Kirjoittaja Aihe: Nevadan kitinät  (Luettu 6054 kertaa)

essi

  • Vieras
Nevadan kitinät
« : Marraskuu 07, 2013, 16:26:12 ip »
Mikä on kun 07 ruiskunevada kitisee? Huomattavan kova ääni kuuluu vapaalla, alaspäin vaihdettaessa, kone sammuksissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa työnnettäessä. Tulee ja menee omia aikojaan. Kykimen painaminen vaikuttaa. Muuten kone käy kuin kuuluukin, ei tunnu mitenkään vaihtaessa. Liikkeessä huoltokirjan mukaan olis ennen minua tarkastettu kytkimen painelaakeri, joten ääni oli olemassa jo ostaessa, ei vaan sitten tullut siinä jotenkin esiin. Koeajo oli kai vähän hätäinen ja jäi sitten reklamaatoi sillon tekemätä. Joten tilanne on tämä ja pulinat pois.
Ääni kuulostaa sellaseta kitinältä tai vitinältä, niinkun auton tuulettajan remmi joskus. Millainen on guzzin ensiöveto, laturin hihnaa siinä ei kai sentään ole, ja entäs kytkin, jota itse epäilen. Teetin huollon eli se puoli on kunnossa ja kaveri siellä sanoi ettei ole moista ennen kuullut.
Tottakai tiedän että vika löytyy kun masiina puretaan, mutta ajattelin kumminkin kysyä oisko täs kelleen mitään tuttua.
Vielä että en ole huomannut tämän vaikuttavan ajoon mitenkää, kaikki toimii. Mutta jos ois jotain ajatuksia, olis kiva kuulla. Muuten vehje on sitä mitä hainkin, sopivan eksoottinen tällaselle paluumotoristilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2013, 19:20:10 ip »
Ensiöveto on toteutettu kahdella hammaspyörällä ja ne sijaitsevat heti kytkinkotelon takana ennen vaihdelaatikkoa.
Vaikuttaa siltä että jokin vaihteiston laakereista on vaurioitunut ja pyörii laakeripesässään. Arvaan.

Asiaa voi testata hieman ylitäyttämällä vaihteistoa vaihteistoöljyllä. Jos ääni heikkenee tai katoaa on syy edellämainittu. Muutoinkin kuullostaa laakerivaivalta ja voi muuttua kalliiksi jatkuessaan. Vaihteisto on helppo irrottaa: pyörä keskituelle ja pukki öljypohjan alle ja nostetaan runko runko pois päältä. Sen jälkeen voi irrottaa takapyörän, perän, takahaarukan, kardaanin ja vaihteiston.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2013, 19:58:51 ip »
Tai kytkimen käyttötappi on menossa asetelmasta läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2013, 20:01:33 ip »
Tai kytkimen käyttötappi on menossa asetelmasta läpi.
Sekin tosiaan, mutta sama työjärjestys kuin edellä.
Kerro sitten mitä oli vikana.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2013, 21:43:52 ip »
Tuosta mun sportista kuuluu myöskin välillä outo ujellus, tosin vain kun paikat on kunnolla kuumana. On kuulunut uudesta asti. Laturin remmi siinä kun on niin sitä epäiltiin Maken kanssa mutta eipä se se ollut.

Sittemmin huomannut että ujellus alkaa moottorijarrutuksessa ja myöskin kytkin pohjassa rullatessa. Vaihteen pienentäminen muuttaa ujelluksen taajuuttaa ja vaihteen nostaminen lopettaa huudon. Samoin kun käyttää vähänkin vetoa päällä niin ääni lakkaa. Sillä ei ole väli mikä vaihde sattuu olla päällä.

Nyt kun koko rotisko on paloina niin kuvittelin jotain syytä tuollekkin löytyvän vaan eipä löydy. Laatikossa kaikki oli ok samoin kun kytkimessä. Eli tässä sportissa tuo on ominaisuus, ei vika. Huutakoot. Johan siihen kerkesi tottua.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

essi

  • Vieras
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2013, 06:30:28 ap »
Joo-o. Kuulostaa ihan kyllä realismilta nämä ajatukset. En kylläkään ole varsinainen tekniikkanero itse, mutta onhan sitä nyt kuullut laakerin vitinää muissa yhteyksissä sen verran että mikä jottei vois olla noin. Ja purettavahan se kai on. Täytynee vähän pohtia ja kysellä, kun voip olla että joutuu erinäisistä seikoista johtuen teettämään. Ja siinähän sitten niitä kuuluisia mansikoita hiukka menee. No nyt on syksykin jo pitkällä niin että on kumminkin talvi aikaa pähkäillä. Ja kerätä mynttiä kesän rientoja varten. Kiitos vinkeistä. Palaillaan kunhan asia etenee.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2013, 09:22:40 ap »
Toisella teettäminen tietysti hieman maksaa mutta vaihdelaatikon irti saaminen ei kestä kuin hetken pikkulohkoisesta Tonti-rungosta. Ei siis ole niin iso rupeama kuin ensimmältä näyttää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2013, 15:01:07 ip »
Tai siis pyörän irroittaminen vaihdelaatikosta  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

