Kirjoittaja Aihe: V12 sport ja öljyvuoto  (Luettu 55912 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
V12 sport ja öljyvuoto
« : Lokakuu 26, 2013, 00:32:41 ap »
Tämä on tämmönen talviajan harrasteblogi tai jotain.... saa kommentoida jos tuntee tarvetta. Toivottavasti on apua jos samanlaista tulee kohdalle. Runkohan on sama kuin isolohko brevoissa ja norgessa.

Potilas: 1200 sport 4(8)v, vuosimalli 2010, mittarilukema 82621.

Ongelma: Paha öljyvuoto kytkimen seutuvilta. Luultavasti kammen stefa. (+ mitä muuta tulee vastaan  :-\ )

Aluksi kokeilin vaihtaa molemmat öljypohjantiivisteet, näytti että EHKÄ saattaa vuotaa siitä ylemmästä. Mutta eipäs vaan.

Eli moottori irti kymmenen euron stefan takia. Melkein toivoo että löytyy muutakin vikaa...

Katossa ketjutalja ja etupyörä motonetin telineessä http://www.motonet.fi/fi/tuote/807510/Kuljetusteline-traileriinpakettiautoon-MP    tuntuu kiikkuvan tukevasti.

Perus purkamista, vähän väärässä järjestyksessä tosin. Tankki ja ilmanputsarikotelo kannattaa ottaa irti ihan ensimmäiseksi. H&B:n laukkuraudat vastusti tähän mennessä eniten, takimmaiset ruuvit oli ruostuneet yhdeksi köntäksi rungon kanssa. Rälläkällä ja väkivallalla lähti kyllä. Takahaarukan mutterille tehtaan kirjat näyttää erikoistyökalua mutta lähtee ilmankin.

Takahaarukka eli kardaanitunneli oli taas täynnä vettä. Ei varmaan tee hyvää pitemmän päälle. Suosittelen lämpimästi CARC perän irrotusta vaikka joka talvi. Tehtaan jäljiltä sielä ei liioin ole rasvaa spooreissa kuin korkeintaan hajuksi.

Takahaarukan laakereista tuo mun varaosaluettelo väittää että kuulalaakerit, mutta kylläpä ne kartiolaakerit kuitenkin on. Eikä käytännössä yhtään rasvaa niissäkään. Vaihdekepin puoleinen laakeri on jo vaihtokunnossa, täysin jumissa. Jarrun puoleinen on vielä pelastettavissa mutta samallapa senkin vaihtaa. Normi ajossa tuota huonoa laakeria ei vielä huomannut mutta ei se kauaa enää olisi mennyt piilossa. Kannattaa nekin tutkia ihan oman mielenrauhan takia, haarukan irrotus ei kauaa vie.

Nyt tämä projekti on siinä vaiheessa että liittimet ja pultit irti niin moottorin saa pudottaa pois. Tähän mennessä ruuvattu rauhallista tahtia yksi ilta.  Jatkan taas joskus.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2013, 00:35:33 ap »
siitä lähtee
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2013, 00:36:04 ap »
illan tulos
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2013, 08:13:42 ap »
Ajatuksenani oli myös avata perä ja linkut, puhdistaa ja rasvata ne. Ohjekirja (Griso) suosittaa "ylimalkaisesti" NGLI2 luokan MoS2 rasvaa. Kun taas katsoin korjausmanuaalia näiden osalta rasvasta ei minusta puhuttu mitään. Rasvaa toki laitetaan ja tätäkö se sitten on mitä laitetaan kaikkialle minne rasvaa tarvitaan?
Taidan myöskin hakea keissin Olvia samalla keikalla kun hankin oikean rasvan  ;)
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2013, 12:48:28 ip »
Lainaus
Takahaarukka eli kardaanitunneli oli taas täynnä vettä. Ei varmaan tee hyvää pitemmän päälle. Suosittelen lämpimästi CARC perän irrotusta vaikka joka talvi. Tehtaan jäljiltä sielä ei liioin ole rasvaa spooreissa kuin korkeintaan hajuksi.

