Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287759 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #120 : Heinäkuu 08, 2013, 23:11:33 ip »
Lainaus
kuluneen Tps:n katkosta
:o Hyvä huomio. Tosiaan... omalla kohdalla (V11) vaihdettiin myös tps samalla kertaa ennen kuin kartat "duunattiin". Kuten ehkä muutamaan kertaan olen maininnut, se alkoi pätkimään enemmän ja enemmän, ja juuri sillä alueella jolla kaasua normiajossa pidetään. Ensin auttoi kaasun "sahaaminen" edes takaisin. Tps:n alkuasennon ("150 mV") on hyvä pysyä samana jos se vaihdetaan, kun moottorinohjaukseen on puututtu.  Mutta yhtä kaikki tämä nykiminen on ainakin Saksassa faktaa ja jatkuva yleisteema, jopa niin loppuunkaluttu että kysymyksiin ei oikeen enää jakseta vastata (ja kysyjäkään ei ole aina keksinyt ensin käyttää hakutomintoa).
Calin tps:
http://www.vgs-motorsport.com/?p=product&id=178&bl=79&ms=68
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #121 : Heinäkuu 08, 2013, 23:23:19 ip »
Tätähän on pohdittu aiemminkin, mutta voi toki olla yhdistelmä vioista kulunut tps ja kulunut läppäakseli tai sen laakerointi. Tämä väljyys akselissa sitten aiheuttaa hiililiuskalla hypyn joka katkoo. Hyppy on kuitenkin niin pieni, että irrallisen tps:n mittaaminen ei tuo vikaa esiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #122 : Heinäkuu 09, 2013, 06:56:41 ap »
Lainaus
Hyppy on kuitenkin niin pieni, että irrallisen tps:n mittaaminen ei tuo vikaa esiin.
Nyt menee tps -asiaksi ei voi minkään, mutta tismalleen näin se meni. Ei vikamuistissa mitään mutta vaihtamalla korjaantui. Sitten tps meni "ruumiinavaukseen" Motomatille, joka pisti sen mittalaitteeseensa. Pyörittäminen/mittaaminen ei näyttänyt silmämääräisesti katkosta. Toki mittalaitteessa ei ole käyttöolosuhteita simuloivaa tärinäalustaa ja ilmankosteutta (ainakaan vielä?) ja pyörittäminen oli varmaankin tasaisempaa ja hitaampaa. Vika äityi lopulta tosi ilkeäksi ja esiintyi jopa moottoritievauhdissa ja -kierroksilla. Tälle puheena olevalle "satunnaisnykimiselle" on myös ominaista, että se ei esiinny kun kierroksia alkaa olla 4500 ja yli, se tulee pienemmillä kierroksilla ja tasaisessa ajossa, kun kaasukahvaa ei varsinaisesti liikuteta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2013, 08:02:53 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #123 : Heinäkuu 09, 2013, 07:18:32 ap »
Lainaus
irrallisen tps:n mittaaminen ei tuo vikaa esiin

Itselläni käytössä ehkä markkinoiden herkin TPS-testeri mutta itsekään en voi sanoa että juuri tietyllä nimenomaisella kohdalla olisi häiriö.
Tosin TPS:n vastusmittauksella olen saanut vikaan viittaavia arvoja mutta toistaiseksi ei ole ollut riittävästi referenssiä aiheesta.
Pitäisi saada läjä samalla tavalla vikaantuneita TPS:iä testattavaksi niin voi sanoa aiheesta painavan sanan. Ehyitä erimerkkisiä TPS:iä on hyllyllä läjä mutta ehyen mittaamisesta saa tietää vain sen herkkyyden, kulma/jännitetiedon ja vastusmittauksella vastuskäyrän eli kokolailla valmistajan ilmoittamat tiedot.
Tarkoitus olisi koittaa sovittaa lineaarinen TPS epälineaarisen sijaan ja muokata VE-kartta (ruiskutuksen peruskartta) siten että eroa ei huomaa. Omissa omavalmisteruiskuissani olen käyttänyt yksinomaan lineaarisia antureita. Eli tiedän että sellainen voi moottorinojauksessa toimia.

Kuitenkin vanhemmissa säädettävällä TPS:llä varustetuissa malleissa olen saanut tulosta aikaiseksi pelkästään TPS:n säädöllä. Samalla mahdollinen kulunut eli epämääräisen signaalin kohta siirtyy silloin hieman toiseen paikkaan. Tätä en ole tietoisesti tehnyt vaan tavoitteena on aina ollut seoksen laatu koko kierroslukualueella. Eikä ole tullut yhtään viallista PF09:ää vastaan....

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #124 : Heinäkuu 09, 2013, 08:40:14 ap »
Tee oheisen kuvan mallinen akustinen katkoilmaisin. Radiosta kuuluu
rahinaa niissä kohdissa, joissa on huono kontakti. Voit kokeilla ilman
kuormitusvastusta R2 ja vastuksen kanssa (esim. 4,7k). Kondensaattoria
C1 ei välttämättä tarvitse (radioissa on yleensä sellainen sisäänrakennettuna),
mutta 0,33uF voisi olla sopiva.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #125 : Heinäkuu 09, 2013, 09:14:07 ap »
Laitetaan korvan taa tämäkin vinkki.
Yhdistettynä testeriin saan siis "rahina-asennolle" asteluvun testerin näytöstä ja oletettavasti myös referenssin jännitteenä. Nyt siis pitää lähteä kirpputoreille etsimään pienehköä radiovastaanotinta jossa AUX-liitäntä. Tallilla on kyllä vanha ASA Studio mutta se on vaikeasti tavoitettavissa ylähyllyllä eli ei sovi "keikkahommiin".

