Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57484 kertaa)

motomatti

MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« : Heinäkuu 07, 2013, 12:04:04 ip »
Törmäsin ruotsalaiseen tutkimukseen siitä miten motoristit ajavat liikenteessä nopeusrajoitusten suhteen Ruotsissa. http://www.bajahill.net/2013/03/ruotsissa-motoristit-ajavat-muuta_6.html
Samaa havaintoa olen tehnyt täälläkin: erityisesti moottoripyöräryhmät ajavat hillitysti. Omalla kohtaa huomaan sen että ainakin isolla autolla ohitetaan meikäläinen melkoisen helposti ylinopeuteen turvautuen. Mikä tietysti ei ole suotavaa sekään koska itse ajan jo "limitillä" nopeusrajoituksen suhteen. Mutta siis kuitenkin liian hiljaa osasta liikennettä. Enkä tarkoita pelkästään venäläisiä ökymaastureita.
Mites muiden havainnot?

TunturiTT

Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2013, 13:50:36 ip »
Havaintona lähinnä sellainen, että jo Suomen mittakaavassa on alueellisia eroja. Keski-Suomessa ajetaan reilusti törkeämmin, kuin esim Etelässä.
Nopeudesta taasen, koko Suomessa et pärjää rajoitusnopeudella, joku pyrkii mitä varmimmin ohi jossain vaiheessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2013, 13:55:48 ip »
Ja sitten pienellä mutkatiellä kotilot ovat koko ajan tulppana vaikka rajoitusta ei ylittäisikään.

Ekku

« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2013, 13:59:00 ip »
Tuo minua on  aina ihmetyttänyt, että mitä syytä siinä on närkästyä, jos joku ohittaa, vaikka ajatkin jo rajoituksen mukaista nopeutta tai vähän sen yli?

Jos ohitus vaan on siististi toteutettu, niin eihän siinä mitään ongelmaa ole.

motomatti

« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2013, 14:23:11 ip »
Kyllä siinä ohituksessa usein on ongelma: tapahtuu vastaantulijan kohdalla, ohituskieltoalueella (näkemäeste) risteysalueella kääntyvien kaistan kautta, ym yllättävää. Edellämainittuja "temppuja" tekevät myös ammattiautolijat ja siksi olenkin hankkimassa katteeseen kameraa (venäläiseen tyyliin) että on oikeussuojaa jos kolahtaa. Asiallisia ohituksia on toki suurin osa. Saisivat kyllä vilkkua käyttämällä ilmoittaa aikeistaan.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2013, 14:47:17 ip »
Parhaiten tuntuu ohitukseen irtoavan Hiacet. Taitaa olla Suomen suosituin urheiluauto, ainakin mitä uhkarohkeisiin ohituksiin tulee.
Ekulle; ei muuten haittaa, mutta rajoitusnopeudella ajavia ohittelevat eivät monesti juuri piittaa olosuhteista. Turhaa riskiä liikenteessä, joka ei ainakaan paranna liikenteen sujuvuutta.

Summu

« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2013, 17:56:42 ip »
Kyllä siinä ohituksessa usein on ongelma: tapahtuu vastaantulijan kohdalla, ohituskieltoalueella (näkemäeste) risteysalueella kääntyvien kaistan kautta, ym yllättävää. Edellämainittuja "temppuja" tekevät myös ammattiautolijat ja siksi olenkin hankkimassa katteeseen kameraa (venäläiseen tyyliin) että on oikeussuojaa jos kolahtaa. Asiallisia ohituksia on toki suurin osa. Saisivat kyllä vilkkua käyttämällä ilmoittaa aikeistaan.

Tuollaisesta  on tarjous: http://www.groupon.fi/deals/koko-suomi/sarltiptop/23684886

egon

« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2013, 20:20:07 ip »
Pari kesää olen tehnyt havaintoja vastaantulevista autoilijoista, jotka lähtevät ohittamaan vaikka pyörä tulee vastaan. Ilmeisesti ajatuskanta on se, että tielle mahtuu turvallisesti rinnakkain kaksi autoa ja moottoripyörä. Olen ihan varma siitä, ettei sellaista tee kukaan autoilija, joka itsekin ajelee joskus pyörällä, mutta joitakin vatipäitä tiellä silti tuntuu olevan.

Jokainen pyörällä ajanut tietää miten epämiellyttävä tunne on jos takana roikkuu auto lähituntumissa. Se on tärkein syy siihen, että useimmat motoristit pyrkivät pitämään nopeutensa sellaisena, että itse on useammin ohittavana kuin ohitettavana osapuolena.

