Kirjoittaja Aihe: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus  (Luettu 15749 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2013, 19:43:06 ip »

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2013, 20:14:31 ip »
Laitoin kyllä  kannatukseni kansalaisaloitteesseen, mutta kyllä LeCan kannanotto on hiton hyvä ;D.
V7 II Stone -15

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #32 : Joulukuu 20, 2013, 21:42:28 ip »
Tuo Lecan mielipide on kyllä niin hyvin havainnollistettu, ettei voi kuin olla samaa mieltä. ( yhtyä malliin.....? )

Veekax

  • Viestejä: 8
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #33 : Joulukuu 20, 2013, 21:43:35 ip »
Verottajaa kiinnostaa kilometripohjainen verotus, koska se turvaa
verokertymän sähkön käytön pikkuhiljaa lisääntyessä. Autosähköllähän
ei voi olla eri veroa kuin tavallisella töpselisähköllä.

Tätä on helppo kompata. Kunhan vaan homma pysyisi ns. hanskassa tuolla viranomaispuolella? Kyllä e-ajoneuvot yleistyy ja oletus on, että ajosuoritepohjainen verotus koskee nimenomaan niitä, ei polttomoottorilla päästeleviä - mahdollinen/todennäköinen polttoaineveron väheneminen on kompensoitava jollakin mallilla joka on suht oikeudenmukainen (?)
Mutta oon myös varma siitä, että oli (sähkö- tai hybridiajoneuvojen) ajosuoritten valvontatsydeemi mikä tahansa, siihen kehitetään rinnalle härövälppiä, toinen toisensa jälkeen...  ::)
Jos/kun siis ajan sähkörollaattoria tai ehkä hybriditrikea silloin kun tuo verotusmalli on käytössä (jos edes henki kulkee tuolloin), täytyy vaan nykäistä piuhat irti (enkä tarkoita omaa hengitysavustus- ja sydäntahdistinta  ;D ) ennen mutkateille lähtöä... :-X

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #34 : Joulukuu 20, 2013, 22:39:33 ip »
Tässä F-Securen M.Hyppösen veret seisauttava esitys siitä, miten meidän kaikkien kaikki asiat tiedetään ("ilman yksityisyyttä ei ole demokratiaa"):
http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html
Kuvaliitteenä tuosta esityksestä erään naapurimaassa oleskelevan nimeltä mainitsemattoman henkilön vuotama kalvo siitä, mistä päivämäärästä lähtien mikäkin tunnettu palvelu on ollut "niiden" käsissä.

SK pääkirjoitus tänään:"Uusi teknologia luo hyvää eikä sitä pidä pelätä. Ihmiskunta on vasta alkumetreillä suuressa muutoksessa, joka vaikuttaa kaikkeen elämiseen vääjäämättömästi ja pysyvästi. On keskusteltava mahdollisuuksien rajoista. Kansalaisen valvomisen rinnalla on säilyttävä yksilön vapaus. On löydettävä uusia keinoja kansalaisten keskenään ristiriitaisten tarpeiden tyydyttämiseksi oikeudenmukaisesti. Missä määrin ihmisellä itsellään on oikeus määritellä omat tarpeensa ja valinnanvapautensa, milloin viranomaisen sallitaan ohjata häntä?".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2015, 22:56:35 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Veekax

  • Viestejä: 8
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #35 : Joulukuu 20, 2013, 23:49:36 ip »
Kyllä sähköauton akkujenlataustakin voi verottaa erikseen. Lehdistössä on ollut
jotain juttua sim-kortin tapaisen systeemin kehittämisestä tähän tarkoitukseen.
Nykyäänhän sähköajoneuvoja pääsee lataamaan ilmaiseksi mistä/kenen pistorasiasta vain ::)
Toisaalta tuo sim-systeemi on jo käytössä. Ei ole mainos mutta näitä asennetaan.
 http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2710%3b2772%3b19184
Pekka

Joo, noinhan se menee, on verotettavissa (ja/tai laskutettavissa) jos käytössä olisi RF-ID tai SIM (tai vastaava) tunnistettavuus ja lataus suoritetaan esim. kaupallisesta latauslaitteesta. Mutta kyllä autoissa (tai yleisemmin sähköajoneuvoissa kuten hybridiautot, akkuskootterit, -pyörät ja jotkin e-mp:t) on myös ns. onboard latureita, jolloin riittää kun kytkee kaapelin normi schuko pistorasiaan... Ja mites verotat kaveria joka lataa omasta "voimalaitoksesta" (esim aurinkopaneelit tai vaikka oma vesivoimala  ;D) jos ei ajosuoritepohjaa/ -seurantaa olisi?
Tällä hetkellä varsinaisia standardeja ei ole saatu aikaiseksi  - ja uskoisin että "hetken" kestää ennen kuin kaikki "mahdollisuudet" on "kiveen hakattu"... :-\