Vastaavia hommia on tullut tehtyä kuten Ikkalakin. Linkkuvivustossa ei ole alunpitäen juurikaan vaseliiniä kahden kesän käytön jälkeen mutta ruostetta oli. Sain jousituksen linkuston laakerit pelastettua puhdistamalla osat ja kokoonpanon yhteydessä riittävästi sitkostettua vaseliiniä mukaan. Nyt olisi varmaan aika uusia holkit ja neulalaakerit.

C.A.R.C-perän irrotus on helppo homma eikä nostolaitteita tarvita kun pyörä seisoo hyvin keskituen varassa. Ikkalalta saamani vinkin mukaan siellä on vettä. Kuten olikin. Ja tietenkin kaikki mikä voi ruostua oli ruostunut. Korjasin asioita sen verran kuin oli tarpeen: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html

Vielä pitänee tsekata Ikkalan neuvon mukaan myös takahaarukan laakerointi. Siihen en ole vielä kajonnut. Kerron sitten mitä sieltä löytyy.

Mikään edellä mainituista kohteista ei ole normaalin huolto-ohjelman piirissä eli merkkihuolto ei näihin asioihin ilman erillistä pyyntöä ryhdy puuttumaan. Ei kuitenkaan kannata odottaa että tulee vikaa koska se voi käydä sitä kautta kalliimmaksi tai jopa vaarantaa turvallisuuden.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2013, 13:00:27 ip »
No voi sielunvihollinen!

Kai se on käytettävä Brevasta perää irti ihan sen varimstamiseksi ettei ole vesi vanhin voitehista siellä.

Mistä voi vuotaa???? Edellisen kerran kun käytin spoorit rasvattavana oli kuivaa kuin kanalan lattialla.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2013, 13:15:02 ip »
Lainaus
Mistä voi vuotaa?

Tähän pitää vastata kuin kotitalon renki kun ihmettelin veneen vuotamista. Hän tuumaili että ei tiedä vuotaako vene mutta ottaa näköjään sisäänsä....

Tämä on sitä paljon puhuttua kondensaatiota. Jostain sinne on joutunut kosteaa ilmaa joka lämpötilavihteluiden aikana tiivistyy silkaksi vedeksi.
Ilmatila kardaanitunnelissa on merkittävän kokoinen ja kun tila ajon jälkeen jäähtyy sinne muodostuu lievä alipaine joka vetää ilmaa sisäänsä sieltä mistä saa. Tai sadekelissä silkkaa vettäkin jos huonosti käy. 

Ikkala voinee vahvistaa: kardaanitunnelissa on kaksi paikkaa josta ilma voi kulkea kardaanitunneliin. Perän ja tunnelin välinen sauma ja kumipalje tunnelin etuosassa. Jompi kumpi päästää ilmaa (vettä) sisään. Jos nuo saumat ovat tiiviitä niin muuta kosteutta sinne ei voi kertyä kuin kokoonpannessa olevan ilman kosteus. Mitään tiivisteliimaa en suosittele mutta itse voitelin sauman ohuelti sitkostetulla vaseliinilla.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2013, 10:00:26 ap »
Voi, voi tää kardaanikin vaatii huoltoa.  Kun saa kommentoida : Ovatko nyky-Guzzit tämmösia?
Olen vähän aikaa etsinyt toinenkin eurooppalaisen kardaanim-pyörän seuraavan kesän ajoon.( läh. Sport / Norge / muu euroop. >1200-kuut. mp)  Nyt en enää tiedä? Kannattaako - jos vaatii vuotisia tai
joka toisen vuoden peruskardaani/tiiviste-huoltoja, niin kuin kuvista ja tekstistä ja mmatin sivuista näkyy?(Moto Guzzi)
Onko asialle tehtaalta tehty mitään  nä viis viime vuoden aikana.
Ja käytetty europ-kardaani ehkä ei kannata hankkia -kun km:ejä on jo mittarissa.(mg). Onko BMW ja Triumphilla samat ongelmat? - varsinkin kun saa alle 60 ´ajettu 1300 kuutionen aasia- kardaanimatkamp. (vaikka yli 250 kg pain.) heti mp-kaupoista tai yks.omistajilta ja
hinta alle 6000 eur.
Huono, kun  mp-tehtaita eivät osaa/haluaa valmistaa isolla moottorilla alle 250-kiloisia matkakardaanimp hyvällä kardaanilla. (kun on tallissa pari kard-mp 70-90-luvulta- en kaipaa lisää painavia mpyöriä.)
Ja ei oo suomalainen guzzi-tuoja ollenkaan nykyään.- ja guzzi korjaamoja vähän.

