Kirjoittaja Aihe: Kaukopysäytin  (Luettu 6116 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Kaukopysäytin
« : Joulukuu 04, 2013, 12:31:49 ip »
Ehkä kannattaa pitää varalta vanhanaikainen kaasutin- ja katkojankärkipyörä: http://yle.fi/uutiset/brittiyritys_kehitti_auton_moottorin_etaalta_pysayttavan_laitteen/6967643

Jutussa ei kerrota tarvitseeko auton/moottoripyörän/venemoottorin elektroniikka vaihtaa uuteen vai riittääkö vain uudelleen ohjelmointi.

Toinenkin aiheeseen lievästi liittyvä uutinen: http://yle.fi/uutiset/autojen_keskuslukot_hyytyivat_oudosti__sotaharjoitus_syypaa/6967178?origin=rss

Monissa nykypyörissähän on ns. avaimeton virtalukko joka toimii taskussa pidettävällä "turva-avaimella". Ei olisi kiva huomata että edes yhden kerran kävisi niin että tarvitessa se ei toimikaan.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2013, 13:24:54 ip »
Noilla kahdella uutisella on hyvin vähän yhteistä. Moottorin pysäyttävä laite on jatkokehitystä kymmeniä vuosia kehitetylle EMP-aseelle. Siinä käytetään kilowattiluokan lähetintä sellaisilla aaltopituuksilla, että ihan mattimeikäläinen ei sellaista saa aikaiseksi. Ensimmäisenä tulee mieleen mikroaaltouunien magnetronit ja propellihattuinen pellepeloton ja terveysvaikutuksista välinpitämätön asenne. Ne pellet eivät ainakaan jatka sukua. Käytetystä tehosta ja kohteen rakenteesta riippuu vaikutus: meneekö rikki vai pelkästään tilapäisesti mykäksi. Jos on paljon CMOS tekniikkaa se saattaa vioittua lopullisesti. Jos on keskusyksikkö alumiinipurkissa, se saattaa jäädä täysin ehjäksi, ainakin jos on TTL-tekniikalla rakennettu. EEPROM saattaa erasoitua, joten sen uudelleen kirjoittaminen saattaa olla edessä. Pyörän sähköjohtimien niput ovat harvoin metallisukan sisällä, ehkä pitäisi olla. Se lähetteen pulssimuotoisuus johtuu juuri siitä, että lyhytkestoinen pulssi saadaan teholtaan kymmeniä, tai satoja kertoja tehokkaammaksi kuin jatkuva lähete. Vähän samaan tapaan kuin salamavalolamppu. Myös tarvittava sähköteho ei ole mitään autonakkuluokkaa, vaan tyypillisesti kehitetään kemiallisella lämpöreaktiolla, jopa ydinräjähteellä. Ja nämä poliisikäyttöiset eivät tule ikinä sellaisiin vakavasti otettaviin tehoihin yltämään. Ja katkojasytytyksen puola ja kondensaattori tuhoutuvat kyllä tarvittaessa, esim. merirosvohyökkäyksiin on sellaisia laitteita suunniteltu, mutta isossa laivassa onkin sähkötehoa saatavissa.

Keskuslukkojen, tai paremminkin niiden kauko-ohjauksen, jäätyminen johtuu luullakseni tahattomasta sivuvaikutuksesta. Luullakseni siksi, että ELSO:sta emme saa tietää mitään, vain luulla. Kaikkien sotajoukkojen, maajoukkojen myös, on suojauduttava asevaikutukselta, kuten PST-ohjuksilta, estämällä niiden hakupään toiminta kaikilla aaltopituuksilla, radio- mikroaalto- infrapuna- ym. alueilla. Myös vastustajan radiokommunikaatio on katkaistava. Tienvarsimiinojen automaattinen- tai kauko-ohjattu laukaisu on voitava estää, jotta partio voi kulkea kadun vartta, vaikka mitään taistelua ei olisikaan. Jokainen voi ostaa halpakaupasta auton kauko-ohjattavan lukituslaitteen rakennussarjan ja rakentaa tähysmiinan. Tästä jo voidaankin vetää johtopäätöksiä. Ja tämä siis on luuloa, ei tietoa, ei tietenkään.