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #36 : Joulukuu 21, 2013, 00:26:09 ap »
Nykypäivänä autot pitäisi kulkea sähköllä, mutta talot ei saisi lämmetä sähköllä. Jos talo lämmitetään sähköllä, niin piipusta ei tule mitään saastetta. Ymmärrän kyllä että sähkön tuottaminen aiheuttaa saastetta, mutta kannatan silti sähkön käyttöä.  Tässä kannanottoni energian käytöstä, jos se ketään kiinnostaa.
V7 II Stone -15

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #37 : Joulukuu 21, 2013, 19:33:26 ip »
Tässä F-Securen M.Hyppösen veret seisauttava esitys siitä, miten meidän kaikkien kaikki asiat tiedetään ("ilman yksityisyyttä ei ole demokratiaa"):
http://www.ted.com/talks/lang/fi/mikko_hypponen_how_the_nsa_betrayed_the_world_s_trust_time_to_act.html
Kuvaliitteenä tuosta esityksestä erään naapurimaassa oleskelevan nimeltä mainitsemattoman henkilön vuotama kalvo siitä, mistä päivämäärästä lähtien mikäkin tunnettu palvelu on ollut "niiden" käsissä.

<snip>

Erinomainen linkki!
Verratuna siihen, mitä jo nyt tapahtuu, Ollilan esitys = peanuts!
Emeritus-guzzisti

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #38 : Joulukuu 22, 2013, 11:57:37 ap »
SS-järjestelmä (SateliittiSeuranta) uhkaa romuttaa viimeisenkin luottamuksen kannustavuuden käsitteeseen.
Ensin ajettiin onnistunesti saasteetomampaan liikkumiseen ja "palkinnoksi" tarjotaan rangaistuksenomaista km-veroa.
Sen sijaan, että verotulojen keruu kohdistettaisiin ansiottomaan arvonnousuun, kuten vaikkapa finanssitalouteen, niin täsmäverotuksen kiikaritähtäimessä ovat tuottavat työntekijät, heidän kallis aikansa (julkinen- vs. yksitysliikenne), tuottavuus ja hyvinvointi. 
Tätä ei oma pääni tahdo ymmärtää, että pannaan kapuloita talouden rattaisiin ja ostovoimaa heikennetään.
Kaikkihan siinä häviävät, että omillaan tulemisen kynnys nousee ja yhä useampi putoaa kuin eno veneestä.
( Oletuksena siis, että pienituloisemmat ajavat halvemmilla eli enemmän kuluttavilla vanhoilla autoillla ja näin maksaisivat verona isomman osan tuloistaan.)

Pink Floyd soi minunkin LP/CD kiekoissa ja sauna lämpiää puukiukaalla.
15 vuotta vanha auto kulkee kotimaisella uusiutuvalla E85:llä.
( https://www.youtube.com/watch?v=fgIenHbEv10 )
Softamuunnosta i.e.Nevadaan olen myös miettinyt - hyvän asian edistämiseksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #39 : Joulukuu 22, 2013, 12:19:04 ip »
"Politiikan" sijaan tekniikasta:
Kaavailtu järjestelmä sisältää heti lähteissään useita porsaanreikiä, kun sitä on perusteltu yksityisautoilun verottamisella, jolloin ulkopuolelle jätetään muut ajoneuvoluokat.
Hyvää tämä tietäisi moottoripyöräharrastukselle ja kansanhuville kiertää autoilun "ylimääräisiä" veroja.
Meillä on vuosien saatossa ollut vähäveroisia maastureita, lava-autoja, piilofarmareita, stw-pakuja, korinvaihtobuumeja jne jne.
ITS syystemin ulkopuolelle jäisi kuorma-autoiksi rekisteröidyt Hummerit ja muut "isot" paketti-/tila autot.
Ulkopuolella olisivat myös L7e nelipyörät eli isot mönkijät/yli 5kw "mopo"autot jne.
( esim. http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusin-suomalainen-auto )
( tai e-mopoauto http://www.alibaba.com/product-gs/1259772911/Brand_new_open_top_convertible_cool.html )

Sähkökulkupelien suurimpaan ongelmaan eli akkuihin (paino+hinta) on viimein löytymässä helpotus.
( http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeakku+mullistaa+sahkoautoilun/201312587213 )
Eli hiljalleen ajoneuvovalikoima siis taas "vääristyy" ja veropohjaan täytyy tehdä uusia muutoksia...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #40 : Joulukuu 22, 2013, 12:43:17 ip »
Asiasta hieman sivuun.
ALi kirjoitti:
Lainaus
Softamuunnosta i.e.Nevadaan olen myös miettinyt