Suurin haittaa ketju-mpyörillä ovat mielestäni: - vaatii voiteluaineita säännöllisesti - j 300-500 km.
 - öljyt heitää m-pyörän takaosille ja vaatteillekin ja matkatavaralle.  - kun on ajanut kesämatkapäivän täytyy voitella. - ja säätää aika usein
- vaatii ketjupaketinosto/asennus kun ketju on huono. (ZZR:n ketjupaketti on sentään kestänyt nyt 28 000 km - on suht. kunnossa vieläkin.)

Täytyy miettiä asiaa vielä muutama kuukausi.(on sentään kulunut 7 vuotta  kun viimeksi tuli ostettu mp omassa nimessä.)
Mielestäni ei oo sentään niin  kiva nykyään tehdä usein suuria ja aikaa ja/tai euroja maksavia huoltotoimenpiteitä .- huomaan että nyky-kardaanit Italasta vaatii  :o

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2013, 12:26:41 ip »
Lainaus
Voi, voi tää kardaanikin vaatii huoltoa.

Viittaat omiin sivuihini vikamäärien suhteen. Kyllä vikoja olen raportoinut melkein joka kerta kun sellaisiin törmään. Runsas vikamäärä johtuu siitä että varsin monia paljon käytettyjä pyöriä tulee verstaalleni ja niisä tosiaan on huoltoa/korjausta vaativia vaivoja.

Juuri nuo Ikkalan esiin tuomat ongelmat paljon ajetussa pyörässä, taisi olla jo Sportissa jo yli 100.000 km mittarissa, voi asianmukaisella huollolla normityövälineillä kotioloissa tai pyytämällä huoltoliikkeen tekemään, saa pyörän toimimaan jälleen seuraavan 100.000 km häiriöittä.

Vastaavat paikat, kuten tuo takahaarukan laakerointi, vaativat säännöllisiä huoltotoimenpiteitä ovat:
- kardaanin ristinivelien toiminnan tarkastus/mahdollinen voitelu n. 50.000 km välein
- ohjauslaakerien voitelu ja säätö aina muutaman vuoden välein
- kytkimen puhdistus kytkinpölystä ja liasta viimeistään noin 100.000 km välein
- pyöränlaakereiden toiminnan tarkastus/mahdollinen vaihto joka kerta kun renkaita vaihdetaan
- jarru/kytkinnesteen vuosittainen tai määräaikainen vaihto
- takajousituksen proggressiovivuston purku ja voitelu säännöllisesti
- takaiskunvaimentajan huolto ja nesteiden vaihto n 50.000 km välein (vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja)
- jarrumäntien ja liukusatulan puhdistus sekä toiminnan tarkastus vuosittain
- etuteleskooppien puhdistus sisäpuolelta ja vaimenninöljyn vaihto joka toinen vuosi. (samalla kierretään liukuputkia noin neljänneskierros että kuormituskohta vaihtuu)
- vaijereiden vaihto ennen kuin ne katkeavat reissun päällä. (n. 50.000 km välein)
- käynnistinmoottorin puhdistus ja voitelu n 50.000 km välein (koskee erityisesti Valeo-merkkisiä startteja)
- sähköjohtimien ja -liittimien kunnon tarkastelu ja puhdistus n. 50.000 km välein.

Muut huoltotoimet ovatkin mainittu huoltokirjassa ja huolto-ohjelmassa mutta niissäkin on puutteensa. Esimerkiksi keulaöljy vaihdetaan huollossa mutta keulaa ei välttämättä puhdisteta samalla koska sitä ei haluta purkaa. Kiintoaine jää sinne pohjalle.