essi

  • Vieras
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2013, 22:28:00 ip »
Vielä vähän nevadasta. Ensinnäkin käväsin pikku lenkillä tänään. Ja olipa vallan mainiota. Viis astetta lämmintä, kosteeta vaikkei satanu, ja sitte tuo hämärän rajamailla ja siitä pimeään ajo. Ihan erilaista kun kesähelteillä. Tuli kivoja videoitakin.

 Mutta sitten. Rupesin oikein urakalla lykkimään pyörää, siis kone ei käynyt, vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Ja tää on ensimmäinen havaittu johdonmukainen vika. Aina em tilassa kuuluu aika vitinä. Vaihde pois päältä ja ei mitään. Ja taas vaihde ja kytkin pohjaan: kitisee. Mikä siellä sitte pyörii kun kone ei käy? Että tämmöinen havainto.

Muuten olen sitä mieltä että nää aikaiset keväät tai sitte myöhäiset syksyajot tarjoo parhaat kokemukset pyörän kanssa. Jokuhan kuuluu aikanaan ajaneen helmikuussa hangosta jonnekin pohjoseen. Oli kai joku tempaus takavuosina. Varmaan melkoinen kokemus sekin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2013, 22:32:18 ip »
Tuo mun ylempi arvaus. Käyttötappi nahistaa vaihteiston sisäänmenoakselin reikään ja yrittää porata itseään asetelmasta läpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2013, 12:53:17 ip »
Jotain selvyyttä tuohon arveltuun kytkimen työntötangon ongelmaan voisi etsiä irrottamalla kytkinvivun vaihteiston takaa ja avaamalla painelaakerin ja sitä kautta ronkkia esiin työntötangon pään ja ottaa sen takakautta esille. Räjäytyskuva on siinä isona apuna niin tietää mitä on kulloinkin tekemässä. Tässä räjäytyskuvat: http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/750/750NevadaClassic_2004-2008_PL%28F%29.pdf

Liittenä kuva kytkimen käyttömekanismista. Vain osia 12, 14, 15 ja 16 ei tarvitse irrottaa. Voi olla haastavaa ilman vaihteiston irrotusta moottorista mutta tuleepa tarkastettua ainakin painelaakerin kunto.

essi

  • Vieras
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2013, 06:09:35 ap »
Kiitokset kuvista. Niitä tossa kaveri jo haeskelikin vaan ei löytynyt. No nyt kävi niin että kun konttailin tutkimassa että millanen se kytkimen kiinnitys sitte oikeen on niin eikös nenään käynyt semmonen kumma öljynkatku. Perä on kastellut takapyörän. Siellä on kai joku sellanen vähän ns kriittinen tiiviste. On sitte sanonut sopimuksen irti.

Vähäsen alkaa arveluttaa, kun on tuo vapaa aika hiukan ns kortilla. Mutta kattellaan...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan kitinät
« Vastaus #12 : Marraskuu 11, 2013, 10:54:10 ap »
Nevada on siis päättänyt osoittaa tapansa...

Perävaihteen tiivisteen vaihto pikkulohkoisen Guzzin osalta on sen verran tekninen homma että sen antaisin suosiosta huoltokorjaamon tehtäväksi. Irrotukseen aikaa ei mene kuin muutama minuutti. Takapyörä irti ja sitten perävaihde irti.
Takapyörän irrotusta varten pitää olla takapyörän alla tyhjää tilaa tai nostin jolla runkoa saa hieman nostetuksi. Jarrusatula pitää olla irrotettu myös. Riippuen renkaasta voi joutua päästämään ilmanpaineen pois. Perävaihde on kiinni neljällä mutterilla. Kardaanin takapään osia tulee esille: pieni jousi, pyöreä levyn pala ja spooriholkki lukkorenkaineen. Ne voi puhdistaa itsekin ja tutkia niiden kunnon.

Kuva liitteenä.
Osat 15, 3 ja 38 ovat huulitiiisteitä joista tiiviste 15 todennäköisimmin vuotaa.
Miksi huulitiiviste vuotaa: tiiviste on kulunut/huohotin tukossa/vettä peräöljyn seassa/öljytyyppiä vaihdettu edellisen öljynvaihdon yhteydessä/ruostetta tai muuta epäpuhtautta akselissa/iso kuulalaakeri kulunut (nro 14) tai vaurioitunut/muu vika perävaihteessa.

Perävaihteen huulitiivisteet ja laakeriosat saa laakerikaupasta. Standardikamaa.