Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288615 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #450 : Joulukuu 11, 2016, 13:28:14 ip »
P7 ja P8 olivat niitä alkupään "isoja laatikoita". Lisäksi 90-luvun puolivälin 16M oli isokokoinen. Periaatteessa kotikolvaajankin osaamisen ulottuvissa. Näihin sai ns. "lastuja" eli valmiiksi ohjelmoituja mikropiirejä. Itselläkin niitä oli muutama mutta valitettavasti olen ne kadottanut.

GuzziDiag lukee näidenkin muistia mutta ei voi muuttaa asetuksia. Vianhaku siis onnistuu. Kaikissa kolmessa tyypissä on myös oma "vianilmaisimensa": punainen ledi koetaulussa tai satulan alla. Sen sai "sähköttämään" vikakoodia oikosulkemalla eräs liitin. Ohjekirjassa on toimenpideohjeet ja "sähkötyksen" tulkit. Sillä pystyin aikoinaan löytämään että pyörässäni oli ka:n asentoanturi vialla.

Nuo varhaiset "ruiskut", sisälsivät myös sytytyksen, eli olivat kokonaisuutena moottorinohjausyksikköjä, eivät kauheasti ota palautetta moottorin toiminnasta vaan ovat "sokeita". Tarkoittaa että asetukset on tehty uudelle moottorille ja oletusarvoisesti ne hoitavat tehtäväänsä niin kauan kun moottori on joltisessakin kunnossa. Huono veto vanhassa koneessa ei siis ole moottorinohjauksen vika vaan moottorin kulumista. Huono käynnistyvyys voi kertoa tästä parhaiten. Parisataatuhatta kilometriä ajettu moottorin on "ruiskun" mielestä edelleen uusi. Vasta 15RC toi mukanaan ymmärryksen siitä että moottori muuttuu hiljalleen.

Laitoin tuossa listauksen kuvakaappauksena tähänastisista moottorinohjauksista Guzzeissa. Vain uusin, 7SM, puuttuu listasta koska siihen ei ole, vielä tai tuleeko koskaan, XDF-tiedostoa, jolla moottorinohjauksen toiminnat ja asetukset saadaan lisäohjelma TunerPron avulla ihmisen ymmärrettävään ulkoasuun ja muokattaviksikin.

En ole vielä päässyt näkemään näiden kolmen varhaisemman järjestelmän tietoja mutta olisi joskus mukava katsella mitä pitävät sisällään. Näiden osalta ei ole muokkausmahdollisuutta GD:n ja se apuohjelmien suhteen. Vain katselu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #451 : Joulukuu 11, 2016, 13:57:51 ip »
Sellainen valupyöräinen kolmos-California oli ostoslistalla vajaa kymmenen vuotta sitten. Oli sellainen ruskea, Turun suunnalla myynnissä. Siinä oli tällainen alkupään ruisku. Meni sitten jollekin vähän nenän edestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #452 : Joulukuu 11, 2016, 16:38:13 ip »
Itse kelpuuttaisin sen ruiskun osineen. Californioita on jo....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #453 : Joulukuu 13, 2016, 21:09:36 ip »
Ei kai tuosta tarvisi kuin läppärungot ja anturoinnin. Nykyaikaisilla omavalmisteillakin saa enemmän toimintoja ruiskuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #454 : Tammikuu 14, 2017, 22:17:34 ip »
Jotkut (MIUG3 eculla varustetut) V7 ja V9 mallisarjan pyörät "ököttävät" (eivät vedä tasaisesti, nykivät pienillä kierroksilla). GuzziDiag -entusiastit Beetle ja Beard miettivät tahollaan asiaa. Jos kellä MIUG3 eculla varustetulla V7 tai V9 mallilla ajavista on GuzziDiag -vermeet, pyytävät tarkistamaan seuraavaa:

GuzziDiag -kiinni, PC:n näyttöön kaasuläpän avautumiskulma.  Sitten hyvin hitaasti kaasua auki: näkyykö avautumiskulmassa hyppy suunnilleen alueilla 1,X° ja >10° ?