Jotta se kaukoluettava avain ei toimisi, em. syystä, täytyisi olla sellainen tilanne, että ajoon lähtö olisi vielä huonompi vaihtoehto. Kannattaa vaan katsella ympärilleen, missä se partio menee, ja odottaa sen poistumista ja ajaa sitten ihan muuta reittiä pois. Ja tämäkin on siis pelkkää luuloa, ei tietoa missään tapauksessa.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2013, 15:41:11 ip »
Silloin kun Suomessakin oli kansainväliset kovapanosammunnat, yritti silloinen vihollinen pamauttaa paikkoja radiomiinoilla. Suomalaiset soittelivat Säkkijärven polkkaa muutaman kuukauden ao. taajuusalueella estääkseen tarvittavan laukaisusignaalin "perille menon".
Muutama vuosi sitten pimeni eräässä huvivenesatamassa navigointilaitteita yms. veneissä, kun läheiseen majakkaan iski salama. EMP oli riittävän tehokas, eikä halvoissa kaupallisissa laitteissa ollut suojauksia.

Kaukopysäyttimen rakentaminen on ymmärtääkseni kuitenkin suht. helppoa. Siis teknisesti. Tarvitaan riittäväntehoinen signaalilähetin, jolla lähetetään ns. purskeena signaali, joka sekoittaa kulkuneuvon aivot ( siis ECUn ). Ja matka katkeaa. Ilmeisesti riittää myös, jos sekoittaa jonkin elintärkeän anturin signaalin. 
ECU on ymmärtääkseni rakennettu suht. halvalla eli riittävän hyväksi toimiakseen autossa tai pyörässä. Mitään ylimääräisiä suojauksia ei ole tehty. Suojaukset ovat tod. näk. pelkästään auton oman sähköjärjestelmän erilaisten piikkien ja räpellysten varalta. Eikä suunnittelija ole ihan varmasti miettinyt ulkopuoliselta, riittävän tehokkaalta signaalilähteeltä suojautumista. Raha ratkaisee... Mikroelektroniikan häiriöetäisyys on myös ilmeisen onneton.
Polliisilla taas ei tämä raha ole niin ratkaiseva, kun kyseessä ei ole markkinaehtoisesta laitteesta, joka on myytävä kilpailutilanteessa "verkkokauppacomista".

Minä tein joskus ( 1980-luvun alussa ) ihan itse tutkanpaljastimen. Käytin siihen merenkulkututkan varaosia hieman modifioituna. Kävin sitä mittailemassa poliisien tutkia valmistavassa yrityksessä. Hämmästyin jopa omaa osaamista. Mutta, mutta! Kyseisen vekottimen valmistaminen samoin periaattein ja samatasoisin osin olisi maksanut yli puolen vuoden bruttopalkan. Joten säästyneet sakkorahat...

Jaa niin...Vespassa eilen oli viisi synkkää talvea uhmannutta Guzzimiestä.




Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2013, 16:30:08 ip »
Pienellä kaivelulla löytyy noita teknisiä tietoja laitteelle E2V RF Safe-Stop.

Non-lethal system, eli ei pitäisi vahingoittaa ajoneuvoakaan, tosin sitä ei taata.
Paino jotain 350 kg. Ajoneuvoasennuksia, veneasennuksia ja helikopteriasennuksia.
Tehontarve 100 A 24 V 5 sek purskeina yht. 12 min 2 tunnin valmiusaika.
Lähetin kahdella aaltoalueella L ja S, eli aallonpituudet 10 cm - 50 cm.
Tarkoituksena käyttää ajoneuvon johdotusta antennina ja sitä kautta vaikuttaa ECU:uun ja immobiliseriin.

Pääasiallinen käyttötarkoitus on rikollisen toiminnan estäminen, kuten autopommien ym.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #4 : Joulukuu 04, 2013, 16:49:06 ip »
Jaaha...350kg... No ei ole sitten joka pojan varkaanpysäytyskapine...
Olis mielenkiintoista nähdä tuo toiminnassa. Lähinnä siis sen vaikutus autoon. Ilmeisesti tienvarsipommiin sen vaikutus on kertaluonteinen.  ;)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2013, 17:31:38 ip »
Tienvarsipommiin on parempi keino tukkia valkoisella kohinalla koko se taajuuskaista, jolla pommin kaukolaukaisin on tod. näk. tehty. Leikkikalujen ja autonovien kauko-ohjaimet ym. lapsenkaitsimet ja langattomat ovikellot lienevät niitä helpoimmin saatavia. Älykäs jammeri skannaa ja sieppaa taajuuden ja häiritsee sen ennemmin kun sen koko datapurske on ehtinyt lähteä. Täysin arkipäiväistä omasuoja-elsoa siis.

