Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153937 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #165 : Kesäkuu 03, 2020, 17:39:43 ip »
Lainaus
volttikäyrähän lähtee nousemaan PF4C:ssä nopeammin kuin PF3C:ssä
Ei luulisi tällä mitenkään aivan valtavaa merkitystä olevan? Veikkaan että kartat on hiottu sellaisella pieteetillä ja sellaisin henkilökohtaisin mieltymyksin, että senkään vuoksi eivät sovi heittämällä.

Nämä olivat muistini mukaan edullisimmat PF3C potikat, tuo saksalainen käsittääkseni Marellin oma (minulla toiminut ok), tuo USA versio heidän itse teettämäänsä ?

http://ca-cycleworks.com/pf3c.html

http://www.vgs-motorsport.com/produktinfo-pf3c-potentiometer.html
V11 - it defines you.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #166 : Kesäkuu 03, 2020, 22:07:23 ip »
^ Juu mää oon noita potikoita kans googletellu, on vaan suht tuore tuo oma PF4C että en nyt heti taida ostella, mutta saas nähdä.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #167 : Kesäkuu 17, 2020, 23:17:59 ip »
Cycle Works tuote vaikuttaa tosi luotettavalta: https://www.youtube.com/watch?v=cZK9fVvNaC4
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #168 : Elokuu 06, 2021, 12:20:50 ip »
Vasta-alkajan typerä kysymys tänne väliin: Latasin Tunerpron. Mutta mistä saan sinne näitä xdf-filejä? Guzzidiagin readerilla ja writerilla tulee bin-tiedostoja.

Haluaisin testata valmista karttaa Brevassa (1100), jossa lambda olisi pois päältä. Mutta homma tyssää siihen kun en saa mitään karttaa näkyviin Tunerprossa. Konvertointiohjelma kehiin vai mitenkä?

Netistä yrittänyt etsiä vastausta mutta ei osu silmään.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #169 : Elokuu 06, 2021, 19:28:30 ip »
Vasta-alkajan typerä kysymys tänne väliin: Latasin Tunerpron. Mutta mistä saan sinne näitä xdf-filejä? Guzzidiagin readerilla ja writerilla tulee bin-tiedostoja.

Haluaisin testata valmista karttaa Brevassa (1100), jossa lambda olisi pois päältä. Mutta homma tyssää siihen kun en saa mitään karttaa näkyviin Tunerprossa. Konvertointiohjelma kehiin vai mitenkä?

Netistä yrittänyt etsiä vastausta mutta ei osu silmään.

Ei ole typeriä kysymyksiä.  :)

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Siellä ihan alhaalla FTDI driverin asennusohjeen alla. Valitset vaan pyörän ja ECU:n mallin mukaan oikean XDF:n.

Sentire la forza!
Terv: Timo

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #170 : Elokuu 07, 2021, 12:51:33 ip »
Vasta-alkajan typerä kysymys tänne väliin: Latasin Tunerpron. Mutta mistä saan sinne näitä xdf-filejä? Guzzidiagin readerilla ja writerilla tulee bin-tiedostoja.

Haluaisin testata valmista karttaa Brevassa (1100), jossa lambda olisi pois päältä. Mutta homma tyssää siihen kun en saa mitään karttaa näkyviin Tunerprossa. Konvertointiohjelma kehiin vai mitenkä?

Netistä yrittänyt etsiä vastausta mutta ei osu silmään.

Ei ole typeriä kysymyksiä.  :)

https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Siellä ihan alhaalla FTDI driverin asennusohjeen alla. Valitset vaan pyörän ja ECU:n mallin mukaan oikean XDF:n.



Kiitos!

