Jäsenmaksu vaikuttaa suurelta, onhan se koko summa rahaa kerholta. Vaan tupakkiaskin verran jäseneltä. Ilmeisesti tuolla summalla halutaan jotain käsissäpideltävän konkreettista, edunvalvontaa kun ei voi pukea päälleen tai ripustaa seinälle. Sinänsä inhimillistä, kun asia ei suoraan näy aamukahvipöydässä.
Edunvalvonta tuli ilmi erään ammattiliiton asioissa hyvin konkreettisesti; Yleisesti puhuttiin ettei mitään tehdä eikä saada aikaiseksi. Tilanne oli kuitenkin toinen; Asia oli vain siten, että jokaisesta keskustelusta, kokouksesta, yhteydenotosta ja neuvottelusta ei vain pystynyt julkisuuteen kertomaan. Semminkin kun yksikään lehti ei ollut halukas jatkuvasti "uutisoimaan" asioista. Jäsenet sitten syyttivät toiminnanjohtajaa, ettei mitään oltu tehty.
Eroaminen johtaa ns. painoarvon vähenemiseen ja sitä kautta äänen kuuluville saaminen heikkenee. Näissä asioissa vain joukkovoimalla on painoarvoa. Jos mietitään vaikkapa edellisissä Eduskuntavaaleissa hylättyjen äänien - >10´000 kpl - määrää joidenkin pienten puolueiden jäsenmäärään - n.3´000 - niin eipä tuolla jäsenmäärällä maailmaa muuteta. Kun tuon kokoisen porukan voi jättää täysin huomiotta.
Sama koskee motoristeja. Ihan sama. Ja - kuten Sieravuoressa sanoin - EU:lla ei ole mitään sellaista organisaatiota, joka kulkisi pitkin maita ja mantuja, ja kyselisi kansalaisilta mielipiteitä asioista. Jos haluaa vaikuttaa, se on tehtävä Brysselissä lobbaamalla. Ja sinne jonkin suomalaisen mp-kerhon meneminen ihan yksin ja omalla porukalla ei onnistu. Ei sitten millään!
Eikä siltikään asioiden läpimeno ole varmaa; Päätettävänä on paljon asioita, joista monien edustajien mielestä suuri osa on ihan yhdentekeviä ja osalla ei ole edustajille mitään merkitystä.
Moottoripyöräily on yksi sellainen.
Valitettavasti.
Mutta se on ihan varma, että jos ei mitään tehdä, niin asioista päätetään kuitenkin. Tää on vähän kuin veikkaus: Jos veikkaat Vakiossa, et voi voittaa Lotossa.
Mutta: Ilma on vieläkin upea, Jaana on iltavuorossa - joten koko illan saa pöristellä ihan rauhassa.