Kirjoittaja Aihe: Moottorirata  (Luettu 188264 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #105 : Syyskuu 04, 2015, 10:08:47 ap »
Oma mielipiteeni on että yleensä ajetaan liian jäykällä jousituksella ja iskunvaimennuksella. Hieman löysästä alustasta on vähemmän haittaa kuin liian jäykästä. Lisäksi sen säätäminen kohti optimia on helpompaa.
OK

Radallahan optimi säätö on just niin löysä, millä pystyy ajamaan.
??

Youtubeen: Adjusting the motorcycle suspension, niin löytyy Partasen hyviin säätöohjeisiin myös elävää kuvaa.

T,
Jukka

Ps. Kai se tämäkin otsikkoon "Moottorirata" liittyy ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #106 : Syyskuu 04, 2015, 10:25:40 ap »


Radallahan optimi säätö on just niin löysä, millä pystyy ajamaan.
??



T,
Jukka

Ps. Kai se tämäkin otsikkoon "Moottorirata" liittyy ;)

Juu, nykytrendi on tuo. Jäykkähän se on silti, mutta löysin, millä tulee toimeen. Ei siis ylikova missään tapauksessa, jäykempi kuin kadulla kuitenkin. Tästä taisi Camnin kanssa ollakin joskus juttua. Tuolleen säädettynä perä "kaivaa" itseään kiihdytyksessä, parantaen pitoa.

ps. Itse asiassa olen Partasen kanssa jutellut alustan säätämisestä. Aloitteli silloin Ducatin jälkeen Yamaha Cupin ajamista. On ihan mukava heppu ja tätä nykyä tietoa/vinkkejä alustan säätämisestä löytyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #107 : Syyskuu 04, 2015, 12:37:41 ip »
 
Radallahan optimi säätö on just niin löysä, millä pystyy ajamaan.

Juu, nykytrendi on tuo. Jäykkähän se on silti, mutta löysin, millä tulee toimeen. Ei siis ylikova missään tapauksessa, jäykempi kuin kadulla kuitenkin. Tästä taisi Camnin kanssa ollakin joskus juttua. Tuolleen säädettynä perä "kaivaa" itseään kiihdytyksessä, parantaen pitoa.
Vanha, kun olen, niin en ymmärtänyt että löysä onkin jäykkä - tämähän on huojentava tieto kaikille meille vanhoille  8)

No kyllä se selvisi, että tarkoittanet omaa tonti-ruonkoistasi omalla skaalallasi.

Kyllä ne tontien perät 80/90-luvun jäykillä Koneilla ja  Öhlinseilläkin kaivoivat, jotkut jopa luulivat, että keulii pelkällä kaasulla  ;)

Aiemmista: Vakiosäätöihin. Ja eiku reenaan...


T,
Jukka

Ps. Mikäli pyörässä on liian jäykät/löysät jouset, niin alusta ei saa mitenkään hyväksi pelkästään säätämällä. Valmistajilta selviää millaiselle kuormalle ko. alusta sopii.
Esim. joissain kyykyissä kuski varusteineen 85kg. Kevyen(~60kg)/raskaan(~100kg) kuljettajan on vaihdettava ohjeiden mukaiset jouset ja vasta sen jälkeen tarkemmat säädöt ovat tehtävissä.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #108 : Syyskuu 04, 2015, 19:59:29 ip »
Lainaus
kannattaa muidenkin asiasta kiinnostuneiden olla paikalla kun radalle päästään
Jos on luvattu apuja Guzzisteille tästä on pidettävä kiinni... siirretään keväämmälle jos säät ei salli. Pitää saada nekin mukaan joiden mieli tekee mutta eivät tohdi... Onhan se komeeta kun mennään vanhoilla maamoottoreilla... Asioista perillä olevat tahot ymmärtävät arvostaa.

