Kirjoittaja Aihe: Mp-katsastuspakko vireillä  (Luettu 47398 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #30 : Heinäkuu 02, 2013, 19:16:53 ip »
"Vaikka institutionaaliset kannat olivat olleet jatkuvasti yhdenmukaisia turvallisuusasiantuntijoiden kanssa ja jäsenmaiden kanssa, jotka tunnetaan hyvistä turvallisuustuloksistaan (esim. Hollanti, Ruotsi, Ranska), sosialistit ja vihreät pitäytyivät periaatteellisessa kannassaan ja onnistuivat kaatamaan pienellä enemmistöllä liikennevaliokunnassa hyväksytyn kompromissin."
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #31 : Heinäkuu 02, 2013, 20:47:22 ip »
Vihreitä ja sosialisteja vietiin kuin pässiä narussa tunnepohjalta katsastusyhtiöiden vetäessä narusta. Nyt ilmeisesti alkaa viivytys ja vesitystaistelu moottoripyöräjärjestöjen toimesta.

Virallisempi selvitys BajaHill MC:n sivuilla: http://www.bajahill.net/2013/07/taysistunto-aanesti-katsastuspakon.html
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2013, 12:48:26 ip kirjoittanut motomatti »

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #32 : Heinäkuu 03, 2013, 09:53:43 ap »
Jos parikin vuotta saa viivyteltyä niin sitten päästäisiin kuitenkin vielä seuraavat 5v ilman katsastuksia. Taas saadaan lisää byrokratiaa jonka todelliset vaikutukset turvallisuuteen ovat aika hataralla pohjalla. Saksalaiset katsastajat esittivät, että moottoripyörien muuntelu olisi se suurin uhka. Olisi mielenkiintoista nähdä onnettomuustilastoja joissa vertailtaisiin muunneltujen ja tehdaskuntoisten moottoripyörien onnettomuuksia. Jotenkin veikkaisin, että motoristi joka laittaa paljon aikaa ja rahaa moottoripyöräänsä pitää siitä myös paremmin huolta, joten teknisiä puutteita olisi vähemmän ???

Itse ajelen toistaiseksi täysin vakiokuntoisella mopolla joten katsastaminen ei olisi ongelma, ihan muuten vaan täysin persiistä.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #33 : Heinäkuu 03, 2013, 10:07:09 ap »
niin siis saksassahan on mp katsastus jo nyt olemassa ja siellähän esim jos laittaa tuulisuojan niin se pitää olla otteessa merkittynä, muunneltu pyrörä nääs

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #34 : Heinäkuu 03, 2013, 10:45:06 ap »
niin siis saksassahan on mp katsastus jo nyt olemassa ja siellähän esim jos laittaa tuulisuojan niin se pitää olla otteessa merkittynä, muunneltu pyrörä nääs

Ja nyt haluavat levittää samaa byrokratian ilosanomaa muihinkin maihin, oi ihanuutta :-*
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #35 : Heinäkuu 03, 2013, 11:31:59 ap »
Onhan saksalaiset antaneet periksi EU:lle. Ainakin kerran: Nyt saa laittaa muutkin renkaat alle kuin rekisteröintitodistuksessa mainitun rengasmerkin. Kokoa ei toki saa muuttaa mutta voi katsastuksen kautta käydä hyväksyttämässä alkuperäisen Metzelerin sijasta Continentalit. Vaihtoehtoisuus merkitään rekisteröintitodistukseen.
Itse asiassa saksalainen katsastus, se mitä olen aiheesta lukenut ja kuullut, on joutunut antamaan periksi siksi että esimerkiksi tuossa rengasasiassa on suosittu omia merkkejä eikä muunmaalaiset ole olleet "suositeltavia". Asia siis sivusi EU:n direktiiviä sisämarkkinoiden tavaroiden vapaasta liikkumisesta.

Yllä oleva ei suoranaisesti tähän kuulu mutta sen verran kuitenkin että jostain EU:n katsastusdirektiiviin otetaan malli tai jonkinlaiseen systeemiin sen tulee perustua. Lisäksi, tämän voi arvata jo etukäteen, tulee direktiivin päälle rasitteeksi vielä "katsastuksen kansallisia piirteitä".

