Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287789 kertaa)

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #165 : Heinäkuu 12, 2013, 22:14:06 ip »
Eipä enää yllytyshullulle lisää löylyä  :D
Paheiden summa on vakio, ehkä tämä on pienimmästä päästä asteikolla. ::)

Kuten TimoEv totesi minulle, mies on taas terve kun tuunaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2013, 23:26:22 ip kirjoittanut Reima »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #166 : Heinäkuu 13, 2013, 00:18:11 ap »
Lainaus
Tutustupa siihen kiihdyyyspumpputoimintoon

Nyt on niin että en tullut katsoneeksi tätä asiaa kun latasin kyseiseen commanderiin kartan, jolla laukkaa ratsu Reiman. Kun säätäminen oli kohdallani tavallisesti asioista perillä olevien tahojen toimesta arvostetun ammattilaisen asiana. Nyt jos avaan läppärisoftan, kaikki nuo "Power Commander Tools" otsikon alla olevat kohdat ovat harmaita kun ei ole commanderi kiinni.  Olen kyllä merkinnyt muistiin "toiminto aktivoitu 20.05.2009" mutta kohtaa "Accel Pump Cofiguration" ei avaudu näkyviin, edes harmaana.
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #167 : Heinäkuu 13, 2013, 22:57:10 ip »
Tänään ajolenkillä tuli ajatus mieleen, kun tässä "laittomuuksiin" ( ;))on taas retkahdettu - onko H-putken vaihdolla saavutettavissa mitään muuta kuin ehkä ääntä, jos säilyttää alkuperäiset änkkärit  ???

Joskus ainakaan Stonessa ei H-putken käyttö pelkästään ollut suksee, mutta silloin ei pyörässä ollut PC:tä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #168 : Heinäkuu 13, 2013, 23:19:28 ip »
Katoppa löytyskö guuglella jotain vinkkiä kiihotuspumppailuun. Mun muistin mukaan sen aktivoimisessa ei ollut mitään hämyä..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #169 : Heinäkuu 13, 2013, 23:21:39 ip »
Jep, pitääpä tutkailla.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #170 : Heinäkuu 19, 2013, 00:39:24 ap »
Otteita GuzziDiag -kehittäjien tuoreista teksteistä:
"
Kun tekee muutoksia, on oikeudellisesti harmaalla tai laittomalla alueella. Harmaa alue = jos ei nosta maksimitehoa ja pysyy päästönormien sisällä. Laiton alue = maksimitehoa nostetaan reilusti ja pakokaasupäästöjä "heikennetään" äärimmilleen.

No Risk, no fun! Ja ilman vääntömomenttikuoppaa on mukavampi ajella.

Mutta: karttojen muutokset on tehtävä ymmärryksellä. Jos laihentaa seosta liikaa, koska haluaa kulutusta alas, voi moottori ylikuumentua. Jos siirtää sytytysennakkoa liikaa myöhäisemmälle, voi moottori alkaa nakuttaa. Ja kenellä on kyse tehon nostamisesta, on varmaa että hän ei voi välttää dynopenkkiä ja sielläkään asia ei hoidu ihan yhdessä tunnissa, kokemus on merkittävässä roolissa. Siksi "chip tuning" dynopenkissä maksaa paljon rahaa.

PowerCommander & Co:
Kun on yksi käytössä (GuzziDiag työkalut), ei tarvitse toista. Aina PC III asti täysin tarpeetonta. Hoituu TunerPro:lla ja GuzziDiag -Writerillä elegantimmin ja edullisemmin. Ennen kaikkea ilman näkyviä lisämokkuloita. PC V kohdalla ollaan rajoilla, siinä on toimintoja, jotka helpottavat säätäjän elämää. Argumentit GuzziDiag -Writerin puolesta: ei lisämokkuloita, tietää itse mitä tapahtuu, ei lisäosia jotka voivat aiheuttaa ongelmia/mennä rikki, ei lisäkustannuksia.

