On ihan hyvä vaihtoehto luottaa ammattilaisiin tietokoneen ylläpidossa. Useimmiten kuitenkin tavallisten kotikäyttöisten kohdalla ylläpito on niin triviaalia, että se kannattaa opetella itse hoitamaan. Aina ei ole ammattilaista tai nörttiserkkua saatavilla juuri siihen akuuttiin tarpeeseen. Kallistakin tuppaa olemaan ja turhaa. Mitään vaikeaa siinä ei ole, varsinkin kun koneiden ja systeemien valmistajat ovat tehneet asian helpoksi. Toista oli ennen...
En halua kiusata, mutta tuo MS Security Essentials löytyy ihan sillä hakusanalla verkkoselaimella, samoin CCleaner. Monet ilmaiset ja jopa kaupalliset virusskanneriohjelmat ovat osoittautuneet itse malware luokan haittaohjelmiksi. Mikkisoftan ammattilaiset osannevat tehdä parhaat turvaohjelmat omalle systeemilleen. Ainakin testeissä ovat parhaiten menestyneet.
Aina kun kysytään ihmisten yhteisöllisyyden perään ja vaaditaan auttamaan lähimmäistä, niin minä olen luvannut hoitaa asian omalta osaltani auttamalla vanhempia naapureitani näiden teknisten vempaimien kanssa. Se kun on ainoa mitä osaan, kun ei noita tappotöitä lasketa. Monta digiboxia, telkkaria ja tietokonetta on sutturoista selvitetty. Muutama mummo on opetettu taitavaksi tietokoneen käyttäjäksi.
Nyt on menossa Windows XP:n alasajo. Vaihtoehtoja on muutama. Yllättävän moni päätyy ilmaiseen ja helppokäyttöiseen Linux-jakeluun. Niille kun ei ole vieläkään yhtään toimivaa virusta. Uuden tietokonekaluston hankinta kuitenkin ottaa nykyään n. 500 € jos kunnollista aikoo. Jos entinen kalusto on päällisin puolin kunnossa, voi sen elinkaarta jatkaa Linuxilla, jos muistia on edes 500 MiB tai 900 MiB, tai jos parilla kympillä saa muistia lisätyksi. Linuxeja on n. 500 erilaista jakelua, ja variantit mukaan laskien tuhansia. Jokaiselle löytyy siis mieleinen.
Moderneihin koneisiin sopiva Linuxien lippulaiva lienee suosittu Ubuntu
http://www.ubuntu-fi.org/, josta on monta varianttia koneen ja käyttötarpeiden mukaan. Ubuntu on niin edelläkäyvä, että siitä on plagioitu Winows7:aan pikakäynnistinpalkki, launcher. Ja Windows8:aan järjestelmänlaajuinen hakukone, dasch. Mutta eivätpä ole huonosta paikasta pöllitty. Muita suosittuja Linux-jakeluita on esim. LinuxMint, CrunchBang, Zenwalk, Debian, JoliCloud, Android, Fedora jne...
Jos joku tarvitsee niin autan mielelläni Linuxin jakelun valinnassa, asentamisessa ja käyttöönotossa. Laittakaa privaattipostia. Enkä minä tee tätä Linuxin riemusanoman levittämiseksi. Se on kaupallisten intressi, ei ilmaisen Linuxin. Ja Linux-käyttäjien yhteisölle on aina parempi mitä vähemmän käyttäjiä on.
PS.
Unohtui mainita, että kaikkea ei nörttiserkku voi hoitaa, ja ammattilaiset tahtovat paljon rahaa. Yksi sellainen on tässäkin puheena olevassa tapauksessa, nimittäin varmuuskopiot. Ne on tehtävä ja ylläpidettävä omatoimisesti. Malwaren tekemiä tuhoja ei voi korjata helposti, vaikka itse virus tuhotaankin. Pitäisi korvata www-sivuston koodi varmuuskopiossa olevalla koodilla. Nyt kun sitä ei ole (arvaanko oikein?) kuten yleensä ei ole, voidaan vaan käydä se koodi läpi rivi riviltä ja poistaa linkitykseen johtavat kikkareet käsin. (Linuxiin voi tehdä automaattisen varmuuskopioinnin. En muista Windowseista.)