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #171 : Syyskuu 16, 2021, 17:22:14 ip »
Muokkasin TunerProlla hiukan tekemääni Nevadan E85 etanolikarttaa samalla kun näpertelin win 10 tablettia tallikoneeksi.
Tulipa laitettua uusimmat GuzziDiag, Reader ja Writer ohjelmat. Kaikki menee sukkana paitsi välijohdon FTDI (virtuaali sarjaportti) ajurin joutuu manuaalisesti turaamaan, kun windows kitisee ettei ole sertifioitu. GuzziDiag:ssa (V0.50) ei jostain syystä jää pudotusvalikkojen valinnat muistiin. Aina uudelleen käynnistäessä joutuu valitsemaan mitä arvoja haluaa nähtäväksi. Jotuneeko ohjelmasta vai windows 10:stä ?
Muutaman kylmäkäynnistyksen Nevadalla tein ja hyvin pörähti aina käymään. Kylmästartin muokkaus kartalle on helppoa, mutta käyttökokemus ottaa aikansa.
Liitekuvassa TunerProlla tehdyt pikku muutokset. Kartan laitoin saataville Ecu maps ketjuun (linkki).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #172 : Syyskuu 16, 2021, 19:52:55 ip »
Vaikuttaa hyvältä, kiitos. Otin talteen, kokeillaan.

Lainaus
FTDI (virtuaali sarjaportti) ajurin joutuu manuaalisesti turaamaan, kun windows kitisee ettei ole sertifioitu.

Linuxeilla ei tarvitse turata sitäkään, tulee portin asettelu talon puolesta.  ;)

Lainaus
GuzziDiag:ssa (V0.50) ei jostain syystä jää pudotusvalikkojen valinnat muistiin. Aina uudelleen käynnistäessä joutuu valitsemaan mitä arvoja haluaa nähtäväksi. Jotuneeko ohjelmasta vai windows 10:stä ?

Ei taida johtua W:sta koska Linuxilla on sama vaiva. Korjaantunee uudella versiolla joskus. Ja ainahan voi käyttää edellistä versiota. Vaikka – eipähän tuo ole iso puute.



Sentire la forza!
Terv: Timo

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #173 : Syyskuu 16, 2021, 20:42:27 ip »
Ok. Hyvä tietää, niin palaan V0.47 versioon, jota pari kesää sitten käytin, kun viimeksi säätöjä tutkailin. Muuten olen vain ajellut - nautinnolla.
Tuo 20-15-10-5 % versio ei ollut se ensimmäinen. Kokeilin eilen 30-25-20-15-10 % startti rikastusta pidemmälle ajalle, mutta sillä se kävi liian rikkaalla.
Tavanomaisen pirtsakkuuden sijaan kone kävi alkuminuutin "paksusti ja keinuen". Tämä toinen iteraatio vaikutti männille maistuvan heti paremmin.

edit: ps. ajattelin vielä lisätä, etten ole enää tehnyt GD:llä resetointeja syöttäessäni eculle uuden kartan.
Kartalle tehty pikku muokkaus astuu voimaan ja vaikutus on helpompi havaita, kun ei resetoi.
TPS reset ja itseoppivien reset liittyvät nähdäkseni enemmän mekaanisiin (imubalanssin/venttiiliensäädön ja tps:n) muutoksiin.
Toki jos kartta olisi kokonaan erilainen tai rankasti muokattu, niin silloin tilanne voisi olla eri.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2021, 12:36:03 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #174 : Syyskuu 16, 2021, 22:25:41 ip »
GuzziDiag koodaaja kirjoitteli taannoin myös paikallisella foorumilla että W10 kanssa on ilmennyt tätä vaivaa.

USB liittimessä oleva adapteri oli tunnistettu FT232R - laitteeksi mutta ajuri ei asentunut automaattisesti.
Piti hakea sirun valmistajan sivuilta (https://ftdichip.com/drivers/vcp-drivers/) ajuri 2.12.36.4 x64 ja asentaa manuaalisesti.
Ensimmäisen asennuksen jälkeen laite tunnistettiin, mutta ajurittomana. Toisen kerran sama asennus, sitten ajuri oli ilmaantunut ja kaapeli näkyi oikein laitehallinnassa.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #175 : Syyskuu 18, 2021, 17:31:02 ip »
Lainaus
Kartan laitoin saataville Ecu maps ketjuun
Lainaus
Otin talteen, kokeillaan

Nyt kun en ole ainakaan vuoteen puuttunut itse karttoihin ja asiat eivät ole muistissa enää täysin...  Eikös tässä ole tärkeää, että kun nuo jaossa olevat tiedostot ovat *.bin -tiedostoja, niissä on "kaikki".  Siis jos sen sellaisenaan siirtää pyöränsä ecuun, tulee koko paketti, kaikki kartat.  Polttoaineen syöttö, sytytys, kylmäkäynnistys ja kaikki korjauskartat (ilmanpaine, imuilman lämpö, moottorin lämpö) jne.  Jos on jo säätänyt omiaan, omat säädöt "kirjoittuvat yli".