Härmässä on ollut erinäisiä erikoisuuksia: ilman eri epäilyä tarkastetaan onko verotus oikein ja jos löytyy muutettuja/vaihdettuja osia niin ryhdytään niitä jyvittämään että saataisiin veroraja ylitetyksi ja omistajasta maksumies. Parissa tämän kaltaisessa asiassa olen ollut itse "uhrin" avustajana.

Maahantuojien ja kauppiaitten tekemät laittomat muutokset on yksi alue jossa motoristilla tulee yllätyksiä kun katsatukseen mennään. Aiemmin nämä isojen maahantuojien rikokset painettiin Akessa ja myöhemmin Trafissa "villaisella" koska se oli "maan tapa". Yksityishenkilöille sitä ei tietenkään suotu kun muutamassa poikkeustapauksessa. Katsastuksessa nämä saattavat tulla julki.

Yksityishenkilöiden tekemät muutokset tulevat olemaan merkittävin kompastuskivi katsastuksessa. Omistajan vaihdoksen yhteydessä tieto osien vaihdosta ei aina seuraa mukana ja konttorilla kilvet irtoaa.

Millaiseksi katsastus sitten muodostuu: katsotaanko vain "päältä päin että ehjä näkyy olevan ja E-merkinnät löytyy"-katsastus on tavallaan naurettava ja alkaa itkettään koska silloin on kyse lähes puhtaasta rahastuksesta.

Jos konttorilla sen sijaan tehdään syventävää tutkimusta jossa selviää moottorinohjausjärjestelmän virhetoiminnot/laittomat säädöt/katalysaattorin viat, jarrutestaus penkissä, OBD-tarkastus vikalogin luentoineen, ym muuta ei-päällepäin näkyvää toimenpidettä tulee katsastuksesta kallista ja aikaavievää eikä kuitenkaan vastaa tarkoitustaan koska heti katsastuksen jälkeen "kriminaalimotoristi" ottaa tietokoneen tai lisäboksin ja syöttää takaisin moottorinohjaukseen tehoasetukset välittämättä päästöistä.

Valokuvaaminen tulee yleistymään katsastuksen yhteydessä ja siitä todennäköisesti tehdään tietokanta jota voi paikallispoliisi käyttää ratsatessaan motoristeja tienlaidan "puskarysässä".

Koittakaahan keksiä jotain hyvääkin mp-katsastuksesta?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2013, 12:47:06 ip kirjoittanut motomatti »

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #36 : Heinäkuu 03, 2013, 12:58:00 ip »
Tämä katsastusasia herättää hurraa-huutoja heidän mieleen, jotka ovat kypsyneet siihen kakofoniaan, jota "Harrikat" pitävät. Kuvitellaan, että nyt se asia tulee kuntoon.
Mutta - kuten olen monesti todennut - katsastuksessa tutkitaan koko pyörä valojen, jarrujen, peilien ja päästöjen osalta. Edelleenkin väitän, että jonkin osan vaihto toisenlaiseen jää katsastamatta, koska ihan varmasti kukaan ei tiedä minkälaiset peilit tai vilkut olivat V:n 2001 "tonnisessa Hondassa". Tai sitten omistajaa velvoitetaan jne.

Lisäksi haluan nähdä kun katsastusinssi koeajaa takapihalla pyöriä ( vrt. auto ). Ja kuinka monta vetää verkkoaitaan / pöpelikköön / seinään, kun ei käsitä mitä eroa on tällä Hajabusalla aamupäivällä katsastettuun V35 Floridaan...

No. saivathan Vihreät ( De Dorka ) lisää vastustajia...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #37 : Heinäkuu 03, 2013, 13:43:53 ip »
Sarvamaa äänessä äänestyksen jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=dNxq4CaRDks

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #38 : Heinäkuu 03, 2013, 14:04:43 ip »
Lainaus
Tai sitten omistajaa velvoitetaan jne.

