Kirjoittaja Aihe: TunerPro-kokeilua  (Luettu 153941 kertaa)

Camn

Vs: TunerPro-kokeilua
« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2014, 22:15:45 ip »
(Pauldaytonan päivityksiä Saksan punaiselta foorumilta); Yksi arvaus on, että Marellin käyttäjät teettävät kartat myös Marellilla. Kun kartta tehdään vaikka Ducatiin, on budjetti X euroa.  Kun kartta tehdään Guzziin, on budjetti X/4 euroa, tai jotain. Vaikuttaa tietty laatuun. Kun 2011 Stelvion ecusta luettua dataa katsoo kryptaus purettuna, sieltä löytyy sana "Streetfighter".  Lie Marellin isnööri napannut tuon tiedoston pohjaksi...

Moto Morinin ecusta, kryptaus avattuna:
V11 - it defines you.

Pithecus

« Vastaus #16 : Toukokuu 29, 2014, 22:29:58 ip »
Näin sateisena vapaapäivänä on ollut joutilasta aikaa ihmetellä TunerProta ja Fuel mappeja. Delta Fuel kartta on aika tavalla muuttunut uuden XDF-tiedoston myötä. Alla kuva viime syksyltä ja tältä keväältä. Molemmissa sama kartta (Griso orkkis) mutta eri XDF. Aika kamalan näköinen tuo Delta Fuel on mutta kun sen summaa Main Fuelin kanssa niin lopputulos (eli oikean pytyn Fuel map) ei ihan niin pahan näköinen ole. Alla vasemman ja oikean pytyn kartat rinnakkain.
Tekaisin Main Fuelista siistityn version jossa on mukana myös aiemmin tekemäni muutokset lähinnä alle 4500rpm ja 20° alueella. Ajattelin sitä kokeilla yhdessä nollatun Delta fuelin kanssa kunhan säät paranee.
Onko kukaan kokeillut nollata Grisossa Delta Fuelia? Miten toimi?

Kahden kartan (esim Main fuel ja Delta fuel) summaaminen ja muut vastaavat laskutoimitukset onnistuu näppärästi kun kopioi koko kartat exceliin ja hoitaa homman siellä. Sitten vaan kopioi valmiin kartan takaisin TunerProhon. Kopiointi onnistuu Ctrl+C:llä kun maalaa ensin kartan tai haluamansa osan siitä, liittäminen sitten Ctrl+V:llä.

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2014, 09:13:26 ap »
Jovvain sain Breva 850n kartan näkyville TunerProlla. Nyt vois yrittää ymmärtää näkemäänsä. Onko jossain opastusta nuiden karttojen informaatiosta? En ole vielä löytäny Breva 850n korjailtuja karttoja, jotta jos joku sellasen löytää niin olis kiva katella mitä on muutettu ja millä vaikutuksella. Asiasta mitään tajuamatta on kuitenkin mielenkiintoista nähdä Kustin sielunelämää pintaa syvemmältä. Vaatii paneutumista aiheeseen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2014, 12:53:07 ip »
Lainaus
Vaatii paneutumista aiheeseen.
Sitä juuri.
Ensimmäinen vaihe on selvittää itselleen kunkin kartan tai taulukon perimmäinen tarkoitus. Ensimmäinen vaihe on katsoa kustakin kartasta X, Y ja Z akseleiden suureiden tarkoitus ja vaikutus kyseisessä kartassa. Kartat toisinaan näyttävät samanlaisilta mutta niiden suureet saattavat olla, ja ovatkin, erilaisia. Joitakin määriä ei kuitenkaan ilmaista millään suureella vaan luvut ovat verrannollisia vain keskenään. Silloin todellisen vaikutuksen ymmärtäminen voi vaatia pähkäilyä tai jopa kokeilua.

Ja siitten se vanha sääntö: vain yhtä asiaa muutetaan kerrallaan, tiedosto tallennetaan ja sitten kokeillaan jälleen. Jos meni metsään niin palataan edelliseen tallennettuun tiedostoon ja yritetään uudelleen tai onnistuttaessa jatketaan viimeisen tallennetun tiedoston muokkausta.

