Kirjoittaja Aihe: Starttimoottori  (Luettu 10235 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #15 : Toukokuu 17, 2013, 18:15:19 ip »
Kokeiles uudella releellä. Muistaakseni tuo on ihan tavallinen "autorele", joita saa ao. liikkeistä tai Motonetista. Hintaa on jokunen Euro. Rele on semmoinen otus, että siinä ei ole kuin kaksi asentoa. Jos se on viallinen, niin se temppuilee eri tavoin. Muistaakseni tuo kytkentä menee siten, että starttinappula kytkee starttireleen kelalle jännitteen. Kelan toinen puoli saa maita joko vapaavaihteen kytkimen tai sivujalan kytkimen kautta.
Minun Calissa rele pimeni ja otin samanlaisen releen parhaan lapseni autovaraosista...

Toinen mahdollisuus on varsinainen starttinappula. Joskus temuloin Stonen kanssa starttiasiaa ja lopulta syypää oli se nappula. Väliajaksi tein pienen johdinlenkin startin ruuvin alle, jolla käynnistin pyörän. Sillä samalla varmistin, että itse startti oli ehjä, kun joka kerta jysähti tulille.
Se on helppo irroittaa kahvasta. Se itse nappula on "vähän" pienikokoinen ja teknisesti hieman hontelo tuohon kohtaan ( kosteus yms. ).
ÄLÄ pruuttaa CRC:tä vaan asianmukaista elektroniikkasprayta, se kun ei syövytä, mutta puhdistaa ihan samalla tavalla. Jos saat sen releen auki kuori ehjänä - jota epäilen - niin sama pruuttaus sinnekin.

Tuo sivujalan kytkin on myös aika robustissa paikassa, joten se kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa irroittaa ja sen haitarisuojakumi on oltava ehjä.
Vapaavaihteen kytkin on sen verran takomalla tehtyä hienomekaniikkaa, että se tuskin menee rikki.


iso-masa

  • Viestejä: 30
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #16 : Toukokuu 17, 2013, 19:38:26 ip »
Vaihdoin pari samanlaista relettä keskenään, ei  auttanut. Sivujalan kytkimen johto oli irti kun pyörän ostin 3 vuotta sitten ja olen antanut olla rauhassa joten tuskin on syyllinen. Se starttinappula pitää tarkistaa seuraavaksi.Ja sitten taas sormi suuhun..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #17 : Toukokuu 17, 2013, 23:22:52 ip »
Lainaus
Sivujalan kytkimen johto oli irti kun pyörän ostin
:o

Viime vuonna joku kirjoitti että poltin maan ja ohjausvirran väliin startilla niin näkee aina tuleeko virtaa vai ei kun painaa nappulaa.

Näin luulen:
Ovat minireleitä. Jos ei ole alkuperäisvarusteena lämmitettäviä kahvoja niin vain starttirele on vaihtokärjellä ja kolme muuta (pa-pumppu, ecu, valot) yhdellä sulkeutuvalla kärjellä. Starttireleen tilalle ei voi siis ottaa mitään muuta relettä rivistä. Mutta ainakin V11 mallissa on kaikki relepohjat samanlaisia; voi käyttää vaihtokärjellä varustettuja jokaisessa relepaikassa = ei tarvitse koskaan pähkäillä mikä rele kuuluu mihinkin ja voi vaihdella vapaasti keskenään. Starttireleen plus tulee liittimen läpi (tankin alla?) starttipainikkeelta, joka saa sen tappokytkimeltä joka puolestaan saa sen virtalukolta.


V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #18 : Toukokuu 18, 2013, 09:55:41 ap »
>>...ei voi siis ottaa mitään muuta..<<

Tuota... mikä tahansa rele siihen käy, kunhan vain kantakytkentä on sama ja sopii mekaanisesti paikalleen. Vaihtokärjillä ei ole merkitystä, sillä siinä on kuitenkin sulkeutuva kärki, joka sitä kipunaa viepi eitäppäin. Sillä avautauvalla ei oo mitään käyttöä, kun siihen ei kytke mitään.
Teollisuudessa käytetään "joka paikassa" vaihtokytkinrelettä vaikka tarvitaan vain yksi sulkeutuva kontakti.
Toisaalta, piirosmerkissä saattaa olla vain sulkeutuva kärki, mutta releessä itsessään voi olla vaihtokärki.

