Kirjoittaja Aihe: Stonen runko poikki  (Luettu 4444 kertaa)

Pithecus

  • Viestejä: 51
Stonen runko poikki
« : Tammikuu 01, 2014, 21:17:33 ip »
Oli tarkoitus tehdä Stoneen pientä remonttia ja päivitystä talven mittaan ja sattui siinä rassatessa silmiin että runkoputki on poikki edessä oikealla. Paperiarkin sai työnnettyä halkeamaan putken puoleen väliin asti. Sormella koittaen halkeama oli putken takapuolellakin eli se on läpi asti irtipoikki. Onko tuollaiseen kukaan koskaan törmännyt?
Osaisko kukaan suositella sellaista hitsaria Tampereen seudulla jolle rungon uskaltaisi viedä korjattavaksi?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2014, 23:13:48 ip »
Aika paha jos alkaa Guzzeista rungot katkeilla >:(

Jannelta kysyisin jos vaikka innostuisi. Tai myy sulle koko rungon ;D

http://jlmeccanica.blogspot.fi/

Pekka
Sohc van Helmi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2014, 23:19:18 ip »
Onkohan koneen kiinnityspultit runkoon päässeet löystymään ja sitämyötä rasitusmurtuma kehittymään.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2014, 13:24:02 ip »
Itse suosittelisin Niemisen Mikaa Mr Moore Custom Craft -firmasta Lempäälän Kuljusta. http://mrmooremotorcycles.com/
Vaikuttaa siltä että runko on irrotettava moottorista ja maalia poistettava jonkin matkaa vauriokohdasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2014, 14:50:32 ip »
Mahdollisuuksia on paljon, esim: joku pultti löysällä, tai kierre leikannut linjalla-> pultti ei kiristy. Tai vaikka koneen kiinnitys olisi alunperin tarvinut shimmausta ja on nyt kireällä, aiheuttaen stressiä runkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #5 : Tammikuu 02, 2014, 15:30:10 ip »
Minulla tiedossa ainakin 4 kpl Californioita mistä mennyt runko poikki juuri tuosta samasta kohdasta,minun silloisesta 09 EV:stä napsahti runko takuuaikana poikki,takuuseen uusi runko,tiedän yhden Cali 3:mosen mistä hitsattiin runko ilman koneen irroittamista muutama vuosi sitten ja vielä on kasassa pysynyt.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2014, 15:34:39 ip »
Korjaus edelliseen EV:n mallivuosi oli 1999 eikä 09.

Pithecus

  • Viestejä: 51
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2014, 17:30:29 ip »
Kiitoksia hitsarivinkeistä, eiköhän noiden molempien näytöt riitä että uskaltaa rungon hitsauttaa kummallla vaan.

En nyt tullut tutkineeksi onko moottorin kiinnitykset tai joku muu paikka löysällä. Ihmettelin jo toissa kesänä etupään löysyyttä. Ohjaus alkoi vipottaa heti hulluna jos kädet irrotti sarvista. Aiemmin meni ilman käsiäkin ihan vakaasti vaikka olenkin heittänyt ohjausiskarin menemään. Viime talvena sitten vaihdoin etuteleskooppeihin liukuholkit, tiivisteet ja öljyt sekä ohjauksen ja etupyörän laakerit. Keula parani jonkin verran mutta ei vieläkään ollut yhtä hyvä kuin vanhoina hyvinä aikoina. Vaikea kyllä uskoa että olisin ajanut kaksi kesää, noin 15000-20000 km, katkenneella rungolla. Luulisi että siinä olisi jo mennyt jotain muutakin rikki.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2014, 19:35:43 ip »
Tuo on varsin tyypillinen väymismurtuma, joka on ydintynyt moottorin liitoskorvakkeen päähän. Tuo kohta kannattaa aina pesun yhteydessä tutkia, että näkyykö maalipinnassa halkeaman merkkejä. Jos maalissa on halkeama, on myös sen alla teräksessä kasvava särö, joka laajenee hissukseen kun runkoon tulee lisää kilometrejä. Pienen alun pystynee korjaamaan moottoria irrottamatta, ja viimeistely tehdään huolellisesti hiomalla. Hitsi pitää liittyä perusaineeseen pehmeästi kuin oksa puuhun. Halkeama pitää hitsata läpi, taitaa mennä TIG:llä tai plasmalla jopa i -railoon. Näihin väsymismurtumisjuttuhin liittyy aina todella suuri tilastollinen hajonta, mutta jos tiedossa on todella muutamia tapauksia, niin kyllä tuota paikkaa kannattaa seurailla. Aivan ilmeisesti kyse ei tässä tapauksessa ole "maanantai-aamun" ensimmäisestä kappaleesta, vaan tuo on kohta, johon vuosien mittaan saattaa ilmestyä murtuma kun ajoa ja tärinää on takana tarpeeksi paljon. Jos se yhtään lohduttaa, niin alumiinirunko on sellainen kapistus, että sen väymiskestävyys on paljon kriitillisemmällä polulla kuin perinteisen teräsputkirungon. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2014, 22:01:36 ip »
Ihan noin suoraan ei voi todeta, että haljennut maali pitää allaan haljenneen teräksen. Se on tuo italialainen uunimaali niin sekalaatuista, että ainakin omassa pyörässä on sieltä täältä halkeillut maali, ja alla on ehjä putki. Tahtoo olla heikosti kiinni paikoin tuo maali. Mennee lähivuosina uudelleen uunin läpi, tällä kertaa suomalaisessa maalaamossa.
Eli pitäisi varmaan hieman rauhallisemmin sanoa, jotta jos pyöräsi rungosta löytyy haljenneita maalikohtia, tarkasta onko halkeama vain maalissa vai peräti teräksessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Stonen runko poikki
« Vastaus #10 : Tammikuu 04, 2014, 12:22:07 ip »
Jees. Kun maalissa on halkeama hitsin rajaviivalla niin on paikallaan rapsuttaa että mitä sen alta löytyy, siis nimenomaan tuossa moottorin liitoskorvakken päättymiskohdassa. Miksipä ei muidenkin hitsien kohdalla. Viimeinen omalle kohdalle osunut haljenneen maalin mysterio oli vahassa traktorissa, jossa maalit on päivettyneet ja irronneet vähän useammassakin paikassa. Jotakin korjailin siinä verstaan pihalla ja kiintyi huomio siihen, että takapyörän kiinnityspulttien välissä oli maalissa ohut sievä katkeama lähes ympäri saakka. Kaiveli kohdat rälläkällä auki ja osoittautui, että pultinreikien väliset kannakset olivat poikki lähes läpi saakka. Väsymismurtuma on niin laiha, että sitä voi joskus olla vaikea nähdä paljaalla silmällä vaikka maalin rapsuttaa pois, varsinkin jos se on edennyt vasta hiukan hitsin rajaviivalta syvemmälle aineeseen.