Lainaus
Kai se tämäkin otsikkoon "Moottorirata" liittyy
Oma lopputulemani on että virheeni oli siinä että laskin etupäätä siviiliajon mieltymyksiini niin alas kuin oli mahdollista, lisäksi sivujalka olisi pitänyt irrottaa kiinnikkeineen niin että moottoriblokki jää ”puhtaaksi” kuten aikaisemman kuvani radalle rakennetuissa Guzzeissa asian laita on. Ajotaitojen ("miltä tuntuu kun menee oikein") ja asian yleisen ymmärryksen puolella on se että pitää osata ajaa sen mukaan, mitkä hilut pyörässä on kiinni ja miten se on säädetty. Kuitenkin yleiskäyttöön, radalle vain silloin tällöin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2015, 21:09:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: Moottorirata
« Vastaus #109 : Syyskuu 04, 2015, 21:23:39 ip »
     Banzai!
Ilahtuneena lukenut tätä ketjua..
Me ollaan pikkumiehen kera käyty 3 kesää Aprilia & Ducati kerhojen rata-ajo harjoittelupäivillä Botniaringillä..
Sitä suosittelisin kovin. Tähän mennessä minä ollut ainoa tunari "Guzzilla" , jos ei Ikkalan iltapyrähdystä vuosi sitten lasketa mukaan.. Siellä huippurata ja opetusta & vinkkejä saa niin paljon kuin kehtaa pyytää. Tage & kumppanit pitää siitä huolen. Jokunen ex-guzzi ukko toki ajellut mukana, mut eri merkkisellä pyörällä.
Tunnelma radalla ja iltatoimissa ollut täys kymppi tähän saakka. Siellä kans olis upeeta nähdä & varsinkin "kuulla" muita guzzeja.. Eipä mul muuta näin aluksi...

          T.Isä-Masa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottorirata
« Vastaus #110 : Syyskuu 04, 2015, 22:57:21 ip »
Se on jännä juttu tuo alustan säätö. Luulin omasta Tontista tuntevani alustan käytöksen. Olin säätänyt painumat suht hyvin kirjan oppeihin. Perässä joutuu laskemaan stereoperällä ennemminkin prosentteja liikeradasta, kuin millejä. Ei mene ihan linjassa monopolin kanssa. Ajelinkin näillä asetuksilla pari kesää. Viime syksynä sitten ajattelin säätää alustan mukavammaksi katuajoon. Poistin keulasta esijännitysmutikat (n. 25mm) ja perästä pudottelin Marsuista esijännityksen minimiin (jousina Hagonin vieterit, en muista jäykkyyttä). Vaimennuksen jätin  molempiin päihin koskemattomaksi. Keulassa vain testaamalla haettu sopiva öljysekoitus, perässä Marzzochin iskareissa itse järkätty shimmipakka, paine ja 20w öljy.
Unohtui sitten nuo säädöt alustaan, kun tänä kesänä menin radalle. Eipä ole ikinä tuntunut ajaminen niin helpolta tuolla pyörällä! Varmaan kellokin tykkäsi, kun oli selvää rentoutta ajossa. Ei tarvinnut puristaa, kun tuli niin  helpolla ajaminen. Rengaskaan ei revennyt lähellekään niin paljon kuin reilummalla jousella. Pohjaamista ei tullut vieläkään, mutta juorunippuside kertoo, että lähellä käy.
Eli pyöräkohtaisia eroja on, mutta pitää olla toistoja alla, että voi tuon todeta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorirata
« Vastaus #111 : Syyskuu 05, 2015, 00:17:24 ap »
Me ollaan pikkumiehen kera käyty 3 kesää Aprilia & Ducati kerhojen rata-ajo harjoittelupäivillä Botniaringillä..

Sitä suosittelisin kovin. Tähän mennessä minä ollut ainoa tunari "Guzzilla" , jos ei Ikkalan iltapyrähdystä vuosi sitten lasketa mukaan.. ..
 

Enskesänä isommalla guzziporukalla, eikös?

Silloon mullakin on muut kun dunlopit, ei niin kamalaa rengasta voi ollakaan kun roadsmart2, saakeli sentään, vei ilon tuostakin ajelusta....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Moottorirata
« Vastaus #112 : Syyskuu 05, 2015, 08:07:00 ap »
Jep, en oo Guzzilla vielä käynytkään radalla. Olisi hienoa kun onnistuisi ja olis vielä joku joka kattois ajolinjojen perään ja vinkkaisi korjaavista toimenpiteistä.
Kasi vee ei vee kasi

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: Moottorirata
« Vastaus #113 : Syyskuu 05, 2015, 21:13:21 ip »
..käypääkäs oikeasti vaakalla kaikki ajovarusteet päällä ,-tulee muuten yllättävän raskas tulos  :o

