Kirjoittaja Aihe: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi  (Luettu 19617 kertaa)

Kurtsi

Vs: Kardaanin ruoste ja takanavan jumi
« Vastaus #15 : Tammikuu 26, 2016, 08:40:34 ap »
Matin jutun innoittamana avasin Cali II:n takapyörän navan - eka kerran 30 vuoteen. Levy rattaineen oli luutunut yhdeksi puuksi takapyörän kanssa rasvan ja muun moskan kanssa. Itse boorit oli navassa ja perässä hyvässä kunnossa, varmaan juuri "riittävän" rasvauksen ansiosta. Kumit oli aika kovat, mutta niin kai ne pitääkin olla kun hillittömät voimat jylläävät ? Taidan tilailla kuitenkin uudet, jos ja kun muutakin tilailtavaa vielä löytyy (jos ei ole turhan kallliit)

TunturiTT

« Vastaus #16 : Tammikuu 26, 2016, 09:01:21 ap »
Sormin paineltuna suht kovat, mutta "kumimaiset". Onko sulla kumit kivikovia? Voihan olla, että jos se keskilaakerointi on jumissa, niin kumit ovat rauhassa vanhentuneet. Herkistelyn jälkeen voivat toimiakin, tai murentua. Kokeilemalla selvinnee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2016, 10:17:18 ap »
Joskus kauan sitten rahapulassani elvytin nuo kumit laittamalla ne lämpimään lipeäliuokseen muutamaksi  tunniksi. Turposivat ja muuttuivat pehmeiksi. Odottelua pari päivää kuivassa ilmassa niin muoto palasi takaisin mutta pehmeys säilyi. En tiedä kuinka kauan pysyivät pehmeänä. Samaa keinoa olen käyttänyt kovettuneisiin imukanavan kumeihin. Käyvät väljiksi asentaa ja kovettuvat paikoilleen itsekseen kun malttaa odottaa. Tämän opin lentokonemoottoriasentajilta.

Takaisin asennus voi joskus olla hankalahkoa. Saippuavesi helpottaa kokoonpanoa. Huomaa että laipan ja navan välissä oleva O-rengas on tallella/uusittava.

Jos laippa heiluu kiertosuunnassa navan suhteen ovat palat kärsineet. Tai niissä on selviä murtumia niin kohta on lisää. Kannattanee siinä tapauksessa vaihtaa.

Tuo takanapa on melko laiminlyöty huoltokohde. Sitä mitä ei näe niin sitä ei tiedä, pätee tähän. Siksi korjaamokäsikirjan selailu saattaa antaa inspiraation.

TunturiTT

« Vastaus #18 : Tammikuu 26, 2016, 10:46:00 ap »
Joillekin kumilaaduille toimii myös jarrunesteessä uittelu.

I.H.

« Vastaus #19 : Tammikuu 26, 2016, 11:48:58 ap »
Auttaako tuohon myös silikoni ?
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #20 : Tammikuu 26, 2016, 12:13:35 ip »
Silikoni tekee vain liukkaaksi mutta ei pehmennä. Enkä käyttäisi silikonia tai muutakaan voitelusprayta asennukseen. Saippuavesi kevyesti käytettynä riittää.
Vetolaipan keskiö voidellaan kevyesti sitkostetulla vaseliinilla. Samoin ura-akseli. Näkee pyöriä joihin on laitettu vetospooreihin oikein reilusti vaseliinia. Silloin sitä menee kitkavaimentimeen ja jopa kumivaimentimeen. On haitaksi siellä. Joskus sitä näkee jopa vanteella asti.

Kumivaimentimen kitkavaimentimia on ainakin kolmea mallia: ruuvikiinnitteisellä laipalla jonka alla kitkalevy irtaaltaan, leveä lukkorengas jossa liimattuna kitkapinta ja ruuvikiinnitteinen laippa jossa liimattu kitkapinta.

Kitkalevyllä on tärkeä tehtävä vaimentaa kumivaimentimen resonaatio esimerkiksi voimakkaassa moottorijarrutuksessa. Jos vaimennusta ei ole lähtee takapyörä herkästi pompottamaan ja ohjattavuus kärsii.
Kyseinen kitkalevy on varsin laiminlyöty: jos sitä ei ole tahattomasti rasvattu toimattomaksi niin se on kulunut pois tai ainakin ohueksi niin että se ei enää vaimenna tehokkaasti. Myös vetolevyn reuna voi olla kulunut kitkavaimentimen osalta uralle ja sillä on sama vaikutus kuin kuluneella kitkalevyllä.

Joissan malleissa tätä kumi-kitkavaimennin yhdistelmää ei ole lainkaan kuten loop-runkoisissa ja osassa spine-runkoisia. Niissä on suora uraholkkiveto takanapaan.

Pikkulohkoisissa on myös kumivaimennin mutta yksinkertaisempi.

TunturiTT

« Vastaus #21 : Tammikuu 26, 2016, 12:45:14 ip »
Jackalissa on lukkorengas, mutta ei kyllä mun muistin mukaan mitään kitkapintaa. Ei sinne kyllä olisi mahtunutkaan, sai painaa ihan oikeasti, että navan sai painumaan kumeille. Ja kyllä, kumit ovat oikein, ei niistä kanittanut. Mun mielestä lukkorenkaassa oli metallipinnat molemmin puolin.