Osuit T.EV aivan oikeaan. Kaikkien oikeusvaltioiden periaatetta vastaan toimiva katsastusjärjestelmämme asettaa todistustaakan asiakkaalle.
Jos katsastushenkilö esittää että tässä on vika ja asiakas sanoo että se kuuluu olla noin niin asian eteenpäin viemiseksi asiakkaan tulee todistaa asia. Toisaalta katsastajan ohjeissa sanotaan että katsastajan tulee olle "kuuro" asiakkaan tai muun henkilön ohjeistamisyrityksille katsastustoimenpiteen aikana. Pyydettävät paperit siis tulee olla ennakkoon. Onneksi olen ollut hyvä arvaamaan mitä mahdollisesti vaaditaan.

Muutoskatsastuksissa vehkeitä käyttäessäni homma vaikuttaa aika tavalla tällaiselta: http://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg

Siis papereita tarvitaan melkoinen nivaska kaikista tehdyistä että myös joistakin oletetuista muutoksista kuten nopeusmittarin näyttämästä (GPS-mittaus ei siihen riitä epätarkkuutensa vuoksi.) Toisaalta jollain konttorilla kerrottiin sellainen hyväksytyksi koska sellaisen todistuksen oli tehnyt riittävän pätevä taho.



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #39 : Heinäkuu 03, 2013, 14:19:06 ip »
Sarvamaa: "Epäonneksemme puolueeton kanta hävisi äänestyksessä"

Lainaus
saksalainen katsastus,on joutunut antamaan periksi rengasasiassa]saksalainen katsastus,on joutunut antamaan periksi rengasasiassa
Katsatus on tosiaan siellä merkittävä "harmi". Asiasta lasketaan "hevosen leikkiä" jatkuvasti foorumeilla. Näyttää siltä että renkaita sallitaan tosiaan nyt vapaammin, ennen piti olla proopuska esittää että nämä renkaat ovat tähän nimenomaiseen malliin hyväksytty (esim. V11/KS, ei käynyt jos oli hyväksytty malliin V11/KT). Mikä tahansa muutos esim. vilkuissa, ohjaustangossa tai pakoputkistossa vaattii, että on esittää tarvittavat todistukset katsastuksessa hyväksynnästä. Valinnanvara on usein vähäinen (vaikka "superbike" tanko clip-on mallisten tilalle: voit ottaa sen, johon on paperit olemassa). Äänenvaimentajat ovat yleinen asia, jos löytyy valmis TÜV -paperi mallikohtaisesta hyväksynnästä, OK.  Jos ei, pitää hyväksyttää ajoneuvokohtaisesti, mikä maksaa. Monet tekevät näin ja jos on näyttää vaikka kaverin vastaava hyväksyntä identtisessä tapauksessa se helpottaa.

CO -pitoisuus mitataan jokaisessa katsastuksessa tarkasti ja se lienee yleisin hylkäysperuste ollessaan liian korkea. Guzzidiag -kehitysporukassa mukana oleva kaveri vei läppärin matkassa ja sääti testin aikana nimimerkillä: "paljonko saa herra katsastajalle olla". Olivat pistäneet pienet arvot ja katsastaja huikkasi poistuvalle Guzzistille että hän ei sitten ota vastuuta jos käy liian laihalla ja moottori kärsii (tarkoitti että säädä hyvä mies se takaisin rikkaammalle).

Lainaus
Valokuvaaminen tulee yleistymään katsastuksen yhteydessä
Joku kohtuus se olla pitää. Ei liene tosin laitonta, on jäänyt jotenkin se käsitys yksityisyyden suojasta (googlen kuvaukset), että kaikki se mikä näkyy "normaalisti" kaikille: sitä saa kuvata kuka hyvänsä. Mutta ei esim. sitä, kun joku omalla pihallaan puuttuu omaan moottoripyöräänsä (ei aidan yli, ei läpi).

Lainaus
kypsyneet siihen kakofoniaan, jota "Harrikat" pitävät
Niin, meitä on monta... Oli hyvin sanottu kun joku kirjoitti että sellaiset äänet, että sekä kuski että "yleisö" hymyilee. Siis sopivat (suhteellinen käsite mutta tarkoittaa ei liian vähän eikä liikaa).