-KG-

Japi78

  • Viestejä: 14
Vs: Moottorirata
« Vastaus #114 : Syyskuu 05, 2015, 22:02:34 ip »
Tänään tuli tutkittua jousituksen asetuksia. Ilmeisesti ei ole pyörän kovuus mielyttänyt edellistä omistajaa: Molemmista päistä ruuvattu kaikki säädöt auki. Takaiskarin esijännitys oli kierteen päässä niin että kun nosti huoltopukille niin jousta pystyi käsin pyörittelemään. Teleskoopit tuosta täytyykin talvella huollattaa kun ovat vielä tehtaan öljyissä. Vanhanmallisia damping rod keuloja on tullut muutamia laitettua mutta ei tällaisia niin että tohtisiko itse tuota purkaa. Täytyy juniori pyytää huomenna mittanauhan varteen ja pukea ajokamat päälle. Jospa tähänkin pyörään alkaisi herkkyyttä löytymään kun ei ole erityisen helpolta eikä ketterältä tuntunut. Säädettävällä haka-avaimella sain säädettyä mutta kn-podit piti ottaa molemmilta puolin pois tieltä.

Kyllähän se hieno juttu olisi jos saataisiin kasattua jonkinlainen kirjava Guzzi-porukka radalle, ikäänkuin malliksi että ei ratahommissa niin väliä millä ajaa...

PS. on muuten syvältä naputella tabletilla...

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moottorirata
« Vastaus #115 : Syyskuu 07, 2015, 12:05:54 ip »
Jos on luvattu apuja Guzzisteille tästä on pidettävä kiinni...

Oma lopputulemani on, että jousitus yleisesti ottaen toimii, optimointi- ja oppimisvaraa on lujasti. Virheeni (ajotaitojen puuttumisen lisäksi) oli siinä että laskin etupäätä siviiliajon mieltymyksiini niin alas kuin oli mahdollista (iskarit max läpi yläkolmiosta + jousen esijännitys melko vähäinen), lisäksi sivujalka olisi pitänyt irrottaa kiinnikkeineen niin että moottoriblokki jää ”puhtaaksi” kuten aikaisemman kuvani radalle rakennetuissa Guzzeissa asian laita on. Ajotaitojen ("miltä tuntuu kun menee oikein") ja asian yleisen ymmärryksen puolella on se että pitää osata ajaa sen mukaan, mitkä hilut pyörässä on kiinni ja miten se on säädetty. Kuitenkin yleiskäyttöön, radalle vain silloin tällöin.

Itse tarkistaisin vielä jäykempien jousiesi pituuden vrt. alkuperäinen:
Pyöräsi keulan saa todennäköisesti säädettyä sinullekkin paremmaksi, koska se painuu tyhjänä turhan paljon eli 40mm, jonka jälkeen on jäykkä, painauman ollessa kuormattuna vain 8mm.
Keulan painaumaa pienemmäksi ja painaumien ero parin senttiin...
Jos olet mitannut nuo painumat noin, ei nykyisillä jousilla, mitkä ovat ilmeisesti myös lyhyemmät, keulaa taida saada hyväksi?



T,
Jukka

Ps. Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin Camn - Pannujesi jälkeen on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta alustaan...  ;)


Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #116 : Syyskuu 07, 2015, 18:37:33 ip »
Prologi:
Olen valmis antamaan nöyrästi periksi missä tahansa jousituksen säätöön liittyvässä asiassa asiasta perille oleville tahoille, jotka tietävät kokemuksesta miten asiat ovat.


