Kirjoittaja Aihe: Jarruneste dot 5 ja brembo 08  (Luettu 18911 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #30 : Maaliskuu 11, 2014, 22:03:17 ip »
Metsään mennään ja vieläkin kauemmas harhaan. (Juha Vainoi/Mauri Konttinen biisissä paras rautalankayhtye, Sveriges bästa elektriskt stålrådorkester) https://www.youtube.com/watch?v=6wm2JJ_Ldfs (Valitan mainoksen ilmenemistä)
ALin luetteloon jatkaakseni Thorensin, Bahcon, Moccamasterin, jne lisäksi B&O, Genelec, Avant Tecno, Valtra ja yllättäen erinomaisen hyvä Biltema ajopuku. (Se musta-harmaa jossa ei ole kuin "B"-merkki) On ollut vain vaikea kertoa ihmisille uskottavasti että se puku on oikeasti ihan toimiva kapistus. Voi olla että on nuorisotyötä idästä mutta tulos on hintaan nähden varsin hyvä. Viimeiset 5 ajokautta on tullut ajettua se päällä. Poudalla ja sateella. Että ei pidä käsittää että olen jotenkin erään nimeltä mainitsemattoman ruotsalaisen firman markkinamies tai vihollinen. Tei ajopukutestin eräälle alan kustantamolle ja heti jutun julkaisun jälkeen kyseinen kustantamo sai mainossopimuksen aikaiseksi. Siksi, ehkä, jarrupalatestiä ei ole toistaiseksi julkaistu. Sama ajatuskulku pätenee moneen muuhunkin julkaisuun monissa muissa medioissa, epäilen.

Nuo halpakamppeet ei vaan sovi kaikille. Itselle tarvitsee vähintään kaksi x:ää ällän eteen hartioille. Mutta sitten tuohon mahan kohdalle menisi melkein parikin meikäläistä. Lisäksi hihat loppuvat kyynärvarsien kohdalle. Housuissa yleensä vyötärö/pituus -suhde heittää myös häränpyllyä. Riittävän pitkät ovat vyötäisiltä aivan liian suuret. Valitettavasti kalliimmilla merkeillä on enemmän valinnanvaraa ja niihin on siis tyydyttävä. Yhtäkään tixtextakkia en tosin ole tähän päivään mennessä todennut tarvitsevani tieliikenteessä. Kokeillut olen niitä kyllä silloin tällöin, ei vaan ole mun juttu.
Kiinalaisia varaosia en ole tietoisesti käyttänyt. Lähinnä jonkin tunnetumman merkin uusiin rasioihin laittamia kiinalaisia. Hyvin on toimineet. Billettijarru- ja kytkinkahvat on kyllä toimineet moitteetta, ne on aidosti kiinan poikien vuolemat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #31 : Maaliskuu 12, 2014, 00:29:11 ap »
Hyvää ja hyödyllistä keskustelua... tosin omasta textistä vois aina karsia puolet poies  ::)
Täytyy tunnustaa, että olen aina käyttänyt vain alkuperäislaatuisia jarruosia moottoripyörissäni, mutten juurikaan virallisen maahantuojan kautta hankittuina. Aikoinaan puutelista täydennettiin talvikaudella Finnair henkilöstön Saksan tuliaisina ja sittemmin netistä tilaamalla.
Mutta kyllähän tuo (merkki)huoltojen haukkuma Motonetkin myy sekä halpaa, että hyvää. Valikoimasta (linkki) vain pitää valita kumpaa haluaa, eikä tarvikkeissa/varaosissa ole aina kyse pelkästään hinnasta, vaan myös niiden saatavuudesta.
MP puolella on sentään Storm-motor, Allright, Stein-Dinse, jne vaihtoehtoja, kun taasen venepuolella on jo paljon tiukempaa, eikä aina edes mahdollisuutta 50km hakumatkaan. Tällöin alkuperäistuotteiden (Volvo Penta) valmistajat ja osanumerot on saatava käännettyä tarvikemaailmaan, koska samat esim. Mann tai CAV-Lucas suodattimet löytyy myös IKH:n ja/tai Agrimarketin hyllystä helposti ja edullisesti - laadusta tinkimättä.
Vaatetuksena on minullakin ollut aivan viime vuosiin saakka vain (Sinisalo) nahkapuku ja (Rukka) kumipuku, mutta ajojen nyt painotuttua taajamassa pyörimiseen siirryin nahkatakki-farkut sekä gore-puvun (Sinisalo) käyttöön.
Kyllähän se vähän nolottaa, ettei ole vanha kunnon haarniska aina päällä, mutta helteessä myös helpottaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #32 : Maaliskuu 12, 2014, 07:32:30 ap »
Bilteman myymät palat ovat kaikki sintrattuja eli seassa on joko alumiini- tai kuparimurusia. En ole tarkistanut uusimmista malleista, mutta vanhemmissa on alunperin orgaaniset (eloperäistä materiaalia ei välttämättä luomua) palat. Tässäkin kohtaa varminta on käyttää tehtaan suosituksen mukaista materiaalia. Tunnetuilla jarrupalavalmistajilla on molempia tarjolla. Esim EBC suosittelee orgaanista palaa V10:iin Stormin luettelon mukaan. Tässä hakutulos Centauron etujarrupaloiksi Brembon luettelosta: http://moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/v10-centauro/1000/1997/pads/front
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2014, 09:51:46 ap kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #33 : Maaliskuu 12, 2014, 17:54:24 ip »
Bilteman jarrupaloissa näyttää värin perusteella olevan kuparisia muruja. Heidän tuoteluettelossa mainitaan mp-jarrupalojen yhteydessä, että palat "minimoivat jarrulevyjen kulumisen" ??? Takapalat ostin jo aikaisemmin Motonetistä, nekin on sintratut. En ole vielä näitä sintrattuja asentanut. 
V7 II Stone -15