Mutta sellaista "kruksia" ei tule koskaan GuzziDiag -työkaluihin, jolla voi valita "100 hv/täysin suora vääntökäyrä/3L kulutus/ei nykimistä 95E10 -bensalla"...
"
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2013, 12:08:20 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #171 : Heinäkuu 22, 2013, 23:38:39 ip »
http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198

"
Moto Guzzi on julkaissut uusia ohjelmistoja moottorinohjaukseen, jotka parantavat joitakin ominaisuuksia kuten vetoa tietyillä kierrosluvuilla tai käynnistymistä. Valitettavasti useinkaan ei ole yhteenvetoa siitä mitä ominaisuuksia on parannettu. Jälleenmyyjällä on tarvittava laitteisto ohjelmiston asentamiseen. Lukemalla ecun, näkee asennetun ohjelmiston numeron. Tässä lista tietämistäni ohjelmistoista uusimman ohjelmiston selvittämiseksi. Viimeisin versio on vuodelta 2010, suurempi numero tarkoittaa yleensä uudempaa ohjelmistoa.
V7 en Nevada MY'09   V7NEVAD/3L09BN22
BREVA 1100              2230BA10
BREVA 1100 ABS        2230BB10
GRISO 1100               2229GRS1103
GRISO 1200 8V          2229GRS8V68
1200 SPORT/ 2V         2230BD01
1200 SPORT/ ABS 2V   2230NG18
1200 SPORT/ ABS 4V   2229BRV8205
NORGE 1200 ABS        2230NG18
STELVIO 1200 MY '08  2229STV8V52
STELVIO 1200 MY '09  2229STA42Z
STELVIO 1200 MY '10 ABS Continental  2229STA42Z
STELVIO 1200 MY '09/'10 /ABS Bosch    2229STA42ZA
STELVIO 1200 MY '10/'11 02-10   3222ST02  päivitys 1-6-2011
"

Lat.huom: Kaikki tämä onnistuu myös GuzziDiagilla.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #172 : Syyskuu 11, 2013, 21:58:54 ip »
Guzzin moottorinohjauslaitteiden kehitys (ecu):

IAW P7       (1992 - 1993),  CPU 68HC03,   16kB EPROM
IAW P8       (1993 - 2000),  CPU 68HC11,   32kB EPROM
IAW 16M     (1996 - 1999),  CPU 68HC11,   32kB EPROM
IAW 15M     (1999 -  2002), CPU 68HC11,  128kB FLASH (64kB käytettävissä)
IAW 15RC   (2003 =>)        CPU 68HC11,  128kB FLASH (64kB käytettävissä)
IAW 5AM     (2004 =>)        CPU ST10F,   xxxkB  FLASH
IAW MIU 3G (2013 =>)        CPU ST10F,   269kB  FLASH
IAW 7SM      (2013 - )

Wikipedia kertoo muisteista:
EPROM = puolijohdemuisti, jolle voidaan kirjoittaa erillisellä laitteella ja joka voidaan tyhjentää voimakkaan ultraviolettivalon avulla.
FLASH-muisti = puolijohdemuisti, joka voidaan sähköisesti tyhjentää ja uudelleen ohjelmoida.

Flash -muisteilla varustettujen ecujen tietoja voidaan muuttaa esim. GuzziDiag -työkaluilla (15M, 15RC ja 5AM tällä hetkellä tuettuja). Kaikkien ecujen OBD (On Board Diagnosis) -tietoja voidaan lukea GuzziDiagilla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2013, 16:00:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #173 : Syyskuu 11, 2013, 22:08:23 ip »
Esimerkkinä Nevada Anniversario, jossa on MIUG3 -moottorinohjausjärjestelmä.

Annissa on Marellin MIUG3. Yksi integroitu yksikkö jossa on ecu ja  kaasuläppä, ja jonka jälkeen imuilma jakautuu kahdelle sylinterille.  MIUG3 ecuun pääsee käsiksi samalla ISO 14230 OBD –protokollalla, joka tuli käyttöön 5AM ecun mukana (siihen saakka oli käytössä Marellin oma liikennöintiprotokolla). GuzziDiag toimii myös MIUG3 kohdalla, mutta vain OBD -tietojen osalta (ohjelmointia varten ei ole vielä työkaluja).

Spekulointia "Hajakentän" tekstin pohjalta ("Mustat tulpat"):

1. "Sytytysennakon säätöperiaate jäi selvittämättä. Kuvittelen sen olevan jonkinlainen EPROM sisällön modifioiminen, mikäli jollain testillä (en tiedä millä) ennakko todettaisiin virheelliseksi, jota suuresti ihmettelisin, tehtaan säädöt sentään."

