Laakerilaipasta asiaa. Ainakin vanhemmasta mallista joka näyttää olevan nyt työni alla olevassa V10-mallissa.
Laipassa on osa joka pitä siirtää uuteen laippaan. Uuden laipan toimituksessa ei sitä ole. Se on teräksinen noin 5 cm pitkä holkki öljykanavassa noin klo 12 kohdalla. Liitekuvassa numero 34. Se siis ei tule laakeripesän mukana vaan siirretään vain vanhasta osasta uuteen.
Vaikuttaa siltä että 8v-koneessa on rakenne-ero laipassa aiempaan verrattuna ja holkin tehtävää hoitaa O-rengas nro 26.
Holkin tehtävänä on pitää itse laakeri paikoillaan. Joskus aikanaan sai laakerin irto-osana ja sen saattoi vaihtaa laippaa kun laippa oli irrotettuna. Öljykanavaa ei ollut porattu laakeriin vaan laakerin sai asennettua paikalleen lämpösovitteella ja asennuksen jälkeen porattiin kanava auki sekä holkitettiin. Huomattavasti edullisempi juttu.
Syy asennuspolitiikan muutokselle (myydään koko laippa laakereineen) oli juurikin se että ohjeistus ei mennyt perille ja kanava jäi avaamatta.
Vastaan on tullut myös käytetty laippa jossa ko. holkki oli paikoillaan vaikka koneremontti oli tehty. Mainitsin asiasta ja pyörä katkaistiin, uusi laippa irrotettiin ja laitettiin holkki paikoilleen.
Mikä lie nykyinen käytäntö? Onko laippa täydellinen vai pitääkö holkki siirtää vanhasta uuteen vain onko koko laite yhtä puuta ja O-rengas hoitaa tiivistyshomman?
Kertokaapa kun asia näyttää olevan työn alla.
Taidan ottaa Centaurosta laipan pois tänään ihan mielenkiinnosta ja helpottaakseni kampiakselin takapään epätasaisuuksien hiontaa. Tarkistan holkin olemassaolon. Laitan aiheesta kuvan.
Aloittelin eilen tekemällä työkalun:
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.htmlKorjattu tieto holkin tarkasta asemasta.