Kirjoittaja Aihe: Säädöt kohdalleen  (Luettu 16148 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Säädöt kohdalleen
« : Kesäkuu 09, 2013, 19:08:14 ip »
Siitä kun viimeksi säätelin jackalin ruiskutuksia sun muita, on kulunut hetki, eikä silloin M15 purkista saanut edes luettua mitään.

Sitten tuli guzzidiag ja päästiin lukemaan asioita ja kun kärsivällisesti odotettiin kun gurut tekivät töitä, saatiin työkalut M15 parametrien säätöönkin. Arvostan suuresti gurujen työtä.

Nyt, juuri tällä hetkellä, juuri tällä läppärillä luen oman Jackalini karttoja koneelle.

Vaan mistäpä sitä aloittaisi karttojen säädön? Pari pientä muutosta kun koneelle on tehty...

- tuplatulppaus
- avarretut kanavat
- isompi pakoventtiili
- laskettu puristus (nyt 8.3)
- erittäin avarat pakoputkilot
- vapaavirtausilmansuodattimet

Enemmän kaikkea ja kun narskahtaa, puoli kierrosta takaisin? :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2013, 19:14:16 ip »
Onhan sulla jossain röörissä vielä lambda käytössä? Laita lambdanäyttö sarveen niin ei tarvitse ihmetellä vaan toimia sen mukaan.

Muistanet että kapeakaistainen näyttää liian rikkaalla laihaa ja liian laihalla myös laihaa. Kylmää lambdaa ei kannat uskoa ja kuuma lambda antaa helposti liikaa laihentavan palautteen. Laajakaista paree. Suosittelen tätä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja/

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2013, 19:20:09 ip »
Onhan sulla jossain röörissä vielä lambda käytössä? Laita lambdanäyttö sarveen niin ei tarvitse ihmetellä vaan toimia sen mukaan.

Muistanet että kapeakaistainen näyttää liian rikkaalla laihaa ja liian laihalla myös laihaa. Kylmää lambdaa ei kannat uskoa ja kuuma lambda antaa helposti liikaa laihentavan palautteen. Laajakaista paree. Suosittelen tätä: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja/

Toisessa röörissä on vielä lambada. Vasen lambada otti kontaktia runkoputkeen ja tuhoutui.

Kiitos  suosituksesta. Tarkistan tilin saldon ja saatan ostaa.

Tämäpä kiintoisa. On peruskartta ja kakkossylinterille delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin; alunperinhän noilla on ollut tekemistä toistensa kanssa, mutta eipä juuri enää (alkuperäinen ilmanputsari heivattu mäkeen, tilalla kaksi erillistä).


Edit: Kertokaas, viisaat, 1) tarkoittaako tuplatulppaus että kipinää voi myöhentää? 2) Mitä iloa myöhemmästä kipinästä on matalilla, keski- ja korkeilla kierroksilla?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2013, 19:53:53 ip »

Edit: Kertokaas, viisaat, 1) tarkoittaako tuplatulppaus että kipinää voi myöhentää? 2) Mitä iloa myöhemmästä kipinästä on matalilla, keski- ja korkeilla kierroksilla?


Alkuperäisen kartan pistin talteen ja kokeilen uteliaisuuttani: nollasin kakkossylinterin delta-kartan, panin ruiskukartan laaksot täyteen (bensaa!) ja sytytystä kautta linjan 2 astetta myöhemmäksi. Töräytän kartan sisään ja käyn koeajolla. Harmi kun ei ole mitään mittareita (rpm, lambda) tällä hetkellä, mutta eiköhän tästä saada jotain viksua aikaan 8-)

edit: oho, lähti käyntiin uudella kartalla! Pikkaisen jänskätti kun ohjelman näyttöön tuli teksti "erasing" :) menenpä kokeilemaan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2013, 20:00:39 ip »
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2013, 20:26:43 ip »
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?

Ohos. Olen häkeltynyt moottorinsäätö-skillzeistäni.

Sokkona pistin "tälle alueelle vähän lisää soppaa, tälle alueelle vähän enemmän ja tälle pikkaisen" ja tosiaan kautta linjan syttyä kaksi astetta myöhemmälle ja kakkos-sylinterin delta-kartta nollille.

Pyörä lopetti kaiken sen mikä siinä on vtuttanut siitä asti kun riisuin ahtimen pois. On nimittäin ollut taajamanopeuksilla erittäin häiritsevää yskettä ja pauketta, välillä imu- ja välillä pakopuolella. Tänäänkin sitä kiroilin kun ajelin tallilta kotio.