Uskoisin että mikään ei ole radikaalisti muuttunut edelliseen, 5AM ecuun nähden. Sytytys toimii "karttojen mukaan". Mutta arvelen että sille on myös jo "Delta Ignition Map".  Uuden Calin tapauksessahan oli puhetta että siinä on joka tulpalle oma kartta...  Muutetaan siis karttoja, jotka tallennetaan flash -muistiin.  En saata uskoa että Suomessa kukaan olisi huollossa muuttanut MIUG3 ecun syttykartoja...

 
2. "Jos aivan uutta dataa ehdotettaisiin, en varmaankaan suostuisi, ainakaan ilman perusteellisia keskusteluja."

Tässä olen Motomatin kannalla: lähtökohtaisesti ei kannata liikaa epäillä vaan suhtautua myötämielisesti moottorinohjausjärjestelmän päivittämiseen tehtaan alkuperäisellä ja virallisella tiedostolla. Varsinkin näiden uusimpien järjestelmien kohdalla voi odottaa, että kehitystä tapahtuu ja uusia ohjelmistoja tulee. Olen ymmärtänyt niin että uusien V7 mallien kartat kartat käyvät Anniin.

3. "Heillä on kuulema muutettu seosta rikkaammalle joitakin kertoja"

Koskee varmaankin vanhempia 15RC eculla varustettuja Nevada -malleja, joissa on voinut kääntää tps:ää, mutta PF1C tps ei kyllä näytä säädettävältä, ei  pitkiä reikiä?

4. "Helposti CO arvo ei enää mahdu direktiiviin jos säätöihin kosketaan (rikastetaan)"

Yleensä CO -arvosta puhutaan kun puhutaan tyhjäkäynnistä? Olen ymmärtänyt niin, että lambda hoitaa nämä asiat automaattisesti heti kun sellaiset olosuhteet on saavutettu, että lambda on käytössä.


5."Sitä peukalointia tehdään kai lähinnä niihin koneisiin, joihin on jotain muutakin rakennetta muutettu"

Varmaankin.  Juuri taas luin miten jenkit kehuivat matalien kierrosten vetoa (kaupunkiajo) kun tekee "lambda off" -kytkennän GuzziDiag -työkaluilla. Kyseessä oli 5AM eculla varustetut pyörät (Griso, Norge, Sport1200 useimmin).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2013, 23:37:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #174 : Syyskuu 12, 2013, 13:00:44 ip »
Tosiaan mielenkiintoista. On se hyvä kun joku jaksaa penkoa noita dokumentteja. Onkohan eroa V7+Nevada ohjauselektroniikassa kaksiläppäisillä, 2011 ja vanhemmat, ja yksiläppäisillä 2012 ja uudemmat?

[retoriikkaa]Joku vanha nyrkkisääntö sanoo viisaasti: älä korjaa ehjää. Sitä lähinnä tarkoitan varovaisuudella mennä muuttamaan moottorin ohjausta, jos se kunnolla toimii. Mustat tulpat kertoivat, että ei toimi, mutta hälytys oli väärä, onneksi.

Samalla myös huollon valinta lähikorjaamon ja kauempana olevan merkkikorjaamon välillä asettuu vaikeampaan harkintaan. Kun merkkikorjaamolla ei ole mitään sellaista annettavaa, jota ei olisi lähipajallakin. Öljyjä, suodattimia, jarrunesteitä ja renkaita osataan vaihtaa kyllä. Myös imun tasapainon ja venttiilivälyksen tarkastus ja säätö onnistuvat rutiinilla. Ja moottorinohjaukseen ei kajota suurin surminkaan. Ja kun ei kajota, ei tarvita dynamometriä tai muutakaan erikoislaitteistoja.

Olen tähän asti käyttänyt Joutsan MP-huollon Kirsi Erosen taitavaa palvelua, uhmaten takuun rajoituksen ehtoja, ja luottaen kuluttajansuojaan. Menee harkintaan teenkö niin edelleenkin, jos vaan saan edelleenkin osat puhelimitse tilaten. Kuten kerroin, merkkikorjaamolla tuntuu olevan omatekoinen tai maahantuojalta saatu vanhanaikainen käsitys määräaikaishuollon toimenpiteistä ja jopa huoltovälistä. Joudun siis joka tapauksessa tilaamaan huollon kaikki toimet yksilöiden, käsikirjan huolto-ohjelmaa noudattaen ja harkintaa käyttäen. Motoristit eivät ole kuin autoilijat, vaan tietävät mitä tahtovat.

