Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55942 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #75 : Syyskuu 08, 2014, 22:24:05 ip »
Juu. Koneistuserostahan tuossa puhuttiin. Olisko o-rengasta tuotu kauemmas laipan juuresta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #76 : Syyskuu 08, 2014, 22:24:55 ip »
Sullehan alkaa kehittymään V12-osamuseo hiljalleen.
Sain tästä idean. Alan huomenna siivoamaan ja järjestämään verstasta ja varastoa. Ensin verstaasta pois tarpeeton romu jätemetallikierrätykseen säälimättömästi. Niitä on jo katseltu tarpeeksi pitkään eikä ole kellekään kelvannut. Hylly- ja lattiatilaa pitää saada tuleville haasteille eikä niihin juuri sovi Guzzin osat. Vain parhaat säilytän malliksi.

Edellistä edellisen tallin muuton yhteydessä kaveri moitti minua hamsteriksi ja ihmetteli mihin tarvitsen vanhoja pakokäyriä ja ruhmuisia venttiilikoppia ja muuta sen tapaista epäkuranttia tavaraa. Siitä on jo aikaa yli kymmenen vuotta niin eiköhän niiden ole jo aika lähteä. Huomenaamulla aloitan.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #77 : Syyskuu 08, 2014, 22:46:54 ip »
Juu. Koneistuserostahan tuossa puhuttiin. Olisko o-rengasta tuotu kauemmas laipan juuresta.

Jotain semmosta, ehkä. Ja tiiviste uudemman laipan ja lohkon välistä on jätetty kokonaan pois. Ei näy enää esim 09 ja uudempien stelvioitten kuvissa.

Sullehan alkaa kehittymään V12-osamuseo hiljalleen.
Sain tästä idean. Alan huomenna siivoamaan ja järjestämään verstasta ja varastoa. Ensin verstaasta pois tarpeeton romu jätemetallikierrätykseen säälimättömästi. Niitä on jo katseltu tarpeeksi pitkään eikä ole kellekään kelvannut. Hylly- ja lattiatilaa pitää saada tuleville haasteille eikä niihin juuri sovi Guzzin osat. Vain parhaat säilytän malliksi.

Edellistä edellisen tallin muuton yhteydessä kaveri moitti minua hamsteriksi ja ihmetteli mihin tarvitsen vanhoja pakokäyriä ja ruhmuisia venttiilikoppia ja muuta sen tapaista epäkuranttia tavaraa. Siitä on jo aikaa yli kymmenen vuotta niin eiköhän niiden ole jo aika lähteä. Huomenaamulla aloitan.

Mä säästän yleensä kaikki guzzin osat oli kunto mikä tahansa... ei sitä koskaan tiiä. Ja kaikki muutkin, eilenkin kollattiin kaverille PV suzukin ilmanputsarikoppa, on ollu säilössä yli 20 vuotta ja johan sille käyttöä löytyi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #78 : Syyskuu 08, 2014, 23:42:04 ip »
Aina kun jotakin pois heittää, niin eikö jo seuraavalla viikolla olisi ollut sillekin käyttöä  ::)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #79 : Syyskuu 09, 2014, 11:39:26 ap »
Näin kaupunkiasujana ei oikein ole ilmaista säilytystilaa käytettävissä joten ryönien varastointi ei anna niille lisäarvoa. Maalla jossain suulin ylisillä on tietenkin, ainakin näennäisesti, ilmaista säilytystilaa. Asiahan on tietysti valintakysymys, joskus rahakin vaikuttaa. Itse viihdyn varsin hyvin kaupunkimaastossa joten on hyväksyttävä asian huonotkin puolet.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #80 : Syyskuu 09, 2014, 16:11:46 ip »
Sepä se. Kokemuksesta juuri tuo aiempi kommentti. Sitä säilyttää tarpeellista pitkään ja kun sitten tilantarpeen vuoksi päättää siivota ns. isolla kädellä, niin eikö perkules mene vain hetki, kun olisi käyttöä jollekin pois heittämälleen.
Toinen iän myötä tullut ongelma on tahaton hamstraaminen eli se kun ei löydä työkalua tai tarviketta (poranterä, rakotulkki, sopiva rst ruuvi, erikoisliima jne), jonka tietää omistavansa. Parin tunnin etsinnän jälkeen menee kaupaan ja ostaa uuden. Pian se aiemmin etsitty tulee vastaan jotakin muuta etsiessä - ja helposta paikasta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #81 : Syyskuu 09, 2014, 16:20:03 ip »
Näin se menee, joskus olen löytänyt etsimänsä omasta kädestä   ;D
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #82 : Syyskuu 09, 2014, 19:58:06 ip »
Lainaus
Parin tunnin etsinnän jälkeen menee kaupaan ja ostaa uuden. Pian se aiemmin etsitty tulee vastaan jotakin muuta etsiessä - ja helposta paikasta.