Mitään tuollaista ei ole huomioitui kartoissa, mekaaninen vika se ei myöskään voi olla, kaasuläppä avautuu ilman hyppyjä - miksi näytetyn avautumiskulman pitäisi siis muuttua yhtäkkiä?  Myös yksi testattu MIUG3 yksisylinterisestä Apriliasta käyttäytyy samoin. On tarkoitus selvittää, ilmeneekö tämä hyppy myös niiden pyörien kohdalla, jotka vetävät ongelmitta.

Yst.vast.os (englanti/saksa):guzzidiag at gmail.com
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2017, 21:00:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #455 : Tammikuu 15, 2017, 17:21:09 ip »
Mitään tuollaista ei ole huomioitui kartoissa, mekaaninen vika se ei myöskään voi olla, kaasuläppä avautuu ilman hyppyjä - miksi näytetyn avautumiskulman pitäisi siis muuttua yhtäkkiä?  Myös yksi testattu MIUG3 yksisylinterisestä Apriliasta käyttäytyy samoin. On tarkoitus selvittää, ilmeneekö tämä hyppy myös niiden pyörien kohdalla, jotka vetävät ongelmitta.

Äkkiseltään ei tule mitään muuta ajatusta kuin että moottorinohjauksen kaasunasentokäyrästön x tai y asteikolla (lukema/kaasukahvan asento) on jommassa kummassa hyppäys. Tai sitten siinä taulukossa joka kuvaa kaasunasentoa astetta/volttia. Itse asiassa, kun ei ole itsellä nyt pääsyä MIUG3:seen, niin lieneekö edes astetta kautta volttia vaan taulukko jossa on vain numerosarja josta jokainen numero vastaa jotain astelukua.

Käytännössä ECUn pitäisi kyetä tuottamaan väliarvoja sinne missä on pitkät "askelvälit" mutta jos ne ovat liian pitkät niin laskenta ei ole täsmällistä eikä siten vastaa moottorin toimintaa. Tyypillistä on että juuri alakierroksilla pitäisi olla suhteelisesti taajempi jako kuin ylemmillä kierroksilla. Johtuen kaasuläpän mekaanisista ominaisuuksista: tyhjäkäynnin yläpuolella pieni astemuutos = suuri avautuman muutos kun taas huippukierroksilla suuri avautumamuutos = pieni vaikutus virtaukseen.

Ongelmaa voi kompensoida tarjoamalla rikkaampaa seosta kyseisellä alueella mutta se ei paranna kaasuun reagointia. On ikään kuin tyhjä kohta kaasukahvassa: muutosta ei tapahdu.

Itse törmäsin tähän ilmiöön kun koeajoin V7 Scrambleria viime kesänä. Se ei reagoinut heti kaasukahavan käyttöön vaan vasta hetken päästä jolloin voimaa oli jo liikaakin sen hetkiseen tarpeeseen. Luulin sen johtuvan Arrow -äänenvaimentimesta. Kysyin huollosta oliko kyseistä moottoria säädetty kyseiselle pakoputkistolla. Vastaus oli: emme tiedä. Pyörä on sittemmin myyty. Nyt liikkeessä näkyi olevan V7 II Scrambler. Vastaavanlaisella pakoputkella.

Liitteenä vanhemman mallin ECUn taulukko aiheesta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #456 : Tammikuu 15, 2017, 21:10:01 ip »
Tällaisia väliaikatietoja:
V7 ja V9 bobber: Hyppy tapahtuu 1,8 aseesta 12,8 asteeseen (moottori seis ja kylmä).
V7-II, moottori seis: hyppäys 1,8 asteesta 13 asteeseen.  Kun moottori käy, tps arvot ovat kohdallaan 8,5 asteesta alkaen.
Outoa on että hyppy on pienempi, kun moottori on käynnissä...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #457 : Tammikuu 15, 2017, 21:31:58 ip »
Tällaisia väliaikatietoja:
V7 ja V9 bobber: Hyppy tapahtuu 1,8 aseesta 12,8 asteeseen (moottori seis ja kylmä).
V7-II, moottori seis: hyppäys 1,8 asteesta 13 asteeseen.  Kun moottori käy, tps arvot ovat kohdallaan 8,5 asteesta alkaen.
Outoa on että hyppy on pienempi, kun moottori on käynnissä...