Jotta sinne vaan - niin minäkin tein.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2013, 17:09:38 ip »
Lainaus
mikä tahansa rele siihen käy, kunhan vain kantakytkentä on sama ja sopii mekaanisesti paikalleen

Kun vaihtokärjellä (yksi sulkeutuva ja yksi avautuva kontakti, molemmat käytössä ja kytketty), varustetun starttireleen tilalle laittaa vain yhdellä sulkeutuvalla kärjellä varustetun releen, joku toiminta jää sen jälkeen kokonaan pois. Starttauksen aikana jotkut virtapiirit ovat alkuperäistä relettä käytettäessä virrattomana, koska kärki aukeaa (valot, vilkut, äänimerkki).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2015, 23:39:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #20 : Toukokuu 18, 2013, 19:54:43 ip »
Jep - juu! Jos on tarvetta vaihtokytkentään, niin siihen tarvitaan ao. rele. Mutta sama otus käy "tavallisen" sijaan, jos vain muuten osuu kohdille.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #21 : Toukokuu 19, 2013, 22:40:33 ip »
Lainaus
Starttireleen tilalle ei voi siis ottaa mitään muuta relettä rivistä

Jos ottaa Cali/V11 kohdalla pyörästä jonkun muun releen (3 kpl) ja laittaa sen starttireleen tilalle: suuri osa sähköjärjestelmästä on pimeänä - ei enää valoja, vilkkuja jne. Koska näissä muissa releissä ei ole sitä "normaalisti kiinni" kärkeä ollenkaan, jonka kautta nämä virtapiirit kulkevat. Sitten on toinen juttu jos on vaihdettu jokaiseen relepaikkaan tällainen vaihtokärjellä varustettu rele (mikä on tietysti hyvä ajatus, niin ei tarvitse enää tätä asiaa huomioida). Omalla kohdalla oli alkuperäiset tehtaan käyttämät Siemens minireleet paikallaan, kaikki kolme vain yhdellä sulkeutuvalla kärjellä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2015, 23:39:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

iso-masa

  • Viestejä: 30
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #22 : Toukokuu 21, 2013, 07:49:41 ap »
Tsekkasin starttinapin,avasin tankin alta kaikki liittimet, releiden ja sulakkeiden liittimiä painelin ja laitoin kaikkiin kontaktispraytä.Ja nyt toimii, jossain oli löysä liitos tai muu kontaktihäiriö, toivottavasti ei heti uusiudu. Kiitokset kaikista vinkeistä!

VAHVA

  • Viestejä: 23
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #23 : Elokuu 14, 2013, 17:55:40 ip »
V11  startti on tuntunut jollain lailla laiskalta (lataus on tarkastatte kuten myös akun kunto ammattilaisten toimesta)joten päätin avata sen Motomatin ohjeiden avulla (ilman ei olisi tullut edes yritettyä) ja hommasin ennen avaamista Motonetista korjaussarjan.

Pyörä on ajettu 47tkm ja avattuna startti ja alennusvaihde olivat lähes uuden veroisessa kunnossa. Solenoidin sisällä oleva kuparisydän oli ainoastaan likainen ja kuparipinnoite hieman kulunut. Soleinoidi testattiin autosähköliikkeessä priimaksi ja heidän mielestään kuparipinnoitteen lievä kuluminen ei vaikuta toimintaan? Joten puhdistus rätillä ja  paineilmalla jäivät saldoksi startin aukaisusta.

Startti kasaan ja kännistämään - ei oikeastaan mitään eroa, tuntuu jotenkin että "signaali" starttinapilta startille tulee pienelläviiveellä. Liekö vain ominaisuus?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottori
« Vastaus #24 : Elokuu 14, 2013, 20:12:14 ip »
Täytyy kattoo jos saisin lähipäivinä vaikka video Calin starttauksesta. Voitte verrata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.