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #126 : Heinäkuu 09, 2013, 13:21:39 ip »
Vanha kunnon analoginen yleismittari näyttää potentiometrin katkot paremmin kuin numeroita vilistävä digimittari.
Forza Moto Guzzi!

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #127 : Heinäkuu 09, 2013, 13:27:30 ip »
Grazie mille ragazzi vinkeistä, ehkäpä seuraavan talviseisokin ja huollon yhteydessä tuo ruiskun ja tepsin toiminnan tarkistutan. Ääniä en enää halua lisää, siinä on tapahtunut "takinkääntö" entiseen, alkuperäiset änkkärit ja tykötarpeet riittävät. RB:tä tai PowerCommanderia vaan ajattelin (..jos taas kierrätyksestä löytäisi), mutta se vaatii kaiketi nuo änkkärimuutokset ??? Älävääntöä ja kaasuun vastaavuuden herkkyyttä vaan ajattelin.

Onko vinkkiä PK-seudulla liikkeestä, joka tuon voisi tehdä, RM Heino ???, Piikkiöön ei EV ehkä ensi talveksi mene säilöön.

Reima

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #128 : Heinäkuu 09, 2013, 14:27:27 ip »
Lainaus
analoginen yleismittari näyttää

Sellainenkin on, tai pari, hyllyssä muinaisjäänteenä. Pitänee herättää henkiin hankkimalla niihin akut (paitsi jännitemittaus toimii kyllä ilmankin akkua) ja kytkeä digitaalisen rinnalle ja katsoa mitä tapahtuu. Mahdetaanko moisia laitteita enää myydä uudesta missään?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #129 : Heinäkuu 09, 2013, 14:30:31 ip »
Lainaus
Vaatii kaiketi nuo änkkärimuutokset , onko vinkkiä PK-seudulla liikkeestä

Olisin edelleen sitä mieltä että "ei vaadi".  Vaatimusta ei ole. Minulla ei ollut änkkärimuutoksia, sanoisin. Useampi Cali on käynyt täällä:
http://www.viaber.com/index2.asp?nappi=dyno
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #130 : Heinäkuu 09, 2013, 15:11:09 ip »
Kiitos Mika vinkistä.

Reima

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #131 : Heinäkuu 09, 2013, 15:20:49 ip »
Lainaus
analoginen yleismittari

Itse itselleni vastaten: Partcolta löytyy kohtuuhintainen. Monelta muulta kauppiaalta löytyy tuotekuvaus mutta ilmoitus että laite poistunut valikoimista. (Esim. RXTX ja Clas Olhson)
Digiaikana digivehkeet. Itsellä on ollut jonkinlainen aavistus että viisarimittariakin voi jossain tarvita mutta täältä saatu vinkki antaa sille vielä mahdollisuuden näyttää kykynsä. Katsotaanpa kumpi systeemi on näppärämpi: Urpon vai Kaiden? Molempia ajattelin kokeilla kun ei se tule edes hintoihinsa. Vielä kun vähän aikaa välineissä mennään taapäin niin kohta varvulla katsotaan suuttimen aukioloajatkin....

Tässä kuvassa olen aikeissa mitata TPS:n toimintaa analogisesti ennen testerin valmistumista.


Jahka elokuu alkaa (Vaimon kesis loppuu.) palaan matkoilta "sorvin ääreen" niin pääsen kokeilemaan kaikenlaista uutta loman aikana ilmennyttä asiaa. Lepo ja apu auttaa näköjään vanhojakin aivoja (siis omia aivojani) omaksumaan uusia asioita. Nimim: Kolvi Kuumana Kesällä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #132 : Heinäkuu 09, 2013, 15:34:19 ip »
>> Kuten aiemminkin on täällä todettu on ruiskutuskartoissa epämääräisyyttä jonka voi tarkemmalla säätämisellä saada poistumaan. Samalla yleensä alakierrosvääntökin paranee. <<
>> Asian voi tehdä näin: säätää alkuperäinen moottorinohjaus siihen kuntoon että pyörä kulkee moitteettomasti ja moottorin potentiaali kullakin kokoonpanolla on riittävän hyvä. Ei rakennemuutoksia, eikä lisälaitteita tarvita. Vain hieman säätöä. <<

Kiinnostus syntyi heti.
Tuota, tuota... mitä itse asiassa tuossa toimepiteessä tehdään vaikkapa Calistimelle?
Ja meneekö ns. tuubiin vai onko mahd., että käy esim. liian laihalla, kunnes ei käy mitenkään?
Ja kun ei tätä viitsi kysyä, niin mitähän tommonen kustantais?
Kauanko toimenpide kestää?

Kun entähän ole ennen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt alkoi kiinnostus. ja asiaan vois ryhtyä vaikka maksua vastaan... ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #133 : Heinäkuu 09, 2013, 15:55:27 ip »
Helpoiten varmaan onnistuisi,  kun jollain olisi ajettuna vakio-Calille Commander-kartta ja siitä apinoisi lisäysprosentit suoraan Guzzidiagiin.
Tuon commanderin mukana tuli kyllä joitain karttoja,  ehkä jopa vakio-osille, mutta ovat Ameriikankarttoja,  niin eivät ehkä sovellu meidän oloihin muutoksitta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #134 : Heinäkuu 09, 2013, 15:59:16 ip »
Tuon Tps:n mittaukseen olisi muuten sujt helppo tehdä täristin. Eihän se tarvitse kuin säädettävän virtalähteen ja sähkömoottorin. Akselille puntti, joka jumputtaa ja mittaa kierrokset vaikka Bilteman kierrosmittarilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.