Kyllä minäkin utelias olen ja yritin siksi juuri tuota samaa urkkia. Ei ollut aikaa (heidän työaikaansa) vängätä kovin pitkään ja se sytytysennakon säätöperiaate jäi selvittämättä. [retoriikkaa]Kuvittelen sen olevan jonkinlainen EPROM sisällön modifioiminen, mikäli jollain testillä (en tiedä millä) ennakko todettaisiin virheelliseksi, jota suuresti ihmettelisin, tehtaan säädöt sentään. Jos aivan uutta dataa ehdotettaisiin, en varmaankaan suostuisi, ainakaan ilman perusteellisia keskusteluja[/retoriikkaa]. Heillä on kuulema muutettu seosta rikkaammalle joitakin kertoja, mutta sytytyksen ajoitukseen ilmeisesti ei ole ollut tapana kajota. Siitäkin mainittiin, että helposti CO arvo ei enää mahdu direktiiviin jos säätöihin kosketaan (rikastetaan). Siksi se seos niin laiha onkin ja tulppa kalpea, niin kerrottiin. Sitä peukalointia tehdään kai lähinnä niihin koneisiin, joihin on jotain muutakin rakennetta muutettu. [retoriikkaa]Liikkeessähän tehdään tilauksesta sitä mitä asiakas tilaa, kunhan vaan ottaa myös vastuun itse[/retoriikkaa].
[retoriikkaa]Johonkin, ei niin vanhaan, aikaan moottorin ohjaus oli ohjelmoitava logiikka. Bootin pituudesta päätellen eivät ole mikroprosessoreja vieläkään, vai ovatko? EPROM oli se "kiintolevy", jossa oli ohjelma sille logiikalle. EPROM mikropiiri puolestaan oli kannassa emolevyllä. Niitä saattoi siis olla useita erilaisia ja vaihtaminen oli helppoa. En tiedä ajoneuvoista. Mutta useissa muissa järjestelmissä sitä EPROMmia on tullut vaihdeltua ja ohjelmoitua kyllästymiseen asti[/retoriikkaa].
Unohdin mainita siitäkin, että oli siellä Jämsässä aika tarkka mekaanikko kun huomasi yhden löysän ruuvin, jonka räminää olin jo pitkään etsinyt. Oli paljon mukavampi ajaa kotiin kun se räminä oli poissa.

Joo... tulppa kiinni tiivisteeseen asti ja neljännes päälle. Mutta - tiivisteeseen asti - se on tunnettava näppituntumalla ja siinä voi lonksuvalla peltiavaimella ja lyhyellä vääntövarrella tulla erehdys kuten minulle oli tullut ja olen sentään eräänkin tulpan vaihtanut. Turvauduin siihen työkalupussiin vain siksi kun oikea työkalu oli unohtunut ottaa mukaan tallille.

EDIT: Merkkasin retoriikaksi ne kohdat, jotka ovat pelkkää jutustelua ilman ajankohtaista asiantuntemusta, ettei tule väärinkäsityksiä. Olisi ehkä pitänyt jättää kirjoittamatta, mutta - minä ja minun suuri sormeni...