Kirjoittaja Aihe: california 1400 kulutus  (Luettu 10000 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2014, 19:46:03 ip »
Noilla kulutuslukemilla tankki olisi hyvä olla ainakin 23 litraa, jotta 300km ajosäteelle tulisi myös vähän marginaalia. Ymmärtääkseni esim. isot 1700 Harrikat ja Kawasakin 1700 customit menevät noin 5,5 litralla satasen, että sikäli Cali 1400 kulutus on omituisen korkea varsinkin kun kyseessä on uusi vasta suunniteltu moottori. Triumphin Rocket taitaa viedä kans noita lukemia mutta se onkin ymmärrettävää, 2400 cc ja tankki 24l... 
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2014, 19:50:50 ip »
Antakaa painokasta palautetta näin mallisarjan alkutaipaleella. Voi myös mainita keskimääräistä viileämmät arktiset ajo-olosuhteet. Sieltä voi tulla päivitystä piankin ja asia korjautuu. Ennen ajokautta ehtii vielä. Joko suoraan Tehtaalle tai RMHeinon kautta. Turha on valittaa jos ei aio tehdä asialle mitään.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2014, 19:53:44 ip »
Meidän 1450cc harrikalla saa oikeasti ajaa jo lujaa että kulutus menee yli 4,5 litran. Siitä ne on kyllä ihme moottoreita. Toisaalta, ei sielä paljoa tapahdu kun kaasua kääntää... ::)  Ääni vaan kovenee....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2014, 20:13:53 ip »
Antakaa painokasta palautetta näin mallisarjan alkutaipaleella. Voi myös mainita keskimääräistä viileämmät arktiset ajo-olosuhteet. Sieltä voi tulla päivitystä piankin ja asia korjautuu. Ennen ajokautta ehtii vielä. Joko suoraan Tehtaalle tai RMHeinon kautta. Turha on valittaa jos ei aio tehdä asialle mitään.

Näinhän se on juu, vaikka itse en moottoritekniikasta juur mittään tiiä niin en jaksa uskoa että ruiskujen säädöillä hirveästi asiaa voidaan auttaa. Jos pelit säädetään erikseen pohjolan leveyksille niin luulis että rokottaa takasin jotenkin negatiivisesti vastaavasti lämpimämmissä ajo-olosuhteissa. Eikös noiden nykyruiskujen pitäs toimia eri lämpötiloissa tai ainakin löytää jokin hyvä keskiarvo säädön suhteen? Ja miksei tätä osattaisi tehdä jo tehtaalla? Tai säätäisivät itse itsensä nämä ruiskut kulloistenkin ilmasto-olojen mukaan :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #19 : Helmikuu 13, 2014, 20:37:13 ip »
Lainaus
en jaksa uskoa että ruiskujen säädöillä hirveästi asiaa voidaan auttaa

Uskonvapaus on olemassa mutta toivottavasti et pety kun kerron että kyllä moottorinohjauksen saa säädettyä vallitsevien olosuhteiden tai tietyn ajotavan tai nuukuuden mukaan siten että lopputulos varmasti tyydyttää käyttäjää. Nämä laitteet on tehtaalla säädetty keskimäärin hyväksi suurelle käyttäjämassalle ja keskimääräisiin olosuhteisiin eikä juuri esimerkiksi eteläpohjanmaan vallitseviin olosuhteisiin.

Poikeuksellisia säätöjähän on ollut joihinkin USAn osavaltioihin ja Sveitsiin. Siellä on vallinnut lainsäädäntö joka on tähdännyt vähäpäästöisyyteen. EU on oma säätöalueensa ja siinä eletään niin homma on kokolailla keskimääräistä.

Oman kulkimeni olen säätänyt nuukaksi mutta silti riittävän tehokkaaksi silloin kun haluan tehoa käyttää. Siis hiukan kaksimieliseksi. Nykyajan moottorinohjauksessa kun on niin monia mahdollisuuksia Cali 1400:sen 7SM-moottorin ja -ajonhallintajärjestelmä antaa runsaasti lisää mahdollisuuksia muokata pyörän käytöstä. Siinähän on kolme perusasetusta: yhdestä niistä voisi tehdä "nuukuusasetuksen".

Odottelen mielenkiinnolla koska saan käyttööni 7SM:n XDF-tiedostot että pääsee katsomaan mitä se on "syönyt".

