Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57460 kertaa)

Guzzr

Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #15 : Heinäkuu 08, 2013, 13:21:26 ip »
Ehtiikö nopeammin matkan maaliin jos ajaa ylinopeutta ?
Olen huomannut usein että nopeita kuljettajia pitää pitempia kaffetaukoja tien vierellä olevilla kahviloilla.
Olen huomannut usein kun autoilija ohittaa - ei se oikein kannattaa varsinkin jos vastaan tulee punaisia liikennevaloja tai auto- ruuhkat. Sit . kun saavun kaupunkiin moottoritieosuuden jälkeen
valomerkeillä seisoo Mersun joka 5 km ennen ohitti.
Eilen huomasin pari tilanteita:

Mp-matkalla Härmän Traktoripulling-kilpailuun suoralla tiellä 30 km ennen Alahärmä ohitti Mersun ja sen jälkeen muutama metri takana tuli Bandit noin 25 km/t nopeammalla vauh. kun minä. Sit.
tulimme raviradalle parkiointipaikalle ja ajoin Banditin vierelle p-paikalle ja juttelimme hetken aikaa muista asioista ja yhtaikaa sen jälkeen maksoimme pääsyliput vetokilpailulle.

Toinen oli heti kotimatkan alkuun kun oli valtavasti autojonoja eteläänpäin. Minä tietysti ajoi ainakin 100
 auton ohitse aika nopeasti mutta poika ei "uskaltanut Aprilialla? Tai ei viittinyt- (tai oli viisas liikenteessä vaikka oli helvetin kuumaa noin 30 +asteita. Seurauksena: Mun piti odottaa muutaman kilometrin päästä
tien vierellä että aprilia-mies tulee - muuten ei ehkä tietää mihin mä ajoin.
# ja kolmas tilanne oli Lapuan tieristeyksessä- Shell aseman lähellä kun poika yhtäkkiä kääntää keskukseen päin ja minä taas joutuu ajamaan  130 - muuten en tiedä mihin hän häipyy -  hän oli menossa
ja yritti löydä ABC-bensiiniaseman. ??

SIIS - usein ei kannata ohittaa tai ajaaa ylinopeutta.
JA  on myös näin että suoralla hienolla tiellä - mitä vaaraa siellä olis - kaasu pohjassa vain jos ei oo kameroita.
NOPEA vauhti lyhyellä matkalla ei oikein kannata mutta lyhyitä tai ei ollenkaan taukoja KANNATTAA.

egon

« Vastaus #16 : Heinäkuu 08, 2013, 15:52:34 ip »
Minä en ole juuri koskaan minkään aikataulun mukaan liikkeellä. Matkaa voi olla muutamia satoja kilometrejä ja välillä kuluu sen verran aikaa kun sillä reissulla sattuu kulumaan. Ohittamisen tai nopeuden valinnan motiivi ainakaan minulla ei ole matkan aikamenekissä. Sehän on pääasia että ajaminen on mukavaa. Useinkaan ei ole mukavaa ajaa esim. rekan taakse muodostuneen autojonon puolivälissä ja ottaa vastaan edellä ajavan auton tuulilasinpesunesteitä visiirille. Matka tosin taittuisi siinä lähes yhtä nopeasti kuin pienellä kiirehtimisellä.

Kaikilla pyörillä on jokin matka-ajon makein mukavuusalue, jonka alueella moottorin tehokäyrä ja tuulenpaine ovat sillä tavalla mukavasti balansissa, että pyörä toimii hyvällä kierrosalueella eikä kuljettajan tarvitse taistella irvissähampain tuulta vastaan. Minulla ainakin nopeus asettuu jotenkin itsestään tuolle mukavuusalueelle sen enempää nopeusmittaria tarkkailematta. Myötätuulessa mennään silloin aina pikkasen reippaammin kuin vastaisessa. Lyhyet ohitusraapaisut, joissa nopeutta saattaa kertyä yli sallitun, ovat mukavaa vaihtelua kun tie aukeaa uudelleen ja voi irrottaa katseen edellä ajavan perävaloista, tuskin niitä muuten tulisi tehtyä.

motomatti

« Vastaus #17 : Heinäkuu 08, 2013, 16:24:52 ip »
Itsellä rasittaa ne ohittajat jotka ohituksen jälkeen sitten jäävät siihen eteen nostattamaan pölyä/rapaa/vettä/tuulilasinpesunestettä tai yksinomaan jarruttelemaan "kun se ohituskaistakin päättyi". Siksi meikäläistä näkee eritt. harvoin yksi- ja kaksinumeroisilla teillä. Reittivalinta pitää sisällään pienempiä väyliä ja siellä autot ovat lähes yksinomaan ohitettavina kun eivät aja edes sallittua, mikä on hyvä. Lukuun ottamatta kyrillisillä kirjaimilla merkittyjä. Heillä tuntuu olevan tarpeellinen näyttämishalu rahvaan kulkuneuvoille.
Aikataulukäsite on myös useimmiten, varsinkin oikein pitkillä matkoilla, sama kuin egonilla. Lisäksi käytän reittivalinnassa toisinaan höpsismiä. http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6psismi