Juurikin näin. Siksi siivoan ja kaikki vanhat liimat, kuivettuneet teipit, suttuiset johtosarjat, murentuneet kumiosat, klommoiset lokarit, jne lähtee nyt. Jos tarvii ostaa niin ei kun kauppaan. Jos ei olisi pikku metsälöä välissä näkisin olohuonenn ikkunasta Storm Motorin, Bauhausin, Motonetin, IKH:n, Verkkokauppa.com:n ja Hongkongin myymälöiden kyltit. Biltema on viiden minuutin kävelymatkan takana. Clas Ohlsonille pitää ajaa bussilla, hinta 1,76€. Ehtii lisäksi ottaa yhden nelosoluen ja pääsee vielä vaihdolla kotiin7tallille. Ja moni muu tarvekauppa, kuten Rautasoini, josta saa materiaalia vähittäin edullisesti. Että ei kannata kaikkea hamstrata tallille hyllyyn. Silti sitä on kertynyt kun ei ole tullut asiaa ajateltua tarkemmin aiemmin. Nyt ajattelin ryhtyä tätäkin puolta ajattelemaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #83 : Syyskuu 09, 2014, 20:52:12 ip »
Itsellä ei pahemmin ole pulaa säilytystilasta. Hyvässä ja pahassa. Tahtoo vähän aarteet kertyä. Roskasta pyrin toki tehokkaasti eroon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #84 : Syyskuu 09, 2014, 22:00:10 ip »
Vanhalle hamsterille tuo roskan ja käyttökelpoisen raja on hämärtynyt. Nyt koitan nostaa rimaa.

Koitan laittaa kolmeen kategoriaan: ryönä, mahdollisesti käyttökelpoinen ja kurantti. Katsotaan millaiset kasat syntyy. Ryönä menee suoraan roskikseen/metallinkeräykseen, mahdollinen tavara karkeasti lajitellen ja hyvä kama pajan hyllylle/varastoon. Sitten toinen kierros, jne. Käytettävän tilan määrän suhteessa.
Nyt kun ei ole edes jalansijaa tallissa joka paikassa. Tilanne on siis sietämätön.
Johtuu osittain siitä että "perin" appivanhempieni maatilan koneet ja laitteet. Niissäkin on vielä lajittelemista.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #85 : Syyskuu 16, 2014, 23:06:14 ip »
Täälä taas tuttu näky. Täytyy kehua itteensä että alan olla jo aika nopee tässä moottorin irrotuksessa.... kertaus opettaa.... Joka kerta tarvii irrotella vähemmän osiakin.

Alkasin tutkia eri 8v mallien korjaamokäsikirjoja. Kun tuli mieleen että mitäs sen laakerilaipan ja lohkon väliin tulee vai tuleeko mitään. Kun se tiiviste kerran jää pois tässä uudemmassa mallissa.

Esimerkkejä:   8V sportin manuaali sanoo: "Fit a new gasket between the crankcase and the crankshaft flange, flywheel side"  OK, ja tiiviste on kuvassa.

8V norgen manuskasta: "Fit a new gasket between the crankcase and the crankshaft flange, flywheel side"   OK, paitti että tiivistettä ei ole kuvissa!