Kertakäyttöisiä lienevät nuo kaukopysäyttimet. Mikä estää autopommin sytytintä toimimasta tuommosella rääkkäämisellä. Tai voihan sen 350 kg linnoittaa hirveällä määrällä hiekkapusseja ja varata huoltoketjuun tarpeeksi noita torviantenneja.

http://www.theengineer.co.uk/military-and-defence/news/radio-beam-device-can-disable-car-and-boat-engines-from-50m/1017308.article

Tuleekohan tuo teho klystronilla? Ei ole näkyvillä muuta tunnistettavaa kun torvi. Se näyttäisi olevan enemmän S kun L. Vai mitä sanoo kaima?

100 A x 24 V olisi vajaat 2,5 kW ja 60 % (monitykkisen klystronin)hyötysuhteella alle 1,5 kW keskimääräistä tehoa. Siihen vielä häviöt. Ja torven laaja keila. Täytyy olla erikoisen lyhyttä pulssia, laaja spektri, tai jotain muuta taikaa. Olen silti skeptinen tuosta vaikutuksesta. En heti ostaisi. Tuon klystronin hinta on arvioltakin kymmeniä tuhansia euroja. Hiki säästää verta, ja hiekkasäkit rahaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Klystroni

Vähällä vaivalla ja puoli-ilmaiseksi on tehtävissä tarvittavat muutokset ajoneuvoon, jotta tuo metodi muuttuu tehottomaksi. Ehkä emme täällä sitä konstia kerro.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2013, 19:06:32 ip »
Lähettimenä on tod.näk. magnetroni. Siitä saadaan näppärämmin suuria pulsseja. Muuten tuo näyttää yksinkertaiselta. Isoimmat laatikot ovat ilmeisesti akusto ja invertteri sekä poweriosa. Putkella toteutettu modulaattori, joka potkaisee mankkua. Suht. yksinkertainen rakenne, koska triggerikin tehdään helposti. Pieni vippa ja Schmitt-triggeri perään ja siinähän se. Ajoitustakaan ei tarvitse.

Vaan edelleenkin kovasti isolta ja hankalalta käyttää. Ei taitais Maijan perään Suomessa tätä kukaan sovittaa...

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #7 : Joulukuu 04, 2013, 20:11:50 ip »
Ei mahdu maijan takapaksiin, ei. Ja semmonenkin pikkujuttu on muistettava, että missään sivistysmaassa, ilman jokin sortin sotatilaa tai muuta merirosvojahtia, ei saa ketään altistaa noilla tehoilla. Ei edes rikollista. Tietenkin voidaan jotain lakimuutosta väsätä, mutta aika älämölö tuli niistäkin sähköpyssyistä, vaikka niidenkin vaihtoehtona on sitten se ruutipyssy.

