Esimerkkinä Nevada Anniversario, jossa on MIUG3 -moottorinohjausjärjestelmä.
Annissa on Marellin MIUG3. Yksi integroitu yksikkö jossa on ecu ja kaasuläppä, ja jonka jälkeen imuilma jakautuu kahdelle sylinterille. MIUG3 ecuun pääsee käsiksi samalla ISO 14230 OBD –protokollalla, joka tuli käyttöön 5AM ecun mukana (siihen saakka oli käytössä Marellin oma liikennöintiprotokolla). GuzziDiag toimii myös MIUG3 kohdalla, mutta vain OBD -tietojen osalta (ohjelmointia varten ei ole vielä työkaluja).
Spekulointia "Hajakentän" tekstin pohjalta ("Mustat tulpat"):
1. "Sytytysennakon säätöperiaate jäi selvittämättä. Kuvittelen sen olevan jonkinlainen EPROM sisällön modifioiminen, mikäli jollain testillä (en tiedä millä) ennakko todettaisiin virheelliseksi, jota suuresti ihmettelisin, tehtaan säädöt sentään."
Uskoisin että mikään ei ole radikaalisti muuttunut edelliseen, 5AM ecuun nähden. Sytytys toimii "karttojen mukaan". Mutta arvelen että sille on myös jo "Delta Ignition Map". Uuden Calin tapauksessahan oli puhetta että siinä on joka tulpalle oma kartta... Muutetaan siis karttoja, jotka tallennetaan flash -muistiin. En saata uskoa että Suomessa kukaan olisi huollossa muuttanut MIUG3 ecun syttykartoja...
2. "Jos aivan uutta dataa ehdotettaisiin, en varmaankaan suostuisi, ainakaan ilman perusteellisia keskusteluja."
Tässä olen Motomatin kannalla: lähtökohtaisesti ei kannata liikaa epäillä vaan suhtautua myötämielisesti moottorinohjausjärjestelmän päivittämiseen tehtaan alkuperäisellä ja virallisella tiedostolla. Varsinkin näiden uusimpien järjestelmien kohdalla voi odottaa, että kehitystä tapahtuu ja uusia ohjelmistoja tulee. Olen ymmärtänyt niin että uusien V7 mallien kartat kartat käyvät Anniin.
3. "Heillä on kuulema muutettu seosta rikkaammalle joitakin kertoja"
Koskee varmaankin vanhempia 15RC eculla varustettuja Nevada -malleja, joissa on voinut kääntää tps:ää, mutta PF1C tps ei kyllä näytä säädettävältä, ei pitkiä reikiä?
4. "Helposti CO arvo ei enää mahdu direktiiviin jos säätöihin kosketaan (rikastetaan)"
Yleensä CO -arvosta puhutaan kun puhutaan tyhjäkäynnistä? Olen ymmärtänyt niin, että lambda hoitaa nämä asiat automaattisesti heti kun sellaiset olosuhteet on saavutettu, että lambda on käytössä.
5."Sitä peukalointia tehdään kai lähinnä niihin koneisiin, joihin on jotain muutakin rakennetta muutettu"
Varmaankin. Juuri taas luin miten jenkit kehuivat matalien kierrosten vetoa (kaupunkiajo) kun tekee "lambda off" -kytkennän GuzziDiag -työkaluilla. Kyseessä oli 5AM eculla varustetut pyörät (Griso, Norge, Sport1200 useimmin).