Jos vikavalo syttyy, tai öljyvalo ei sammu, tilanne muuttuu. Voidaan tietysti kysyä käsi sydämellä: kuinka kauan on olemassa merkkikorjaamo, jos sen palveluihin turvaudutaan vasta viimeisessä pulassa[/retoriikkaa]?

Siis - miksi peukaloisin moottorinohjausta? - En peukaloisi ehjästä vakiopyörästä. Mutta mies on terve, jos mieli tekee tutkia ja virittää.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #175 : Syyskuu 12, 2013, 16:22:21 ip »
Lainaus
Onkohan eroa V7+Nevada ohjauselektroniikassa kaksiläppäisillä, 2011 ja vanhemmat, ja yksiläppäisillä 2012 ja uudemmat?
Tämä selviäisi Workshop Manualeja vertaamalla. Tuotantokustannuksien kannalta ajateltuna voinee lähteä siitä, että eroa ei ole. On käytettävä samoja osia mahdollisimman paljon (vrt. Calin ja V11 mallin muutos kat -versioksi: imukurkut pysyivät entisinä, ecu:n tyyppi vaihtui).

Lainaus
Myös imun tasapainon ja venttiilivälyksen tarkastus ja säätö onnistuvat rutiinilla
Eikös näissä uusissa MIUG3 -pohjaisissa järjestelmissä ole automaattinen tasapaino - ei säätöä?

Lainaus
Jos vikavalo syttyy, tai öljyvalo ei sammu, tilanne muuttuu
Mitä kaikkea näkee mittariston "ajotietokoneesta" ?  Esim. 5AM eculla varustetut Guzzit: öljynpaineanturin vika näkyy vain mittaristolla, ecu ei saa siitä mitään tietoa ja olen siinä käsityksessä ettei esim. huoltotarpeen ilmaisinta ("työkalu") voi kuitata pois muualta kuin mitaristosta, ecu ei ilmaise huoltotarvetta vaan mittariston "ajotietokone".

Lainaus
kuinka kauan on olemassa merkkikorjaamo, jos sen palveluihin turvaudutaan vasta viimeisessä pulassa
Sitten se on huono merkkikorjaamo, jos se toimii niin, ettei sen palveluja tee mieli käyttää. Ei ole asiakkaiden asia pitää korjaamoja pystyssä vaan on korjaamon asia toimia niin, että asiakkaiden teke mieli käyttää sitä. Tätä nykyä ei ole juuri missään suojatyöpaikkoja.

Lainaus
Siis - miksi peukaloisin moottorinohjausta? - En peukaloisi ehjästä vakiopyörästä
Mitä tarkoittaa ehjä vakiopyörä? Kun muistelee esim. Motomatin raportteja ohjelmapäivityksestään, hänelläkin oli ehjä vakiopyörä.  Sen jälkeen kun siihen päivitettiin tehtaan alkuperäinen uudempi ohjelmisto, hänellä oli edelleen ehjä vakiopyörä.  Ainoastaan se oli paljon mukavampi ajaa..
V11 - it defines you.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #176 : Syyskuu 12, 2013, 21:31:00 ip »

Lainaus
kuinka kauan on olemassa merkkikorjaamo, jos sen palveluihin turvaudutaan vasta viimeisessä pulassa
Sitten se on huono merkkikorjaamo, jos se toimii niin, ettei sen palveluja tee mieli käyttää. Ei ole asiakkaiden asia pitää korjaamoja pystyssä vaan on korjaamon asia toimia niin, että asiakkaiden teke mieli käyttää sitä. Tätä nykyä ei ole juuri missään suojatyöpaikkoja.

Merkkikorjaamoja vaan ei oo joka niemessä ja notkossa. Jos matkaa merkkikorjaamoon on vaan  300 kilsaa versus 30 kilsaa, niin kyllä se vaan tekee pikkasen eroa siihen. Ei kaikilla ole mahdollista mennä kauas huoltoon ja kulkea eestaas.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #177 : Syyskuu 13, 2013, 16:58:03 ip »
Lainaus
Myös imun tasapainon ja venttiilivälyksen tarkastus ja säätö onnistuvat rutiinilla
Eikös näissä uusissa MIUG3 -pohjaisissa järjestelmissä ole automaattinen tasapaino - ei säätöä?

