Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55912 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #105 : Lokakuu 23, 2014, 21:06:16 ip »
Hieno homma! On varmaan hyvä mieli vetäytyä talvilepoon ja odotella talven väistymistä.
Mulla on pyörien syyshuollot vielä tekemättä. Siinä käy kuitenkin niin että sitten vasta keväällä. Jotenkin se motivaatio painottuu sillai.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #106 : Heinäkuu 24, 2015, 19:56:00 ip »
Kyllä se nyt vaan on uskottava että jopa guzzissa voi olla valmistusvirhe. Nimittäin ei ole tällä uudella laakerilaipalla enää vuotoja havaittu.
Oikeasti jollain muulla merkillä tämä(kin) olisi takuujuttu mutta käy se toki näinkin. Kyllähän ne tehtaalla tämän tietää koska laippa on uusittu ja varaosanumerokin on eri.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #107 : Heinäkuu 11, 2017, 17:51:21 ip »
Meni sitten multakin kammen stefa. Huollon arvio työstä 10 h. Onko näitä mennyt muilta ja onko erityisesti kasiventtiilikoneen riemuja?

Alkaa olla täälläkin mittava hajoamisprosessi käsillä 54 thkmiin ja seitsemään vuoteen. Viime kesänä - jos olisimme lähteneet Eurooppaan - niin venttiilinnostimet olisivat menneet siellä. Nytkin tuo osui loma-aikaan, hyvä ettei lähdetty Eurooppaan. Itä-Suomea kierrettiin kuitenkin 1200 km vuotavalla vehkeellä, kun Lappeenrannassa alkumatkasta huomasin lorkotuksen, ja luulin että öljypohja vuotaa hitusen  >:(

Ja kaikkihan muistaa, että kardaania, jarrulevyjä on hajonnut yms. ja lahkeelle öljyä on riittänyt kahteen otteeseen. Niin, ja nykii taas vaihteeksi edelleen upeasta lambda-off kartasta huolimatta.

Nyt punninnassa, mihin tässä on enää varaa ja millä vehkeellä. 2500 € korjaamoille neljässä kuukaudessa. Elämä on, perkele.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2017, 22:30:44 ip kirjoittanut Pekka Karjalainen »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #108 : Heinäkuu 11, 2017, 21:44:21 ip »
No voi vitura. Mutta enkös mä tuon jo ennustanu ;D

Älä suotta sitä pelkkää stefaa vaihdata, siinä tuskin on edes vikaa. Se koko laippahässäkkä uusiksi uusimman varaosanumeron mukaan niin hyvä tulee. En muista mihin asti niitä väärin suunniteltuja laippoja käytettiin mutta jos on se vanha kuten sulla niin vaihtaa se pitää jos paikat on auki ja öljyä vuotaa. Ettei tarvi kolmea kertaa sitä samaa hommaa tehdä minkä olisi voinut tehdä kerralla, kun olis vaan tienny.....  nyt se enää naurattaa kun pyörääkään ei enää ole mutta oli siinä silloin itkussa piteleminen. Niin ja tuota vikaa ei siis vanhemmissa tönärikoneissa ole, kasiveen juttuja.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #109 : Heinäkuu 11, 2017, 22:19:46 ip »
Tuon uuden laakeripukin kun pääsisi mittaamaan ja vertaamaan vanhaan. Kun ei siitä silmin mitään kummaa löytynyt. Kiinnostaisi tietää, millä muutoksella vuoto on saatu kuriin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #110 : Heinäkuu 11, 2017, 22:29:33 ip »
Totta, sun ei pitäis kauheasti ennustella  ;D

Eli tuossa laipassa on jotain öljynkiertoa? Muistatko sen hintaa noin osapuilleen? Laakerin välys varmaan mitataan samalla, ja jos se on väljä niin sitten kone atomeiksi? Ja kytkimen kunto...

No voi vitura. Mutta enkös mä tuon jo ennustanu ;D

Älä suotta sitä pelkkää stefaa vaihdata, siinä tuskin on edes vikaa. Se koko laippahässäkkä uusiksi uusimman varaosanumeron mukaan niin hyvä tulee. En muista mihin asti niitä väärin suunniteltuja laippoja käytettiin mutta jos on se vanha kuten sulla niin vaihtaa se pitää jos paikat on auki ja öljyä vuotaa. Ettei tarvi kolmea kertaa sitä samaa hommaa tehdä minkä olisi voinut tehdä kerralla, kun olis vaan tienny.....  nyt se enää naurattaa kun pyörääkään ei enää ole mutta oli siinä silloin itkussa piteleminen. Niin ja tuota vikaa ei siis vanhemmissa tönärikoneissa ole, kasiveen juttuja.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #111 : Heinäkuu 11, 2017, 23:26:28 ip »
Teo lamersin hinta 244.50€  http://www.tlm.nl/webshop/en/crankshaft-flange-clutch-side-976703-moto-guzzi    out of stock

Dinse 240€   http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Crank-shaft/Hauptlager-KW-hinten-Stelvio-2009::178614.html    ei varastossa.

Heinon hinta oli jotain siinä näitten lähimaastossa, sieltä minäkin sen tilasin. Kauan kesti.