Kurtsi

« Vastaus #22 : Tammikuu 26, 2016, 12:49:02 ip »
Ei mitenkään pahan kalliit (37 € + saksan alv). Kyllä ne ehjät on eikä ihan kivikoviksi ole muuttuneet. Jää harkintaan. O-rengas oli vulganoitunut osaksi kiinni metalliin
http://hmb-guzzi.de/Shock-Absorber-rubber-set

I.H.

« Vastaus #23 : Tammikuu 26, 2016, 15:21:11 ip »
Mikä noista on se kitkalevy ?
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #24 : Tammikuu 26, 2016, 15:26:17 ip »
Jackalissa on lukkorengas, mutta ei kyllä mun muistin mukaan mitään kitkapintaa. Mun mielestä lukkorenkaassa oli metallipinnat molemmin puolin.

Kuten tuolla kirjoitin niin on kulunut pois se kitkapinta. Katoppa: http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=8e8eg982730gg&lg=de
Sieltä takapyörän räjäytyskuva niin siinä on oikein piirrettynä se kitkapinta. Osa nro 15.

motomatti

« Vastaus #25 : Tammikuu 26, 2016, 16:15:00 ip »
Tuli käytännön ratkaisu mieleen. Tuskin se vanha seegeri on niin kulunut etteikö siihen kytkinlevymateriaalista saisi liimautettua uuden kitkapinnan. Ennenvanhaan ainakin liimattiin uunissa kytkin- ja jarrupintoja. Itsellekin veteraanipyöriin sellaisia teettänyt.

Toinen vaihtoehto on että laittaa kitkamateriaalista kiekon seegerin alle ihan sinältään. Sillai se on monessa valuvanneversiossa. Ihan omana osanaan. Ainakin mun Centaurossa. Jossain vaiheessa sen vaihdoin kun meni muruiksi.
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=adadg93242dgg&lg=de
Ja sieltä takapyörä. Osa 12.

Joskus on ollut ahdasta saada seegeriä uraansa. Siihen auttaa keskellä olevan O-renkaan vaihtaminen ohuempaan. Kun homma kuluu niin voi laittaa paksumman takaisin. Muutoinhan ne kumikolmiot antavat huonosti periksi jos kantavat.

Toimintaperiaate tällä vetolevy-kumivaimennin-kitkavaimnnin kokonaisuudella on että kun kumikolmiot puristuvat kiertosuunnassa niin ne myös paksuuntuvat poikkisuunnassa ja painavat vetolevyä takaa katsoen oikealle vasten kitkalevyä. Tämä ratkaisu vaimentaa sekä iskua että sen liikematkaa sekä veto- että erityisesti moottorijarrutussuunnassa. Jos osat ovat kuluneet niin silloin voi ongelmia esiintyä. Varmaan jotkut ovat kokeneet tämän moottorijarrutuspompotuksen epämiellyttävänä sillä silloin pyörä ei ole ohjattavissa. Ilmiötä voi rauhoittaa takajarrulla.

Jotkut ovat etsineet vaivaa iskunvaimennuksen puolelta mutta ainakin osa vaivasta johtuukin pyörän navan toiminnasta. Kilpakäytössä tämä systeemi poistetaan käytöstä mutta se taas tuo omia ongelmiaan mukanaan vaikka ajo-ominaisuudet paranevat.

Pekka varmaankin voi avata asiaa lisää.

Harri Eronen

« Vastaus #26 : Tammikuu 26, 2016, 16:18:00 ip »
Meleko varmasti osa nro 15 on Seger ,Jackalissa ei taida olla "kitkarengasta".

I.H.

« Vastaus #27 : Tammikuu 26, 2016, 16:24:07 ip »
Tuo minun kuvani on Titaniumin takapyörästä, osa 15 on myös seger-rengas, onko se  myös kitkarengas   ???
Titaniumin kuski

TunturiTT

« Vastaus #28 : Tammikuu 26, 2016, 16:36:25 ip »
Jackalissa on lukkorengas, mutta ei kyllä mun muistin mukaan mitään kitkapintaa. Mun mielestä lukkorenkaassa oli metallipinnat molemmin puolin.

Kuten tuolla kirjoitin niin on kulunut pois se kitkapinta. Katoppa: http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=8e8eg982730gg&lg=de
Sieltä takapyörän räjäytyskuva niin siinä on oikein piirrettynä se kitkapinta. Osa nro 15.

Ällistyksen hämmästys! Oli nimittäin metalli vasten metallia ja lukkorenkaan sai ihan oikeasti painaa uraansa, että meni. Tuo kitkapinta ei liene paksu uutenakaan.

TunturiTT

« Vastaus #29 : Tammikuu 26, 2016, 16:38:02 ip »
Tuo minun kuvani on Titaniumin takapyörästä, osa 15 on myös seger-rengas, onko se  myös kitkarengas   ???

Pitäisi olla sama kampe, kuin Jackalissa.
Tämmösen kuvan näyttää SD: