Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 289358 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #480 : Huhtikuu 08, 2017, 22:58:47 ip »
Siirto tänne toisaalta:

V11 LeMans Rosso Corsa, ja tämä tiedetään:
- ECUn tyyppi 15RC
- katalysaattori poistettu
- lambda-anturi poistettu
- PC asennettu ja säädetty
- lambdaa ei ole kytketty ohjelmallisesti pois ECUn tiedostosta tai lambda-anturia korvattu lisälaitteella
- nykyinen pakoputkisto erilainen kuin alkuperäinen

Ja tätä arvellaan:
ECU korvaa puuttuvan/toiminta-alueen ulkopuolella olevan lamdatiedon oletusarvolla (0.5V?).
Guzzista en tiedä, mutta voi mennä myös niin, että closed loopissa nykii, pätkii ja toimii muutenkin huonosti.
Open loopissa toimii kuitenkin hyvin.

Ja vaiva on tämä:
Paukahtelee ja nikottelee silloin tällöin. Ei koskaan kovaa ajaessa, mutta kun vaikkapa vaihtaessa, niin siinä 3000 kierroksen tietämillä kaasua lisäessä nytkähtää ja/tai paukahtaa. Joskus myös kun ajaa taajamanopeutta niin juurikin tuossa 3000 kierroksen kohdilla rupeaa nytkyttelemään

LeCalta kysytään:
Kun tässä on kyseessä Rosso Corsa, nyt on eritoten mielenkiintoista kysyä Nero Corsa -kuskilta, jolla on myös jokseenkin samat muutokset tehtynä (pakoputkisto ei alkuperäinen, lambda poistettu) *mutta* on myös ecu vaihdettu malliin "kit racing titanio", joka ei lambdaa kuuntele (arvelen: 15M jossa hiukan ärhäkämmät syötöt).  Jos vetää nätisti 3000 tienoilla: sekin on osoitus siitä, että etelän serkulla on vaan se 15RC:n lambdankuuntelu ja kartat sillä tolalla, että tasakaasulla nykii.  Tehtaan jäljiltä ne ovat ymmärtääkseni niin.

(kysymykseen johdoista: kuvassa sen 3-napaisen liittimen sijainti, johon GuzziDiag -johto kytketään)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2017, 13:38:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #481 : Huhtikuu 10, 2017, 23:41:16 ip »
Tervos Mika. Syöksyin Syötteelle syöksyilemään lumilaudalla talven viimeiset käännökset (ennen sitä ajokauden avausta) ja Motopostit oli lukematta. Siksi tulee viiveellä. Täällä on muuten ihan oikea talvi vielä päällä. Tuisku kiertää nurkissa ja lunta rutkasti.

Mulla vetää kyllä se Nero Corsa nikottelematta, käkättämättä ja paukkumatta läpi kartan. Mottorijarrurukset mukaan lukien.
Toissa syksynä oli aivan yläkierroksilla pätkimistä. Tuli ekan kerran ilmi rekan ohituksessa. Ei kiva juttu. Siihen vaivaan taisi olla syynä releet jotka ei saaneet kunnon kosketusta. Niitä nostelin ja painelin takaisin ja sinne jäi se ongelma.

Nero tuli mulle Imatran Mikalta ja hän kertoi, että jotain huojuntaa oli käynnissä ollut silloin alussa, mutta Jäppisen Jari Moto-Imatrasta hoiti homman kondikseen. Siinä oli joku juju ja Mika sen mulle kertoikin mitä oli tehty, mutta enhän minä enää muista. Elikkä Mika Är, jos näet tämän, niin muistatko mitä sille tehtiin?

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #482 : Huhtikuu 11, 2017, 11:47:04 ap »
Moi !
Siinähän oli semmoinen aika tyypillinen tilanne. Alle 3000 kierroksen meinasi nykiä ja nypyttää, inhottava piirre kaupunkiajossa. Todettiin olevan alakierroksilla laihalla. TPS säätö tehtaan ohjeiden mukainen ja niiden mukaan kohdallaan.
Korjauksena yksinkertaisesti käännettiin suoraan TPS:tä seosta hieman rikkaammalle. ECU:ssa todetusti lambda-anturin takaisinkytkentä (tieto) alkoi vaikuttamaan (korjata seosta) vasta 3000 kierroksen kohdalla. Hyvähän siitä sitten tuli..
Seos todettiin mittaamalla ja oltiin sitten koko kierrosalueella hyvällä tasolla.
Tässä pyörässähän ei ole siis vakio ECU, vaan Guzzin Titanium sarja johon kuuluu ECU ja äänenvaimentimet.
Ja siis lambda-anturihan on paikoillaan ja käytössä.

- Mika  

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #483 : Huhtikuu 11, 2017, 12:54:31 ip »
Lainaus
Ja siis lambda-anturihan on paikoillaan ja käytössä
???
Olin ihan varma (vaikka ei ollut tietoa), että lambda ei ole käytössä... voisikohan olla, että lambda ja johdot on kiinni mutta oikeasti ecu vähät välittää lambdasta?  Muistanko oikein, että kun kokeilit tuosta Titanium sarjan ecusta imuroitua *.BIN -tiedostoa normaaliin 15RC ecuun, ei ottanut vastaan..?  Tästä myös on jäänyt mieleen, että "Titanium race ecu" olisi 15M?  Pitikö olla valittuna 15M vai 15RC eculla varustettu malli, jos kokeilitte GuzziDiag -yhteyttä (Reader -ohjelma kun on sama 15M ja 15RC eculle, siinä ei tarvitse valintaa tehdä)?
Lainaus
Imatran Mikalta - - - huojuntaa oli käynnissä
Saksalaisesta V11 esitteestä: "Titan -sarja on ainoastaan urheilulliseen käyttöön radalla, koostuen - - - CDI -yksiköstä - - - parantunut vääntömomentti ja tehokäyrä koko kierroslukualueella."

Tuliko kauppakirjaan ehto, että saa ajaa vain urheilullisesti ja radalla :P.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2017, 21:24:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #484 : Huhtikuu 11, 2017, 21:14:02 ip »
Ei tullut sellaista merkintää kauppakirjaan. Varmaan sen vuoksi, että Mika tuntee mun ajotyylin. Se on lähinnä huojuntaa ajoradalla.
Mutta hyvin on parivaljakko Jäppinen & Ryytty meisselöinyt sen Sorsan käynnin kohilleen. Peukkua ja rispektiä vielä näin aikojen takaa.

Itse ymmärrän noista ecuista suunnilleen saman verran kuin Hietanen kaloreista Tuntemattomassa. Että niitä on surkian vähän. Lompsassa.
Ja eikö se lambada ollut joku tanssi?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #485 : Huhtikuu 11, 2017, 21:57:14 ip »
Lainaus
Itse ymmärrän noista ecuista suunnilleen saman verran kuin Hietanen kaloreista

Hyvä olisi tekniikan haltijan ymmärtää laitteestaan sen verran että kykenee määrittelemään onko vika itsessä vai laitteessa jos laite ei toimi. Toisin päin ei ymmärrystä löydy. Toimintaperiaatteen tunteminen on hyvä apu silloin kun häiriöitä ilmenee.

Valitettavan usein on käymättömästä pyörästä kerrottu että ecu on rikki. Melko varmana voi sanoa että ei ole. Viat ovat olleet aina ympäristössä: milloin on lambda vioittunut, toisinaan vain sulake palanut tai releistä jokin tullut tiensä päähän. Myös anturivikoja on ilmennyt. Yksinkertaisia ja halvalla korjattavia vikoja. Parasta tietysti on jos pyörän käyttäjä pystyy itse katsomaan vikalogit niin se nopeuttaa vianhakua huomattavasti. Aiheesta kirjoittelin jutun jokin aikaa sitten: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #486 : Huhtikuu 12, 2017, 06:59:10 ap »
Vikojen selvittely on joskus mielenkiintoista ja osin sattumanvaraista puuhaa. Samoin niiden korjaaminen. Oikeastaan tämä eilinen tarina kuuluisi "Miksi puuttusin Mercedes Benzeihin" säikeeseen, mutta menköön tässä.