Sattuuhan näitä. Voihan se olla vaan se pelkkä stefakin, en sitä sano. Mutta ottaakko riski että alkaa taas pian vuotaa...  Vikaa siinä alkuperäisessä on kun malliakin muutettu. Maailmalla kirjoittelivat että on ollut myös liian pitkiä pultteja jolloin laippa ei kiristy tarpeeksi koska pohjaavat. Mulla ei ollut näin. Uudessa mallissa öljynkiertoa on käsittääkseni kuristettu ja uusin ohje käski jättämään tiivisteen pois lohkon/laakeripukin välistä ja tiivisteliimaa tilalle.




HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #112 : Heinäkuu 12, 2017, 00:43:01 ap »
http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl

Berliinissä näyttäs olevan osa no. 976703 per heti saatavilla:
"
Complete flange, part number: 6112309, manufacturer part number: 976703.
Delivery: sofort (1x), 240,70 €, incl. 19% VAT. excl. shipping
This article can be attached to, among other things, the following motorcycle models:
"
=>Tuolla onkin ihmeen pitkä lista. 1200Sport, Griso, Stelvio, Norge ja kas kummaa – myös Cali1400 ?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2017, 00:39:21 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #113 : Heinäkuu 12, 2017, 09:23:18 ap »
Juu, ilman muuta koko laippa vaihtoon. Kiitokset teille osan saatavuuden selvittelystä!

http://www.wendelmotorraeder.de/complete-flange-p-6112309.html?ref=expl

Berliinissä näyttäs olevan osa no. 976703 per heti saatavilla:
"
Complete flange, part number: 6112309, manufacturer part number: 976703.
Delivery: sofort (1x), 240,70 €, incl. 19% VAT. excl. shipping
This article can be attached to, among other things, the following motorcycle models:
"
=>Tuolla onkin ihmeen pitkä lista. 1200Sport, Griso, Stelvio, Norge ja kas kummaa – myös Cali1400 ?

PS.
Just kävelin Oldenburgissa keskustan kävelykatualueelta hotelliin ja matkalla hoippui iso mies hieman maistissaan H-D paita päällä ja kysyi selvällä englannilla, että josko voisi saada apua kun on hotelli hukassa. Kävi ilmi, että kaveri oli britti ja ikänsä moottoripyöräkauppaa tehnyt, työmatkalla hänkin. Oli sitä mieltä, että V11 Guzzien hinnat ovat menossa ylöspäin...


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #114 : Heinäkuu 12, 2017, 13:21:28 ip »
Laakerilaipasta asiaa. Ainakin vanhemmasta mallista joka näyttää olevan nyt työni alla olevassa V10-mallissa.

Laipassa on osa joka pitä siirtää uuteen laippaan. Uuden laipan toimituksessa ei sitä ole. Se on teräksinen noin 5 cm pitkä holkki öljykanavassa noin klo 12 kohdalla. Liitekuvassa numero 34. Se siis ei tule laakeripesän mukana vaan siirretään vain vanhasta osasta uuteen.
Vaikuttaa siltä että 8v-koneessa on rakenne-ero laipassa aiempaan verrattuna ja holkin tehtävää hoitaa O-rengas nro 26.

Holkin tehtävänä on pitää itse laakeri paikoillaan. Joskus aikanaan sai laakerin irto-osana ja sen saattoi vaihtaa laippaa kun laippa oli irrotettuna. Öljykanavaa ei ollut porattu laakeriin vaan laakerin sai asennettua paikalleen lämpösovitteella ja asennuksen jälkeen porattiin kanava auki sekä holkitettiin. Huomattavasti edullisempi juttu.
Syy asennuspolitiikan muutokselle (myydään koko laippa laakereineen) oli juurikin se että ohjeistus ei mennyt perille ja kanava jäi avaamatta.

Vastaan on tullut myös käytetty laippa jossa ko. holkki oli paikoillaan vaikka koneremontti oli tehty. Mainitsin asiasta ja pyörä katkaistiin, uusi laippa irrotettiin ja laitettiin holkki paikoilleen.

Mikä lie nykyinen käytäntö? Onko laippa täydellinen vai pitääkö holkki siirtää vanhasta uuteen vain onko koko laite yhtä puuta ja O-rengas hoitaa tiivistyshomman?
Kertokaapa kun asia näyttää olevan työn alla.

Taidan ottaa Centaurosta laipan pois tänään ihan mielenkiinnosta ja helpottaakseni kampiakselin takapään epätasaisuuksien hiontaa. Tarkistan holkin olemassaolon. Laitan aiheesta kuvan.
Aloittelin eilen tekemällä työkalun: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Korjattu tieto holkin tarkasta asemasta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2017, 22:38:01 ip kirjoittanut motomatti »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #115 : Heinäkuu 12, 2017, 13:53:51 ip »
Yhtä puuta.

Tiivistettä nro 27 ei enää uudemmissa kuvissa ole.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #116 : Heinäkuu 12, 2017, 15:09:13 ip »
Näin sitä kyselemällä viisastuu.

Mutta isolohkoisissa työntötankokoneissa ja ja varhaisissa 8-venttiilisissä (V10) on tuo holkilla varmistettava laakeripesä laipassa. Ja tietysti ne kaksi alinta pulttia jotka pitää tiivistää erikseen sillä niiden kierteet yltävät öljytilaan.