Vaan eipä yski enää (kuin ihan vähän just yhdessä tietyssä kohtaa), 90% huonosta käytöksestä on nyt poissa!

Hitsi että oon taitava. Vielä kun saa lambadat käyttöön ja jostain tiedon kierrosnopeudesta, tuosta tulee vielä ihan kelpo peli.

edit: kotipihalla säätelin, ei siellä ketään muita ollut.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2013, 20:34:33 ip »
Kerrohan, kauanko kestää imaista moottorinohjauksen "sielu" tietsikalle OBD:n kautta? Entäs päivitys? Siksi sitä kai kutsutaan kun et yöllä tee....

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2013, 20:36:24 ip »
Lienee hyvä etsiä jostain joku ammattilaisten tai muuten taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio jonka syöttää ECUlle. Tiedä sitten onko sillä paljoa merkitystä, onko koneen puristukset 10:1 vai 8.3:1 ...

Saapi antaa vinkkejä. Harmi kun oma kopio Guzziologystä on vieläkin kateissa :I Pitänee hankkia uusi.

Tällaisen jo löysin: http://www.motoguzzisales.co.uk/pdf/E_MG_PB5FI_08.pdf

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2013, 20:37:32 ip »
Kerrohan, kauanko kestää imaista moottorinohjauksen "sielu" tietsikalle OBD:n kautta? Entäs päivitys? Siksi sitä kai kutsutaan kun et yöllä tee....

Datan lukeminen kesti yllättävän kauan, oisko ollut noin 10 minuuttia.

Datan kirjoittaminen meni alle minuutissa. Sen verran nopeaa että voinee luontevasti tehdä miniläppärillä tien laidalla.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2013, 20:48:31 ip »
Noin päin saat kulumaan bensaa eikä ole laihalla. Että turvallisella puolella olet. Toisaalta jossain kohtaa voi pyrkiä tukehtumaan kun esimerkiksi on rikas kohta ja siihen päälle lasketaan vielä kiihdytysrikastus.
Sytytyksen kanssa olet periaatteessa oikeassa mutta miten lie sitten käytännössä. Kerrohan tuloksista.

Onko ollut uteliaita yliolantarkkailijoita?

Enemmän soppaa == turvallista. Myöhempi sytytys ?= turvallista?

Liian aikainen aiheuttaa huonolla tuurilla nakutusta, liian myöhäinen vain potentiaalin haaskausta?

" If the ignition spark occurs at a position that is too advanced relative to piston position, the rapidly expanding air-fuel mixture can actually push against the piston still moving up, causing knocking (pinging) and possible engine damage. If the spark occurs too retarded relative to the piston position, maximum cylinder pressure will occur after the piston is already traveling too far down the cylinder. This results in lost power, high emissions, and unburned fuel." http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_timing

Hmm. Toisaalla taas kirjoitetaan: "Ideal ignition settings will allow your engine to run the maximum amount of timing at all engine speeds without detonation" http://www.chevyhiperformance.com/howto/97438/#ixzz2Vk8I0X2Q

Eli optimi olisi "niin aikaiseksi kuin voi, mutta ei vielä nakuta". Toisen tulpan lisääminen ei siirtänyt paloa niin aikaiseksi että nakuttaisi, joten myöhentäminen ei sekään välttämättä vaikuta juuri mitenkään juuri mihinkään. Voisi olla parasta laittaa lisää ennakkoa niin paljon kuin uskaltaa, kunhan ei missään oloissa nakuta?

Tämä vaikuttaa tolkulliselta: http://www.autospeed.com/cms/article.html?&title=Getting-the-Ignition-Timing-Right&A=109132

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2013, 21:09:02 ip »
Ekun Centaurossa oli silloin joskus säädetty tuolla tavalla korvakuulolla "kohdalleen". Oli joka paikassa liian paksulla. Kunnolla säädettynä sitten käynti parani joka alueella. Eli säätele miten säätelet ajettavaksi ja varaa rulla-aikaa. Muuten menee vaan turhaan rahnaa bensaan ja tulppiin. Tarttuu varmasti myös harrastuksen haju vaatteisiin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2013, 21:16:07 ip »
Ekun Centaurossa oli silloin joskus säädetty tuolla tavalla korvakuulolla "kohdalleen". Oli joka paikassa liian paksulla. Kunnolla säädettynä sitten käynti parani joka alueella. Eli säätele miten säätelet ajettavaksi ja varaa rulla-aikaa. Muuten menee vaan turhaan rahnaa bensaan ja tulppiin. Tarttuu varmasti myös harrastuksen haju vaatteisiin..