Vaatii toistaiseksi jotain korkeampaa matematiikkaa ymmärtää tämä asia. Kuten tuossa edellisen viestini taulukossa näkyy niin jako läpän aukeamiskulman lähellä pitää olla hyvin taaja. Vasta 8.00 kohdassa alkaa jyrkempi harveneminen.

Onkos porukassa Tampereella tai likellä asuvia joilla olisi jokin noista kolmesta mallista niin että pääsisi mittaamaan arvoja? Sekä tilaa ja paikka jossa voisi hetkeksi käynnistää. Välineet löytyvät itseltä.

Tuntuisi kummalliselta että juuri tärkeimmässä kohdassa näytteenotto on jostain syystä isoilla pykälillä. Vaikea sitä on mieltää myöskään rakenteelliseksi vaivaksi. Uudessa laitteessa ei voi olla niin paljon välystä läppäakselissa eikä kulumavikaa asentoanturissa.

Ainoa asia, minkä voisin järjellä ymmärtää, on että näissä yhden läpän konstruktioissa on ilman virtaus jotenkin sekaista tietyllä matalien kierrosten alueella ja siksi siitä ei voi ottaa näytteitä. Se kun voisi sekoittaa takaisinkytkennän. Mutta epäilen syyn olevan muualla kuin mitä edellä arvelen. Kyllä nykytietämyksellä pitäisi osata virtaustekniikka niin hyvin ettei mitään pulssivirtausta pääse syntymään.

Mun omissa ruiskuvirityksissäni sellaista on ilmennyt mutta kun pidentää tai kaventaa imukanavaa niin häiriön saa kuriin. Läppä lepatti niin että kahvassa tuntui. Mutta eikös näissä vehkeissä ole tuplavaijeri kaasuläpälle?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #458 : Tammikuu 15, 2017, 21:32:37 ip »
Mitään tuollaista ei ole huomioitui kartoissa, mekaaninen vika se ei myöskään voi olla, kaasuläppä avautuu ilman hyppyjä - miksi näytetyn avautumiskulman pitäisi siis muuttua yhtäkkiä?  Myös yksi testattu MIUG3 yksisylinterisestä Apriliasta käyttäytyy samoin. On tarkoitus selvittää, ilmeneekö tämä hyppy myös niiden pyörien kohdalla, jotka vetävät ongelmitta.

Äkkiseltään ei tule mitään muuta ajatusta kuin että moottorinohjauksen kaasunasentokäyrästön x tai y asteikolla (lukema/kaasukahvan asento) on jommassa kummassa hyppäys. Tai sitten siinä taulukossa joka kuvaa kaasunasentoa astetta/volttia. Itse asiassa, kun ei ole itsellä nyt pääsyä MIUG3:seen, niin lieneekö edes astetta kautta volttia vaan taulukko jossa on vain numerosarja josta jokainen numero vastaa jotain astelukua.

Käytännössä ECUn pitäisi kyetä tuottamaan väliarvoja sinne missä on pitkät "askelvälit" mutta jos ne ovat liian pitkät niin laskenta ei ole täsmällistä eikä siten vastaa moottorin toimintaa. Tyypillistä on että juuri alakierroksilla pitäisi olla suhteelisesti taajempi jako kuin ylemmillä kierroksilla. Johtuen kaasuläpän mekaanisista ominaisuuksista: tyhjäkäynnin yläpuolella pieni astemuutos = suuri avautuman muutos kun taas huippukierroksilla suuri avautumamuutos = pieni vaikutus virtaukseen.