Itsellä aiheesta kokemusta parin ajokauden ajalta. Siis ajamista RE85:lla (E85). Kyseessä digitaliosidulla moottorinohjauksella varustettu California T3 vm -82.
Ilmajäähdytteisessä moottorissa on etanolin käytön kannalta yksi ongelma: kone käy liian kylmänä. Pitäisi olla säätyvä jäähdytysjärjestelmä (vesijäähdytys) että toimintalämpötila-alue laajenisi. Alle 15 asteen ulkolämpötilassa kulutus nousee merkittävästi eli käyttöhyötyä ei etanolin polttamisella synny. Ahtimen asentaminen parantaa hieman hyötysuhdetta ja tarjoaa enemmän tehoa kuin bensiinikäyttö + ahdin.
Jatkan asian tiimoilta kokeita vielä ensi keväänä tuolla samalla Californialla mutta tähänastiset kokemukset osoittavat että ilmajäähdytteinen mottoripyörä toimii etanolikäyttöisenä hyvin vain lämpimissä olosuhteissa ilman erikoistoimenpiteitä.

Softamuutos Nevadaan on suhteellisen helppo: Onnistuu GuzziDiag Reader/TunerPro/GuzziDiag Writer-ohjelmien yhteiskäytöllä. Valmiita softamuutoksia etanolille ei ole, ainakaan vielä, saatavissa.

Tässä kokemuksia alkoholin käytöstä ja muustakin rakentelusta ja vastuksista: http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #41 : Joulukuu 22, 2013, 13:19:22 ip »
Saahan tuota ilmajäähdytteistä lämmitettyä, tekee kauluksen sylinterille. Pienellä suunnittelulla pyöreän pytyn ympärille tuosta tekee säädettävän. Helpoin tapa lienee rajoittaa jäähdytysripojen ilmankiertoa, vaikka teippaamalla yksi väli kerrallaan ja kokeilemalla sopivaa teippausta. Kannestahan Guzzi eniten lämpöä ilmaan luovuttaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #42 : Joulukuu 22, 2013, 13:48:56 ip »
On ollut suunnitelmissa tuo sylinterien suojaaminen viimalta. Jonkinlainen räppänä pitäisi suunnitella sylinterin yläosan ja kannen ympärille. Ulkonäkö lienisi jossain Pappatunturin ja Kuplan sylinterien suojauksen tietämillä. Helpommaksi ja käytännöllisemmäksi tulisi varmaan hankkia tarkoitukseen sopiva moottoripyörä jossa on jo valmiiksi vesijäähdytys. Mutta tämä nyt ei liity aiheeseen mitenkään.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: ITS eli ajosuoritteen valvonta ja verotus
« Vastaus #43 : Tammikuu 03, 2014, 18:02:50 ip »
Vuoden vaihteessa nousi alkoholin (juomien) verotus. Luin lehdestä viinien veron nousseen eniten. Jännityksellä tänään luin hyllyjen reunoista hintoja, ja hämmästys oli suuri kun ei ne olleetkaan nousseet, ainakaan paljoa. Myyjä kertoi maahantuojan ja valmistajan maksavan veromme. Kun hinnannousu alentaisi menekkiä, asia korjataan alentamalla hintaa, jossa näkyy olleen ilmaa sopivasti. Jos professori PP aidosti halusi vähentää kulutusta, kansanterveyden hyväksi, niin metsään meni.

Viime vuonna ei noussut polttoaineiden vero, mutta edellisessä vuodenvaihteessa nousi. Polttoaineiden hinta on kuitenkin laskenut puolitoista vuotta hitaasti. Raakaöljyn hinta riippuu vaikka mistä muusta tahansa, mutta ei meidän veroista. Kuka siis maksoi meidän polttoaineverojemme korotuksen? Varmaan öljynjalostamot, tai kauppiaat. Jos vihreät veljemme ja siskomme halusivat pelastaa maailman öljynpolttoa vähentämällä, niin metsään meni.

Kun vuonna n poistuu ajoneuvojen myyntihinnasta vero, siirtyäkseen kilometrimääräiseksi veroksi, ajoneuvotehdas huomaa maksaneensa suomalaisten ajoneuvoverosta ainakin osan myymällä, menekkiä turvatakseen, tuotteensa alle ohjehintojensa. Ja kun menekki nyt korjaantuu, korjaa hinnat oikeaksi, lakaten maksamasta veroja, jotka suomalaiset nyt maksavat siis itse. Jos herra valtio halusi suomalaisten uudistavan ajoneuvokantaansa vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi, niin metsään meni, mutta verojen määrä säilyi tai lisääntyi. Maksaja vaan vaihtui. Samalla kaikenlainen sähkön tuottaminen verottomasti auringosta ajoneuvoille, joka nyt olisi vielä täysin kannattavaa, käy täysin kannattamattomaksi.
Sentire la forza!
Terv: Timo