Kirjoittaja Aihe: 1100 Sport versus VTR  (Luettu 21587 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2006, 10:30:25 ap »
Sautio,
Ota yhteyttä sähkökirjeellä yhdistyksen jäsenkirjuriin: 
Timo S.Vaskelainen (t.s.vaskelainen Ã¤t luukku.com).

Hän lähettä sinulle ilmoittaumiskaavakkeen!
T: Kimmo


ps. tervetuloa remmiin!
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Ekku

  • Viestejä: 894
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #16 : Kesäkuu 14, 2006, 16:33:15 ip »
Lainaus käyttäjältä: Sautio

No entäs sitten ne 8-venttiiliset V10:t, olisiko sellainen harkinnan  arvoinen peli, joko Daytona tai Centauro? Nuo moottorit taisivat jäädä  tuotannosta liian kalleutensa vuoksi? Mahtaakohan tulevaisuudessa olla  saatavilla varaosia kuinkakin hyvin?


Olen monet kerrat ihailllut Centauroja Italiassa, mutta en ole keksinyt  mikä pyörä se oikein on, ehkä se on sitten jokin kehitelmä josta Ducati  kopioi Monsterinsa eli italialainen näkemys paljaasta muskelipyörästä :D


On se hauska huomata , että joku muukin on ihmetellyt mikä se Centauro on:)

Siitä ei oikein tosiaan tiedä, onko se lintu vai kala.

Ajoasennosta tulee mieleen ihan selvä custom-pyörä, mutta moottori on sitten taas aivan eri paria sitä käyttöä ajatellen.

Koneen osia tuntuisi saavan, mutta esimerkiksi venttiilikoppaa  odottelin vuoden päivät. Älä vaan kysy, miksi moinen osa kului niin  nopeasti käytössä.

Kone tuntuu olevan luonteeltaan hieman erilainen kuin muut Motoguzzin  koneet varsinkin siinä mielessä, että se pitää kierroksista.  Parhaimmillaan se on päälle 5 tuhannen kierroksen ja hupia jatkuu sinne  liki 9 tuhanteen kiekkaan.

Runkohan siinä on ihan sama kuin Sportissakin lukuunottamatta  takarunkoa, joka on hieman matalampi. Näyttävät monet Centauron  omistajat ulkomailla korottaneen tuota perää ja laittaneet matalamman  ohjaustangon tai clip-onit. Jos vielä laittaa jalkatapit Sportista,  niin eiköhän tuosta jonkinlainen sport-pyörän korvike tule.

Jos saat Sportin tuohon mainitsemaasi hintaan, niin kyllä se varmaan  Centauroa parempi ostos on. Kuten sanottu, en usko että kovin moni  pitää Centauroa vakiokuosissaan kovin käyttökelpoisena.

Jos Centauro kuitenkin kiinnostaa, niin tuolta löytyy lisätietoja,  joskaan ei täysin puolueettomasti : http://centauro-owners.com

PS. Centauron vakiosatula on sitten ihan "perseestä".


  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #17 : Kesäkuu 14, 2006, 18:01:23 ip »
Tattis taasen neuvoista, ja pahoitteluni vastauksen viivästymisestä, piti maalata kaverin kämpän pari huonetta joten taasen meni yksi lomapäivä hukkaan :(

Mutta liityn kerhoonne heti kun on Guzzi alla, eli ensin pyörä ja sitten jäsenyys, ettei mene haihatteluksi ;)

Joo ja nyt olisi meikäläiselle varattuna tuo Simonellin Sport, myyjä lupasi selvittää huomiseen mennessä rahtikustannukset.

Soitin siitä halvemmastakin Guzzista, oli taasen tyypillinen myyntikuvio, myyjänä omistajan sisko ja pyörä on silti jonkin enon nimissä, eivät hiffanneet maastavientikuviota ollenkaan oikein ja muutenkin itselleni jäi epäselväksi se että oliko pyörällä oikeasti jo joku varteenotettava ostajakandidaatti vai ei ja että halutaanko sitä ylipäätäänsä myydä ollenkaan 8ja erityisesti ulkomaille) :D

Olisihan 2700e pienempi summa kuin 3500e mutta jälkimmäisen hinnastakaan ei olla vielä neuvoteltu, luulisi nyt ainakin 100-200e lähtevän heti pois.