Lainaus
haluan nähdä kun katsastusinssi koeajaa takapihalla
Kun taannoin kävin muutoskatsastuksessa, katsastaja totesi ajolenkin jälkeen että ihan hyvät ja kohtuulliset äänet, ja että hän ajelee itse Busalla. Käytännössä mp -katsastukset ohjattaneen (mahdollisuuksien mukaan) aina henkilöille, jotka itse myös ajavat mp:llä.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #40 : Heinäkuu 03, 2013, 14:19:27 ip »
Jännä juttu tässä tapauksessa, kun saavat aina kumottua perustellun esityksen, ilman uusia näkökulmia tai "todisteita" tarpeesta. Sehän ei toimisi missään muussa "oikeassa oikeusasteessa".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #41 : Heinäkuu 03, 2013, 14:41:07 ip »
Katsotaanpa tuleeko tästä aiheutuvia mielenilmauksia Ranskan ja Saksan suunnasta. Toisaalta heillä ei ole paljon mitään menetettävää.
Brysselissä todennäköisesti järjestetään jotain, ihan perinteiden vuoksi ettei luulla että homma on ihan ok.
Italialaisia motoristeja asia tuskin puristelee kovin: siellä ja muuallakin etelässä osataan luovia luovasti ohi esteiden.

Mitä etelämmäksi mennään sitä pienempi on motoristien järjestäytymisaste. Se kertonee jotain asioiden luonteesta...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #42 : Heinäkuu 03, 2013, 14:52:52 ip »
Lainaus
mielenilmauksia Ranskan ja Saksan suunnasta

Kyllä alkoi ankara kalabaliikki myös tänään esim www.guzzi-forum.de ja www.v11sport.de -palstoilla. Kysymys on siitä, että nykyinen katsastus tulisi heillä jokavuotiseksi. Siis, jo pakollisen katsastuksen piirissä olevat ovat myös erittäin tuohtuneita ja terottelevat sotakirveitään.
 
"Sunnuntaina 22. syyskuuta hollantialinen ryhmä 'Action Group (MAG NL) järjestää protestiajon Brysseliin, joka vastustaa komission ehdotusta vuosittaisesta moottoripyörien pakollisesta teknisestä tarkastuksesta. Tähän asti on tuenilmauksia tullut jo Belgiasta, Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Irlannista, Norjasta ja Ruotsista."

Ei taida löytyä montaa moottoripyöräilijää, joka tätä komission ajatusta kannattaisi. Veikkaan, että tuosta voi tulla aivan valtava tapahtuma... kymmeniätuhansia moottoripyöriä... muutama tunnettu moottoripyöräilyä harrastava julkimo nokkamiehenä, media kirjottaa globaalisti...  Saattaa meppi jos toinenkin puoluekannasta riippumatta (no, vihreille ottaa tietty kovimmille) hokata, että hei, nuohan ovat äänestysikäisiä...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #43 : Heinäkuu 03, 2013, 15:42:21 ip »
Lainaus
herättää hurraa-huutoja heidän mieleen, jotka ovat kypsyneet siihen kakofoniaan, jota "Harrikat" pitävät.

Aivan, suuri yleisö yleistää.

Asialla on taustansa.
Tehdäänpä pieni vertailu ihan merkkikohtaisesti:

Guzzien ilmestyminen maamme teille tapahtui merkittävästi vasta seitsemänkymmentäluvulla ja silloin suurimmalta osalta virkamiesvetoisesti. Hiljaisia ja varmasti alittivat silloiset varsin väljät melumääräykset. Toisaalta meillä oli samaan aikaan joissakin kaupungeissa kielto liikkua moottoripyörällä kello 20.00 jälkeen. Mutta se johtui niistä "muista".

H-D ilmestyi maahamme suuremmassa mitassa jo aiemmin mutta ne pääosiltaan ajettiin loppuun suursuomea tehdessä. Samoin kävi suuren osaa brittipyörille. Maan taäyttivät ystäväälismielisten maiden kalusto kuten Jawa, jne.