Saunassakin piti istua saamatta tuota konseptia mielestä, heh. Kyllä se hyvin syntyisi puolta kevyempänä kun tekisi parilla kymmenellä transistorilähetin moduulilla. Nykyisin saa peijjakkaan hyviä ja tehokkaita transistoreja noillekin taajuuksille. Maijan takaovi olisi sellainen lähetinmatriisi. Keilan muoto olisi täysin hallittavissa, samoin pulssin pituus, teho ja taajuus. Mutta mitäs näistä. Kaikkihan me paremmin osattais. ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #8 : Joulukuu 04, 2013, 21:00:55 ip »
Tähän asti on riittänyt että pipon sisässä on pitänyt foliota kirkas puoli sisäänpäin ettei säteily karkaa. Nyt sitten pitänee ryhtyä käärimään sitä pyörän johtosarjan ja laitteiden ympärille ettei vahingossa joudu tuollaisen laitteen uhriksi. Tuollaisesta pisätinlaitteesta lienevät liikennepoliisit hyvinkin kiinnostuneita, arvaan. Ei tarvitse olla ulkona maastoutuneena tien ojassa vartoomassa että saa liikennerikollisen renkaisiin heittää piikkimaton vaan sisätilassa painamassa siististi nappia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #9 : Joulukuu 04, 2013, 21:49:52 ip »
Hassu juttu, kun just viikonloppuna mietin, että jos sattuisi elektromagneettinen-pommi pamahtaisi, ei minun ajokalustosta liikkuisi kuin pikkulohko ja Tunturi. Autot ja isolohko olisivat koristeita. Ihme juttu mitä sitä nukkumaan mennessään miettii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #10 : Joulukuu 05, 2013, 06:43:47 ap »
Näitä nettisovelluksiahan on jo kaupallisessa käytössä. Usassa ainakin on ostettavissa palvelu, jossa oman auton lähdettyä vieraan matkaan, soitetaan palveluntarjoajalle, joka etänä sammuttaa auton ja lukitsee ovet. Konna jää täten odottamaan virkavallan tuloa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2013, 09:31:03 ap »
Jossain vaiheessa tuli markkinoille mm. tallinovenavaaja, johon soitettiin. PrepaidSIM vain palikan sisään ja omalla puhelimella saa oven kätevästi auki tarvitsematta nousta autosta räntäsateeseen. Samaa tekniikkaa käytetään vaikkapa varavoimakoneen ohjauksessa, mökin lämmityksessä etc.
Operaattorit eivät tykkää, koska dataliikennettä syntyy, mutta ei laskutettavaa. Palikkahan reagoi pelkkään soittoon, eikä varsinainen yhteys aukea. Ja kuten kaikki tietävät, nuo ovat tikkuaskin kokoisia ja maksavat - ei juuri mitään.
Autovarkauksien estäminen hoituu samalla tavalla. Ymmärtääkseni kuitenkin nykyautoissa on yksilöllinen avain, johon automatiikka reagoi ja antaa luvan ajaa. Jos ei oo avainta, niin johtosarjaakaan käpälöimällä ei auto käynnisty. Samaa tekniikkaa käytetään myös vaikkapa Abloyn sähköavaimessa.

Vaan olishan se komian näköistä pamauttaa järjettömän kokoinen mikroaaltopulssi autoon ja katsoa kuinka matka katkeaa. Taitais matka katketa lopullisesti, kun poliisi pysäyttää varkaan tuollaisella tykillä ja sen jälkeen pers´aukinen varas ei pystykään maksamaan ECU + korjauksia jne. Auton arvo 10´000€ ja tarvittavat korjaukset 8´000€...Ja jospa vaikka airbagit pompsahtavat...

Minulla Mondeon lukitus veti ovet kiinni viime maaliskuussa su aamuna merenrannalla pitkän pikkutien päässä. Auto kävi ja harjasin lunta pois. Reppu, puhelin yms. kaikki autossa sisällä. Eikä lumiharjaa kummallisempaa työkalua. Joten kaikki on mahdollista sähkövehkeissä...

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2013, 09:59:09 ap »
Moi
Mitäköhän vielä keksitään. Mulla on tabletti ja virustorjuntaohjelma.
Tablettiin soittamalla ja antamalla salasanan voi tuhota tiedostoja ja ottaa tabletin omalla kameralla kuvan näpelöjän naamasta !
Varokaa vaan teitä kuvataan juuri.

 T;Timppa

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2013, 10:07:20 ap »
Lainaus
Nyt sitten pitänee ryhtyä käärimään sitä pyörän johtosarjan ja laitteiden ympärille ettei vahingossa joudu tuollaisen laitteen uhriksi.

Tuo metodi ei toimi. Metallivaippa johtosarjassa muodostaa antennin itse, ja kapasitiivisen kytkennän sisällä oleviin johtimiin. :(
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Kaukopysäytin
« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2013, 16:40:23 ip »
Folio ei siis käy. Pitänee sitten ryhtyä käärimään tutkasuojakalvoa osien ympärille. Aine imee itseensä tutkasäteet ja kylvää ne takaisin taustakohinan kaltaisena säteilynä. Paljon olen sitä levittänyt.