Kirjoittaja Aihe: Ei löydy ajohaluja  (Luettu 11392 kertaa)

HessuL

  • Viestejä: 37
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #15 : Kesäkuu 04, 2013, 10:44:59 ap »
Pakkanen. Siitä suomalaiset tykkää.
Yhdyn edelliseen puhujaan  :D Kyllä ei maaliskuussa Kiirunan korkeudella tarvinnut hikoilla ja ajoviimakin jäähdytti ihan tarpeeksi; sopivan kuiva keli moottoripyöräilyyn  ;D

Kyllä liika on liikaa tämmössäkin mutta hienoimmat ajelut olen nyt helteellä tehnyt illalla tuossa kahdeksan jälkeen kun lämpötila on laskenut siedettäväksi. Luonto kaikkine tuoksuineen on parhaimmillaan ja kun tuo Quotakin on suostunut yhteistyöhön alkukankeuden jälkeen niin kyllä on ollut nautinnollista päästellä sorateitä kohden auringonlaskua  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2013, 12:07:12 ip »
Lainaus
kustomi laukkaa ohi

Asiasta ymmärtämättömänä tulee mieleen että kui se sillai ? Sen ymmärrän, että osaaja menee mutkissa ohi, mutta eikö kokemattomampikin kahvankääntäjä mene tehokyykyllä suoralla ohi niin että heilahtaa (Jackalissa lienee ilman moottoria avaamatta ruiskua säätämällä max n. 65 hv takapyörässä) ? Miten jarrut, nyt en muista, oletko muuttanut edessä? Tuplalevyt kuten nimimerkillä "akx", entäpä ne palat (toinen keskustelu), perusmateriaalia vai jotain lämpöä kestävämpää? Se Quickshifter olis varmaan kiva lelu ihan normiajoonkin kun joskus vanha aatami kuiskaa että kiihdytä nyt sen kun lähtee (vaikka moottoritien rampilla). Heilahtaako saman verran jos vaihtaa "pelkästään polkemalla Quickshifterillä" tai kytkintä käyttäen ?

Yksi puhelias kysyy enemmän kun kymmenen kerkeää vastaamaan...

Mutkissa tuolla ajoi kahdeksikkoa monienkin aloittelevien sporttipyöräilijöiden ympärillä. Suorilla jää, mutta Kemorassa on suht lyhyet suorat, joten monet eivät ehdi kelata vauhtia ja jarruttavat suht aikaisin. Itse jarrutan monasti syvempään, niin pääsen jarrussa ohi, jo ennen mutkaa.
Jarrut olen tuplannut, edessä kaksi Brembon 320mm levyä, Yamaha FZR1000:n satulat ja pääsylinteri, kahvat koneistetut-tarvike-säädettävät. Hyvällä eturenkaalla (Pirelli Angel St, vakiota matalampi profiili) jarrupito ja tuntuma on VÄHINTÄÄN riittävä. Palat on jotkut originaali Yammut. Pito ja tuntuma paranee lämmetessään.   
Jännä huomio oli, kun työkaveri sattui olemaan Yamahan R1:llä ajamassa, että jos itsellä oli oikea vaihde ja mutkan sisääntulonopeus, ei R1 karannut avauksessa. Vasta kun suora aukeni ja sai kierroksia pataansa, sitten kaikkosi. R1:ssä näkyy olevan suht lähellä saman verran vääntöä huipulla, Calissa tulee aiemmin käyttöön. Tuo Cali kärsii vaan liian pitkistä välityksistä. Jackalissa on vissiin pisimmät välitykset, mitä Tonti-runkoisiin tulee. Vaihteita jää käyttämättä ja on pakko venyttää kierrosskaalaa. Tilanteisiin pitää myös mennä suht lujaa, että pysyy vauhdeissa. Mutta koska tuossa koneessa on tuota vääntöä suht tasaisesti koko kartalla, voi kaasua avata aika reippaasti ja ajoissa. Ei lähde kunnon kumilla perä lipsumaan ja ulostulovauhti kasvaa.