Että jos haluaa esimerkiksi vain tuon kylmäkäynnistyksen, niin sitten pitää todella TunerPro:n sisällä käyttää "copy-paste" -menetelmää ja siirtää vain tuo haluamansa kartta omaan kartastoonsa.  Tai sitten tekee TunerPro:lla vastaavan muutoksen omiin karttoihinsa - mikä tässä kylmäkäynnistys -tapauksessa vaikuttaa helpolta vaihtoehdolta, koska muutoksia on vähän ja ne voi tehdä käyttämällä "kerroin" - toimintoa.

Itse olen aina meinannut tuota moottorin kampiakselin kierroslukumäärään perustuvaa kylmäkäynnistyskarttaa muuttaa.  Jo vuosia sitten kun moottoria värkättiin (vääntönokka), menivät monet asiat heikommaksi.  Polttoaineen syöttö korjattiin dynossa.  Mutta esim. koskaan ei lähde käyntiin antamatta kunnolla kaasua.  Moottorin lämpötilaan perustuvaa korjauskarttaa olen vähän muokannut, mutta sen vaikutus lienee ihan liian kevyt tähän tarkoitukseen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2021, 18:39:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #176 : Syyskuu 18, 2021, 17:53:20 ip »
Juu tuo "kartta" on siis oikestaan kartasto. Bin tiedosto sisältää sytytys, polttoaine, kylmäkäynti, sylinterienvälisen erotuksen jne.
Eli laittamani E85_s .bin on aiempi E85 .bin, johon olen lisännyt tuon starttirikastus muutoksen.
Liitekuvana tuota biniä TunerProlla avattuna -> main fuel, ignition sekä startti rikastus.
Main fuel (left) kartalle tehtävä muutos (esim 33% lisärikastus) siirtyy automaattisesti myös Fuel Right calculated taulukkoon.
Etanoli kartta on siis alkuperäinen tehdasBin, jossa 33% lisää main fuel, 3 lisää Ignition timing + nyt tuo 20-15-10-5 % start enrichment taulukoilla.
Mitään muuta ei tarvitse muuttaa, eikä hyvän toimivuuden sekä ajotuntuman kannalta näyttäisi olevan tarpeenkaan.

Moottorin lämpötilakartan muokkaus vaikuttaisi liian pitkään (ja sotkisi hyvin toimivaa tehdaskarttaa).
Start enrichment eli 4000 kierrosta (vajaa neljä minuuttia 1100 rpm tyhjäkäynnillä) on sopiva käynnistyksessä ja moottorin lämpenemisen aluksi.
Oma ajatukseni muutoksissa on analoginen ja vain tarpeellinen. Kuten vaihtaisi etanolille sopivat suuttimet kaasuttimeen.
Ja nyt vielä starttia avittamaan avarampi ryyppysuutin.  Liiaksi moninaisiin EFI taulukoiden yksityiskohtiin eksyminen vie suotta sivupoluille.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #177 : Syyskuu 18, 2021, 18:25:50 ip »
Lainaus
Moottorin lämpötilakartan muokkaus vaikuttaisi liian pitkään
Jos vaan muokkaa moottorin lämpötilakarttaa esim. välillä -20 C / +10 C eikä koske muualle, silloinhan rikastus toimii vain "kylmänä".
Mutta kuten sanottu, tällä saralla en onnistunut saamaan aikaan tunnistettavaa positiivista vaikutusta.

Lainaus
Ja nyt vielä starttia avittamaan avarampi ryyppysuutin
No nyt kaasutinmiehet raapivat päätään...  "Ryyppysuutin" = muokattu kylmäkäynnistyskartta ("start enrichment map").
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #178 : Syyskuu 18, 2021, 18:40:23 ip »
Lainaus
Jos vaan muokkaa moottorin lämpötilakarttaa esim. välillä -20 C / +10 C eikä koske muualle, silloinhan rikastus toimii vain "kylmänä".
Uskoisin, että rauta ja öljy lämpiävät niin hitaasti, että liekki hukkuu liikaan soppaan.

