Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55911 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #15 : Lokakuu 28, 2013, 18:15:44 ip »
Siinäpä se voimanpesä lepää! Nyt saa ruveta ruuvaamaan ;D

 Mahottoman kätevä tuo tuommonen nosturi tässä hommassa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #16 : Lokakuu 28, 2013, 21:27:58 ip »
Kytkin näkösällä.

Alkoi vastustaa: Tuo hammaskehä pitäis saada irti mutta nuo kuusi älyttömän pientä ruuvia(4mm kuusiokolo) vain nuljuu. Josko huomenna olis parempi päivä. Ja löytyy paremmat kalut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #17 : Lokakuu 28, 2013, 22:17:58 ip »
Otapa käteen tuurna (tai katkaistu kuusiokoloavain) joka sopii kuusiokolon pohjaan ja siihen terävä napautus vasaralla niin aukee lukkoliima tai ainakin hapettumat jos ei olekaan liimattu.

Jos ei lähde sittenkään niin "ryssänmeisselillä" kannan syrjään lovi ja naputteelmalla ruuvit auki. Myös kaasupillillä kuumaksi laittaminen on yksi keino. Nämä kaksi viimemainittua keinoa edellyttävät ruuvien vaihtoa uuteen. Taitaa kuitenkin olla lopputulos joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2013, 11:24:51 ap kirjoittanut motomatti »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #18 : Lokakuu 29, 2013, 21:07:21 ip »
Jeps, liimat niissä ruuveissa oli. Lähti kivuttomasti kun löysin kunnollisen kuusiokolohylsyn. Yhden tosin kerkesin nuljata ja sen kanssa joutui kikkailla.

Kytkin yms purettu ja nyt näkyy itse vuotopaikka. Tai paikat. Näyttää että tuon laipan takana oleva tiiviste vuotaa. Äkkiseltään vaikuttaa olevan samaa "korppua" kun se öljypohjantiiviste joka vei jossain vaiheessa öljynpaineet. Tuola siitä enempi:   http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3785.0    Stefasta ei tiedä onko vuotanut vai ei. Näyttää ettei ainakaan pahasti. Molemmat tietysti menee vaihtoon.

Ei oikein ole onnistunut tämä tiivistemateriaalin valinta tämän guzzin kohdalla.... >:(      .....vit..taa....

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2013, 22:00:59 ip »
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2013, 11:34:00 ap »
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.

Ok, pitää muistaa olla hellä sen kanssa. Taitaa olla viisasta tilata tuo kalukin samalla kun osat: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Tool-flange-removal-flywheel-side::59.html

Kai tuon laakerin nyt kuitenkin voi ottaa irti vaikka konetta ei muuten olisi tarkoitus purkaa?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2013, 11:53:58 ap »
Lainaus
Kai tuon laakerin nyt kuitenkin voi ottaa irti vaikka konetta ei muuten olisi tarkoitus purkaa?

Pitäähän se irti ottaa jos välistä vuotaa. Ei siinä ole muuta hankaluutta kuin juuri tuo ulosvetovaihe. Olisiko noin 40 mm ohjausta ennen kuin pesä irtoaa lohkosta.

Jos tuntuu ylettömän tiukalta niin voi kierteittää kaksi reikää lisää ja vetää neljältä kantilta. Näin olen joskus joutunut menettelemään kun joku oli holvannut "maamoottorilakkaa" eli Timexiä oikein huolella muuallekin kuin tiivistepintaan.

Off topic: jos tarvitsee vaihtaa kampiakselin takapään laakeria niin se tyypillisesti toimitetaan laippoineen. Se ei kuitenkaan ole asennusvalmis vaan vanhasta laakeripesästä pitää poistaa öljykanavasta teräsholkki joka sitten sujautetaan uuden laakeripesän vastaavaan kanavaan. Se pitää laakerin paikoillaan ja mahdollistaa öljynpaineen pääsyn laakerille. Missään asennusohjeessa en ole asiaan törmännyt mutta olen vaihtanut kyseisen laakerin parikin kertaa kun holkki oli unohtunut edelliseltä asentajalta laittaa paikoilleen ja laakeri oli pyörähtänyt pesässään ja öljyn pääsy siten estynyt laakerille.

Lisää off topic: Laakerikaupasta voi ostaa valmiin liukulaakeriaihion ja asentaa sen vanhaan laakeripesään. Vaatii koneistamista sekä sovittelua mutta on edullisempi "omana työnä". Itse olen myös sorvannut laakeripronssistä kyseisen laakerin kun kampiakseli on jouduttu hiomaan niin ohkaiseksi että standardikamasta ei enää sopivaa löytynyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #22 : Lokakuu 30, 2013, 14:19:06 ip »
Varmaan toiminee tuossa, jos pistää ne kaksi kierteistä pänninkiin ja antaa hieman lämpöhoitoa. Irtoaa lakan/tiivisteaineen pidosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #23 : Marraskuu 05, 2013, 22:21:06 ip »
Kun tuo vaihdeaski tuossa lattialla pyörii valmiiksi niin pitihän sinnekkin kurkata. Ettei jää vaivaamaan. Helppo oli avata, ei tarvi erikoisempia avaimia.

Kaikki oli kun uudessa pyörässä, ei kulumia ja laakerit hyvät. Takasin kasaan vaan. Tai no stefat voisin varuiksi vaihtaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #24 : Marraskuu 19, 2013, 22:10:02 ip »
Tarkkana sitten tuon laipan kanssa: ainakin vanhemmissa malleissa on kahdessa reiässä ulosvetokierre mutta niistä jos vedättää liian kovasti saa vain laipan reunan lohkeamaan. Teettää hitsihommia helposti.

Tämä lähti tällä kertaa helposti. Kahdessa reiässä tässäkin on kierteet ja sama ulosvetäjä käy kun vanhempiinkin koneisiin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #25 : Marraskuu 20, 2013, 19:51:53 ip »
Kuvaa ei näin äksiti saanut isommaksi mutta sen verran katselin että takimmainen petilaakeri on kuin uusi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #26 : Marraskuu 20, 2013, 20:47:53 ip »
Oli sielä toisessa justiin sen verran jälkeä että näki koneen joskus olleen käynnissä ;D

Nyt on laakerihässäkkä ja uusi stefa paikallaan. Meni tuolla kalulla http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Tools/Spezialwerkzeug/Seal-ring-onto-flange-fly-side::2674.html   kivuttomasti.

Noille laakerin 8:lle ruuville löysin momentiksi 26Nm. Tuntuu ettei ne tehtaan jäljiltä niinkään kireellä olleet. Vaan nyt on, oli tuo 26Nm oikein tai väärin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #27 : Marraskuu 20, 2013, 22:55:20 ip »
Onko noissa pulteissa mitään lukitusta? Kuvasta ei näe.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #28 : Marraskuu 21, 2013, 12:41:08 ip »
Ei ole lukitusta eikä tarvitse liimaakaan. Tai siis en ole ainakaan koskaan laittanut....
Alemmissa pulteissa, tai oikeastaan pultin rei'issä, on sellainen vika jossain lohkoissa että yltävät öljytilaan saakka. Silloin saattaa öljyä vuotaa pultin kierrettä myöden kytkintilaan. Siksi hieman tiivisteliimaa lähelle pultin kantaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #29 : Marraskuu 21, 2013, 14:09:25 ip »
Kierre kuitenkin ihan tavallinen? Jos on hienokierre, niin silloinhan löystymistä on mietitty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.