Kirjoittaja Aihe: Pinnapyörät 1400 Californiaan  (Luettu 4873 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Pinnapyörät 1400 Californiaan
« : Tammikuu 18, 2014, 14:49:21 ip »
MPC-markkinoi Borranin pinnavanteita uuteen Californiaan. Lienevät hyvinkin edustavat Custom-versiossa.
http://www.millepercento.it/en/nuovi-cerchi-per-moto-guzzi-california-1400-2/

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2014, 15:40:23 ip »
Hienothan ne on, mutta onpa hintaakin.

Tuolla rahallahan saa jo ihan ajokelpoisia, kokonaisia moottoripyöriä...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2014, 16:11:02 ip »
Lainaus
Tuolla rahallahan saa jo ihan ajokelpoisia, kokonaisia moottoripyöriä..

Näin on, ja jos hyvin käy, vielä pinnapyörät vakiona.
Mutta kun porukassa on ns rahahenkilöitä, joilla näitä uusia Caleja on, niin pitää informoida saatavuudesta.
Eihän nuo Borranin vanteet koskaan halpoja ole olleetkaan. Halvimmillaan ne saa kun ostaa samalla koko pyörän ja myy vanteet siitä erikseen ja ostaa osalla vannerahoista valupyörät. Ulkonäkö kärsii mutta toisaalta: eihän niitä ajossa itse juuri näe....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2014, 17:49:50 ip »
Miksi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

teemu-O

  • Viestejä: 25
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2014, 18:38:34 ip »
No, joidenkin mielestä moottoripyörän ulkonäölläkin on merkitystä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2014, 20:04:45 ip »
Kerrankin Guzzilla vannemalli, joka näyttää omaltaan, eikä lainatulta. Sitten otetaan takapakkia; pinnavannetta pitää kuitenkin huoltaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

teemu-O

  • Viestejä: 25
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2014, 21:07:51 ip »
No huoltoa on enemmän. Siitä huolimatta niiden joidenkin mielestä pinnavanteet ovat paremman näköiset kuin valuvanteet. Klassisemmat. Ja 1400 Cali on kuitenkin ns. perinteisen tyypppinen laite. Mutta makuasioitahan nämä...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2014, 15:10:00 ip »
Lienee pinnavanne kevyempikin valuvanteeseen nähden. Tosin kustompyörässä ei liene keveydestä merkittävää hyötyä. Pinnavanteen huoltotarvekin on suhteellisen vähäistä. Saattaa olla jonkin verran hankalampi puhdistaa kuin valuvanne mutta riippuu kovasti siiitä valusta ja sen muodoista.

Autopuolella on onnistunut iso kusetus noiden kevytmetallivanteiden suhteen: Peltivanteeseeen verrattuna alumiinivaluvanteet ovat lähes järjestään raskaampia. Varsinkin tuning-kloppien nissanien ylileveissä pyörissä. Alunpitäen kohtuulliset ajo-ominaisuudet on tarvinnut pilata jäykillä jousilla ja painavalla vanteella.
Kevytmetalli-sana antaa valmiiksi mielikuvan keveydestä vaikka kyseistä malmia on vanteeseen uhrattu kilokaupalla että se jotain kestäisi valmiiksi lujaan teräsvanteeseen verrattuna.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2014, 19:24:45 ip »
Omassa kärryssäni on kesäisinä alkuperäisiä kevyemmät peltivanteet.
Ainoat oikeasti kevyet Aluvanteet, jotka itsellä on olleet, pyörivät Skoda Favoritin alla. Siinä olikin vissiin kitsas tsekki säästänyt kalliissa materiaalissa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2014, 20:36:03 ip »
Toinen asiaa on : Kestävätkö nä. pinnavanteet kun laitetaan painavaan , voimakkaan m-pyörään, joka käy vuodessa aika paljon km,jä matkaajoissa ja kuormalla huonoilla teillä.
Esimerkiksi 70-luvulla GL 1000 Hondan alkuper. pinnavanteet kestivät aika huonosti ja motoristit joutuivat vaihtamaan näitä.
Omalla GL - m-pyörällä ovat vielä tänä päivänä pinnapyörät käytössä - ovat kestäneet .(ajan vähän tällä museorek.m-pyörällä nykyään.)
 Borrani - eikö se ole LAATU-tavaraa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2014, 21:38:27 ip »
Ainakin veteraanikilpäpyöräilijät pitävät Borrania arvossa. Myös kahvilakilpureiden rakentelijat.