Eli jos laskisi Guzzin hinnaksi paperitöineen sen 3500 ja siihen hakukustannukset (joko itse hakien tai rahtifirmalta eli jotain 500-800e, sitten verot ja (toivottavasti ei) vastaavuustodistus, rekisteröintikatsastus jne, eli tuo olisi optimistisesti laskien vähän alle 6 kiloeuron pyörä? Luulisi siitä saavan saman hinnan myytäessä esim. ensi keväänä, eli sen 6 tonnia?  

 

 

Marko

  • Viestejä: 612
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #18 : Kesäkuu 15, 2006, 03:53:34 ap »
Uusimmassa Tullin verotustaulukossa oli yksi sportti:

Merkki             Malli        Päätöspäivä  Käyttöönottopvä Ajokm/1000 Verotusarvo Autovero Alv     Verot yhteensä
MOTO GUZZI SPORT 1100 I 20060425     20000801         14              9800.00     2254.00  495.88 2749.88

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2006, 04:03:08 ap »
Tuolle näytti mätkäistyn aika ylisuuret verot,ilmeisestikin vähäisten ajokilometrien vuoksi. Luulisi että 1996-1997 mallisen ja reilusti enemmän ajetun saisi huomattavasti pienemmillä veroilla?

Tarkoitushan ei ole siis pyörää myydä samantien vaan koetin vaan laskeskella tuonnin kannattavuutta ylipäätäänkin.

 

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2006, 04:23:46 ap »
Entäs sitten nuo V11-mallit, millaisia pelejä ne ovat? Noita V11:sia vm. 1999-2002 löytyisi kanssa edulliseen hintaan Italiasta mutta onko niihin tullut mitään edistyksellisyyttä verrattuna esim. Centauroon tai 1100 Sporttiin?

Ja onkos erot V11, V11 Sportin, V11 Sport Scuran ja V11 Le Mansin välillä yksinomaan esteettisiä?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2006, 04:24:00 ap kirjoittanut Sautio »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2006, 04:42:12 ap »
Kyselyyn Centaurosta.

Moottori runko jarrut ja jousitus on kàyttokelpoisia. Muu ympàrillà on muotoilijan mokaa. Halvin tapa hankkia Guzzin "high end" tuote. Suurinpiirtein samaa kamaa kuin Daytonassa mutta halvemmalla. Rakentelupohjana hyvà. Alkupààn sarjassa parempia osia kuin aivan viimeisissà mallisarjan edustajissa. Jossain vaiheessa WP:n jousitus vaihtui lelumpaan. Kone on kestàvyydessààn hyvàà luokkaa. Mulla satatuhatta tàynnà josta alkupàà vakiona, kymppitonnin kohdalla virilastu ja muita muutoksia (pakoputkisto, ym) 80000 km tietàmillà mekaanisen ahtimen asennus jolloin tehot pomppas 120 kaakin tietàmille samoin kuin vààntòkin. Venttili- ja jakopàànkoppia pidemmàlle ei konetta ole avattu. Ahtopaineen nosto ei edellyttànyt puristussuhteen laskua. Nykyinen "muotoilu" omaa syytà.

Kartaaniosastoon on suhtauduttava varauksella. Sportissa, Centaurossa ja Daytonassa kàytòssà ensimmàisen sukupolven parallellogrammotuenta joka jàttàà nivelistòn paljaaksi ja aiheuttaa runsasta huollontarvetta. Oma rasvapràssi suotava varuste. Mulla on edelleenkin ehjà yli satatonnia pyòrinyt kardaani paikolllaan vaikka ohjekirja antaa sille kestoiàksi vain 40000 km.

Kardaanin tuennan ansiosta mitààn vempahteluja tai hissi-ilmiòtà ei ole olemassa.

Centaurosta on kaksi versiota: pitkà- ja lyhytakselivàlinen. Lyhyemmàn mallin omaavat voivat nimitellà vaikka R1:sen kuljettajia kankean ja pitkàn matkapyòràn omistajiksi :) Daytonaa ja Sporttia on vain pitkàllà ja erittàin pitkàllà akselivàlillà.

Palaillaan asiaan kun saavun taas kotikulmille.

mm

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #22 : Kesäkuu 15, 2006, 06:08:22 ap »
Ok, saattaapa jäädä tuo Centauro pois mallihaarukasta, mieluummin koettaisin etsiä valmiimman konseptin. Mainitsit 2 akseliväliä, kuinkas ne on toteutettu, pidemmällä takasvingillä vaiko onko rungoissakin eroja?

Harmi kun en ole ajanut noilla uudemmilla Guzzeilla (lukuunottamatta Californiaa) niin homma on vähän "hakusessa". 

Tässä samalla rupesi kiinnostamaan myös V11, onkos siihen vielä tullut mitään merkittäviä parannuksia (kardaani, vaihdelaatikko, kone)? Ja mahtaisiko vm. 1999-2002 V11 olla kilpailukykyinen vaihtoehto 1100 Sportin kanssa?

En vielä lupautunut ostamaan sitä sporttia, myyjä lupasi pitää sitä muutaman päivän varattuna (mikä lieneekin aika helppo luvata koska ei taida olla mikään kamalan haluttu pyörä kotimaassaan?).

Edit: tuossakin olisi muutama ihan järkevänoloinen V11:

http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=850109

http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=833724

http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=857549

Tuo Le mansin etukate varmaankin saisi lähteä aika nopsaan, mutta makuasioitahan nämä..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2006, 06:18:00 ap kirjoittanut Sautio »

Olli

  • Viestejä: 264
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #23 : Kesäkuu 15, 2006, 06:31:29 ap »
motomatti kirjoitti:
Lainaus
Kyselyyn Centaurosta.

... Muu ympàrillà on muotoilijan mokaa...

Höpsis, Hyvännäköinen pyörä. Ei ainakaan huku massaan.

  Olli

 

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #24 : Kesäkuu 15, 2006, 10:11:42 ap »
Pahoittelen että vielä pitää udella Guzzeista, luin kirjoituksistanne että vasta noissa aivan uudemmissa malleissa (Breva, Griso jne) olisi tarkemmin tehdyt uudet moottorit, eli sitten lienee ihan se ja sama ostaako v11 vaiko 1100 Sportin, eli mitään mullistavia teknisiä harppauksia tuskin on tehty noiden välillä?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2006, 16:42:00 ip kirjoittanut Sautio »

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #25 : Kesäkuu 15, 2006, 16:51:56 ip »
Vielä monologiani jatkaakseni; hyviä ja mielenkiintoisia pyöriä on aivan liikaa tarjolla ja yksi oikeinkin kiinnostava olisi Ducati ST4, sopivankokoinen sport-toureri jossa olisi suorituskykyäkin, sopiva ajoasento ja mahdollisuus sivulaukuille.

Tuo olisi aika perussiistin tuntuinen yksilö:

http://www.moto.it/usato/usato03.asp?EID=859552

Ducatia ei ole koskaan tullut ajettua mutta ei taida olla kovin huono konstruktio sekään?

Jaa-a, mahtaakohan olla syksy ennenkuin meikäläisellä on pyörä alla :D Olisi pitänyt kehittää prätkäkuume jo keväällä :D

Ekku

  • Viestejä: 894
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #26 : Kesäkuu 16, 2006, 08:38:48 ap »
Vähän aihetta sivuten mainitsempa että kävin eilen kokeilemassa Centauroa Motoparkissa.

Sinänsä ihan positiivinen yllätys. Pyörä oli mielestäni  Motoguzzi-kategoriassa ketterän tuntuinen ja lähteehän se mutkasta ihan  kohtuullisesti.

Japsi-kuussatasille ei mutkasta lähtiessä hävinnyt kovinkaan paljon ennen kuin vauhti nousi yli sadan viidenkympin.

Vielä kun saisi vanhaan Lemansiin tällaisen koneen niin johan alkaisi liikkua...

Maavara näytttää olevan hieman rajallinen. Vasemmalla puolella maahan ottaa seisontatuki ja oikealla puolella jarrupoljin.

Takarengas tosin näyttää ottavan asvalttiin ihan reunaa myöten, joten  sen puoleen ei enempää tarvitse kallistaa. Eturenkaan reunaan jää  jokunen milli kulumatonta, joka tuntuu meikäläisestä hieman  erikoiselta.

Ruiskukarttaa pitää tässä vähän laihentaa. Radalla tuli kulutukseen uudet pohjat : 11.5 litraa /100km.

Kaveri kyllä takana ajaessa sanoi, että näyttäisi ihan siltä kun putkista tulisi hieman palamatonta soppaa läpi.