Ongelmaa voi kompensoida tarjoamalla rikkaampaa seosta kyseisellä alueella mutta se ei paranna kaasuun reagointia. On ikään kuin tyhjä kohta kaasukahvassa: muutosta ei tapahdu.

Itse törmäsin tähän ilmiöön kun koeajoin V7 Scrambleria viime kesänä. Se ei reagoinut heti kaasukahavan käyttöön vaan vasta hetken päästä jolloin voimaa oli jo liikaakin sen hetkiseen tarpeeseen. Luulin sen johtuvan Arrow -äänenvaimentimesta. Kysyin huollosta oliko kyseistä moottoria säädetty kyseiselle pakoputkistolla. Vastaus oli: emme tiedä. Pyörä on sittemmin myyty. Nyt liikkeessä näkyi olevan V7 II Scrambler. Vastaavanlaisella pakoputkella.

Liitteenä vanhemman mallin ECUn taulukko aiheesta.


Se Scamblerin Arrow tulee tehtaalta asti. Tai siis se paketti, millä Scrambler rakennetaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #459 : Tammikuu 15, 2017, 21:36:53 ip »
Jospa tuo hyppy huomataan muuallakin ja asiasta tehdään takaisinkutsu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #460 : Tammikuu 15, 2017, 22:00:58 ip »
Lainaus
Se Scamblerin Arrow tulee tehtaalta asti. Tai siis se paketti, millä Scrambler rakennetaan.
Ainakin V7 II:sen setti on ihan asiallinen siihen nähden mikä oli Heinolla alkukesästä ajettavana V7 -versiona. Näytti kovin jälkiasennetulta ja siltä myös tuntui. Muutoin se oli mukavan pirteä pikkulohkoiseksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #461 : Tammikuu 15, 2017, 22:03:03 ip »
GuzziDiag -kiinni, PC:n näyttöön kaasuläpän avautumiskulma.  Sitten hyvin hitaasti kaasua auki: näkyykö avautumiskulmassa hyppy suunnilleen alueilla 1,X° ja >10
Yst.vast.os (englanti/saksa):guzzidiag at gmail.com

Eikö tämä tarkoita sitä että vikaa on TPS anturissa? En ole perehtynyt asiaan mutta ei kai näissä vielä ole sähköistä kaasua?
Ainakin minulle on aina kaikissa koulutuksissa tähdennetty, että kaasuläpältä tai polkimelta tulevassa signaalissa ei saa esiintyä
mitään pätkimistä tai poukkoilua.