Silloin kun Suomessa oli jo satoja Guzzeja ilmestyivät uudet H-D:t markkinoillemme mutta vasta 80-luvulla hiljalleen ja myynti räjähdys tapahtui 90-luvulla ja on edelleen lisääntymään päin. Kaikkihan haluavat omistaa H-D:n.
Koska uudet olivat kalliita niin maahamme roudattiin satamäärin amerikasta ja muualtakin käytettyjä, aina 30-lukuisista uudempiin, mitä erilaisempia hänksättimiä, joiden päästöarvot olivat mitä olivat ja ne hyväksyttiin Suomen tieliikenteeseen sinällään koska niin vanhoille ei meillä ollut olemassa lakia mm melupäästöjen suhteen: 40-lukuisella lättäpäällä saa laillisesti lasketella suorilla putkilla missä lystää eikä asialle voi tehdä mitään. Lakia kun ei tavallisesti muuteta taannehtivasti.
Ihminen kun on laumaeläin niin toki muutkin H-D:n ja sen kloonien omistajat halusivat kuullostaa myös outlaw-bikereilta tietämättä taustoista ja turhat putket poistettiin. Niistä sitten oli porua kun tienvarressa alettiin mittailemaan meluja ja määräämään katsastukseen. Samalla tuli myös oikeusmurhia kun laillisilla suorilla putkilla olevalta pyörältä poistettiin liikennekäyttöoikeus.

Harrikoita on paaljon ja niiden vuosimalleista on asiantuntijallakin vaikeuksia ottaa selvää puhumattakaan mikä lainsäädännön kohta koskee mitäkin vuosimallia.
Guzziin verrattuna ero on siis siinä että lainsäädännössämme Guzzien esiintymisaikana ei ole suurta muutosta kuten on H-D:n "taannehtivassa" esiintymisessä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp-katsastuspakko vireillä
« Vastaus #44 : Heinäkuu 03, 2013, 16:00:55 ip »
Lainaus
Aivan, suuri yleisö yleistää - asialla on taustansa
Oman kokemuksen mukaan vuosimalli ei niinkään vaikuta. Jos joudun äkkiä viemään tuskaisesti kädet korville (tunnustan, korvani ovat itse pilatut ja meluarat), yhdeksan kertaa kymmenestä syynä on mainittu moottoripyörämerkki, jonka kuljettaja nauttii mieleisestään "soundista". Itseriittoisesti, vähääkään välittämättä siitä, että esim. 100 kanssaeläjää lähiympäristössä vastaavasti aina kärsii, hetken. Vaikea asia. Periaatteessa asioiden ei pidä olla kiellettyjä, ellei nyt ihan "silmille tulla hyppimään". Itse näin vaivaa, kutisin ja hikoilin vaihtaessani vaimentimien täytteitä. Ei äänet minua yhtään itseäni haitanneet silloin, eikä nyt. Katsastajakin arvioi että eivät ole kovat (n.95dB pikamittauksella). Ajattelin vaan, että kun mieluusti ajelen turhanpäiväiset ajoni pikkuteitä pitkin pellonlaitoja ja vesistöjen äärellä, en halua kohtuuttomasti häiritä ihmisiä, jotka puolestaan todennäköisesti hakevat niillä seuduin rauhaa ja hiljaisuutta. Toki Guzzin isolohko sysää ilmaa aina sen verran että tuntuu. Ja joskus Vanha Aatami saa sen verran valtaa, että ajaudun tilanteeseen jossa kaasuläpät ovat täysin auki ja kierroslukumittari kulkee välin 5000-7000, jonkun kerran.

Ja tosiaan, katsastushan ei muuttane tilanentta koska kukapa katsastukseen tieten tahtoen sellaisella varustuksella menisi, jonka tietää hylkäykseen johtavan. Ainoastaan jatkuva tienvarsivalvonta vaikuttaisi ja se puolestaan ei olisi tarkoituksenmkaista kun lienee niitä tähdellisimpikin rahareikiä. Itseasiassa, tämä oli siis ihan turha teksti, valitan mahdollisesti yhteisölle aiheuttamaani häiriötä ja ajanhukkaa :-X.
V11 - it defines you.