Meinasi alkaa pukata arktista hysteriaa aamulla kun tein lähtöä Syötteeltä.
Auto oli vuorokauden verran kestäneen lumisateen ja tuulen vuoksi melkoisen kinoksen takana hotellin parkkipaikalla. Potkin sitä lumiläjää matalammaksi ja peruutin ruudusta veke. Ja juutuin kiinni.
Piti hyödyntää respasta lainattua lapiota ja satunnaisia ohikulkijoita työntämään, että sain kiesini siitä irti ja parempaan paikkaan.

Selvisi saman tien se kiinni jäämisen syykin. Mittaritaulu kilahti punaiseksi ja siihen teksti: stop! auto liian matalalla. Siis perän tasonsäätö jumissa. On ilmajousitus perässä. Pikkusen tuli perkeleitä. Ei voinut tietää oliko syy mekaaninen vai jäätyminen. Myrsky ja tuisku tanssi ympärillä, pakkasta semmoset -5 C ja fiilis kuin kuuhun juuttuneella astronautilla. Olin kaukana kaikesta. Ja kello 14 pitäisi olla jo Äänekoskella.

Ratkaisin homman MacGyver tempulla. Mihin en kyllä uskonut alunperin itsekään. Jätin auton tyhjäkäynnille ja marssin aamupalalle. Toiveena, että pakoputket lämmittäisivät alustaa sen verran, että jos kyse on jostain jäähelmestä järjestelmässä, niin saattaisi sulaa.
Puolen tunnin päästä takaisin ja kas kummaa. Homma oli kondiksessa. Että semmoinen laskettelukauden päätös, mutta onnellinen loppu.  

Joskus toisella kertaa tarina siitä miten kammopakkasten talvena -87 puutuin päälle kusemalla tielle hyytyneen dieselin moottorinohjausjärjestelmään.   ;D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2017, 08:21:49 ap kirjoittanut LeCa »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #487 : Huhtikuu 12, 2017, 10:07:09 ap »
Oivaltavia ratkaisuja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #488 : Huhtikuu 12, 2017, 10:20:34 ap »
Autoista puheen ollen, ei meinaa saada järkevästi kaikkiin autoihin kytkentäkaaviota. Omassani kummittelee mielenkiintoinen vika; välillä nopeusmittari tipahtaa nollaan ja radio sammuu. Saattaa lähteä itsekseen päälle tai vaatii virtojen katkaisun ja käynnistyksen.
Sulakerasioita tutkimalla, eivät ole virtalukon lisäksi yhteydessä toisiinsa. Virtalukonpohjan toimimattomuus poistaisi sähköjä muualtakin. Radio on myös asennettu tehtaalla autoon rakennettuun johtosarjaan. Kytkäriä autoon ei löydy. Ristiin tutkimalla olen kuitenkin rajoittanut vian sulakerasiaan tai siis kahteen. Seuraavaksi vian ilmaannuttua on kokeiltava, toimiiko katkoksen aikana sisävalo. Silloin vian voi rajata sulakerasian kantaan tms..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #489 : Huhtikuu 12, 2017, 13:35:00 ip »
Meillä on jäänyt kotipihan täytteeksi yksi Audi ja käytiin pojan kanssa tässä talvella veivaamassa sillä jääradalla.
Lysti loppui siihen, että ei startannut enää. Ei naksaustakaan, mutta kaikki muut sähköiset elintoiminnot pelittivät normaalisti. Valot, radiot yms.
Lopullinen syy oli se, että virtalukon pohja oli halki. Voisiko tuollainen ongelma toimia kahteen suuntaan? Että starttaa, mutta jättää jotain muuta pimentoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #490 : Huhtikuu 12, 2017, 13:59:09 ip »
Voihan se olla, vaikka likainen virtalukonpohja, mutta ihme kun siihen samaan karvaan lukossa menee niin paljon muutakin, kuin nopeusmittari ja radio. Esim mittariston valot pelaavat ja lämpömittari. Eli hävittää vain matka- ja nopeussignaalin radion lisäksi. Hullua.
Eräällä tutulla oli uudesta asti Nissanissa sähköhäiriöitä. Siihen vaihdettiin purkki jos toinenkin. Vika oli mahdoton itse toistaa, mutta saattoi sitten virtojen kadotessa jäädä välillekin. Testerit eivät löytäneet juurisyytä, eri purkkien kommunikointivirheitä vaan. Lopulta vika löytyi; sulakerasian pohjana toimiva piirilevy oli halki..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #491 : Huhtikuu 14, 2017, 20:03:38 ip »
Lainaus
Titanium race ecu" olisi 15M
En ole saanut vielä kysytyksi tietäjiltä mutta sattui tuo englanninkielisellä V11 palstalla vastaan: "I can send you two .BIN maps for a 15M ECU. One is standard, and the other is a Titanium map. These will only suit a 15M ECU, not a 15RC."  Viittaa myös siihen että tuo V11 Titanium setin race ecu olisi 15M (ei kuuntele lambdaa, vaikka se olisi kiinni - johtosarjahan on 15RC:n, liitin siellä siis on)

