Tulipahan itsekin tänään puututtua Jackalin (95tkm mittarissa) karttoihin. Vain aivan pintakaasun osalta 4000 rpm asti. Pyörää on vaivannut pieni nykiminen ja satunnainen pieni pamaus ilmanputsarin suuntaan silloin kun ajetaan liki olemattomalla kuormalla ja melkein kaasuun koskematta, Esim. tasanopeutta kakkosvaihteella 30-40km/h tai kolmosella jotain viittäkymppiä. Kuorman ja lisäännyttyä 60km/h päälle on mennyt kuin juna, samoin kaasuunvastaavuus ja kulku muutenkin on aina ollut loistava. Tähän mennessä on laitettu kaasuvivustoon uudet välitangot, holkitettu toisen kaasuläpän akseli, kokeiltu eri asentoja (uudella HD:n) TPS:llä ja CO-säädössä, perushuoltojen ja säätöjen (synkka ja venttiilit) lisäksi, mutta tähän oireeseen ne eivät ole vaikuttaneet. GuzziDiagista tarkistetu että ecu saa oikeaa tietoa kierrosluvun, TPS:n ym. suhteen. Lisäilin vähän suuttimen aukioloaikaa bensakarttaan muutaman ensimmäisen pystypalkin kohdalle, kierrosreservin alapäähän. Sytytystä aikaistin vain vähän näiltä osin. Koeajolla totesin paremmaksi ja kävin tutulla autokorjaamolla vähän katsomassa mitä tulee putkesta. Tyhjäkäynnillä vähän laihalla, lambda jotain 1,25 samoin pintakaasulla. Vähän kun kaasua lisäsi, kierrosten noustessa, asettui lambda sinne 0,9: tienoille. Tein siis vielä toisen uuden kartan missä lisäsin syöttöä vähän vielä lisää samoille alueille. Käytännössä oire hävisi, saatan kuitenkin vielä vähän lisätä samoja muutoksia.
En nyt sitten tiedä mistä johtuisi noinkin reilu laihuus tyhjäkäynnillä, mutta HD:n TPS:hän ei ole lineaarinen joten selittää siltä osin miksi menee sopivan rikkaalle kun kaasua lisää, mutta voi olla toki vastaavasti laihalla täyskaasulla. Tai sitten kartta ei ollut alkuperäinen ensinkään. Voi myös olla että kaasuläppien "tyhjäkäyntiruuvit" ei ole tehtaan asetuksissa. Olen katsonut vain synkat. (Muoks: bensanpaineensäädin on yksi komponentti mitä en ole vaihtanut tai mitannut.) Ja mitä tuohon TPS:ään tulee niin se on käännetty "isommalleen" kuin ohjekirjassa. Kännellessäni sitä volttimittarin ja Guzzidiagin kanssa huomasin että jos sitä kääntää liian isoon lukemaan, ecu luulee kaasua olevan käännetty jo yli tyhjäkäynnin. Toisin sanoen siinä kohdassa missä lukee moottori käy jne, lukee tyhjäkäynti jos TPS on ns. alueella, jos kääntää isommalle, lukee jo kaasu auki. En sitten tiedä onko tällä käytännön merkitystä mihinkään, mutta TPS:n virheilmoitus siitä tulee. Ja minulla on nyt siellä ylärajan lähellä. Eli kaasuläpän ollessa tyhjäkäyntiruuvia vasten se on nyt 380mV.
Sellainen tuosta TunerProsta tuli mieleen, että onko tässä jotain tyhjäkäyntikarttaa erikseen, vai meneekö se täysin tuon fuel/ignition mapin mukaan? Nimittäin ainakin tuolla xbc-tiedostolla mitä käytin, kartat alkavat 3,7 asteen kaasuläpän avauksesta, kun itselläni GuzziDiagin mukaan tyhjäkäynti on jotain 2 asteen tienoilla.