Kirjoittaja Aihe: akku vanhaan Guzziin  (Luettu 7576 kertaa)

  • Vieras
akku vanhaan Guzziin
« : Kesäkuu 20, 2006, 04:14:40 ap »
Tervehdys

Voitteko suositella, mistä akkua 70-luvun alun V7:aan? Yhden firman löysin Helsingistä, jolla olisi hyllyssä suunnilleen oikean kokoinen (eli aika iso) 32 Ah akku, mutta tingittynäkin hinta olisi nykysatasen. Saa tietysti olla tyytyväinen, että yleensä löytyy, mutta mahtaisiko olla mitään edullisempaa vaihtoehtoa? Joo, paitsi tietysti se , että olisin lataillut sitä edellistä talven aikana...

Kaj H

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #1 : Kesäkuu 21, 2006, 00:52:51 ap »
En tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on  fyysistä  kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen  30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60  eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut  hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä  vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin  Suomen oloissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

  • Vieras
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #2 : Kesäkuu 21, 2006, 01:24:41 ap »
Kiitos tiedosta. Löysin nyt Bonnin akuille myyjän Sipoosta, ja hintaluokka oli todella mainitsemasi. Vielä en ehtinyt käydä paikalla.

Moottoripyörän akulle manuaali antaa melkoiset mitat, pituuskin 230 mm, ja sen aikaiseksi painoksi mainitaan 13 kg. Mahtaakohan nykyteknologia olla sen keveämpää?

Kaj H.

Cali.fi

  • Viestejä: 76
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2006, 04:59:50 ap »
Minä laitoin Californiaan Bilteman lyijyhyytelöakun. Hiukan piti akun päällä olevaa muovieristettä loveta, mutta muuten mein mukavasti paikalleen. Hyvin on toiminut, taisi olla 60€ paikkeilla hinnaltaan, tai hiukan alle.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #4 : Kesäkuu 21, 2006, 06:10:53 ap »
Itte aattelin korvata californiasta 30Ah akun kahdella 12Ah akulla.

Kävin jo shoppaamassa Oolraitista, oli poistohyllyssä pari euroa kappale.

Raha ei ole pääpointti vaan se ettei omaan caliin oikein sovi se 30Ah "vakiokokoinen" ja että kaksi pienempää on helpompi laittaa paikalleen (ei tarvi purkaa puolta pyörää).

Tukeva rinnankytkentä ja identtiset akut; saattaa jopa toimia. Lähinnä pointtina se että "ei kai sillä akulla niin väliä, kunhan on niin iso kuin paikalleen sopii ja mahdollisimman hyvä ja mahdollisimman halpa" :)

MotoJussi & California Jackal

Ekku

  • Viestejä: 894
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2006, 07:57:19 ap »
Ei se Varta tunnu olevan enää sen kummoisempi merkki kuin muutkaan, mutta kyllähän niitä amppeereita se 30 olisi hyvä löytyä.

Akkujen fyysiset mitat lienee hieman pienentyneet takavuosista, koska  esim SP-tonnisessa jää 30 amppeerisen vartan laiton jälkeen sen verran  tyhjää tilaa akkukoteloon, että täytyy laittaa pätkä kakkosnelosta  lisäksi jos meinaa sitä alkuperäistä kumista kiinnityspantaa käyttää.

TunturiTT wrote:
Lainaus
En  tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on  fyysistä  kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen  30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60  eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut  hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä  vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin  Suomen oloissa.