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #34 : Maaliskuu 12, 2014, 19:55:37 ip »
Voi olla, että Motomatin testin jälkeen materiaali on vaihtunut. Jos ei ole, niin parinkymmenen tuhannen kilsan sisällä tulee 500-1000€ lasku uusista jarrulevyistä. Brevassa on kait alunperin hiili-keraamiset mustarunkoiset Brembon palat. Niitä saa varmaan tarvikkeina. Piikkiöstä hommasin sinitaustaiset hiili-keraamiset Brembon Premium palat pari vuotta sitten. Makso jotain 30€ pari. Brembo suosittelee Centauroon: http://am-moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/v10-centauro/1000/1997/pads/front

Maalaisjärjellä kun yrittää ajattella, niin Brembon palat on testattu Brembon levyjen kanssa ja EBC:n palat EBC-levyjen. Bilteman paloja tuskin on pyörävalmistajien puolesta testailtu tai hyväksytty.  Laatu voi olla hyvä, mutta eivät vain sovi Brembon levyjen kanssa yhteen. Vähän kyllä haiskahtaa, että Bilteman palojen materiaali on vaihtunut, jos korostavat levyn säästymistä. Pistä testi käyntiin ja kerro kokemuksista kesän jälkeen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #35 : Maaliskuu 12, 2014, 21:10:04 ip »
Kyllä ne oli jo silloin "levyä säästävät" kun ne testiini hain. Tein perusteellista työtä ja punnitsin että mittasin palojen materiaalimäärän sekä kitkamateriaalin pinta-alan ennen kokeilua, kokeen aikana punnitsin ja mittasin paksuuden ja sen jälkeen vielä kerran. Aivan samoja ovat nytkin palat siellä Bilteman hyllyssä. Voitte tehdä päätelmät itse kannattaako omaan ajoon hankkia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #36 : Maaliskuu 12, 2014, 23:09:36 ip »
Juuri vaihtelin autoon eteen levyt ja palat. Jännä nähdä, miten kestää, kun levyt olivat tuttua ja "isompaa" merkkiä mutta palat olivat eri merkkiset. Oli kuitenkin samasta paikasta (Saksasta) tilattu ja tuli samassa laatikossa. Nyt kun olen jo vahvasti ohi aiheesta, niin tulipa tuossa tänään jarruremontissa vastaan erikoinen vika; ilmausnippa aukesi ihan avaimella ja meni kiinni, mutta jäi vuotamaan. Siis siitä päästä mihin letku laitetaan, ei kierteestä. Irrotin, putsasin ja ihmettelin. Ei mitään näkyvää. Kiinni ja kokeilemaan-> toimii. Yleensähän ne eivät lähde irti, pyöristyvät tai katkeavat kierteen tyvestä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #37 : Maaliskuu 13, 2014, 11:10:32 ap »