Toisaalla sattui silmään (kun niiden alkuperäisten titanium vaimentimien perään haikaillaan usein): "Titanium sarjoja Guzzi teetti Aprilian omistuksen alla sen aikaisen asiakaspalvelun mukaan (kysyin) hyvin pieniä määriä ja tiettävästi Mistralilla.  V11 Coppa Italia:ssa ne olivat vakiona.  Missään tapauksessa avoimet Titanium vaimentimet eivät täytä määräyksiä maantieliikenteeseen."

Niin että jos joku haluaa tuollaisia niin sitten ovaali-titaniumit Mistralilta.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #492 : Huhtikuu 14, 2017, 20:36:40 ip »
Suoraan ei voi siirtää 15M:n ja 15RC:n tiedostoja. Mutta silloin voi tehdä Jussit eli siirtää arvot esimerkiksi Exceliin (tai Calc) ja sieltä arvot toiseen järjestelmään. Myös eri bittisten moottorinohjauksien välillä näin voi menetellä. Otetaan vaikka joka toinen rivi ja sarake käyttöön. Silloin tulee hieman hajontaa mutta arvot ovat suhteellisia arvoja ja ääriesimerkkinä voi ottaa tyhjän taulun ja laittaa sinne edes jotkin järjelliset numerot niin kone herää. Sitten vain hienosäätö. Sama sytytyskartoilla. Itse olen varastanut yhden valmistajan sytytyskarttoja toisen valmistajan laitteeseen.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #493 : Huhtikuu 14, 2017, 23:32:51 ip »
latasin koneelleni PC III USB Control Center Software-ohjelmiston ja jonkun firmware-jutskan myös. Aluksi katsoin youtubesta videon, ja yritin pelkillä powercommanderin namiskoilla operoida, mutta virrat päällä ollessa eivät vaikuttaneet painallukset mitenkään; eivät palkit eläneet. Eivät eläneet moottorin ollessa käynnissäkään. Tietenkin kun kaasusta käänsi niin PC:n palkit liikahtelivat ylös ja alas. Moottori ei ollut kylläkään lämmin, ja sain sellaisen käsityksen edelleen asiaa lueskellen että pitäisi olla. No, kun olin ohjelmiston asentanut, niin toiveikkaana kytkin läppärin powercommanderiin, muttei mitään kontaktia laitteiden välille syntynyt. Ehkäpä joku ohjain puuttui. Värjöttelen nyt mökillä, joten voin huomenna mennä ladon ylisille penkomaan lodjua, jossa alkuperäisromppeet ovat, ja kenties ottaa jotain kuviakin. Vaikka pistäisi kaikki alkuperäisrojut takaisin, niin pitäisi kuitenkin jotain säätöjä tehdä.
Eipä tuo ajoittainen nytkähtely ajonautintoa vie. kunhan ei ajan oloon hajoittaisi mitään.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #494 : Huhtikuu 15, 2017, 13:17:06 ip »
Powerin kaikki nappulat alas ->virta päälle ->päästä nappulat ylös ,-nyt voit painella nappuloita miten haluat. Pitkällä painalluksella nousee ylös (rikastuu) ja lyhyellä painalluksella säätö alas (laihemmalle)
Kun olet tehnyt mieleiset korjaukset odottelet muutaman sekunnin niin Poweri tallentaa muutokset -silloin ledi palkit kulkee ylösalas merkiksi-

Jos nappulat vapauttaa virran päälle laiton jälkeen liian myöhään/aikaisin ei "käsisäätö" mene päälle l.kokeile eri nopeudella.

Moottorin ei tarvi olla lämmin -eikä säätöä voi käydessä tehdä.

-KG-