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #20 : Helmikuu 13, 2014, 21:49:34 ip »
Ei ole syytä pettyä ja uskoon on pakko tukeutua silloin kun faktaa ei tiedä :) Eli tuohan on varsin hyvä uutinen jos noin radikaalisti voi moottorinohjauksella kulutukseen vaikuttaa olettaen, että pyörä vielä toimii sekä kylmässä että kuumassa tai korkealla vuoristossa ajettaessa, esim alpeilla. Itse en kyllä kuulu siihen Gaussin kellokäyrän keskikohtaan, johon ilmeisesti Cali 1400 säätäjät suurimman osan porukasta olettaa. Eli kohtaan jossa tehoja säädetään moottorista radikaalisti ajosäteen (eli kulutuksen) kustannuksella. Olisin hyvinkin valmis säädättämään cali 1400 omalla kohdallani esim. siten, että 10 heppaa tipahtaa pois jos kulutus saadaan laskemaan vaikka litran per satakilometriä.

Mitähän tämmöset säätämiset mahtaa moottoripyöräliikkeissä maksaa jos niitä ei itse osaa tehdä?
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #21 : Helmikuu 13, 2014, 22:23:12 ip »
Voi jopa olla, että kun tuon 1400:n ruiskun säätäisi penkissä toimimaan hyvin, eli hyvällä suorituskyvyllä läpi kokobkartan, voi kulutus jopa pudota. Moottori silloin toimii suurimman osan toiminta-alueestaan hyvällä hyötysuhteella, eikä siitä tarvitse puristaa mitään irti ajaessa. Ovat nimittäin tehtaalla säädetty lähinnä sitä varten, että menevät yhä tiukkenevista päästömääräyksistä läpi, ei siis käyttäjän mielen mukaisiksi. Aiheesta löytyy aika paljon keskustelua ainakin tuolta moottorinohjaus-ketjusta ja guzzidiag keskustelusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #22 : Heinäkuu 07, 2014, 20:05:54 ip »
uudessa 1400:ssa on noita eri ajomoodeja. Onko tietoa/kokemusta vaikuttaako eri ajomoodit merkittävästi kulutukseen? esim. jos ajaa rain -moodilla, jossa tehot ilmeisesti tipahtavat 25%, olisiko kulutus tuolloin vähäisempää?
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #23 : Heinäkuu 07, 2014, 22:16:58 ip »
Aika iso tiputus. Mahtaa tuntua ajossakin negatiivisesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #24 : Heinäkuu 07, 2014, 22:38:36 ip »
Aika iso tiputus. Mahtaa tuntua ajossakin negatiivisesti.

luin tuon jostain arvostelusta, en tiä pittääkö paikkaansa. Toisaalta tuo Rain -moodi on kai tarkoitettu nimenomaan "liukkaalla" ajettavaksi, jolloin tehot tietysti on luonnollista olla alhaisemmat.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #25 : Heinäkuu 07, 2014, 22:50:30 ip »
Voihan tuo toki olla jotenkin rakennettu karttaan, että teho vaan tulee myöhemmin ja "kevyemmin" ulos. Eli keskialue olisi vaikka tuon 25% laimeampi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

B11

  • Viestejä: 12
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #26 : Heinäkuu 08, 2014, 20:42:48 ip »
Veikkaisin että ajomoodeilla ei ole tekemistä sytytyksen tai seosen kanssa eikä siten käytännössä vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Uudessa calissa kaasu on ns 'Ride By Wire' -tyyppiä jossa ecu ohjaa kaasuläppää liikuttavaa servoa. Ajomoodit vaikuttavat vain kaasuläpän aukemisnopeuteen- ja määrään.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: california 1400 kulutus
« Vastaus #27 : Heinäkuu 08, 2014, 22:30:25 ip »
Lainaus
Ajomoodit vaikuttavat vain kaasuläpän aukemisnopeuteen- ja määrään.
Tämä sähköinen kaasu on toki uutta ja sen toimintaa on tutkittava kunhan "me GuzziDiag-höyrähtäneet" saamme sopivan uhrin jonka kanssa touhuilla.
Itse ostin Brevan vuonna 2005 ja viime vuonna pääsin sen sielunelämään käsiksi. Vaikka en kaikkea käsittänytkään niin sen verran kuitenkin että pyörästä tuli heti yhdeksän vuoden jälkeen erinomaisen käteensopiva laite. Toki pientä parannettavaakin olisi vielä.
Tuolla aikataululla, eli yhdeksän vuotta kokemusta ja vuosi säätöä, olisi Cali 1400:n toiminta ja moottorinohjaus jo kymmenen vuoden päästä kunnossa. Uskoisin että kokemusta ei tarvita noin kauaa vaan parin-kolmen vuoden päästä, jos GuzziDiagin kehitys jatkuu samalla tasolla, jokainen ison Calin omistaja voi halutessaan saada täsmäsäätöä pyöräänsä.