Onpa nokkelasti toteutettu kardaani ilman booriholkkia! Kun kulmaa on kuitenkin muutama aste, niin niin metalliset nivelet se vaatii joka tapauksessa. Ristikoilla tehty kardaani välittää tasaisen pyörimisliikkeen kun nivelten kulma on molemmissa päissä sama, mutta eri suuntiin. Kardaanin putken pyörimisnopeus ei ole tasainen, mutta vastakkaisiin suuntiin menevät kulmat kardaanin eri päissä kompensoivat kulmanopeuden vaihtelut. Juu, siinä pitää silmälaakeri olla tarkasti sama-akselinen perän akselin kanssa eikä siinä kärsi olla paljoa klappia ettei ala jyrräämään. Kerran vaihdoin Sierran kardaanin takaristikon kun vanha oli ruostunut tönköksi. Ajattelin ensin, että ei kai tuollaisen tasapaino ole niin nööpön nuukaa, mutta erehdyin pahasti! Kardaani oli paikallaan ja jyristeli kovin, joten ensi toimenpiteenä kiristin putkimiehen klemmarin kardaanin ympärille ja ajokokeilla etsin kiristysruuville sellaisen kohdan, että tärinä oli pienimmillään. Sen jälkeen lisäsin kynnen kokoisia peltipaloja klemmarin alle, kiristysruuvin kohdalle kunnes jyrinä oli poissa aistinvaraisesti arvioiden. Joku erikoisliike olisi varmaankin tehnyt tasapainoituksen paremmin ja nopeammin, mutta oli siinä itselläkin aikaa tuota ihmetellä ja laittaa kuntoon.