Quicksifter on kyllä hyvä hankinta. Säätö oli suht tarkka ja aika tuskainen. Ensinnäkin polkimen välykset on saatava minimiin, koska katkaisukohta on oltava todella lähellä polkimen perusasentoa. Lisäksi katkoaikaa on pitänyt rukata. On japanilaiskyykkyjen aikoihin aika reilusti pidempi, loota on sen verran hidasälyinen, ettei se imaise vaihdetta pesään. Päättäväinen toiminta kaasu pohjassa kiihdytettäessä takaa kyllä katkeamattoman vedon koko kiihdytyksen matkalle. Paras konsti on käyttää kantapääpuolta polkimesta. Juuri tuo katkoaika tekee sen, että korkeammilla kierroksilla pykälät soljuvat nätisti pesään. Ilman välivapaita ja rutinoita.
Itse tykkään tuosta sifteristä, mielestäni kiihtyvyys on parempi, kun kierrokset eivät vello edes takaisin.
Itse en ole ihan vakuuttunut tuosta Redlinen racing-vaihteistoöljypuurosta; reippaassa katuajossa omasta laatikosta löytyy monesti välivapaa kolmosen ja nelosen välistä. Tavallisella öljyllä oli harvinaisempaa. Mutta tuntui tuolla radalla toimivan.

Oma pyörä ei tietenkään ole ihan muutenkaan vakio; keulaa on pudotettu 10-14mm, etupyörän profiili ja seos muuta kuin touringiin tarkoitettua, crossitanko 25mm:n korotuksella. tangon kumiripustukset yläkolmiosta korvattu nylonilla, keulassa lisätty esijännitystä, 7,5w keulaöljyt, takapäätä korotettu 25mm, Marzocchi iskarit täytetty 20w öljyllä ja kiedottu Hagonin jousilla (näissä merkintä 23? tiedä sitten mitä tarkoittaa), aiemmin mainitut koneistetut, säädettävät kahvat, kapeat, koneistetut jalkatapit, takakumina 150/70-17 Continental Contiroad attack 2, hiililokarit jne jne.

Vielä hassu huomio; tuo on ollut aina kovin innokas huohottamaan öljylimaa rata-ajon päätteeksi, mutta vaihdoin nyt koneeseen 10w60 racingrasvat, niin ei tippaakaan öljyä pyörän alle! Myös mekaaninen mekkala kuumalla koneella väheni. Suosittelen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2013, 17:04:11 ip »
Lainaus
Aloittelevien sporttipyöräilijöiden ympärillä
Kylläpä olisi kiva joskus päästä mukaan tuohon aloittelijoiden kategoriaan, vaikka V11 ei sporttipyörä varmaankaan nykymielessä ole.

Lainaus
R1 karannut avauksessa
No johan, siis väännöstä on kysymys, Guzzi alkaa heti viemään eteenpäin kun kääntää kahvaa.

Lainaus
Cali kärsii liian pitkistä välityksistä
Muistan lukeneeni 1100 Sport palstalta, että niihin tykkäävät jotkut vaihtaa V11:n 6 vaihteisen laatikon (vaikka teettää työtä ja vaatii V11 perän kun kardaani pyörii hitaammin, ja tulee enemmän oikealla ulos jne.)

Lainaus
Välivapaa - tavallisella öljyllä oli harvinaisempaa - vaihdoin nyt koneeseen 10w60
Racing 10W-60 moottoriin ja vaihteistoon 80W-90 on Guzzin viimeinen suositus Caliin, saksalaiset tuppaavat sanomaan ”Luigi ei ole hölmö”.

Lainaus
Keulaa on pudotettu 10-14mm - keulassa lisätty esijännitystä
Nämähän vaikuttavat ristiin? Kun ”kaikki katteettomat lyhytrunkoiset V11 mallit tuppaavat woblaamaan” 120 km/h alkaen, pudotin itse keulaa Däs:in ohjeen mukaan, ensin nyt 18 mm.  Esijännitystä pudottamalla 6 mm ja putkia 12 mm enemmän läpi yläkolmiosta.  Ohje oli, että tärkeintä on saada painopistettä eteenpäin (nyt olen Workshop Manualin ohjearvoissa - aikaisemmin keulaa oli näköjään nostettu kun oli "Superbike" -tanko).