Mulla on varmaan käynyt jokin ihme säkä noiden ilmaruuvien kanssa kun ei ole koskaan katkennut reikään tai muuten juminut. Toisaalta olen epäilyttävissä tapauksissa laittanut "ruosteensyöjää" hyvissä ajoin ilmausruuvin sisään. Muutama viikko ennen kuin on aikomus avata. Kun tuota Biltemaa on tässä tullut "kehuttua" niin sieltä saa myös kumihattuja ilmausruuvien päihin. Niitä käytetään seuraavasti: ilmauksen jälkeen puhalletaan ilmausruuvin sisällä oleva jarruneste paineilmalla pois, pyyhkästään reiän sisäpuolella sormella pieni nökäre sitkostettua vaseliinia tai sprayvaseliinä purkista ja pyyhitään ympäristö sekä laitetaan kumitulppa päälle.
Kun seuraavan kerran ilmausruuvi avataan pullautetaan vaseliini ja muu mahdollinen roina ensin rättiin. Lian ja rasvan joutuminen satulan sisään ei ole hyväksi.

Niin ja sitten se varoittava sana jälleen: otsikon mukaista DOT5 jarrunestettä ei saa laittaa Guzzin jarrujärjestelmään ellei toisin mainita. Vain siinä tapauksessa se voi toimia hyvin jos osat ovat uusia ja jarruletkut teflonia. Sekoittuessaan muihin nesteisiin DOT5 muodostaa hyytymiä järjestelmään ja voi estää jarrun toiminnan tai jättää paineen jarrujärjestelmään jolloin jarrut laahaavat päällä koko ajan.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #38 : Maaliskuu 13, 2014, 20:45:20 ip »
Vitosta sinne nyt kuitenkin laitoin.Kaikki muut osat ovat uusia paitsi satulat jotka oli auki ja varmasti puhtaat.
Etujarrujen banjot jäi molemmin puolin vähän hikoileen,säästyi kuitenkin maalit,on tosiaan uudestaan maalatut.
Nyt pitää kun veti apinan raivolla kiinni,pelkäsin jo pulttien katkeevan.
Hyvä ja halpa on harvoin samassa paketissa. Tilasin jarruletkut Mamasanilta,nopea toimitus ja hinta varsin kohtuullinen,kaikki letkut satkulla,on Hel Performancen tavaraa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #39 : Maaliskuu 13, 2014, 22:40:35 ip »
Oliko nuo valmiilla, puristetuilla päillä, vai ruuvattava banjo päässä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antsu57

  • Viestejä: 21
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #40 : Maaliskuu 14, 2014, 06:51:27 ap »
Juu ,on prässätyt liitokset,ei helmiliitoksia.Banjoa voi kääntää mieleiseen asentoon.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #41 : Heinäkuu 26, 2021, 22:00:04 ip »
Keväällä tein "isot" huollot Guzziin ja Apriliaan. Arvelin että vaihdetaan nyt sitten parhaat jarrunesteet "mitä rahalla saa"; mopot ovat sydäntä lähellä, vaikka jos ei nyt vanhat pelit niin hirveän arvokkaita olekaan.  Mutta ennen kaikkea: henkikulta saattaa olla merkittävästi kiinni siitä, että jarrut toimivat mahdollisimman hyvin.  Siksi mahdolliset pienetkin laadun parantamiset ("upgrade") ja jarrujärjestelmästä huolen pitäminen ovat kiinnostavia asioita.