Yeah. Persdyno ei ole tieteellisen tarkka työkalu. Vaan julmetusti parani nyt tuolla hihasta tempaistulla säädöllä. Muuttui ihan eri vehkeeksi. Tuolla on nyt kiva ajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 09, 2013, 21:20:05 ip »
Jep. Itsekin viime kesänä harjoittelin Commanderin säätöä. Ajoa, säätöä, ajoa ja säätöä. Kun sitten oli omasta mielestä kohdallaan, tehtiin oma kartta monilta osin uusiksi dynossa. Ne keskialueen osakaasut on lähes mahdottomia saada oikeasti kohdalleen ilman seosmittausta rullaa vasten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 09, 2013, 21:23:10 ip »
Jep. Itsekin viime kesänä harjoittelin Commanderin säätöä. Ajoa, säätöä, ajoa ja säätöä. Kun sitten oli omasta mielestä kohdallaan, tehtiin oma kartta monilta osin uusiksi dynossa. Ne keskialueen osakaasut on lähes mahdottomia saada oikeasti kohdalleen ilman seosmittausta rullaa vasten.

Tällä kertaa mulle riittää ei-täydellinenkin kartta. Kunhan on jouheva ja kohtuullisen tehoisa eikä yski eikä vie kohtuuttomasti polttoainesta. Just nyt ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin. Vaikka mieli kyllä tekisikin...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 09, 2013, 23:44:19 ip »
Hats off for MotoJussi !
Ekana otit Guzzidiag -yhteyden ja kukaan muu ei ole ilmoittautunut että olisi  a) lukenut kartan ecustaan  b) muokannut sitä  c) syöttänyt sen takaisin ecuun, cool 8).

Lainaus
delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin
Nyt kun muokataan olemassa olevaa, Weber-Marelli/Guzzi -isnöörien meidän puolestamme päättämää järjestelmää, on vaan mentävä sen mukaan. Tuon deltakartan kerrotaan olevan tarpeen, koska sylintereiden hengityksessä on ilmeisesti yllättävän paljon eroa. Imukanavissa eri pituus ja mitä hienoja nimityksiä käyttivätkään, termodynaaminen ero, taisi olla? Ihanteellista olisi tietysti että olisi lambdat molemmissa alkukäyrissä ja optimoisi ensin "pääsylinterin" ja sitten deltakartalla toinen samohin arvoihin.

Lainaus
Sokkona pistin "tälle alueelle vähän lisää soppaa, tälle alueelle vähän enemmän ja tälle pikkaisen
Pois tieltä puut ja männynkävyt... minä olen niin hienohelma että en tohtisi sokkona. Mutta Dynossa ja kokenut mies vieressä... Suurin työ lienee saada dynomies yhteistyöhön kun muutetaan suoraan Guzzin karttoja? Ihan joka jätkä ei ole tottunut muuttamaan myös syttykarttoja. Onneksi ecuun kirjoittaminen ei vie paljoa aikaa. Niistä ruiskukarttojen numeraalisista arvoista ei ole päästy ihan täyteen varmuuteen, ne eivät ole suoraan ruiskujen aukioloaikoja. Kannattaa muuttaa niitä vaan matemaattisesti.

Lainaus
taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio
Olen siinä käsityksessä, että tuplatulppaus tehdään yleensä sen vuoksi, että ensin on nostettu puristuksia ja muokattu palotiloja ja kone alkaa nakuttaa ellei ole kahta tulppaa ja sytytykset myöhäisemmällä. Sinun tapauksessasi käsitin että kaikki on tehty alun perin ahtimen vuoksi? Ei mahtane löytyä noin uniikkiin (ahtimelle optimoitu moottori ilman ahdinta) koneeseen valmista sopivaa karttaa.

Lainaus
ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin
Maksanee ehkä sen Motomatin linkin mukaisen näyttönikaleen hinnan? Ja Matillahan oli yhteyksiä myös dynorintamalla. Kohta tulee myös 5AM luku- ja kirjoitustyökalu ja sitten voi olla, että em. henkilöllä on myös oma Guzzi työn alla, synergiaetuja?  Pessimistinä veikkaan että vaikka nyt Cali vetää mukavammin, tulee pakoputkesta sutta ja sekundaa. Ei kannata Roomaan lähteä dynotta.

PS.
Kahlaa tarina "Miksi muuttaisin moottorinohjausjärjestelmää" läpi, sieltä saattaa löytyä joitain sopivia vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2013, 01:09:09 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.