Lainaus
Takapäätä korotettu 25mm
Vaikuttaa näin maallikolle suurelta. Itse nostin perää esijännitystä lisäämällä 7 mm. Silti muutos ei ole suuren suuri, woblaa 3-4 kertaa kun antaa pulssin tankoon jos on riittävästi vauhtia. Olen ymmärtänyt että pitäisi vaimentua mieluusti heti. Pitää jatkaa kokeilujen saralla. Renkaina on pehmeät mutta ei mitkään kisarenkaat, Conti Sport Attack 2. Näillä eväillä joskus kokeilemaan :P.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 04, 2013, 18:21:06 ip »
Keulaa on pudotettu siksi, että vakio geometria on todella hidas. Siis rataheittelyyn. Mitä tulee tuohon perän nostoon,  niin en itse asiassa muuten tiedä, miten paljon tuo on vakioon verrattuna. Tuossahan oli aiemmin Hagonin tarvikepamput takana ja niihin verrattuna on nostoa 25. Todennäköisesti ovat lähellä vakion pituuksia, mene ja tiedä. Numerot kuulostavat isoilta, mutta eivät luonnossa ole sitä; pyörä kääntyy johdonmukaisesti ja ohjausiskaria ei vieläkään tarvita..
Painoa on muutenkin suht hankala siirtää eteen, kun tuo on niin pitkä ja hullun mallinen ratapyöräksi.
Minua lyhempi kaveri tuskin kauaa jaksaiso tuon päällä kiipeillä kurvihurvittelussa. Mutta näillä mitoilla painopiste on hivenen saatu eteenpäin.
Esijännitystä oli omalla kohdalla lisättävä, että sain sagin kuntoon. Olen näet aika riskin kokoinen kaveri, niin vakiovieterit olivat turhan notkeat. Pohjaamista ei tapahdu, vähän jää vielä varaa.
Leveämmästä takarenkaasta tuskin olisi hyötyä,  kun näytti tuokin riittävän. Tosin Sportin lootallahan leveämmän vanteen saisi.
Ihan hauska tuokin on radalla, sopivan eksoottinen minun makuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 05, 2013, 22:20:34 ip »
Kyllä se ajo maittaa, kun en omista avoautoa. Huomenna taas radalle ajamaan! Harmi vaan kun muu elämä ja työt häiritsevät harrastamista.

No niin no. Syksystä saakka olen käynyt Hyvinkäällä töissä Espoosta käsin.

Kertaakaan en ole motskarilla käynyt. Lumikelien aikaan kävin Dacia Dusterilla ja sulien kelien aikaan Smart Roadsterilla.

Olisin kyllä mielummin näinäkin lämpiminä moottoripyörällä mennyt, mutta moottoripyörät eivät ole olleet samaa mieltä.

Moposkootteriakin harkitsin (eihän sitä matkaa ole kuin 55 km per suunta) mutta sepä ei suostunutkaan lähtemään käyntiin, joten olen henkilöautoa joutunut käyttämään.

Aina välillä hieman harmittaa. Toisaalta, molemmissa autoissa on ilmastointi ja toimivat poppilaitteet.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 18, 2013, 12:25:06 ip »
Pitäisi koittaa asua Weberin pisteessä niin tulisi maksimoitua matka kaikkialle Suomessa missä on muita ihmisiä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Weberin_piste

Eikös se mene juuri toisinpäin?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 18, 2013, 12:39:57 ip »
Lainaus
Eikös se mene juuri toisinpäin?

Weberin pisteessä jos on ja ajattelee matkaa kaikkien muiden luo niin se tekee kokonaismatkasta maksimaalisen.
Jos asuu jossain muualla niin jonkun muun luo on lyhyempi matka kuin niiden toisten. ;D

Weber toimii itse asiassa juuri toisinpäin: se on kohta johon kaikilla kansalaisilla on heidän yhteenlaskettu etäisyys lyhimmillään.

