uudet renkaat, mutta ( Bridge. Battlax ja Shinko Tour Master(max speed 240 km/t) - ja, en tiedä?

Kotona katsuttu:
Kevyt runkorakenne ja kevyt moottori(luulen) = kevyt moottoripyörä.
Sivumuovipaneelien kiinnitys olivat parilla pitkillä O-renkailla(35 cm).
Etuvalon sivulla on p. virtalukko.
Mp-kello aloitti toimimaan perjantaiyön aikana tallissa, ilman tehtyjä toimenpiteitä, ja kellonaikaakin oli melk. oikea - mysteeri vai taika -
                           ehkä se tiesi että kesäaika oli tulossa :P

Olen tilannut: Pari tankkimerkkejä ja mietin uuden katelasin osto - aika hintainen on.
Mp,n ventiilikopat eivät ole osuneet pyörän 32 v. ajan asfalttiin - ei ollut semmosia "merkkejä" - vai oliko vaihdettuja?
On iso tankki, 24 litraa.

Sen lisäksi: Uuden (tai melk.uus/2-3 v. vanha mp) hankkiminen oli vaikea tehdä, kun en halunnut vaihda pois mun ZZR,n.
    Ja maksavat paljon, ja arvo putoaa nopeasti nykyään ja ehkä olenkin
´keräilijä´-motoristi.

Jos vertaa mallitietoja näiltä vuosilta:
_ Moto Guzzi 1000 SP ja MG 850 LM llä ovat max.vääntö yli 8 ja
   BMW 7,6, kun taas MG,llä on melkein sentin pitempi isku sylintereissä.
_Tehot ~samat.
_ MG syt.järjestelmä akku/katkais. ja BM elektron.sytytys (ainakin -82 mallissa) -tämä Maurer en tiedä vielä.
_Katteet vähän erilaiset.
Muuten suht. samanlaisia, mutta B,llä "riipputis." -
  Moto Guzzit nuoremman näköisiä ;)

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2014, 17:18:39 ip kirjoittanut Guzzr »

classic

• Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2014, 10:00:28 ap »
Onnittelut hankinnasta. ( on hyvä kokeilla erilaisia..)
Kun olin nuori 80-luvun alussa niin boxeri bemuista sanottiin (valtaosalla porukoista oli japsit!) että sitten vanhana voisi tuollaisella ajella!
(bemut olivat kalliita ja vain vanhemmilla motoristeilla oli niihin varaa? ja viimeisimmät japsit oli muotia ja katu-uskottavia!)

No tietenkin piti jo silloin nuorena noita kokeilla. Minulla oli 60/5 ja urheilullinen 65LS ja broidilla 75/5 ja R100RT jne.

Ja olen joillakin bemuilla vielä nykyäänkin ajellut.
K1 mallin hankintaa olen sen erikoisen ulkonäön takia muutaman kerran harkinnut. Broidilla on sellainen.
Myös se "superbike" eli 90S jossa muuten on dellorton kaasarit on ollut mielenkiinnon kohteena sekä alkupään GS:tkin.
Välillä 90S:stä pyydettiin jo aika kovia hintoja.. nyt ovat taas aika edullisia kuten vanhat bemut tällähetkellä muutoinkin.

Mitä olet mieltä bemun äänistä? Itseäni ne eivät vakuuttaneet. (en tosin vakio guzzienkaann ääniä hienoimpina mahdollisina pidä jos vertaa esim agustaan, laverdaan tai ducatiin.. kisarööreillä guzzi ja bemukin on kyllä aikamoinen thunder! )

Hyvillä renkailla vanhat bemut olivat ihan hyviä ajaa, vähänkin kuluneilla renkailla pitkittäisurat ja ajoratamerkinnät tiessä olivat aika pahoja.
Toinen asia mikä on jäänyt mieleen vanhoista bemuista on guzzeja isompi kardaaniefekti. Esim. Magni yritti lyhyemmällä ja kovemmalla takajousituksella saada bemun ilmiötä kuriin.
Tuollaista 1980 mallia en ole muistaakseni testaillut. 1979:llä Rt llä olen ajellut.

Jos haluaa päästä halvalla, helpolla ja luotettavasti reissaamaan niin kyllä tuollainen bemu on hyvä hankinta.
Tuossa sinun yksilössä on vielä ekstrana tuo mallierikoisuus/väritys.
 (kaverilla jolta ostin Bevel Ducatin olisi myynnissä hieno CS bemu jos joku sellaisen haluaa).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2014, 12:26:29 ip kirjoittanut classic »

Guzzr

« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2014, 21:09:53 ip »
Eilen tein maalaushommia, musta keskituelle ja jarrusylin. alle
ja moottorin puhdistus.
Tänä iltana taas otin katelasin irti -puhdistus alle, sisäpuolella ja väh. reunakumi-liimaus. Ja tavaratelineen
huolellinen kiinnitys ja Korrek-tuote käyttöön.

Aito Bokseriääni ja ventiilitkin kuulen - täytyy katsoa, mitata ja säätää.
Kardaani, eurooppalainen ja veteraanista oli kysymyksestä tää kertaa.
Äänet, mun mielestäni : Suurin piirtein
Japsit 4 syl 4 = kierroksia
BMW ja Guzzit = rauhalliset, suht sopiv äänekkäitä. K-malli väh ulvova moott.ääni.
HD = liikaa ääntä , ja vaikuttavat hitaita ja raskaita
Gold Wingit ja pannu = hiljaisia ja raskaitakin.
VFR ja Ducce = hienot äänet.  Duc. kuivakytkin-mek. ääniä.

Kun lähde pitemmille matkoille hiljainen ääni on edukseen.
Laverda aattelin mutta niitä ovat vaikeita löytää alkuper.kunnossa/sop.hintaisia 1000 cc. Ja pelkäsin
tärinöitä vähän ja näitä ovat aika harvoin kateella ( ja vähemmällä muovilla satulan ympäri).
? Myitkö  Lav 750

BMW

« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2014, 08:55:28 ap »
Kyllä toi vanha bokseri on mukava ajella pitkiäkin matkoja. Ei juurikaan tärise, ääni on hiljanen, meno on vakaata kunhan on hyvät renkaat alla. Renkaille on tarkka; huonoilla tai epäsopivilla tuntee urat ja muutenkin levoton ajettava. Mulla toi R80/7 -78 museokapine on ollu pitkään ja aina vaan yllätyn lähtiessäni sillä reissuun, kuinka mukava se on. Onnea vaan uudelle pyörälle.

classic

• Vieras
« Vastaus #8 : Huhtikuu 02, 2014, 09:07:49 ap »
Mukavaa puuhaa riittää.. Itse pesin Ghezzi - Brianin eilen. Kylmä tuli ulkona pestessä! Tuli siihen ajeltua noin 650 kilometriä noina muutamina aurinkoisina päivinä.

En myynyt pyöriä vaan otin aika pian ilmoitukset pois. Oli ihan mukavasti kysyntää ja saattaa olla että GT 750 Laverda saa uuden kodin? (ilmoituksista oli muutoin hyötyä..)
Kun eii tullutkaan ihan pakottavaa tarvetta luopua niistä (kahden peräkkäin ostetun kalliin pyörän oston takia) niin mielelläni ne pidän itselläni.  :)
Lainasin eilen pitkästä aikaa kaverilta viimeisen puolen vuoden Classic Biket. Pikaisella selauksella näyttäisi olevan aika nopeaa tuo joidenkin pyörien haluttavuuden /hintojen nousu.. Jos olisin nyt hukannut pyöriä niin kuin aioin niin olisi tullut tehtyä joiden pyörien kohdalla kauppoja väärään aikaan.
 Joku joskus sanoi "ei ne tuossa mitään pyydä" eli olkoot odottamassa omaa vuoroaan.  :D Minun tallissa näköjään pyöriä kypsytetään kuin viinejä viitisen vuotta ennekuin ne pääsee entisöintiin..  ;D
 Osa taitaa olla kylläkin ns. eläkesäästämistä! Toivottavasti eläkettä (pyöriä) kertyisi  kun ei tästä palkkatyöstä mitään kerry! Säilytystilojen rajallisuuden takia olen koettanut pitää pyörämäärän kohtuullisena ja nostaa pikkuhiljaa tasoa.
(aika paljon mukavampaa tuo "eläke"pyöristä nauttiminen kuin näkymättömiin säästetyt rahat joista ei ehkä näe vilaustakaan  :))
Mukavia hetkiä klassikoiden kimpussa.