kustomi laukkaa ohi
Asiasta ymmärtämättömänä tulee mieleen että kui se sillai ? Sen ymmärrän, että osaaja menee mutkissa ohi, mutta eikö kokemattomampikin kahvankääntäjä mene tehokyykyllä suoralla ohi niin että heilahtaa (Jackalissa lienee ilman moottoria avaamatta ruiskua säätämällä max n. 65 hv takapyörässä) ? Miten jarrut, nyt en muista, oletko muuttanut edessä? Tuplalevyt kuten nimimerkillä "akx", entäpä ne palat (toinen keskustelu), perusmateriaalia vai jotain lämpöä kestävämpää? Se Quickshifter olis varmaan kiva lelu ihan normiajoonkin kun joskus vanha aatami kuiskaa että kiihdytä nyt sen kun lähtee (vaikka moottoritien rampilla). Heilahtaako saman verran jos vaihtaa "pelkästään polkemalla Quickshifterillä" tai kytkintä käyttäen ?
Yksi puhelias kysyy enemmän kun kymmenen kerkeää vastaamaan...
Mutkissa tuolla ajoi kahdeksikkoa monienkin aloittelevien sporttipyöräilijöiden ympärillä. Suorilla jää, mutta Kemorassa on suht lyhyet suorat, joten monet eivät ehdi kelata vauhtia ja jarruttavat suht aikaisin. Itse jarrutan monasti syvempään, niin pääsen jarrussa ohi, jo ennen mutkaa.
Jarrut olen tuplannut, edessä kaksi Brembon 320mm levyä, Yamaha FZR1000:n satulat ja pääsylinteri, kahvat koneistetut-tarvike-säädettävät. Hyvällä eturenkaalla (Pirelli Angel St, vakiota matalampi profiili) jarrupito ja tuntuma on VÄHINTÄÄN riittävä. Palat on jotkut originaali Yammut. Pito ja tuntuma paranee lämmetessään.
Jännä huomio oli, kun työkaveri sattui olemaan Yamahan R1:llä ajamassa, että jos itsellä oli oikea vaihde ja mutkan sisääntulonopeus, ei R1 karannut avauksessa. Vasta kun suora aukeni ja sai kierroksia pataansa, sitten kaikkosi. R1:ssä näkyy olevan suht lähellä saman verran vääntöä huipulla, Calissa tulee aiemmin käyttöön. Tuo Cali kärsii vaan liian pitkistä välityksistä. Jackalissa on vissiin pisimmät välitykset, mitä Tonti-runkoisiin tulee. Vaihteita jää käyttämättä ja on pakko venyttää kierrosskaalaa. Tilanteisiin pitää myös mennä suht lujaa, että pysyy vauhdeissa. Mutta koska tuossa koneessa on tuota vääntöä suht tasaisesti koko kartalla, voi kaasua avata aika reippaasti ja ajoissa. Ei lähde kunnon kumilla perä lipsumaan ja ulostulovauhti kasvaa.
Quicksifter on kyllä hyvä hankinta. Säätö oli suht tarkka ja aika tuskainen. Ensinnäkin polkimen välykset on saatava minimiin, koska katkaisukohta on oltava todella lähellä polkimen perusasentoa. Lisäksi katkoaikaa on pitänyt rukata. On japanilaiskyykkyjen aikoihin aika reilusti pidempi, loota on sen verran hidasälyinen, ettei se imaise vaihdetta pesään. Päättäväinen toiminta kaasu pohjassa kiihdytettäessä takaa kyllä katkeamattoman vedon koko kiihdytyksen matkalle. Paras konsti on käyttää kantapääpuolta polkimesta. Juuri tuo katkoaika tekee sen, että korkeammilla kierroksilla pykälät soljuvat nätisti pesään. Ilman välivapaita ja rutinoita.
Itse tykkään tuosta sifteristä, mielestäni kiihtyvyys on parempi, kun kierrokset eivät vello edes takaisin.
Itse en ole ihan vakuuttunut tuosta Redlinen racing-vaihteistoöljypuurosta; reippaassa katuajossa omasta laatikosta löytyy monesti välivapaa kolmosen ja nelosen välistä. Tavallisella öljyllä oli harvinaisempaa. Mutta tuntui tuolla radalla toimivan.
Oma pyörä ei tietenkään ole ihan muutenkaan vakio; keulaa on pudotettu 10-14mm, etupyörän profiili ja seos muuta kuin touringiin tarkoitettua, crossitanko 25mm:n korotuksella. tangon kumiripustukset yläkolmiosta korvattu nylonilla, keulassa lisätty esijännitystä, 7,5w keulaöljyt, takapäätä korotettu 25mm, Marzocchi iskarit täytetty 20w öljyllä ja kiedottu Hagonin jousilla (näissä merkintä 23? tiedä sitten mitä tarkoittaa), aiemmin mainitut koneistetut, säädettävät kahvat, kapeat, koneistetut jalkatapit, takakumina 150/70-17 Continental Contiroad attack 2, hiililokarit jne jne.
Vielä hassu huomio; tuo on ollut aina kovin innokas huohottamaan öljylimaa rata-ajon päätteeksi, mutta vaihdoin nyt koneeseen 10w60 racingrasvat, niin ei tippaakaan öljyä pyörän alle! Myös mekaaninen mekkala kuumalla koneella väheni. Suosittelen.