Weberin piste seikkailee muuten jossain Hauhon tietämin nykyään. Johtunee turkulaisista.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 20, 2013, 07:18:54 ap »
Ajokausi kotimaassa alkoi eilen, joten taidan olla viimeisten joukossa.
Työkiireet ja siitä seurannut "ei huvita" fiilis aiheitti kauden myöhäisen avauksen. Työkalenteri näyttää siltä, että tänä suvena ei paljoa kilometrejä kerry. Heinä- ja elokuussa on kaksi vapaata viikonloppua...
Ehdin Kreetaa kiertää pari viikkoa sitten vajaa 900km, joten ei ihan kylmiltään tarvitse täällä ajokautta aloittaa
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 22, 2013, 10:37:40 ap »
Joo, löytyyhän niitä ajohaluja.  :)
Eilen Tallinnan tietyöruuhkassa seistessä lämpötila oli ehkä oikeasti +30, aurinko paistoi täysillä takaa ajotakin selkään ja mopon mittari näytti ulkoilman lämpötilaksi +50 - ja siltä se tuntui.
Mutta tätä on koko pitkä talvi odotettu.
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #24 : Kesäkuu 22, 2013, 13:10:51 ip »
Kuka sitänyt moottoripyörällä ruuhkiin jää seisoskelemaan?
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #25 : Kesäkuu 23, 2013, 01:17:59 ap »
Muistan hyvin yhden meidän talon ”nuoren herran” uusista kavereista lähikaupungista. Istuessaan tuossa sohvalla hän oli erittäin kohtelias ja reipas nuori mies. Touhusivat pojat yhdessä ajoittain kaikkien mahdollisten moottorilla varustettujen laitteiden kanssa. Tänään lähdettiin vaimon kanssa Guzzilla juhannusajelulle. Vietiin kynttilä sen valopylvään juurelle, missä viikatemies tuon pojan yllätti. Pienen remontin jälkeen kokeilemaan: mukana ollut apumies oli kertonut, että nyppylän taakse katosi, pylväs heilahti. Tänään tuolle paikalle jäi meiltä yksi kynttilä, kyyneliä ja osanoton ajatuksia pojan vanhemmille.

http://www.esaimaa.fi/Online/2013/06/22/Imatran+motoristi+menehtyi+l%C3%A4hell%C3%A4+kotiaan/2013515910229/4

Moottoripyörät eivät tapa, vaan "viikatemies", joka vaanii aina takapenkillä. Henkikulta voi olla mitättömän pienestä kiinni. Joskus joku niistä asioista, mitä meistä jokainen kokee jokaisella reissullaan, voi olla kohtalokas. Esim. tänään yksi auto alkoi peruuttamaan pihasta eteemme päätielle (80 km/h), onneksi pysähtyi. Rekka tuli väärää kaistaa vastaan. Ja, yksi motoristi lähti keltaisen viivan yli ohittamaan, vaikka tulimme vastaan (lie ajatellut että mahtuuhan siitä, moottoripyörä siellä vaan tulee).

Selasin taas missä olisi "ajotaito" -kursseja. Tänä suvena en ole käynyt kun lyhyen ruosteenpoiston. Pidemmille kursseille pääsy ei käy mielestäni ihan heittämällä, soisin sen olevan vaivattomampaa. Varmasti vähäisiä veroeuroja ei jouda moiseen, mutta olisi asiaa että kursseja olisi paljon tarjolla ja niihin olisi helppo ottaa osaa ilman että on kokenut ratakanuuna tai jonkun asiaan vihkiytyneen kerhon tai sivuston jäsen.

Laitan siteerauksena klipin Holger Aue:n sarjakuvasta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2013, 02:28:20 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #26 : Kesäkuu 23, 2013, 09:32:44 ap »
Kuka sitänyt moottoripyörällä ruuhkiin jää seisoskelemaan?

Tietyö ja kavennetut kaistat, täynnä autoja - käypä itse kokeilemassa!  ;)
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #27 : Kesäkuu 23, 2013, 14:33:51 ip »
No se on just tätä suomalaista liikennekulttuuria. Ei anneta tilaa. Paikka on lunastettu jonossa. Ohi ei saa mennä. Kavennetaan, jos huomataan että joku uskaltaa prätkällä tulla jonon välistä. Prkl
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #28 : Kesäkuu 23, 2013, 19:18:49 ip »
No se on just tätä suomalaista liikennekulttuuria. Ei anneta tilaa. Paikka on lunastettu jonossa. Ohi ei saa mennä. Kavennetaan, jos huomataan että joku uskaltaa prätkällä tulla jonon välistä. Prkl

No ei siellä Tallinnan ruuhkassa muita suomalaisia näkynyt. Ja kun on kavennetut kaistat, eipä jonojen väliä juurikaan ole.
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Ei löydy ajohaluja
« Vastaus #29 : Kesäkuu 24, 2013, 10:19:55 ap »
Meiän nuorimmaisella on tämmönen, arvaa onko mukava kuulla kun se tulee yöllä kotiin, tää on varmaan semmonen japanilaisvalmisteinen erikoispyörä