Lainaus
Käyttäjältä Japi78: Ilmeisesti ei ole pyörän kovuus miellyttänyt edellistä omistajaa: Molemmista päistä ruuvattu kaikki säädöt auki. Takaiskarin esijännitys oli kierteen päässä.
Jos kyse on jousen esijännityksen säädöistä ja jouset eivät ole progressiivisia, tuolla säädöllä (jousen esijännityksen vähentämisellä edessä ja takana) on ymmärtääkseni säädetty vain korkeutta: ”When you adjust the spring preload, you move the spring seat. This will lower or raise the ride height, it does not affect the spring stiffness”. Sattunut lyhytjalkaisempi kuski kohdalle?
Lainaus
Käyttäjältä klassikko: keula irtosi ja tein loikan
Pitää muistaa että puheena olevassa pyörässä ei ole Guzzia kuin moottori ja vaihdelaatikko ja kuskilla on erinäinen kilometri takanaan. Muut pyörän osat  -erityisesti runko-  Ghezzi-Brian. Teho/paino –suhde ja ajo-ominaisuudet sen mukaiset = "no Guzzi content".
Lainaus
Käyttäjältä FOT: Itse tarkistaisin vielä jäykempien jousiesi pituuden vrt. alkuperäinen
En ole nykyisiä jousia itse tosiaan nähnyt irrallaan, mutta olen luottanut siihen että kun Öhlinsin auktorisoitu edustaja työn tekee, jousi on oikea 43 mm iskariin kuuluva jousi. Alkuperäiset olivat tekijän mukaan 4745-90 ja nykyiset 4745-10.  Välissä olisi vielä näköjään kuitenkin 4745-95. Kyllähän se viittaa liian löysiin jousiin, jos jo Guzzin ohje on, että esijännitystä pitää tehdä 13 mm käytettävissä olevasta 15 mm matkasta. Jos ajatellaan että esijännitystä olisi vaikka ”10 pykälää”, oltaisiin perusasetuksessa jo kohdassa 9.  Toisaalla Öhlins kertoo, että jousen esijännitys ei vaikuta jousen jäykkyyteen, sillä säädetään vain ja ainoastaan etupään korkeutta. Nyt kun esijännitystä on 8/15 mm, ollaan vieläkin painaumassa kuskin kanssa ihan suosituksen maksimirajoilla, kun staattinen uppouma on 48 mm ja suositus on "enintään 50 mm". Pitää siis kiristää mieluummin lisää eikä jousta voi vaihtaa löysemmäksi. Ostettavissa on vielä jouset 10,5 ja 11 kun nyt on 10, "ilmajouseen" (öljymäärään) ei ole puututtu ("compared to conventional type of front forks, the upside down forks are very sensitive to variations in oil level"). Lisäämällä öljyä jousitus pehmenisi, mutta tuo tuntuu tässä vaiheessa liian työläältä ja tässähän on nyt sitä korkeutta säädettävä, jousituksen toimivuudessa en ymmärrä olevan ongelmaa...
Lainaus
havaittavissa kasvavaa kiinnostusta alustaan
Ja minä kun luulin että harvalla on ollut edes näin paljon kiinnostusta alustaan (pois lukien ratailijat) :P.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 21:57:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #117 : Syyskuu 07, 2015, 21:20:50 ip »
Staattinen uppouma: 40mm (15-30mm), kuljettajan kanssa 48 mm (35-50mm)
Tätä tässä yritetään vääntää rautalangasta.
Teleskoopin "säkki, sag"= staatttinen uppouma on liian suuri, olet ilmeisesti näin halunnut ja
huolto on toivomuksesi auliisti toteuttanut? Nyt vain tilanne voi olla niin että kun teleskooppi
on täysin ulkona, jouset hölskyvät siellä täysin irrallaan ilman esijännitystä. Ei sillä muuten väliä
mutta osalla joustovarasta on heitetty alkumatkasta hukkaa.
Minkälaiset painumat muuten saa tällaiseen vakiokuntoiseen Guzziin laitettuun Öhlinsiin, jokuhan
voisi mitata suuntaa antavasti?
Säkki pitäisi saada tuonne (15-30mm) tuntumaan ja kuskin kanssa (35-50mm). Epäilys
lyhyemmästä (ja jäykästä) jousesta johtuu siitä, että vaikka säkki ilman kuormaa on suurempi
kuin vakiojousella, se ei juurikaan kasva vaikka kuskin paino tulee mukaan. Jousitus ei siis jousta :o.
Jos kaarteessa vakio löysempi takajousi nyt painuu reilummin, keulakulma loivenee ja
ajokäytöskin voi "loiventua" aliohjaavaan suuntaan.
Pitäisikö noi kuitenkin mitata uudestaan? Ja voihan tietysti olla että pyörän ominaisuudet
ja/tai kuskin tottumukset vaativat tällaisen säädön. Kuskin tottumuksien muuttaminen ei paljon
maksa, pyörän vaihto tulee kalliimmaksi ;D.


Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Moottorirata
« Vastaus #118 : Syyskuu 07, 2015, 23:06:45 ip »
Lainaus
staatttinen uppouma on liian suuri, olet ilmeisesti näin halunnut
En ole osannut mitään noin tarkkaa haluta. Kun staattinen uppouma kuskin kanssa oli oikealla alueella alkuperäisen jousen kanssa vasta silloin, kun jousta oli esikiristetty hyvin paljon, ellei maksimiinsa, arvelin että lienee syytä uskoa usean eri maan Guzzifoorumin todistus tästä. Jousi on liian löysä. Ajattelin aina että se on tärkeintä, mikä on tuo uppouma kuljettajan kanssa. Että olisi järkevää, jos oltaisiin tuon uppouman kanssa n. puolessa välissä (35-50 => siis vaikka 42,5 mm huituvilla), kun jousta on esikiristetty puoliväliin (siis vaikka n 8 mm). On sitten pelivaraa säädellä. Viime kesänä säädin tosiaan itse, tieten tahtoen, sen uppouman maksimiinsa, kokeiluissani "pudota keulaa". Ajatus oli että toiminnan kannalta ollaan vielä oikealla alueella, koska arvo oli 48 mm kun 50 mm on suosituksen yläraja.
Lainaus
kun teleskooppi on täysin ulkona, jouset hölskyvät siellä täysin irrallaan ilman esijännitystä
Asiaa tuntemattomana en osaa sanoa kun "ei kai ny sentään"? Eikös ne olekkaan aina jonkin verran jännittyneenä vaikka teleskooppi on täysin ulkona joustovaransa ”tapissa” vaikka olis esijännitys täysin minimissä? Mittaukset on toki syytä tehdä uudestaan ennen hätiköityjä päätöksiä. Ne eivät ole ihan tuoreet ja ainahan on mahdollista että on jäänyt reissun jäljiltä vähän enemmän todellista esijännitystä.
Lainaus
Säkki pitäisi saada tuonne (15-30mm) tuntumaan ja kuskin kanssa (35-50mm)
Tuo arvojen ”free sag” ja ”ride height” keskinäisen eron säätö on minulle uusi ja outo kun ei ole missään tullut vastaan niin että olisi kello kilahtanut. Ymmärrän niin, että siellä on se yksi ja sama jousi ja se vaikuttaa molempiin, yhtä aikaa, samalla tavalla. Että molemmat liikkuvat aina ”käsi kädessä” jousen jäykkyyden mukaan samaan suuntaan. Kun ”ride height” (painauma kuljettajan kanssa) on ollut 48 mm, niin eihän siinä tarvitse muuta kun lisätä jousen esijännitystä, niin arvo pienenee vaikka 42 mm:iin, keula ja joustovara sisäänpäin nousee samalla 6 mm. Mitä tapahtuu arvolle ”free sag” (painauma ilman kuskia) jää sitten nähtäväksi? Eikä vakituista hätää, meillähän on asiantuntija Hyvinkäällä joka voi talven aikana tehdä sen mikä tehtävä on, jos tarpeen.

Pyörän vaihto ei tosiaan tule kysymykseen (viimeinen brutaali "sport" Guzzi), me ollaan hyviä kavereita. Ja kuski on koettanut tässä jo vuosia sillä opetella ajamaan ("se on oikein koiralle että luut on kovia"). Custom köröttelyyn on toivottavasti vielä tulevaisuudessa vuosia aikaa.  Vois olla asiaa että olis vuosittain käsittelykoe, jossa asioista perillä oleva taho jakaisi porukan kolmeen luokkaan: a) moottoripyörän ajo-oikeus peruutetaan, b) autokouluun, c) saa ajaa ilman eri toimenpiteitä. Jos minut rankataan ryhmään a) olen harkinnut kuorolaulua vaihtoehtoisena harrastuksena.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2015, 22:46:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Moottorirata
« Vastaus #119 : Syyskuu 07, 2015, 23:46:25 ip »
Staattinen uppouma: 40mm (15-30mm), kuljettajan kanssa 48 mm (35-50mm)
Tässä palataan aina siihen, että lähtökohtaisesti olisi hyvä saada jousituksen koko liikevara käyttöön.
Säätäminen menee niin päin, että ensin säädetään ilman kuormaa painumat kohdalleen.
Sen jälkeen kuski nousee kyytiin ja mitataan painumat uudelleen. Jos painumat eivät ole
kuormattuna oikein, jouset eivät ole sopivat. Elikkä jos ryhdytään oikeasti hakemaan
jousitukselle optimi toimintaa, jousia joutuu vaihtamaan.
Jos edellä olevan 40mm säkin korjaa 30mm jousien esijännitystä lisäämällä(siis jos jousi ei olekkaan nyt vapaana ???), kuskin paino ei saa enää jousia painumaan lainkaan, arvaan.

Ei tämän takia kenenkään kannata jousien vaihtojumppaan heti ryhtyä, jos ollaan suunnilleen hehtaarilla.
Sekalaiseen ajoon tarkoitetun siviilipyörän alusta on väkisin kompromissi sekalaisen käytön ja hinnan
vuoksi. Mutta voi siitä saada paremman siihen tutustumalla ja etsimällä ne paremmat säädöt,
ensin metrimitan kanssa.
Sohc van Helmi.