Tunnetusta suomalaisesta ketjuliikkeestä sitten ostin litran Brembon DOT 5.1 nestettä.  Muutaman reissun jälkeen V11 etujarrun (kahvan käyttämä) pääsyliteri sitten jumitti.  19 vuotta pelasi, alkuperäiseltä vaikuttaa.  Uusi on matkalla (korjaussarjaa ei ole saatavilla).  Takajarrun pääsylinteriin saa korjaussarjan, käyn nyt sen myös samalla läpi kun suojakumi on kulunut puhki ja on ollut niitä sylinterin likaantumisesta johtuneita takajarrun laahaamisia (tosin Cali1400 kohdalla). Korjaussarja tuli S-D:ltä kuten myös heidän katalooginsa.

Luin, enkä voi uskoa silmiäni; Stein-Dinse katalog 2020/21, sivu 151: Brembo jarrunesteet (Brembon omilla sivuilla tai tuossa mainitussa katalogissa ei esiinny Brembon tuotteena DOT 5 jarrunestettä): "Tärkeää ! DOT 5.1 -jarrunesteet soveltuvat vain kilpakäyttöön, muuten tiivisteet vahingoittuvat. Tarkista soveltuvuus moottoripyörääsi."

Nyt vissiin on sotkettu DOT 5 ja DOT 5.1 ?  Tuo teksti kyllä aiheutti sydämen pamppailua: ei kai sitä kukaan nyt halua tahallaan tiivisteitä tärvellä käyttämällä väärää jarrunestettä, kun kerran tekee niin kuin oikeaksi ymmärtää.  Tästä lähtien pysyn kyllä varmudeksi DOT 4 -nesteessä, joka vastaa ymmärtääkseni paremmin "tekniseltä iältään" myös näiden mopojen ja niiden järjestelmien "teknistä ikää" (2002/2003).  Siis ikään kuin saman ajan tekniikkaa.

Brembo: https://www.brembo.com/en/company/news/premium-brake-fluid

-   DOT 4 sopii kaikkiin ajoneuvoihin, joissa on ABS. Nykyisiin sääntelystandardeihin verrattuna sen kiehumispiste on korkeampi ja viskositeetti matalampi
-   DOT 4 LV ajoneuvoille, joissa on uusimman sukupolven jarrujen ja vakauden elektroniset ohjausjärjestelmät (ABS, ESP, ASR, TCS, EBD jne.), erittäin matala viskositeetti
-   DOT 5.1 hyvä kestävyys korkeille lämpötiloille ja ylivoimainen viskositeettiarvo, suositellaan suuritehoisille ajoneuvoille

Autowiki

-   jarrunestettä ei saa ravistaa ja se tulee säilyttää tiivisti suljetussa astiassa
-   jarruneste imee itseensä ulkoilman sisältämää kosteutta, josta seuraa jarrunesteen kiehumispisteen lasku ja korroosion lisääntyminen järjestelmässä
-   jaJarrunesteet suositellaan vaihdettavaksi kerran kahdessa vuodessa tai 40 000 kilometrin välein
-   jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä on DOT 4. Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste.
    Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia
-   DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #42 : Heinäkuu 28, 2021, 22:18:45 ip »
Asia selvisi, kuten edellisestä saattoi olettaa DOT 5.1 ei ollut syynä: tiiviste oli hyvän näköinen. Syy: epäpuhtaudet (pyörä on juuri 19v täyttänyt, omistajia on ollut 4). Jarrunestesäiliön (tämäkään ei enää alkuperäinen) ja pääsylinterin välisestä letkusta tuli paineilmalla joku kova hiukkanen. Näitä oli siis päässyt myös männän ja pääsylinterien seinämien väliin aiheuttamaan vahinkoa.