Edellä oleva siis C.A.R.C.-malleja koskevaa mutta soveltuu monilta osin myös vanhempiinkin malleihin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2016, 22:28:30 ip kirjoittanut motomatti »

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2013, 19:12:55 ip »
Jos vesi pääsee/muodostuu tunnelissa/ -iin :
Eikö olisi sopiva tehdä ; ettei joudu avaamaan tunneli säännöllisesti:
 - ventiili (onko se jo olemassa;CARC)  ,j-hon kautta kostea ilma pääsee pois kun korkeampi lämpötila tunnelissa kuivaa. Mikä lämpötila mahtaa tunnelissa olla ajaessa kesäpäivän aikana normaali ulkol-tilassa?
 - pieni reikä + proppu tunnelin pohjaan : että voi päästä vettä pois säännöllisesti.

 ps. kirjoitan kardaanitunneleista :D

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2013, 10:01:48 ap »
Eipä taida maksaa vaivaa mitään venttiiliä viritellä, perän irrotus haarukasta vie 15-30 minuuttia joten ei tuo kuivaaminen mikään iso homma ole. Eikä vedestä näköjään pahemmin haittaa ole jos vaan paikat on hyvässä rasvassa.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2013, 11:15:18 ap »
Sami se osasi olennaisen kertoa: >>...perän irrotus haarukasta vie 15-30 minuuttia...<<

Moni muukin asia tuon Guzzin huollossa vie oikeastaan hyvin vähän aikaa / vaivaa / rahaa. Vaikkapa pyöränlaakerien vaihto; Rengashomman aikana se vie 10min enemmän ja laakerit ( Koyo ) maksaa 6-8€ / kpl.
Talvihuollossa menee aikaa yksi lauantai, jonka aikana saa tehdyksi lähes kaikki huoltokohteet. Viime keväänä irroitin ja tarkistin kardaanin ristikon ja ison laakerin, eikä aikaa mennyt kuin kolmisen tuntia. Siitäkin suurin osa ekakertaisen pähkäilyyn... ( Piti kerran soittaa Piikkiön help-desk´iin Kapelle... ;) )
Starttimoottorin irroittaa - purkaa - puhdistaa - kokoaa puoleen tuntiin. Ja niin edelleen.
Asiaa helpottaa, kun kokoaa itselleen listan eri toimenpiteistä ( tuo MM:n lista on hyvä ) ja etenee vaikkapa sen mukaan.
No miksi tällaisia pitäisi tehdä? Noilla toimenpiteillä saa varmuuden pyörän kunnosta, eli ei tarvitse miettiä Pihtiputaan ja Porvoon välillä, jotta missähän kunnossa se tai tämä mahtaa olla. Samalla tulee pyörä tutuksi ja saattaa huomata sellaisenkin korjattavan asian, jota ei muuten olisi huomannut. Minä löysin joskus oikeastaan vahingossa rikkonaisen sivujalan kytkimen suojakummin. Tästä olisi matka jossain vaiheessa katkennut.

On tietenkin selvää, että esim. kytkinremontti vaatii sekä ao.työkaluja ja osaamista, mutta myös verstastilaa. Eipä sitä pakkasessa parkkipaikalla...
Eikä tuon kardaanitunnelin tarkistus todellakaan vie aikaa kerran kesässä ihan koko viikkoa.  :P

Tämä vuodatus ei tietenkään koske niitä Fakiiri-Guzzisteja, jotka osaavat purkaa pyörän saunanlämmityksen ohessa ja kokoavat takas, kun sattuu satamaan joku ilta, eikä viitsi lähteä kylille möykkäöljykauppaan... ;D


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2013, 18:05:14 ip »
Kuvassa kardaani ja "erikoistyökalut" sen irrottamiseen laatikon persiistä. Ei lähde ihan vetämällä, sielä on semmonen rautalankasokkasysteemi. Puukalikka sopivasti nivelen kylkeen ja vasaralla pikku kopsu niin lähtee mukavasti.

Nivelet on uutta vastaavassa kunnossa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2013, 18:09:25 ip »
Tulee se sieltä vaikka takapäästä vähän meinasi ahdistaa. Yritin laiskotella ja jättää esim kytkinsylinterin ja ruiskurungot paikalleen mutta pakko nekin oli ottaa irti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V12 sport ja öljyvuoto
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2013, 18:12:42 ip »
Riisuttu malli.

Tila alkaa loppua tallista, joutuu vähän järjestellä noita irto-osia....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125