Kirjoittaja Aihe: Katsastusta ei tule  (Luettu 28734 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #45 : Elokuu 30, 2016, 14:17:55 ip »
Lainaus
Todennäköisesti tienvarsiseurannan kohteet tulevat olemaan ääriesimerkkejä turvattomuudesta ja ilmanpilaamisesta.
Lisäksi ne pyörät joista tienvarressa ei mitään ymmärretä. Saattaa siis tulla turhia katsastusmääräyksiä ja/tai ajokieltoja. Oikeusturva lienee helposti koetuksella.

Näinpä. Ja aiheutuneet kulut maksaa artisti, vaikka kaikki olisikin e-merkkien välissä ja luvallista. Se on jännä juttu, miten yhden kirjaimen ohjaama koodi voi olla tärkeä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #46 : Elokuu 30, 2016, 21:02:27 ip »
Tarttis varmaan tehdä sellainen e-meisti....
Jossain netin syövereissä oli ohje kuinka tulostaa tarramuoville e-merkki ja laittaa se ajovalon tms lasin sisäpuolelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #47 : Elokuu 30, 2016, 22:45:02 ip »
Tuon meistin voisi varmaan hapottaa aika kätevästi. Ei sillä, että kannustaisin ketään sellaista valmistamaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #48 : Elokuu 31, 2016, 10:56:01 ap »
Trafin seikkaperäiset ohjeen hyväksyntämerkinnän tekemisestä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tyyppihyvaksynta#Esimerkkeja

Sitten tietysti pitää olla maamerkintä jossa hyväksyntä on suoritettu. Ehkä Romania tai Bosnia-Hertsegovina olisivat hyviä maita. Ehkä Venäjäkin?

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1999/19990066

Saksa 1
Ranska 2
Italia 3
Alankomaat 4
Ruotsi 5
Belgia 6
Tsekin tasavalta 8
Espanja 9
Jugoslavia 10
Iso-Britannia 11
Itävalta 12
Luxemburg 13
Norja 16
Tanska 18
Romania 19
Puola 20
Portugal 21
Venäjän federaatio 22
Kreikka 23
Irlanti 24
Kroatia 25
Slovenia 26
Slovakia 27
Valko-Venäjä 28
Viro 29
Moldovan tasavalta 30
Bosnia ja Hertsegovina 31
Latvia 32

Mun pyörissä näkyy olevan enimmäkseen e3-merkintöjä.
     


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #49 : Elokuu 31, 2016, 11:56:42 ap »
Jännä juttu muuten, kun mulla on Yamahan putki omassa Guzzissa ja siinäkin taisi olla 3. Ihan Suomeen virallista tietä tullut peli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #50 : Elokuu 31, 2016, 12:20:20 ip »
Eikös merkittävä osa Y-merkkisistä pyöristä tule juurikin Italiasta.
Kaveri osti Teneren. Totesin sitten siihen että ostit italiaanon. Alkoi kinaaminen. Kaveri oli pettynyt kun näytin tyyppikilvestä valmistusmaan ja että moottorikin oli italialainen. Hän katsoi tulleensä ns. kusetetuksi. Mutta ajaa edelleen sillä ihan tyytyväisenä.

Samoin olen "kiusannut" Hondan omistajia osoittamalla myös että heidän pyöränsä on valmistettu Euroopassa. Jopa suunnittelu voi olla eurooppalaista alkuperää kuten tunnetuimpina monet mennävuosien Yamaha-mallit. Moottoreita myöden.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #51 : Elokuu 31, 2016, 13:13:27 ip »
Juu, Minarelli on esim tehnyt Yamahalle moottoreita maailman sivun, mutta R6R:ää ei ole kyllä kasailtu euroopassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #52 : Elokuu 31, 2016, 13:17:08 ip »
Ei pitäisi mennä ulkomuistilla, olikin 13.. Lähes yhtä järkevä numero tämäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #53 : Elokuu 31, 2016, 13:21:32 ip »
Jostain fiskaalisesta syystä ovat monet hyväksynnät juurikin numerolla 13.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #54 : Joulukuu 10, 2016, 15:27:10 ip »
Toistaiseksi saadaan olla ilman moottoripyörien katsastusta.
Asia on kivasti käännetty takaisin viranomaisille joiden hankkeeksi tulee kehittää liikenneympäristö sellaiseksi että se on turvallinen moottoripyörille. Asiassa on hieman edetty koska viranomaistaholla asia on jo huomioitu. Nyt puuttuu vain poliittinen tahto. Sillä rintamalla on siis tekemistä.
http://www.smoto.fi/?p=4285