Tuomas

« Vastaus #19 : Heinäkuu 17, 2014, 10:42:39 ap »
vois tännekki tämän linkin laittaa.
Tässä on Jukalle ja muillekki ihan hyvä ja selkokielinen tunerpron alkajan abc
(marellin 5am ecun binillä ja xdf:llä tietenki)

http://www.grisoghetto.com/t460-beetle-tech-tunerpro-howto

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #20 : Heinäkuu 17, 2014, 12:33:14 ip »
Näin se homma etenee ja ymmärryskin kasvaa hyässä lykyssä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Ropotti

« Vastaus #21 : Heinäkuu 17, 2014, 16:21:22 ip »

Muutama tuhat kilometriä ajellut delta fuel nollilla ja taas välillä käytössä. Hirveesti ei erota mikä tuon kartan tarkoitus on.
Jos pitäisi veikata niin vaikuttaisiko ehkä koneen tärinöihin aavistuksen tai sitten kuvittelen...
Olen epätoivoisesti yrittänyt löytää paikkaa, josta voisi säätää tavoitelambda-arvon. Mulla menee lambda 14,2-14,7 arvoon ja haluaisin kokeilla jotain 15,4.
Montaa eri karttaa on tullut summassa muutettua mutta yksikään ei ole muuttanut tuota lambda-arvoa mihinkään vaikka koneen käyntikin on muuttunut radikaalisti.
Ei kovin palkitsevaa hommaa...

motomatti

« Vastaus #22 : Heinäkuu 17, 2014, 19:00:30 ip »
Niin kauan kuin järjestelmä ei tavoita "Lambda Target"-asetuksia, jotka muissa tuntemissani moottorinohjausksisa on asetettavissa, voi tehdä niin että ohittaa lambdan (TunerPro ja sieltä "Lambda off-asetus) ja säätää eri karttoja sen mukaan että saa asetukset mieleisekseen. Toinen mahdollisuus on korvata lambda huijausrasialla joka kertoo koko ajan ECUlle että seos on ok. Voi olla muitakin tapoja mutta näillä pääsee asiassa eteenpäin.

Kun lambda on ohitettu niin se ei myöskään suojele katalysaattoria. Jos lambdaa ei tarvitse niin kustannussyistä se kannattaa ottaa pois karstoittumasta ja tulpata reikä. Katalysaattorinkin voi hyllyttää vaihtamalla sen osan pakoputkistosta missä se kussakin pyörässä on.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #23 : Heinäkuu 17, 2014, 20:08:56 ip »

Grisosta en tiiä mutta sportissa (8v kone) ei ainakaan huomaa eroa oli deltafuel nollilla tai ei. Grison keskenään erimittaiset pakoputket voi kyllä tehdä asiaan paljon.

Olen epätoivoisesti yrittänyt löytää paikkaa, josta voisi säätää tavoitelambda-arvon. Mulla menee lambda 14,2-14,7 arvoon ja haluaisin kokeilla jotain 15,4.

Pakko kysyä miksi se noin laihalle pitäisi saada? Mä olen tähtäillyt tasakaasuajossa maantienopeuksissa 14-14,5 nurkille, kaupunkinopeuksilla 13-13,5 pintaan. Ei nyi ei ryi ja aivan mahtava peli ajaa, todellinen kulutuskin pysyy siinä 5,2-5,7 haarukassa. Kuumalla kelillä konekkaan ei tunnu olevan niin hemmetin kuuma mitä nämä 8v koneet vakioasetuksilla on.

On pitänyt selvittää että pystyykö tuon innovaten mittarin kautta syöttää huijattua lambdajännitettä. Vaan ei ole kerenny. Siitähän nimittäin saisi ainakin tavallisen kapeakaistan ulos esim eculle.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

« Vastaus #24 : Heinäkuu 17, 2014, 21:58:04 ip »
Meinasin kysyä samaa. Tuollahan alkaa olla venttiilit aika kuumana ja kilinä aika lähellä. Omassa menee täyskaasuvedossa 12-13 välillä ja tasamaalla 13.5-13.8. Yhdellätoista menee jo mutkan ulostulo puuroksi, puutuu ja joutuu pureksimaan. Putken pää on kevyesti nokinen ja soppaa menee ehkä kuuden litran pintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #25 : Heinäkuu 17, 2014, 23:07:08 ip »
Lainaus
pystyykö tuon innovaten mittarin kautta syöttää huijattua lambdajännitettä

