Kirjoittaja Aihe: MOTO GUZZI RACING  (Luettu 18328 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MOTO GUZZI RACING
« Vastaus #45 : Lokakuu 13, 2013, 23:20:50 ip »
Parempia aikoja odotellessa:
"
Guzzilla oli jo 80 luvun puolivälissä ensimmäinen 4 -venttiilisen moottorin prototyyppi käynnissä. Kesti tosin -92 asti, kunnes Daytona tuli myyntiin. Ongelmat sylinterinkansien halkeamien kanssa viivyttivät, kesti pitkään ennen kuin löytyi oikea seos, Guzzi oli siihen aikaan pieni paja takapihalla...  Siihen aikaan Daytonassa oli 93 hv katuversiona ja 128 hv kisaversiona. Kun Daytonan moottori esiteltiin Pariisin messuilla 1988, ei millään muulla valmistajalla ollut ilmajäähdytteistä V2 -moottoria tuollaisella teholla tarjolla. Se kehitettiin ja rakennettiin minimaalisen pienellä budjetilla. Valitettavasti uudet pakokaasunormit huolehtivat siitä, että moottoria ei voitu valmistaa 1998 jälkeen. Niin laihalla se ei olisi yksinkertaisesti toiminut. Tämän moottorin potentiaalin ovat todistaneet monet muutokset 1200 kuutioiseksi ja MGS -kisapyörä. Monet käyttäjät ja merkkihuollot ovat vaan vieläkin sotajalalla niiden hammashihnojen suhteen...

1999 oli siten  VA10 -moottori, jota ei enää kehitetty Aprilian ostettua Guzzin, V11 mallissa olisi muuten ollut 135 hv ja se olisi kilpaillut Aprilia RSV 1000 -mallin kanssa...
"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/archive/83313/83314/83317/83338/
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MOTO GUZZI RACING
« Vastaus #46 : Lokakuu 14, 2013, 12:12:26 ip »
Lainaus
Monet käyttäjät ja merkkihuollot ovat vaan vieläkin sotajalalla niiden hammashihnojen suhteeen...

Tuota samaa asiaa olen ihmetellyt jo pitkään. Onko remmivihaan/karsastukseen syynä se että joissain autoissa oli joskus katkeilevia remmejä joka johtui pääasiassa huoltamattomuudesta/muusta viasta kuin itse remmistä? Joskus tätä Ducatin omistajien kanssa pähkäilty. Oletteko muuten kuullet että Ducateista olisi venttiilikoneistoja hajonnut siksi että hihna olisi katkennut tai pudonnut pois päältä?

Edelleeenkin on autoja ja moottoripyöriä joiden venttiiliajoitusta hoidetaan hihnavedolla. Itse olen ajanut tuplamatkan siitä mitä ohjekirja sanoo remmin vaihtoväliksi eikä hihnasta löydy silti mitään silmin havaittavaa vikaa. Mielestäni aika tappaa remmin ennemmin kuin kilometrit. Nyt kun en ole kolmeen vuoteen ajanut Centaurollani niin seuraavan käyttöönoton yhteydessä menevät remmit vaihtoon. Odotellaan vain että selkäni alkaisi sopeutua pyörän ajoasentoon.

Remmin vaihto on V10:iin helppoa: tunkki öljypohjan alle, tankki ja mahdolliset katteet pois, etuosan apurungon moottorin puoleiset pultit avataan ja ylemmät pultit rungosta löysätään. Apurunkoa käännetään hieman alaosastaan eteenpäin niin hihnakotelon saa pujotettua pois. Pyöritetään moottoria kunnes ajoitusmerkit ovat kohdillaan, löysätään hihnankiristimet, otetaan vanhat hihnat pois ja ja laitetaan uudet tilalle.
Säädetään hihnojen kireys ohjearvoonsa eli kiristyspyörän ja hihnan välistä mahtuu kohtuullisella voimalla 5 mm kuusiokoloavaimen pujottamaan. (Sama ohje ja säätö kuin Ducatin 2v hihnoissa) kiristetään säädön lukitusmutterit kotelon ulkopuolelta ja laitetaan kansi, apurunko ja tankki paikoilleen.

Hihnojen kireydensäätörullien laakerit pitää myös aika-ajoin vaihtaa. Ne ovat kestovoideltuja urakuulalaakereita ja normitavaraa laakerikaupassa. Niiden hajoaminen/kiinnileikkaaminen johtaa välittömään hihna/venttiilivaurioon. Niiden kohdalla on turha säästellä.

500 - 1000 km päästä voi tehdä tarkistusssädön hihnoille jos epäilee että jäi liian löysälle tai kireälle. Jos seuraa hihnojen toimintaa, kun kotelo on irti ja moottori käy, niin hihnan käynti on melkoista lepatusta mutta niin sen kuuluu ollakin. Liian kireä hihna pitää vonkuvaa ääntä ja hajoaa nopeasti. Ei siis pidä puhua hihnan kiristämisestä vaan säädöstä sopivalle "löysyydelle".

egon

  • Viestejä: 973
Vs: MOTO GUZZI RACING
« Vastaus #47 : Lokakuu 14, 2013, 16:41:12 ip »
Muistaakseni frouvan Monsterissa on jakoremmille vaihto-ohjelma joka toinen vuosi tai 15 000 km!
Ei ole kyllä niin tiuhaan vaihdettu eikä ole vielä remmi katkennut. Kireyden säätöön merkkihuollossa on kuulemma systeemi, joka toimii vähän kuin soittimen virityksessä, eli kun remmi on sopivan kireällä niin se soida räpättää oikealla taajuudella. Jossain keskustelupalstoilla on kaupattu kotiasentajan ohjeeksi monenlaisia konsteja, mutta kun hihnat on hyvin näkösällä eikä purkamiseen ja kokoonpanoon kulu tunteja, niin merkkihuollossa vaihto viritysmittarilla kiristettynä on varsin edullinen toimenpide.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MOTO GUZZI RACING
« Vastaus #48 : Lokakuu 14, 2013, 20:23:25 ip »
Ducatissa, remmin eduksi, ei ole jäykkiä venttiilijousia joten hihnan kuormaksi tulee vain vivuston massan hitaus, kitka ja sylinteripaine silloin kun pakoventtiilin pitäisi aueta. Ducatin nokka-akselia jaksaa pyörittää sormilla kun hihna on irti.
Guzzissa on noiden em kuormituksien lisäksi läjä melko jämäköitä jousia. Tarvitaan työkalu että nokka-akselin saa pyörähtämään ympäri. Hihnoilla ei silti ole merkittävää kokoeroa.
Vertailin taannoin ko remmejä: http://www.motomatti.fi/2012/03/jakohihnoja.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MOTO GUZZI RACING
« Vastaus #49 : Lokakuu 14, 2013, 21:13:39 ip »
Varsin mieto se on Guzzin nokkakalusto vielä hihnoille. Kokeilee vaikka diesel-Transitin romuja, niin saa vähän referenssiä. Siinä kuitenkin kestää hihna vaihtovälinsä ..ei kuitenkaan juuri pidempään  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.