Kirjoittaja Aihe: No onkos tullut...  (Luettu 8606 kertaa)

motomatti

Vs: No onkos tullut...
« Vastaus #15 : Joulukuu 11, 2013, 20:32:34 ip »
Uusissa V-seiskoissa on erilainen anturi mutta samassa paikassa.

Vanhemman tyypin pikkulohkon ö-paineanturi tekee kahta asiaa: pitää nokka-akselia paikoillaan ja hoitaa öljynpainevaloa.
Uusissa malleissa on erikseen se osa joka pitää nokka-akselia paikoillaan ja erillinen paineanturi.

Nopea tapa rikkoa moottori on pyörittää sitä kun anturi on pois paikoiltaan. Silloin pääsee se nokka-akselin pidätin pyörähtämään ja oikea kohta sille on aika hankala löytää siitä anturin reiästä kurkkimalla.

Hajakenttä

« Vastaus #16 : Joulukuu 12, 2013, 14:41:30 ip »
Lainaus
Nopea tapa rikkoa moottori on pyörittää sitä kun anturi on pois paikoiltaan. Silloin pääsee se nokka-akselin pidätin pyörähtämään ja oikea kohta sille on aika hankala löytää siitä anturin reiästä kurkkimalla.

Kiitti vinkistä. Eipä sitten mennäkään tunaroimaan tuota kohtaa.

Lieneekö se nokan-pidättimen-pidätin tuo kuvassa näkyvä holkki osa 9, joka luettelossa on nimellä union?

Ihan uteliaisuuttani, mitä se pitelee tuossa kuvan nokka-akseli konstruktiossa? Kuvat kylläkin ovat 2009 mallista ja kyseessä on Anniversario 2011.

Samoin uteliaisuuttani kysyisin, mistä voi mitata öljynpaineen? Siis mihin veivataan mittari kiinni? Jos se laitetaan tuohon anturin paikalle on suuri mahdollisuus tehdä katastrofi...

Lainaus
>> Älkääkä ehdottako telamiinoja.<<

Etkös Sinä kantanutkaan niitä Laukkaradalla / A-kukkulalla? Siis siellä Etelä-Saimaan Epänormaalilyseossa...

En kumma kyllä joutunut, mikä lie esimiesten erehdys. ;D

Lainaus
Vaan eipä niitä olekaan tuolle 32mm kokoiselle

On kai käytävä tallilla mittaamassa se putken paksuus ym. mitat. Se on monimutkainen operaatio, kun on vartioitu tuo talli, pitää sopia käynnistä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

« Vastaus #17 : Joulukuu 12, 2013, 15:34:54 ip »
Pitelee tuota osaparia 23. Ne ratsastavat nokan urassa. Osassa 23 on reikä, johon pidintappi menee, ei saa pyörittää pois kohdaltaan, kun vaihtaa anturia/pidikettä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #18 : Joulukuu 12, 2013, 19:49:56 ip »
Entivanhaan oli ylemmän kuvan osat 8 ja 9 integroitu siihen samaan anturiin. Uusissa jaettu kahteen eri osaan.
En ole varma mutta saattaa olla hyvinkin mahdollista korvat vanha anturityyppi tuolla uudemmalla rakenteella.

Itse tein aikoinaan siten että vanhasta anturista sahasin sen lukitustapin irti niin että pätkä kierrettä jäi mukaan. Siihen rautasahalla ruuvaria varten ura ja pyöritin sen kanavan pohjaan. Päälle pätkä kierrejousta joka estää auki kiertymisen ja sitten tavallisen autotarvikeliikkeen anturin reiän tukkeeksi. Eli tuo uusi viritys on parannettu versio minun kahdeksänkymmentäluvulla tekmästäni muunnoksesta. Missähän sekin punavalkoinen NTX750 kulkee...

TunturiTT

« Vastaus #19 : Joulukuu 12, 2013, 22:55:26 ip »
Nuo anturit ovat niin edullisia, että tuollaisten köynnöstysten tekoon ei syytä ole. Ehkä sitten jos on hätätilanne keskellä hevon kuusta, ja käsiin osuu vain auton anturi.

motomatti

« Vastaus #20 : Joulukuu 13, 2013, 09:47:06 ap »
Lähinnä siksi vaihdoin auton anturiin kun NTX särki noita alkuperäisiä sen verran usein että meni hermo. Sekin tietysti vaikutti että asuin silloin Rautavaaralla ja olin autokorjaamolla töissä.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #21 : Joulukuu 13, 2013, 12:04:45 ip »
2012 asentamani ÖP-kytkin on pelannut niin täydellisesti, että olin
jo unohtanut koko osan olemassaolon. Se on näitä uudempia malleja,
joissa paineentasausreikä on sähköliittimen keskellä.
Niin se vaan näissäkin kehitys menee eteenpäin. Osan saa tehtyä
luotettavaksi kun vain tahtoa riittää.

motomatti

« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2013, 12:10:52 ip »
Muutakin eroa on uudemmissa painekytkimissä ja antureissa: niihin on myös lisätty valkoista liimaa muoviosan ja metallirungon liittymäkohtaan. Myös vapaavalon anturiin.

BMW

« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2013, 15:32:59 ip »
Mun -91 Calissa on sama öljynpainekytkin ollu mulla vuodesta 2006 jolloin pyörän ostin ja Luoja taivaassa yksin tietää kuinka kauan sitä ennen Libanonissa. Toimii.

TunturiTT

« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2013, 17:46:05 ip »
Itsekään en tiedä kuinka alkuperäinen anturi pikkulohkossa on. Voi olla vanhakin, mopo kun on -86.

I.H.

« Vastaus #25 : Joulukuu 13, 2013, 19:40:53 ip »

Mulla tuo ÖP-kytkin simahti pyörän ollessa seisonnassa  ?!
Titaniumin kuski

Urpo ja Turpo

« Vastaus #26 : Joulukuu 13, 2013, 19:58:53 ip »
Mulla tuo ÖP-kytkin simahti pyörän ollessa seisonnassa  ?!

Noin on Urpollekin käynyt. Varmaan kesän aikana kytkimeen päässyt
kosteus tekee tuhojaan ajan kanssa talven aikana.
Vesi pääsee sisään, mutta ei ulos (sama kuin vedenpitävissä saappaissa).