Moottoripyörät on järkevä matkustusväline suurimman osan vuodesta . ??
Selkeästi jopa täällä Etelä-Suomessa saati Ruotsin eteläisissä maakunnissa ja Tanskassa. Itse ainakin ajan ennemmän kuin 6 kuukautta vuodessa. Pitänee siis paikkansa.
Nopeudenavustaja ISA Huh? vaati että moottoripyöriin ei sovitelleta ulkoista elektronista nopeudensäätelyä . Huh?
Taitaa suomen kielen taito tehdä kysyjälle tepposen.
Tässä koko osio ISA-asiasta:
Nopeusavustaja ISA (Intelligent Speed Adaptation): Kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa
kuljettavan moottoripyöräilijän turvallisuus on aina riippuvainen omasta, itsenäisestä
nopeudenhallinnasta voidakseen ohjata ja tasapainottaa ajoneuvoaan. Näin ollen NMR vaatii, että
moottoripyöriin ei sovelleta ulkoista elektronista nopeudensäätelyä.
Käytännössä tarkoittaa että moottoripyörään ei voi soveltaa ulkoisen käytönaikaisen ohjauksen menetelmää kuten kuljettajasta riippumatonta nopeuden säätelyä. Toisin kuin useampipyöräisessä ajoneuvossa kaksipyöräisessä tehon säätelyä käytetään ajohallintaan kuten kaarreajossa.
... mustiin pukeutunut henkilö näkyy parhaiten . Huh?
Tässä nähdään parhaiten kuinka lainaus poistettuna asiayhteydestä saa asian näyttämään todella vinolta. Kannattanee lukea koko juttu ajatuksen kanssa...
Täydestä ajonautinnosta ja moottoripyöräilijöiden tarpeen nauttia elämästä on toteuttava lailliseilla alueilla... missä Huh?
Tässä on Guzzr jälleen irrottanut asian asiayhteydestään.
Asia kokonaisuudessaan:
NMR ei hyväksy vaarallista käytöstä, joka aiheuttaa kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Vaarallinen
käyttäytyminen aiheuttaa koko motoristiyhteisölle aiheettoman huonon maineen, jonka seurauksena
viranomaiset ja päättäjät pyrkivät asettamaan erilaisia rajoituksia. Samalla NMR ymmärtää
moottoripyöräilijöiden tarpeen nauttia elämästä. Tämä on kuitenkin toteutettava alueilla, joilla voi laillisesti ja
vaarantamatta muita tai itseään iloita täydestä ajonautinnosta.
Sama lausunto löytyy myös ruotsin kielellä:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/NMR_Nordiskt%20st%C3%A4llningstagande%20TS_2012.pdfJosko tämä aukeaisi helpommin?
Ai niin, jäi kertomatta että NMR kokoukset pidetään englannin kielellä kuten myös pöytäkirjat ym materiaali.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/NMR_Nordic%20position%20paper%20on%20road%20safety_2012.pdfTuossa ylhäällä teksti on jo ymmärrettävissä kolmella kielellä joita pohjoismaissa yleensä käytetään. Lisäksi sama on saatavissa tanskaksi ja norjaksi.
Mielestäni teksti on selkeää eikä ole käytetty liian vaikeaa terminologiaa etteikö suomalaisella virkamiehellä tai poliitikolla puoluerajojen yli ole kyky ymmärtää mitä tuossa tarkoitetaan.
Itse pidän lausuntoa hiukan "nössönä". Mutta niinhän siinä käy kun homma tehdään pohjoismaisessa konsensuksen hengessä.