Targa 2

« Vastaus #18 : Heinäkuu 09, 2013, 21:20:38 ip »
Yksi tekijä näihin ohituspaineisiin on havaitsemani "90 ajajat", eli he jotka satasen alueella matkaavat tasaista ysikymppiä houkutellen ohittamaan. Ja juuri ohitettuasi rajoitus muuttuu kasikymppiin ja sulkuviiva alkaa jatkuen silmänkantamattomiin. Tuolloin tuo juuri ohittamasi tasanopeuskilpailija (usein myös raskasta kalustoa) painautuu takapuskuriisi manaillen mielessään edessä matelevaa, kuten motomattikin edellä totesi.
Toinen rotunsa on nuo laveantien kulkijat jotka ohituskaistan kohdalla saavat vekseli-voortinsa suorastaan lentämään, kunnes kaistan päätyttyä tien laidat taas kaatuvat päälle ja ahdistavat laskemaan nopeuden alle suurimman sallitun ja perässä pitenevän jonon nopeuden.

millegt

« Vastaus #19 : Heinäkuu 09, 2013, 21:34:06 ip »
mää en koskaan aja mopolla auton takana, sieltä kun tulee kissan raato auton alta niin voip tulla rumaa jälkeä, autolla ajetaan kun autolla ja mopolla kun mopolla, jos ei muista että on mopolla liikkeellä vaan luulee olevansa auton ratissa niin hankalaa on ja vaarallista, mopolla pääsee aina ohi kun on hyvä kiihtyyvyys ja pieni vehje, autojonossa mukana ajaminen mopolla on hengenvaarallista, joskus näkee että mopolla vedetään autoletkaa se ei ole kyllä mun mielestä kovin suositeltavaa

McStadey

• Breva V750 IE -05
« Vastaus #21 : Heinäkuu 11, 2013, 09:16:16 ap »
Ohittamisen tai nopeuden valinnan motiivi ainakaan minulla ei ole matkan aikamenekissä. Sehän on pääasia että ajaminen on mukavaa.

Samalla periaatteella olen ajellut. Toki esim. juhannuksen paluuliikenteen loputtomissa jonoissa ei ohittamisessa ole järkeä, mutta pääsääntöisesti ajan niin että ajaminen on mukavaa, mutta toisaalta kortin haluan pitää taskussa. Pikkulohkolla nopeus ei toki ihan niin yllättäen karkaa ;)
Ylivoimaisesti parhaimpia teitä ovat kolmi ja nelinumeroiset 80-mutkatiet, mutta joskus täytyy ajaa suorempaakin tietä että pääsee yöksi kotiin...
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

Paavo

« Vastaus #22 : Heinäkuu 17, 2013, 20:50:29 ip »
Onkohan dementia iskenyt, kun en heti muista koska joku olisi Gustin autolla ohittanut? ;D

egon

« Vastaus #23 : Heinäkuu 18, 2013, 08:59:37 ap »
Tuosta millegt:n kissanraatokommentista palautui hyytävä muisto noin kymmenen vuoden takaa Nordkappin tiellä. Ajeltiin kärsivällisesti edellä menevän jakeluauton imussa kapeahkolla tiellä, turvaväliä ei ollut ihan tarpeeksi kun auton alta pullahti esiin tiellä vinosti lojuva kakkosnelos -lankku. Siinä ei ehtinyt tekemään mitään, ei onneksi edes ajattelemaan, kun mentiin kolahduksen saattelemana lankun yli ilman sen pahempia seuraamuksia. Onneksi lankun pudottaneen auton kyydissä ei ollut ratapölkkyjä! Onneksi  lankku oli sellaisessa asennossa, että edellä menevä jakeluauto mahtui menemään sen yli ilman, että olisi lennättänyt sen irti maasta!

Muuten reissu ei ollut läheskään napakymppi, mutta se lämmitti mieltä kun pääsi vähällä erittäin vaarallisesta tilanteesta.

I.H.

