Akku mieluummin viileeseen, kylmään kuin sängyn alle.
Tuo on ihan totta. Omapurkausvirta on viileässä hyvin vähäinen ja ylläpitolataus talven aikana lähes tarpeetonta. Myös kuivuminen on pienempää, lähes olematonta. Siis kylmään säilymään jos mahdollista.
Jos kylmissä tiloissa ei ole lukitusta ei se oikein käy. Myöskään tarpeeton pikkupoikien, tai muiden kuin varkaiden käsiksi pääsy on estettävä koska akku on aika paukku.
Hyytelöakku ei varsinaisesti kuivu huoneenlämmössäkään, kunhan ei laturilla keitetä. Huoneenlämmössä omapurkaus on olemassa, mutta vähäinen silti. Ylläpitolataus pari kertaa talvessa pari vuorokautta n. 40 mA:n virralla riittää.
Jos pyörä olisi omassa tallissa voisi latauksen tehdä irrottamatta akkua pyörästä. Koska pyörässä on vähän sähkön kulutusta, täytyisi tällöin ladata ehkä kerran kuussa päivän verran n. 100 mA virralla.
Akku kuolee seistessään vajaassa latauksessa pitkään. Sen ei siis tarvitse seistä tyhjänä, vajaa varaus riittää kapasiteetin merkittävään alenemiseen jo kuukaudessa.
Akut ovat joidenkin mielestä niin halpoja, että sellaisen voi suosiolla laittaa joka kevät aina uuden. Silloinhan säästyy ongelmajätteen hävittämiseltä, jos varas sen talven aikana vie. Ja on aivan sama vaihtaako akun keväällä, vai irrottaako syksyllä ja asentaa keväällä uuden, sama työmäärä. Minä hoidan kuitenkin akut aina ihan periaatteen vuoksi niin, että ne ovat iskussa n. 10 vuotta. Autoonkin asensin kiinteän ylläpitolaturin. Vaikeuksia ei ole ollut ilman erityistä omaa töppäilyä.