Lainaus
No nyt kaasutinmiehet raapivat päätään...  "Ryyppysuutin" = muokattu kylmäkäynnistyskartta.
;D   Aikoinaan oli sellaiset kaasuttimet, joissa oli muoviset nipsut, jotka nostettiin pystyyn ryypyttämään.
Koneen käynnistyttyä nuo nipsut tönättiin kumoon -> ryyppy pois.  Nipsujen ja jousten alla oli ihan oikeat suuttimet, jotka pystyi vaihtamaan isompaan tai pienempään sopivan ryypytyksen säätämiseksi.  
Saman asianhan tuo käynnistysrikastus ajaa. Isommat numerot - enemmän soppaa.
Kaikki nykyään vaan mitään purkamatta ja sormia likaamatta. Muutama näppäily, tallennus ja eikun kokeilemaan  :P
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #179 : Syyskuu 19, 2021, 16:53:13 ip »
Näitä moottorinohjauskarttoja muuttaessa täytyy tietää mitä tekee. Aivan kuin jotain venttiilejä säätäessä tai mitä tahansa huoltoa tehdessä on oltava varma oikeasta menettelystä. Muuten voi tulla seuraamuksia.

Jos uuden kartan saa halvalla joltain tuntemattomalta Viipurin torilla, ei sitä noin vaan voi käyttöön ottaa. Koska täytyy tietää mitä tekee, niin silloin tietenkin ollaan selvillä TunerPro:n käytöstä ja voidaan katsoa läpi se uusi kartta ja panna merkille, miten se poikkeaa entisestä ja mitä vaikutuksia muutoksilla on odotettavaissa. Vertaisverkko on hyvänä apuna karttojen vertailussa. Vasta sitten voidaan harkita sen käyttöönottoa.

Tällä Gruppon sivustolla jaetuista kartoista näyttäisi olevan perusteellinen vertaisarviointi ja palautteet poksahtavat kyllä oitis kaikkien näkyville. Minä kuitenkin tutkin nämäkin täältä saamani kartat tarkoin ihan sen vuoksi, että haluan tietää mitä siinä on muutettu ja mikä vaikutus on odotettavissa. Mitäpä iloa tästä harrastuksesta muuten olisi...

Ennen uuden kartan sisäänkirjoitusta pitää entisestä ottaa varmuuskopio. Siis lukea vanha kartta ecu:sata ylös ja tarkistaa TunerPro:lla, että se nyt on oikeasti kartta, ja vasta sitten  tallettaa se varmaan paikkaan kovalevylle ja mielellään myös jollekin ulkoiselle tallennusvälineelle, jotta voidaan tarvittaessa palata helposti takaisin siihen.

Kartan lukeminen ecu:sta tietokoneen kovalevylle ei vielä muuta karttaa mietenkää. Se voidaan siis tehdä hyvissä ajoin ja kaikessa rauhassa vertailla eri karttoja toisiinsa TunerPro:lla.

Moottorinohjauksen manipulointi on kriittistä toimintaa, eikä siinä saa hutiloida yhtään! Kun karttoja luetaan ecu:sta ja kirjoitetaan ecu:un on huolehdittava, että pyörän akun ja tietokoneen sähkönsaanti ovat riittävät, eikä tule tietokatkosta sähköjen loppumisen vuoksi. Olen huomannut, että on saatavana kelvottomia ftdi portin sovitinkaapeleita, jotka tekevät johdinkatkoksia huonojen liittimien vuoksi. Ne pitää siis tarkastaa maalaisjärjen kanssa, että ovat kunnollisia.

PS. TunerPro on Windows softaa, mutta sitä voi mainiosti käyttää myös Linuxilla käyttäen Windows-Linux-Windows koodin käännösohjelmaa. Sellainen on esim. Vine, joka löytyy vaikkapa Ubuntun ja sen varianttien sovellusvarastosta ilmaiseksi hakusanalla vine. TunerPro:n asennusta Vinelle helpottaa apuohjelma PlayOnLinux, joka löytyy samalla tavalla.

Sentire la forza!
Terv: Timo