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #55 : Joulukuu 10, 2016, 19:09:35 ip »
Uuden esityksen mukaanhan uusien autojen katsastus harvenee ja motskarit jätetään katsastuksen ulkopuolelle. Esitys tosin helpottaa aika pientä osaa kansasta, kun autojen keski-ikä on enemmän kuin nelisen vuotta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #56 : Joulukuu 10, 2016, 20:05:39 ip »
Vaikka autojen katsastusväli harvenee alkupäässä, niin käsi pystyyn, jotka uskoo, että samalla uudemman auton omistajan katsastusmaksut halpenee...
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #57 : Joulukuu 10, 2016, 20:10:55 ip »
E-merkittyjen vaimentimien hankkimisprojekti Bimotaan voidaan
siis laittaa ainakin toistaiseksi jäihin.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #58 : Joulukuu 10, 2016, 20:47:27 ip »
Eiköhän ole loogista että kun katsastusväli puolittuu niin hinta ainakin tuplaantuu.

Ennen, kun käytin toisten vanhoja autoja ns. loppukäyttäjänä, pidin kunnia-asianani että katsastuksessa ei tule hylkäystä. Eikä tullut. Silloin tein kaikki korjaukset itse. Osat Biltemasta tai Motonetistä. Kun ostin uuden auton niin jo seitsemäntenä vuonna tuli hylkäys. Se vähän sieppasi. Jouduin vaihdattamaan raidetangon pään pallonivelen oikealta ja suuntauttamaan ohjauskulmat. Tuli kuluja töineen noin 60€. Isoin yksittäinen kulu pitkään aikaan.
Suurin kuluerä oli uudet kesärenkaat, seuraavaksi eniten huolto-ohjelmaan kuuluva jakopääremontti ja vioista kallein oli lämmittimen puhaltimen ohjausyksikön vaihto. Ilmeisesti pitää suunnitella auton vaihtoa.
http://www.motomatti.fi/2012/10/dacia-logan-van-vikahistoria.html

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Katsastusta ei tule
« Vastaus #59 : Joulukuu 10, 2016, 21:05:24 ip »
Keväisin on Kerholla pidetty toisinaan puoliammattimainen ja vapaaehtoinen katsastustilanne. Aika paljon löytyy liikenneturvallisuutta vaarantavia vikoja. Alhaisia rengaspaineita (Vaikka Kerholla on paineilmaa), huonoja renkaita, vuotavia keuloja (Vaikka Kerholla on korjauspaja varusteineen), vanhoja jarruletkuja ja -nesteitä, kuluneita jarrupaloja, vuotavia polttoainelaitteita, valovikoja, puuttuva matkustajan kahva vaikka on takajalkatapit, välystä keulassa, käyntihäiriöitä, ym pientä sanomista. Tämä siis alle kahdenkymmenen pyörän otoksesta. Eikä kiinnitetty ääniin eikä e-tunnuksiin huomiota.
Syiksi omistajat kertovat että talvisäilytyksen aikana tulleita vikoja, toiset että viime vuonna on huollettu merkkihuollossa. Tai se kuuluisa: "en tiennyt". Monenlaista selitystä. Homma oli kuitenkin vapaaehtoista eikä sitä tehnyt ammattilainen vaan kahden hengen hieman paremmin moottoripyöriin perehtynyt raati. Jos olisi ollut maksullinen ja mahdollisesti ajokieltoon johtava katsastus niin ehkä pyörät olisi huollettu ennalta kuntoon. Nuorten miesten pyörät olivat huonokuntoisimpia.