Cali.fi

  • Viestejä: 76
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2006, 09:48:30 ap »
Bilteman akun, siis perinteisen lyijyakun ja alkuperisen akun yhdennäköisyys oli huikaiseva. Väittäisin saman tehtaan tekeleeksi, tosin myynnissä oli vain malli, jossa navat väärin päin. Sanoisin siis Vartan ja Bilteman laadun olevan samaa luokaa, ellei sitten sekundaa ja priimaa leimata eri merkillä tms, mutta tuskin tällaista bulkkitavaraa mitenkään testataan, kun se vielä hapotta myydäänkin.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2006, 10:44:08 ap »
Mihin kummaan niitä ampperitunteja tarvitaan tuollaisia määriä? :) Lempparissa on 18Ah riittänyt vaikka mihin. Telttavaloon ja kompressoriinkin on retkillä riittänyt virta ihan hyvin. Satsaankin akun käynnistysominaisuuksiin enkä amppeeritunteihin. :vau:Tietysti ampperitunneista on iloa jos peli vaatii pitkän vieterin mutta, ehtiikö se iso akku latautua ajossa? Jos se imaistaan aina startatessa "tyhjäksi" jää akun elinkaari lyhyeksi kun se on jatkuvassa alivarauksessa. Vanhemman Guzzin laturi antaa max. 22A/5000 1/min:O. Siitä karkeasti puolet menee kulutukseen. Kun kuitenkin tulee ajettua pienemmillä kierroksilla, latausvirta jää tuota pienemmäksi. Akkuahan suositellaan ladattavaksi virralla mikä on noin 10% akun kapasiteetista jotta akku latautuisi kunnolla. 30Ah akulla virta siis olisi 3A. Tuolla virralla tyhjästä aloitettaessa 100% hyötysuhteella menisi siis 10h kunnes akku olisi täynnä! :( En tiedä minkälainen hyötysuhde akun latautuessa vallitsee, mutta 50% tarkoittaa että varautumisaika olisi jo 20h. Ja onhan siinä isossa patterissa kilojakin mukana raahattavaksi.:cool:
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2006, 14:53:10 ip »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
En tiedä minkä kokoinen akku vee seiskaan kuuluu, mutta Larion akku on fyysistä  kokoluokkaa puolikas henkilöauton 55Ah akkua. Tällaisen 30Ah:n patterin ostin BONN-merkkisenä Jyväskylän Akku-Neliöstä 60 eurolla. Samoilla arvoilla varustettu Vartalainen olisi ollut hinnaltaan tasan KAKSINKERTAINEN!!!
Manuaalin mukaan pikkulohkoiseen riittäisi 22-24Ah, mutta myyjä vakuutti, että näissä kaksimukisissa kannattaa käyttää isompaa. Ainakin Suomen oloissa.

Kyllä sua on nyt vartakaupassa kusetettu, ei ne 30:set  täällä lakeurella ainakaan maksa kun sen 60-70 rahaa.

 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2006, 16:49:30 ip »
Siellä teillä päin on sitten erireiluja kauppiaita, täällä nimittäin kaksi eri liikettä (JAS ja Akku-Neliö) tarjosivat Vartaa 120€/kpl, tinkiminen johti hintaan 100 euroa. Se oli silti minulle liikaa, joten ostin tämän BONNin sillä edellä mainitulla 60 rahalla.
Sähkövehkeistä en juuri muuta tiedä, kuin että sähkö on suolaista ja savu pyritään pitämään sisällä, joten annan muiden päätellä onko 30Ah paras ratkaisu mun ritsaan. Hyvin tuo pyörittää ainakin. Eilen tosin käsi lipsahti käynnistinnappulalta kesken startin ja SuperLario käynnistyi hätäpäissään saman tien, kerkesi pyörähtää ehkä 3/4 kierrosta... Että melkosta sahuuta vaativat käynnistyäkseen nuo Italian paripyttyiset. :D

Ikkala wrote:
Lainaus
K
Lainaus
llä sua on nyt vartakaupassa kusetettu, ei ne 30:set  täällä lakeurella ainakaan maksa kun sen 60-70 rahaa.

 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2006, 23:10:37 ip »
Joo. En määkään Hämeenlinnassa maksanu 30 Ah Vartasta kun 60€. Samaten kaveri toiseen Libanonin Guzziin.

Tommy

  • Viestejä: 29
akku vanhaan Guzziin
« Vastaus #11 : Kesäkuu 22, 2006, 04:29:23 ap »
vm.81 850 Le Mansiin laitoin Exiden 24 Ah akun. Akkusalolla (Tpe Lielahti)hapotettuna 52 euroa, ihan OK hinta. Kestävyydestä en osaa vielä sanoa mitään, pyöräyttää masiinan iloisesti käyntiin ainakin näin uuden karheana. Isompikin akku olisi varmaan mahtunut, kokeilen kumminkin josko tuolla pärjään.

Tommy Wee