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #27 : Kesäkuu 16, 2006, 11:23:21 ap »
Kerropas Ekku millainen Centaurosi oli ajaa radalla, oliko sinulla vakiostongat ja häiritsikö pysty ajoasento kuinka paljon?

Punainen Centauro Sport on kuolaamislistalla myöskin aika kärkipäässä, tuossa alkukeväällä sellainen olikin myynnissä mutta ehti menemään ennenkuin sain pyöräkuumeen valloilleen :)

Pyörä tulisi tosiaan myös vaimon ajoon, jonkin verran hänkin on Guzzeillani ajanut ja ei mitään hirveän hyvää palautetta antanut, painavuus, tärinä ja heilautus oikealle taisivat hieman pelottaa.

Paras vaihtoehto olisi tietty ostaa muijalle oma pyörä mutta nyt ei rahkeet riitä moiseen ylellisyyteen.

Ekku

  • Viestejä: 894
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #28 : Kesäkuu 16, 2006, 12:08:14 ip »
Kyllä se nyt tässä Guzzi-kategoriassa tuntui ihan hyvältä peliltä rataa ajaa.

-Ketterämpi ja tehokkaampi kuin Lemans 3

-Enemmän maavaraa kuin SP-tonnisessa, kun ei ole keskiseisontatukea

Pysty ajoasento ei minun mielestäni häirinnyt missään muualla kuin  pääsuoralla, kun tuo tuuli tahtoi vähän riepoa ja laskeehan se  ilmanvastus toki hieman nopeuttakin. Ohjaustanko on vaindettu hieman  matalampaan ja enemmän taakse tulevaan malliin. Ei se vieläkään mikään  hyvä ole, mutta toki ergonomisempi kuin se alkuperäinen.

Centauro-sportissa on tietääkseni jo erilainen tanko kuin noissa 97-98-mallisissa.

Vähemmän tuo neliventtilikone tärisee kuin vanhemmat 2-venttiili-Guzzit  jos vertailukohtana käytetään niitä pyöriä joilla minä olen ajanut.

Viime kesänä kokeilin Mika A:n V11 Rosso Corsaa ja se kyllä tuntui jo  kovin sivistyneeltä laitteelta vanhoihin verrattuna. Ei tärise juuri  lainkaan, kääntyy kevyesti mutkaan ja vaihdelaatikko on paljon  hienostuneempi.

Jos sitä Guzzilla meinaa rataa ajaa, niin tuommoinen voisi olla seuraava kilvetön peli.

  • Vieras
1100 Sport versus VTR
« Vastaus #29 : Kesäkuu 16, 2006, 12:41:56 ip »
Ahaa, nythän meni entistä vaikeammaksi tämä "pyöräsekoiluni" :D

Itselläni oli hieman rakennettu LM3 jossa oli integroitu tankki/sivusuojat, täyskate, lasketut etuclipsit ja normaalia taaempana sijaitsevat jalkatapit. Ihmeen nöyrästi sen vanhuksen sai taittumaan mutkiin, mutta ranteiden päälle sillä ajelu kyllä kävi vähänkin pidemmällä matkalla. Kierroksista sekään kone ei pitänyt vaikka myyjän mukaan koneelle jotain oli muka tehtykin (mielestäni oli ainoastaan ajettu harvaksi :D )

Mitään rata-ajoa ei ole tarkoitus juurikaan harrastaa mutta olisihan sitä ihan kiva kallistella ihan kunnolla tiukissa mutkissa ilman tuntua siitä että etupyörä pomppii tai kaatuu alle (jälkimmäinen esim. LM4:ssä 16" etupyörällä).

Tuo 4-venttiilinen kone voisi olla erittäin mielenkiintoinen aihio rakentelule ensi talveksi, kevennettyä vauhtipyörää, tiukempaa nokkaa, parempia mäntiä, hilujen tasapainoitusta, kansien porttausta ym. jännää olisi kovin kiehtovaa toteuttaa Guzzin kehittyneimpään koneversioon :D

Itseäni ei guzzin tutina ja tärinä haittaa juurikaan, sehän tavallaan kuuluukin tuohon robustiin koneeseen, vaimon mielipide on kovasti toinen ;)

Olen kyllä 100% varma että vaimo ei suostuisi Sportilla ajamaan ensimmäisen koeajon jälkeen :(