« Vastaus #24 : Heinäkuu 18, 2013, 12:55:01 ip »
Juuri tuon vuoksi en koskaan aja autojen perässä keskellä kaistaa   8)
Titaniumin kuski

Anssi

« Vastaus #25 : Heinäkuu 29, 2013, 22:16:49 ip »
Juuri tuon vuoksi en koskaan aja autojen perässä keskellä kaistaa   8)

Ja se turvaväli. Viime viikolla edellä ajavasta asuntoautosta lähti jostain ihmeen syystä kattoluukun pleksit vauhdissa irti ja hetken leijailtuaan laskeutuivat ennakoidulle ajolinjalleni. Etäisyyttä kun oli tarpeeksi niin kevyellä väistöliikkeellä nou hätä.

Toinen juttu on sitten se mitä auton kuski mahtoi ajatella pysähdyttyään. Oli nimittäin aikamoinen sade  ;).

-Anssi

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #26 : Heinäkuu 30, 2013, 11:02:38 ap »
Eihän sitä ylinopeutta tarvitse ajaa ruuhkaisilla valtateillä. Jonot kulkevat yleensä n. 90km/h, koska rekkojen nopeusrajoitin on  katkaisee syötön sillä kohtaa. Samalla periaatteella voi ohittaa satasen alueella 110km/h nopeudella 90km/h kulkevan jonon syyllistymättä sen enempää lainvastaisuuksiin ja ohitus on silti turvallinen. Välttyy kiilaamisilta eikä tarvitse jättää turvavälejä, jotka pyrkivät täyttymään.
Forza Moto Guzzi!

Prätkämies

« Vastaus #27 : Elokuu 06, 2013, 19:12:31 ip »
Nii´in,  itse ajan isolla autolla 300 - 500 kilometriä joka päivä, noin 200 - 250 päivää vuodessa.
Tiellä näkee näillä kilometrimäärillä kaikenlaiset ohitukset ja kaikenlaiset törttöilyt, mitä vaan pöljät voivat keksiä.
Ja niitä on todella paljon.

Ekku puhuu täysin asiaa, ei ole mitään ongelmaa, jos joku ajaa lujaa ja ohittaa suht. asiallisesti.
Mutta huonoilla ohituksilla ja ohituksen jälkeen vauhdin liiallisella hidastamisella tulee kyllä ongelmia.

Kaikkinainen valojen vilkuttelu ohittajille, ja muukin merkkien näyttely on ihan turhaa hommaa,
jos ohittaja on idiootti, ei se niitä merkkejä tajua.
Jos se ei ole idiootti, se ei tajua sittenkään, tai ei välitä niistä.
Siksi on parempi vaan malttaa kaikessa rauhassa mielensä, sillä tuo törttöily
unohtuu kuitenkin viidessä minuutissa ja tilalle tulee koko ajan uusia liikennetilanteita.

esim. Helsingissä on paljon ajokaistoja, siellä/sieltä selvitäkseen täytyy olla melkoinen kaistapää .

herrapii

• aika viljo
« Vastaus #28 : Elokuu 06, 2013, 22:01:26 ip »
Yks tapa tuli mieleen täs lueskellessa, se semmonen loppuveto, elu kun kotipiha tms. Pentziiniasema lähestyy, läppästään kaasu pohjaa ja sit voimajarrutus mieluummin ilman vilkkua ja pihaan. Monesti, on tullu ajatusta mieleen koukkaa perään kysymään et mikä logiikka. Mut en oo, , pitää vissiin ku näin askarruttaa. ?

iso-masa

« Vastaus #29 : Elokuu 11, 2013, 15:18:18 ip »
Pysähdyin eilen stop-merkin kaohdalle niinkuin pitääkin.Olin liikkeellä autolla, aluella on 40:n nopeusrajoitus.Vasemmalta tuli moottoripyörä vilkuttaen oikealle eli sinne missä minä odotin.Lähdin tietysti liikkeelle kunnes tajusin että pyörä ei käännykään! Oli todella lähellä onnettomuus ja stopin takaa tullut olisi ilman muuta ollut syyllisenpi osapuoli, onneksi pyörä tuli rajoituksen mukaan ja ehdin alta pois, kovempaa tulleen eteen en olisi ajanutkaan. Ja toisinpäin: perjantaina ajoin Guzzilla ja huomasin ajaneeni kääntymiseni jälkeen lähes kilsan vilkku päällä! Vaaratilannetta ei silloin syntynyt. Nyt Masa on pitkän aikaa skarppina stopin ja kolmion takana ja yrittää Guzzin päällä keskittyä paremmin ajamiseen. Vilkun merkkivalo on monessa mp:ssä niin huono että aika usein näkee aihettomia vilkutuksia eli minä ja "risteyskaverini" emme ole ainoita. Tämä ei ole mikään puolustelu virheisiini. Ajakaa varovasti!