Miksipä ei. Itse laajakaistalambdassa ei ole kuin asetus, jos olen ohjeet lukenut tarpeeksi hyvin, jolla ECUlle saadaan vietyä simuloitu kapeakaistatieto. Se menee tietysti ECUlle sellaisenaan mutta voihan sitä vaikka vastuksella kiusata: säätövastus signaalipiuhaan niin saa matalampaa jännitettä. Siitä en tiedä, tutkimatta käytännössä, voiko vastuksen laittaa johonkin sopivaan kohtaan (maajohdin?) että saisi vastaavasti jännitteen nousemaan. Ensin mainittu juttu todennäköisesti onnistuisi.

motomatti

« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2014, 09:48:45 ap »
Pitäisi varmaan omaan Innovateen perehtyä tarkemmin. Toissakesänä olen käyttänyt viimeksi kun laittelin Alkoholipyörän seokset kohdalleen. Tein silloin johdotuksen MegaSquirt-yhteensopivaksi. Nyt voisi tehdä sovitinjohdot MagnetiMarelliin. Biltemasta voi käydä hakemassa heidän versionsa SuperSealista mutta suosittelisin kuitenkin vastaavia Motonetin MTA-liittimiä. Biltemasta kun ostaa niin tulee ostettua lievästi "tukkuna" koska siellä on pakattu yhteen pussiin vain yhtä lajia. Esimerkiksi 4-napaista naarasta yhdessä pussissa useampi kappale. Samoin tiivisteitä pussillinen. Jne. Tiivisteet ovat liian väljiä tiivistääkseen. Mutta kyllä niilläkin osilla saa mittaustarkoituksiin toimivan kytkennän. Vaan ei jatkuvaan käyttöön.

http://www.motomatti.fi/2014/02/superseal-halpiskopio.html

Ropotti

« Vastaus #27 : Heinäkuu 18, 2014, 19:26:29 ip »
Joo, kyllä Innovatesta saa syötettyä sen Eculle menevän lambda-arvon. Tarvii vaan lisätä vastus siihen superseal-liittimeen lambdan lämmitystä simuloimaan ettei punanen kolmio loista mittaritaulussa.
Minusta tuntuu, että tuolla AFR-arvolla (15,4) pyörä olisi makeimmillaan. Kulutus kohdillaan ja kulkupuoli myös.
Esim. Grisoghetton Markin kartalla kun olen ajellut niin jopa suurempia arvoja näyttää normialueella.
Tulpat värjäytyy hienon värisiksi ja putkenpää pysyy sopivan harmaana.
En usko, että Suomen olosuhteissa tulee ongelmia seoksen laihuuden kanssa. Kuormitusaste ja kierrosluku kun pysyy todella matalana normiajossa.
Tuosta jos laskee tuota AFR-lukemaa niin vain kulutus nousee, eikä mitään muuta eroa huomaa.
Tämä on tietenkin ihan vaan minun mielipide, ei mitään faktaa. ;)

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #28 : Heinäkuu 18, 2014, 21:56:38 ip »
Minusta tuntuu, että tuolla AFR-arvolla (15,4) pyörä olisi makeimmillaan. Kulutus kohdillaan ja kulkupuoli myös.

Mulla alkaa se helvetillinen nypytys jos menee laihemmalle kun 14,5 AFR. Taitaa olla yksilöitä nämäkin. Oletko kuinka paljon sytkäkarttaa muokannut?

Aina lamda off ja CO -säädöllä AFR -perustasot kohdalleen.  

Ei säätämisestä mitään tule jos sielä joku muukin yrittää seosta säätää kuin säätäjä itse ;D Eli lambda off heti alkuunsa.   Moottorin lämpötilakerroin " fuel engine temp correction" on myös hyvä kalu säätöön. Muita tauluja en hetkeen ole muutellutkaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ropotti

« Vastaus #29 : Heinäkuu 19, 2014, 08:27:28 ap »
Markin tekemässä kartassa on aina lambda off-asennossa. Sytkää se on muokannut aavistuksen aikaisemmalle tietyistä paikoista.
Minun Griso vaan tuntuu tykkäävän eniten siitä V68:n sytkäkartasta.
Aika isot näyttää nuo yksilöerot olevan, kun minä en saa omaani nypyttämään juuri millään. Jopa yli 16 AFR arvoilla toimii hienosti, se on kuitenkin ehkä liikaa pitkässä juoksussa.
Innovatesta syötettyä signaalia sais manipuloitua, mutta en halua sitä pysyväisasennukseen. Fiksumpaa, jos Ecu säätäisi sen AFR:n suoraan siihen mihin haluan.