Stelvio, en muista enää vuosimallia:  "Predisporre loctite 510 tra carter e flangia albero motore, sul lato volano."  Jaaha, ei ole viittitty edes kääntää Englanniksi vaikka koko muu manuska on. Kuvassa ei tiivistettä.

Ja sitte viimein 1400 cali: "Prepare loctite 510 between the crankcase and the crankshaft flange, on the flywheel side"    Siis oikeen jopa selvällä lontoolla!

Jos Guzzilla olis yhtään oltu asialla niin kaikki nuo vanhan mallin laakerihässäkät olis vaihdettu takuuseen jo aikaa. Mutta eihän nämä mitään tee. Ongelma on kyllä tiedossa kun kerran uusi versiokin tehty, ...kele.

Noh, nyt ootellaan vaan osia.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #86 : Syyskuu 17, 2014, 07:36:29 ap »
Ovatten nuo kaatumaradat aikas hyvät kanto- ja sidontakahvoina.

Voimia remonttiin.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #87 : Syyskuu 17, 2014, 08:28:21 ap »
Tarvii kohta helicoilit laatikon ja lohkon kiinnitykseen..  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #88 : Syyskuu 19, 2014, 22:37:04 ip »
Kuvassa taas yksi potenttiaalinen ongelmakohta. Jossain vaiheessa tuo öljyletku olisi hinkannu ittensä puhki lohkoa vasten. Oli jo hyvällä alulla. Vielä selvisi sillä kun vähän käänsi auki ja laittoi letkun parempaan asentoon. Tuokin on ihan vaan asentajan huolimattomuutta mandellossa. Eikä ne tähän jää tämän vehkeen kohdalla, johtosarjaa on korjailtu samoin bensalinjaa vastaavista syistä.

Tämä taas vaan vahvistaa sitä uskoa että jos ostan ihan minkälaisen pyörän vaan, uuden tai käytetyn merkistä riippumatta, niin aina ne pitäisi purkaa, tutkia ja kasata kunnolla, ensi tilassa. Kali kakkosen laitoin heti oston jälkeen paloiksi, sen jälkeen ei mitään suurempia ongelmia. Emännän harrikat olen purkinu samoin eikä ole paljoa tienpäällä tarvinnu ruuvailla. Matka on jatkunu aina.

Pyöriinkin pitäisi saada kunnon takuut, esim. 5v tai 100tkm kuten autoissa.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #89 : Syyskuu 19, 2014, 23:02:21 ip »
Mulla on tainnu käydä säkä alkusarjan 1100 Brevan kohdalla. Varsin vähäisiä on olleet tuon tyyppiset vaivat. Vaan huonoa kumia on olleet letkut. Kohta kaikki kumiosat on uusittu mutta ne kestää sitten hautaan saakka: olen valinnut materiaalit niin että eivät enää lahoa. Ja valmistanut itse. Tässä yksi uusi osa: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-perushuoltoa-huohotusputki.html
Laitoin kuntoon samalla kun vaihdoin ilmansuodattimen.
Alkuperäiset letkut ovat kudostamatonta nitriilikumia ja murtuvat muutamassa vuodessa. Tilalle kun laittaa kudostettua laatuletkua niin voi luottaa että ikää saa kertyä aika paljon ennen kuin.....

Siitä tulikin mieleen: tallia siivotessa tuli vastaan muutama V10:iin sopiva läppärungon ja sylinterikannen välinen kumi. Siihenkin kun tein kumiosat ikuisesta materiaalista.

Johtosarjaa olen myös joutunut suojaamaan kun se alkoi pykiä. Mitään vikaa ei ehtinyt vielä ilmetä.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sahkoliittimet.html

Ainoa oikea vika on ollut vapaavalon anturin virhetoiminta: vaikka vaihde oli päällä ja sivutuki alhaalla saattoi lähteä ajamaan ettei moottori sammunut. Kuten pitäisi.
http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-remonttia-vapaavalon.html

Niin ja öljyvuotoja ilmeni siellä ja täällä mutta vaihdoin öljyt mineraalipohjaisiksi niin eipä vuoda enää. Ei tipan tippaa. Turhauttavaa oli kokeiluni synteettisillä. Eivät vain pysy sisällä.