V11 etujarrun pääsylinteri on Brembo 10.5053.27, männän halkaisija 16 mm.  Kauppanimi "PS 16".  Päivämääräleima oli "02", eli on alkuperäinen tehtaan jäljiltä (tämä Guzzi on valmistunut 28.6.2002).  Ja olisi vieläkin toiminut hyvin jos huoltaneet henkilöt olisivat noudattaneet tarvittavaa huolellisuutta (puhtautta).  Korjaussarjaa tähän sylinteriin ei tavallisesti asioista perillä olevien lähteiden mukaan ole ollut koskaan saatavilla.  Uutta alkuperäisvaraosaa ei myöskään enää vuosiin.  Brembo -kauppiailta saa täysin vastaavaa, mutta mustana, jossa kiiltävä kahva.  Alkuperäinen on "kullitettu" ja kahva musta, lisäksi mustaan on ostettava kiinnityskappale, jossa peilille kierteet (riippuen tietty esteettisestä vaatimustasosta).  Jos menee sellaiseksi, että sylinteri ei ole enää identtinen alkuperäisen kanssa, sitten kannattaa mielestäni päivittää saman tien nykyaikaiseen radiaali -versioon (väri, peilin kiinnitys ja jarruvalokytkin askarreltava sitten mielensä mukaan).

Täältä saa alkuperäisvaraosan, valmistettu 2003: (niin kauan kun tavaraa on, osti paikallisen loppuvaraston), joka menee paikalleen "heittämällä": https://hmb-guzzi.de/Master-cylinder-front-V11.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2021, 11:51:16 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #43 : Heinäkuu 28, 2021, 23:00:48 ip »
Jos päädyt nykyaikaistamaan radiaalipääsylinterillä, niin Brembon valurunkoinen 19x21 on hyvä koko tuohon,olettaisin. Minulla oli sellainen rata-Lempparissa 4-mäntä brembojen kaverina. Teho ja tunto oli kohdallaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarruneste dot 5 ja brembo 08
« Vastaus #44 : Heinäkuu 30, 2021, 21:55:17 ip »
Kiire oli tehdä ratkaisu, piti saada nopeasti tilaus aikaiseksi että ei mene kesä odotellessa ja asennus on nopeaa. Päädyin tästä syystä alkuperäisvaraosaan, joka oli yllättäen HMB Guzzilla saatavilla.  Hinta meni samoihin, minkä Brembon halvemman pään radiaaliversio olisi tullut maksamaan, kun siihen olisi pitänyt hankkia lisäksi painetunnistuksella toimiva jarruvalokytkin ja kiinnitysosa, johon saa peilin kiinni.  Nyt vaihto kävi helposti sikäli, että jarruvalokatkaisin ja peili sopivat entisellä tavalla ja säädettävä Brembon kahvakin tuli mukana.

Laitan kuvan missä on vaihtoehtoja (S-D) V11 etujarrun pääsylinteriksi, kun alkuperäisvaraosaa ei ole enää virallisesti saatavilla.

PS16, "Moto Guzzi", Brembo 10.5053.27, keltainen + musta säädettävä Brembon kahva, peilin kiinnitysosa mukana (Moto Guzzi)
PS 16 Brembo, ei säädettävä kiiltävä kahva mukana (säädettävän voi ottaa vanhasta) + jarruvalokytkin, pelin kiinnitysosa otettava vanhasta (mm. Ducati)
PSC 16 Brembo, uudempi ja jämäkämmäksi kehuttu, erilainen rakenteeltaan (peilin kiinnitys, jarrunestesäilön kiinnitys), kiiltävä säädettävä kahva mukana (mm. Aprilia, Ducati)
V11 - it defines you.