Ei se sen enempää automaattinen ole kuin yhteinen imunielu ja läppä. 2011 ja vanhemmissa pikkulohkoissa on ymmärtääkseni tasapaino tehty säätämällä yhdystangon pituutta vasemmalta puolelta. Siellä on läpän akselilla kaksi levyä ja niiden välissä keskinäistä asentoa, eli yhdystangon pituutta, säätävä ruuvi. Siitä se ainakin säätyy hyvin. Ja imun mittausnipat ovat siinä missä ennenkin. Käsikirjan huolto-ohjelma käskee mittaamaan ja tarvittaessa säätämään. Miten lie uudempien huolto-ohjelma? En ole tutkinut rakennetta, ja sitä miten lähellä toisiaan ovat nuo imun mittausnipat (pneumaattisesti). Ulkoa tarkastellen näyttäisi, että niissä täytyy olla sama paine kun on se yhteinen aika avara y-putki. Onko koko nippoja enää? Kun kuvissa näyttäisi olevan sama valuosa siitä asti.

Ainakin siinä on helpompi ilmanpuhdistimen purkki.

Lainaus
Jos vikavalo syttyy, tai öljyvalo ei sammu, tilanne muuttuu
Mitä kaikkea näkee mittariston "ajotietokoneesta" ?  Esim. 5AM eculla varustetut Guzzit: öljynpaineanturin vika näkyy vain mittaristolla, ecu ei saa siitä mitään tietoa ja olen siinä käsityksessä ettei esim. huoltotarpeen ilmaisinta ("työkalu") voi kuitata pois muualta kuin mitaristosta, ecu ei ilmaise huoltotarvetta vaan mittariston "ajotietokone".

Tarkoitin sitä, että vikakoodeja lukemaan ja vastaavia, merkkituntemusta vaativia, tilanteita varten lienee merkkihuolto kykenevämpi kuin paikallinen hyväkään paja. Olkoonkin, että siitä tulee matkoineen koko päivän projekti. Tai, voisihan itse opetella sen diagnostiikkaohjelman käytön...

Yhdessä opeteltiin "maint" kehotteen kuittaaminen paikallisen mekaanikon kanssa. Tähän asti se ei ole ilmaantunut muuten kuin täsmälleen huolto-ohjelman kilometrimäärillä. Ilmaantuisiko "maint" kehote tai syttyisikö keltainen vikalamppu öljyanturin vikaantuessa? Ehkä sellaisia antureita on, jotka voidaan valvoa, en usko. [retoriikkaa]Olisi hieno sellainen kaksireikäinen paineanturi, jossa pitää molempien olla on tai off tai muuten tehdään korjauskehoite[/retoriikkaa]. Asia on ajankohtainen koska öljyvalo sammuu Annissa kuumalla öljyllä vasta kun antaa vähän kierroksia startin jälkeen. Kylmällä koneella se sammuu heti. Ehkä pitäisi uusia öljyanturi seuraavassa huollossa? Uutena ei tuollaista ilmiötä ollut, mutta silloin käytettiin paksumpaa öljyä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #178 : Syyskuu 13, 2013, 19:53:59 ip »
Lainaus
Tarkoitin sitä, että vikakoodeja lukemaan ja vastaavia, merkkituntemusta vaativia, tilanteita varten

Vikakoodien lukeminen onnistuu keneltä hyvänsä jolla on kannettava tietokone, tarvittavat kaapelit ja GuzziDiag-ohjelma. Nuo asiat on määritelty toisessa ketjussa tekniikkapalstalla: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3793.0
Ainoa asia joka maksaa rahaa on nuo OBD-kaapelit. http://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli
Ja välijohto: http://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat

Vikakoodit taasen ovat osa yleismaailmallista standardia ja ne ovat saatavissa internetistä ihan ilmaiseksi. Esimerkiksi: http://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Tai tässä: http://www.nology.com/OBD2FaultCodes.htm
Kansakoulussa jo opetettiin sen verran englantia että nuo koodien selitykset tulee ymmärrettyä. Varmaan jossain on suomenkielinenkin vikakoodiluettelo.

Mittariston koodit joilla pääsee lukemaan mittariston itsenäisesti keräämiä tietoja on oma juttunsa: http://guzzitek.org/documents/injection/ServiceCodes_rev00.pdf

Nämä kaikki osoitteet ovat jo tuolla aiemmissa keskusteluissa mutta nyt tässä koostettuna.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #179 : Syyskuu 13, 2013, 20:25:49 ip »
Tuossa Nevadassa voisi parantaa kulkua pieni sytytyksen aikaistaminen. Omassa isossa pikkulohkossa teki gutaa, kun otti muutaman asteen lisää ennakkoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.