Hyvä pinnapyörä on lujempi kuin valupyörä. Toinen etu pinnapyörässä on että se varoittaa viasta etukäteen jota valualumiini ei tee.
Enduropyörät, painavatkin, varustetaan pinnapyörillä. Pinnapyörä on myös jossain määrin joustava rakenteeltaan eli ei ota ihan helposti itseensä esteeseen ajettaessa.

Vanhoista valuvanteista, eritoten seitsemankymmentäluvulta kahdeksakymmentäluvun lopulle, pitää olla hieman huolissaan koska alumiini ei ole vakaa materiaali vaan se "vanhenee" eli sen kiderakenne karkenee ja siitä tulee haurasta. Vanteet voi tarkastaa halkeilun varalta käyttämällä tunkeumanestettä ja -jauhetta tai "kehitettä".
http://www.ndt-tukku.com/product_catalog.php?c=9

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2014, 23:31:48 ip »
Taitaa noissa rapapyörissä olla sen pinnavanne siksi, että on kevyempi ja kolhittua vannetta voi jonkin verran moukaroida suoraksi ja vaurion sattuessa ei tarvi vaihtaa koko vannetta, vaan pelkkä kehä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2014, 12:04:23 ip »
Kyllä valuvanteitakin voi oikoa. Pitää vain tietää keinot millä saa valualumiinin notkeaksi. Itse en ole tehnyt mutta joskus 90-luvulla lähettelin Brittein saarille Guzzien valuvanteista oiottavaksi. Osotetta en enää muista mutta Larion vanteista oli kysymys. Paluupostissa tulleista vanteista näki että lämpökäsittelyä oli suoritettu. Vanteet olivat suorat joten ei tarvinnut muuta kuin vetää miranoli pintaan.
Osoitteen ko pajalle löysin jo edesmenneen Awol-Magazinen ilmoitussivulta.
Tässä viimeisimmät terveiset Awolin webmasterilta: http://www.slingshot.uk.com/awol/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2014, 13:29:18 ip »
Silti, selvästi edullisempaa tapella kieron pinnavanteen kanssa, kuin valuisen. Joka kylästä löytyy heppu, joka vaihtaa kehän, valuvanteen jollekin muulle,  kuin itselle oikaisijaa ei niinkään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Pinnapyörät 1400 Californiaan
« Vastaus #14 : Tammikuu 20, 2014, 17:11:08 ip »
Oletteko muuten kuulleet/lukeneet, miksei Guzzitehdas  laittoi pinnavanteet uuteen California-mallin. Moto-Guzzi sentään käytää pinna-pyöriä ainakin 4,ssä eri malleissa, muttei isoimmassa luokassa-custom
1400 cm3. ?
Löytyykö "syy " Atlantin toiselta puolelta - ettei Ameri -motoristit tykkäävät pinnavanteista. - Ja ne vaatii tietysti enemmän puhdistusaikaa jos haluaa Hienoiksi, kiiltäväksi kuin uudet ovat - ja tää on ehkä
tärkeää ainakin customväen piireissä!  Mutta Victory- malleissa ja HD-m. ainakin muutamissa malleissa ovat pinnavanteet alkuper.varuste.

Harvoin käytetään tänään Touringmalleissa pinnavanteita.

Toinen asiaa ovat ADVenture-mallit; kuten Stelvio ja BMW.