Pyöriin asennettu tehtaalla mahdollisimman halpoja antureita? Jos on kysymyksessä normaali teollinen laatu, yksi komponentti
kahdesta sadasta ei toimi suunnitellusti tai hajoaa ennenaikaisesti. Nyt on ehkä menty tämänkin riman alta, arvelen syyn löytyvän tästä.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #462 : Tammikuu 16, 2017, 09:37:06 ap »
Lainaus
pääsisi mittaamaan arvoja
Jos saat MIUG3:n langan päähän, sitten tiedot *.csv -tiedostoon logaten ja koodaajalle tiedoksi (joitakin tiedostoja siellä jo on mutta lisä ei liene pahitteeksi).  Liikoja vaivoja ei kannata nähdä, "projekti" on kuitenkin jo liikkeellä.  En nyt muista miten, mutta siellähän oli se vaihtoehto GuzziDiagissa: "tallenna csv tiedostoksi".  Tässä haetaan vaan siis harrastajavoimin ratkaisua siihen, miksi jotkut MIUG3 -pelit nykivät kylmänä (ihan globaali "vaiva"). Muistan myös lukeneeni, että jos käyttää moottoria paikallaan lämpimäksi, sen jälkeen menee paremmin.
Lisää tekstiä Saksan punaiselta Foorumilta:
"
Koska kaasuläppä on integroitu (MIUG3), halusivat kehittäjät varmaan estää mekaanista kululmista. Mukana ei siis ole analogiaa.  MIU1,2 ja 4 -malleissa asia tapahtuu magneettikytkimen avulla:
http://www.magnetimarelli.com/sites/default/files/ECU.JPG
MIUG3 -mallista ei näy kuvia netissä. Olen purkanut omani ja voin sanoa tähän mennessä että tämä toimii eri tavalla. En saanut vielä korttia vielä irti runko-osasta, koska pistoke on liimattu silikonilla tiukasti kiinni.
"
Lainaus
ei kai näissä vielä ole sähköistä kaasua
Marellin sivuilta:
"
Mechatronic Integrated Unit (MIU) made by integrating the following components in the same unit:
•   Mechanic throttle body with contactless potentiometer
•   stepper motor for minimum control management, air temperature sensor, intake conduit pressure sensor
•   control unit made using high-density SMD technology, integrated immobilizer system
The control unit pilots up DC-motor for throttle movement.  The traction control management is integrated at the logic level. Mixing is controlled by means of 2 lambda probes of the heated ON/OFF type. Engine management can be selected by the rider through two different “mappings”. The system integrates all the main components of the injection system.
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #463 : Tammikuu 16, 2017, 10:33:23 ap »
Mikäli mitään ymmärsin niin moottoreita on peräti kaksi: askelmoottori tyhjäkäynnille ja tasavirtamoottori (DC) joka komentaa kaasuläppää. Tarkoittaa siis ride-by-wire rakennetta. Vaijerilla, kuten ensin luulin, ei käännetä kaasuläppäakselia. Vain moottorilla.
Tämä lisää ongelmallisuutta silloin kun ongelma ilmenee: kaasukahva tarvitsee asentotunnistimen (todennäköisesti vaijerikäyttöinen asentoanturi kahdella vaijerilla) jonka signaalia lukee ECU ja tasavirtamoottori kääntää kaasuläppää jonka akselilla on "ilman mekaanista kosketusta" toimiva asentoanturi ilmeistä takaisinkytkentää varten.

Minkä anturin tietoa on luettu jossa on mainittu "hyppäys"? Ilmeisesti kaasuvaijerin alapäässä olevan anturin. Vaiko "ilman mekaanista kosketusta" olevan anturin signaalia. Jälkimmäisessä tapauksessa moottori säätäisi sitä hyppäyksittäin. Se tuntuu hieman omituiselta sillä silloin se olisi ECUn komentama toimi.

Paljon on liikkuvia osia. Tosin paljon vähemmän kuin C14-malleissa joissa on neljä kaasukahvan asentopotentiometriä ja yksi kaasuläpän akselilla. Yhteensä viisi sähkömekaanista kilkettä. Lisäksi pari sähkömoottoria.

Pitäneepä ryhtyä tätä MIUG3-laitetta tutkimaan ajatuksen kanssa. Eroaa melkoisesti isonveljensä C14 kaasuläppäratkaisusta. Siihen olen jo alustavaa tutkimustyötä tehnyt ja saanut käsityksen miten se toimii ja miten järjestelmä kalibroidaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #464 : Tammikuu 16, 2017, 23:17:58 ip »
Lainaus
Minkä anturin tietoa on luettu jossa on mainittu "hyppäys"?
Ymmärrän asian näin: GuzziDiag "lukee" aina sitä tietoa suoraan eculta, mikä eculle tulee. Siis paljonko ecu "tietää" kaasuläpän olevan auki. Riippumatta siitä, miten potentiometri on teknisesti toteutettu, hyppäys on siinä arvossa, mikä jonkun "toimintoketjun" (kaasukahva => eculle menevät tieto kaasuläpän asennosta) toimesta "generoidaan". http://www.magnetimarelli.com/business_areas/powertrain/motorbikes/ecu

Tässä tältä päivältä:
"
Myös MIUG3 toimii "magneettisesti", kuitenkin yksinkertaisemmin. Käytössä on MLX90316, siellä lienee yksinkertaisempi pyöreä magneetti akselilla.
https://www.melexis.com/en/product/mlx90316/absolute-rotary-position-sensor-ic
"
V11 - it defines you.