the price is 18K€"
Eli verot ja tullit yms. päälle
Jos vuosimalli on se kun ko pyörä on ensirekisteröity niin siitä juuri mitään tullia mene. Veroa voi muutama satanen mennä.
Omakohtainen kokemus: 1982-mallisesta ajokuntoisesta Californiasta meni veroa 123€. Lähtömaa Hollanti. Tullaus tapahtui helmikuun lopulla.
Kun ei vie laitetta ollenkaan Tulliin vaan normikäytännön mukaan Katsastuskonttorille jossa katsotaan paperit ja yhtäpitävät meistitykset emäputkessa. Sen enempää eivät viranomaiset ole näistä vanhoista kaluista kiinnostuneita vaikka olisi umpikullattu. Jos ajoneuvo on ollut rekisterissä EU-alueella ja se sieltä tuodaan Suomeen on oletusarvoisesti niin että ajoneuvo on jo katsastettu lähtömaassaan niin täällä sitä ei tarvitse enää katsastaa. Identiteettitarkistuksesta ja paperien teosta Katsastuskonttori veloittaa noin 80€ nykyään. Identiteettitarkastusta varten pyörän ei tarvitse olla ajokuntoinen. Periaatteessa pelkkä runko kelpaa. Kukin vastaa itse pyöränsä kunnosta nykyään kun tielle lähtee.
Pyörä katskonttorille, konttorin paperit kourassa Tulliin, Tulli määrää veron, maksat sen pois samantein ja uudelleen verokuitin kanssa katskonttorille josta saat rekisterikilven. Sitten baanalle jos on keliä.
Tuonti Briteistä on hieman eri asia. EU: ulkopuolelta tuoduilla on verotus melkoisen kovaa vieläkin mutta se ei kokonaisuudessaan johdu Suomen lainsäädännöstä.
Vain Uusista Pyöristä menee Uuden Pyörän vero. Kaksikymmentäviisivuotta täyttänyt EU-tuontipyörä on Suomessa käytännössä verovapaa.
Taitaa maassamme herranpelko vielä olla voimissaan....