Monet käyttäjät ja merkkihuollot ovat vaan vieläkin sotajalalla niiden hammashihnojen suhteeen...
Tuota samaa asiaa olen ihmetellyt jo pitkään. Onko remmivihaan/karsastukseen syynä se että joissain autoissa oli joskus katkeilevia remmejä joka johtui pääasiassa huoltamattomuudesta/muusta viasta kuin itse remmistä? Joskus tätä Ducatin omistajien kanssa pähkäilty. Oletteko muuten kuullet että Ducateista olisi venttiilikoneistoja hajonnut siksi että hihna olisi katkennut tai pudonnut pois päältä?
Edelleeenkin on autoja ja moottoripyöriä joiden venttiiliajoitusta hoidetaan hihnavedolla. Itse olen ajanut tuplamatkan siitä mitä ohjekirja sanoo remmin vaihtoväliksi eikä hihnasta löydy silti mitään silmin havaittavaa vikaa. Mielestäni aika tappaa remmin ennemmin kuin kilometrit. Nyt kun en ole kolmeen vuoteen ajanut Centaurollani niin seuraavan käyttöönoton yhteydessä menevät remmit vaihtoon. Odotellaan vain että selkäni alkaisi sopeutua pyörän ajoasentoon.
Remmin vaihto on V10:iin helppoa: tunkki öljypohjan alle, tankki ja mahdolliset katteet pois, etuosan apurungon moottorin puoleiset pultit avataan ja ylemmät pultit rungosta löysätään. Apurunkoa käännetään hieman alaosastaan eteenpäin niin hihnakotelon saa pujotettua pois. Pyöritetään moottoria kunnes ajoitusmerkit ovat kohdillaan, löysätään hihnankiristimet, otetaan vanhat hihnat pois ja ja laitetaan uudet tilalle.
Säädetään hihnojen kireys ohjearvoonsa eli kiristyspyörän ja hihnan välistä mahtuu kohtuullisella voimalla 5 mm kuusiokoloavaimen pujottamaan. (Sama ohje ja säätö kuin Ducatin 2v hihnoissa) kiristetään säädön lukitusmutterit kotelon ulkopuolelta ja laitetaan kansi, apurunko ja tankki paikoilleen.
Hihnojen kireydensäätörullien laakerit pitää myös aika-ajoin vaihtaa. Ne ovat kestovoideltuja urakuulalaakereita ja normitavaraa laakerikaupassa. Niiden hajoaminen/kiinnileikkaaminen johtaa välittömään hihna/venttiilivaurioon. Niiden kohdalla on turha säästellä.
500 - 1000 km päästä voi tehdä tarkistusssädön hihnoille jos epäilee että jäi liian löysälle tai kireälle. Jos seuraa hihnojen toimintaa, kun kotelo on irti ja moottori käy, niin hihnan käynti on melkoista lepatusta mutta niin sen kuuluu ollakin. Liian kireä hihna pitää vonkuvaa ääntä ja hajoaa nopeasti. Ei siis pidä puhua hihnan kiristämisestä vaan säädöstä sopivalle "löysyydelle".