Voi, voi tää kardaanikin vaatii huoltoa.
Viittaat omiin sivuihini vikamäärien suhteen. Kyllä vikoja olen raportoinut melkein joka kerta kun sellaisiin törmään. Runsas vikamäärä johtuu siitä että varsin monia paljon käytettyjä pyöriä tulee verstaalleni ja niisä tosiaan on huoltoa/korjausta vaativia vaivoja.
Juuri nuo Ikkalan esiin tuomat ongelmat paljon ajetussa pyörässä, taisi olla jo Sportissa jo yli 100.000 km mittarissa, voi asianmukaisella huollolla normityövälineillä kotioloissa tai pyytämällä huoltoliikkeen tekemään, saa pyörän toimimaan jälleen seuraavan 100.000 km häiriöittä.
Vastaavat paikat, kuten tuo takahaarukan laakerointi, vaativat säännöllisiä huoltotoimenpiteitä ovat:
- kardaanin ristinivelien toiminnan tarkastus/mahdollinen voitelu n. 50.000 km välein
- ohjauslaakerien voitelu ja säätö aina muutaman vuoden välein
- kytkimen puhdistus kytkinpölystä ja liasta viimeistään noin 100.000 km välein
- pyöränlaakereiden toiminnan tarkastus/mahdollinen vaihto joka kerta kun renkaita vaihdetaan
- jarru/kytkinnesteen vuosittainen tai määräaikainen vaihto
- takajousituksen proggressiovivuston purku ja voitelu säännöllisesti
- takaiskunvaimentajan huolto ja nesteiden vaihto n 50.000 km välein (vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja)
- jarrumäntien ja liukusatulan puhdistus sekä toiminnan tarkastus vuosittain
- etuteleskooppien puhdistus sisäpuolelta ja vaimenninöljyn vaihto joka toinen vuosi. (samalla kierretään liukuputkia noin neljänneskierros että kuormituskohta vaihtuu)
- vaijereiden vaihto ennen kuin ne katkeavat reissun päällä. (n. 50.000 km välein)
- käynnistinmoottorin puhdistus ja voitelu n 50.000 km välein (koskee erityisesti Valeo-merkkisiä startteja)
- sähköjohtimien ja -liittimien kunnon tarkastelu ja puhdistus n. 50.000 km välein.
Muut huoltotoimet ovatkin mainittu huoltokirjassa ja huolto-ohjelmassa mutta niissäkin on puutteensa. Esimerkiksi keulaöljy vaihdetaan huollossa mutta keulaa ei välttämättä puhdisteta samalla koska sitä ei haluta purkaa. Kiintoaine jää sinne pohjalle.
Edellä oleva siis C.A.R.C.-malleja koskevaa mutta soveltuu monilta osin myös vanhempiinkin malleihin.