Usein laivueena liikkuvat kovaa pauketta pitävät pyörät, joissa kuskin persus on matalalla ja rystyset korkealla. Nillä kai ei pysty ilman epäinhimillistä ponnistusta pitämään reippaita nopeuksia, joten ohittajia riittää. Itte en tykkää laivueajosta yhtään, eikös pyörä ole juuri sitä vapautta mennä omaa tahtiaan ja mahdollisuutta luovia jonoista ohi joustavasti. 

Jos täkäläisessä liikenteessä pitää satasen alueella mittarinopeutta viisarin paksuuden verran alle 120 niin matka taittuu eikä perässäroikkujia ole vaivaksi saakka. Ohitustilanteita tulee harvakseltaan, eikä vuosien mittaan toistaiseksi yhtään ainoata rangaistusvaatimusta ole tullut rintataskuun tuosta nopeudesta. Vastaan tuleva miekkataksi on saattanut väläyttää valoja, mutta ei sen kummempaa. Kahdeksankympin alueilla näyttää lähes kaikille riittävän mittarinopeus 90.  Taajamissa pitääkin sitten olla tarkkana. Siellä on ihan riittävästi puusilmiä liikenteen seassa. 

Ekku

« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2013, 21:14:57 ip »
Jos nyt luette tarkkaan tuon minun ohittamista koskevan viestini, niin eikös siinä mainita, että "jos ohitus vaan on siististi toteutettu"?

Tyhmässä paikassa tehdyt ohitukset on tyhmiä, mutta joidenkin mielestä se, että joutuu ohitetuksi on se ongelma.

gotler

« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2013, 22:03:22 ip »
Ekkua lainaten "mutta joidenkin mielestä se, että joutuu ohitetuksi on se ongelma"
Kyllä se Suomessa on monesti näin. Sen huomasi taas niin hyvin kahden viikon reissun jälkeen. Muualla ei ohittamisen estoyrityksiä ollut, mutta heti taas kotimaassa. Minua harmittaa perässäroikkujat, ei niinkään ohittajat.

motomatti

« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2013, 22:31:30 ip »
Lainaus
Jos ohitus vaan on siististi toteutettu

Onko siis niin että jos muuten ohitus on tehty siististi mutta ylinopeudella niin se on ihan ok?

Ekku

« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2013, 01:09:12 ap »
Lainaus
Jos ohitus vaan on siististi toteutettu

Onko siis niin että jos muuten ohitus on tehty siististi mutta ylinopeudella niin se on ihan ok?

Totta kai.

Ei sen pitäisi olla mikään ongelma, jos joku ajaa nopeampaa. Kyllä poliisi hoitaa sen nopeusvalvonnan ilman valojen vilkuttelijoita ja muita "kotipoliiseja".

TunturiTT

« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2013, 11:19:34 ap »
Eipä tuo itsellekään aiheuta näppylöitä tai tieraivoa. Ihmetyttää lähinnä liikenteessä. Tulee itse ajettua aika rauhallisesti muun liikenteen seassa, kun tuo ajokortti on niin mieleinen..

McStadey

• Breva V750 IE -05
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2013, 11:40:07 ap »
Itse olen positiivisesti yllättynyt, miten monet autoilijat antavat tietä MP:llä ajaessa. Vastaavaa ilmiötä en ole huomannut autolla ajaessa kuin aniharvoin. Vastavuoroisesti pyrin itse antamaan tilaa perässä nuuskijoille. Toki omaa elintilastakin pitää huolehtia eli riittävä etäisyys reunaviivasta on oltava. Ainahan näitä sitten löytyy jotka liimaantuvat perään mutta eivät edes yritä ohittaa vaikka tilaisuuden tullen vähän himmaisi nopeutta ja siirtyisi metrin oikealle, mutta onneksi ovat harvassa.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2013, 12:24:24 ip »
Soon justiinsa se ylimielisyys ja piittaamattomuus muista ku meinaa meikäläistä provoseerata. Jäitä hattuun vaan kuomat. Vaikka parhaat ohitusmerkit tulevatkin suomalaisilta rekoilta, niin välillä nämä teitten keisarit kyllä yllättää tempomalla riuskasti päin punavaloja. Onko se kansalaissodan peruja, että pitää ajaa punasta päin, tiijä häntä.
Yritän pitää oman oloni tien päällä mahollisimman neutraalina, jotta säilyypi ehjänä pitempään.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.