Kirjoittaja Aihe: Yhteispohjoismainen lausunto motoristien liikenneturvallisuusnäkökohdista  (Luettu 4253 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Aikanaan itsekin NMR:ssä "istuneena" joskus viisitoista vuotta sitten oli aivan samoista asioista kyse eli teiden rakenteiden ja muun liikenneympäristön määrittelystä motoristeille turvalliseksi. Silloin esitin lähtökohdaksi miettiä liikenneympäristön rakenne tyystin motoristin lähtökohdista ja siirtää siitä soveltuvat osat nykyiseen liikenneympäristöön. Nyt siitä on saatu aikaan jo lausunto: http://www.smoto.fi/images/stories/Ajankohtaista/Edunvalvonta/NMR_Nordic%20policy%20paper%20road%20safety_FI_2012.pdf

Samoihin aikoihin olin jäsenenä myös Liikenneturvan hallintoneuvostossa kevyen liikennemuodon edustajana. Kyseistä motoristien kokonaisliikenneturvallisuusasiaa koitin silloin jo viedä läpi mutta siihen aikaan oli tärkeämpää saada kumipyörillä kulkeva rahti liikkumaan tehokkaasti ja turvallisesti teillämme ja sillä suunnalla ei ajatuksia motoristien liikenneturvallisuudelle paljoakaan suotu. Mm esitykseni EAK-koulutuksen lisäämisestä sai tyrmäyksen koska ne varat haluttiin suunnata raskaan kaluston kuljettajien koulutukseen.
Silloisen AKT:n edustajan mielipide: "Motoristien kouluttaminen on turhaa koska halvempaa on kieltää moottoripyörien käyttö yleisillä teillä."

Ekku

  • Viestejä: 895
Pohjois-Englannissa näytti olevan sellaisia kylttejä, joissa motoristit oli huomioitu. Niissä mainostettiin yleensä vuoden sisään kyseisellä tieosuudella kuolleiden motoristien määrää.

Kyseiset tiet olivat poikkeuksetta mutkaisia ja hyvällä pinnoiteella varustettuja eli suoraan sanoen ihanteellisia teitä moottoripyöräilyyn.

Tuossa valistusta brittiläiseen tapaan :

http://www.youtube.com/watch?v=T-xK_t-A_8E

Minusta esimerkki toimivasta liikenneturvallisuus-kamppanjasta.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Luin tekstin : NMR,n Kannanoton

Kysymysmerkkejä :

Liikenne :
Kirjoitetaan että:
Moottoripyörät on järkevä matkustusväline suurimman osan vuodesta . ??

Nopeudenavustaja ISA ???  vaati että moottoripyöriin ei sovitelleta ulkoista elektronista nopeudensäätelyä . ???

Näkyvyys:
... mustiin pukeutunut henkilö näkyy parhaiten .  ???

Ajosta:
Täydestä ajonautinnosta ja moottoripyöräilijöiden tarpeen nauttia elämästä on toteuttava lailliseilla alueilla...    missä ???

Täytyy kysyä: ymmärtävätkö ihmiset (ja varsinkin ei- motoristit) tämmösiä tekstejä?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
<snip>
Näkyvyys:
... mustiin pukeutunut henkilö näkyy parhaiten .  ???

"NMR ei vastusta heijastavin yksityiskohdin varustettujen henkilönsuojavarusteiden käyttämistä. Tällaiset varusteet voivat kuitenkin antaa moottoripyöräilijälle virheellisen
turvallisuudentunteen. SWOV:n raportin mukaan näkyvyyden kannalta tärkeintä on kontrasti taustaan, mikä joissakin tilanteissa tarkoittaa, että mustiin pukeutunut henkilö
näkyy parhaiten."

Siis joissakin tilanteissa, tietysti esim. vaaleaa taustaa vasten. Vaaleita taustoja on teillä aika vähän, esim. tummaa varjoisaa metsää aika paljon.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Lainaus
Moottoripyörät on järkevä matkustusväline suurimman osan vuodesta . ??

Selkeästi jopa täällä Etelä-Suomessa saati Ruotsin eteläisissä maakunnissa ja Tanskassa. Itse ainakin ajan ennemmän kuin 6 kuukautta vuodessa. Pitänee siis paikkansa.

Lainaus
Nopeudenavustaja ISA Huh?  vaati että moottoripyöriin ei sovitelleta ulkoista elektronista nopeudensäätelyä . Huh?

Taitaa suomen kielen taito tehdä kysyjälle tepposen.
Tässä koko osio ISA-asiasta:
Lainaus
Nopeusavustaja ISA (Intelligent Speed Adaptation): Kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa
kuljettavan moottoripyöräilijän turvallisuus on aina riippuvainen omasta, itsenäisestä
nopeudenhallinnasta voidakseen ohjata ja tasapainottaa ajoneuvoaan. Näin ollen NMR vaatii, että
moottoripyöriin ei sovelleta ulkoista elektronista nopeudensäätelyä.

Käytännössä tarkoittaa että moottoripyörään ei voi soveltaa ulkoisen käytönaikaisen ohjauksen menetelmää kuten kuljettajasta riippumatonta nopeuden säätelyä. Toisin kuin useampipyöräisessä ajoneuvossa kaksipyöräisessä tehon säätelyä käytetään ajohallintaan kuten kaarreajossa.

Lainaus
... mustiin pukeutunut henkilö näkyy parhaiten .  Huh?
Tässä nähdään parhaiten kuinka lainaus poistettuna asiayhteydestä saa asian näyttämään todella vinolta. Kannattanee lukea koko juttu ajatuksen kanssa...


Lainaus
Täydestä ajonautinnosta ja moottoripyöräilijöiden tarpeen nauttia elämästä on toteuttava lailliseilla alueilla...    missä Huh?
Tässä on Guzzr jälleen irrottanut asian asiayhteydestään.
Asia kokonaisuudessaan:
Lainaus
NMR ei hyväksy vaarallista käytöstä, joka aiheuttaa kuolemantapauksia ja loukkaantumisia. Vaarallinen
käyttäytyminen aiheuttaa koko motoristiyhteisölle aiheettoman huonon maineen, jonka seurauksena
viranomaiset ja päättäjät pyrkivät asettamaan erilaisia rajoituksia. Samalla NMR ymmärtää
moottoripyöräilijöiden tarpeen nauttia elämästä. Tämä on kuitenkin toteutettava alueilla, joilla voi laillisesti ja
vaarantamatta muita tai itseään iloita täydestä ajonautinnosta.


Sama lausunto löytyy myös ruotsin kielellä: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/NMR_Nordiskt%20st%C3%A4llningstagande%20TS_2012.pdf

Josko tämä aukeaisi helpommin?

Ai niin, jäi kertomatta että NMR kokoukset pidetään englannin kielellä kuten myös pöytäkirjat ym materiaali.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/NMR_Nordic%20position%20paper%20on%20road%20safety_2012.pdf


Tuossa ylhäällä teksti on jo ymmärrettävissä kolmella kielellä joita pohjoismaissa yleensä käytetään. Lisäksi sama on saatavissa tanskaksi ja norjaksi.

Mielestäni teksti on selkeää eikä ole käytetty liian vaikeaa terminologiaa etteikö suomalaisella virkamiehellä tai poliitikolla puoluerajojen yli ole kyky ymmärtää mitä tuossa tarkoitetaan.

Itse pidän lausuntoa hiukan "nössönä". Mutta niinhän siinä käy kun homma tehdään pohjoismaisessa konsensuksen hengessä.







Guzzr

  • Viestejä: 672
Täytyy lukea ruotsinkielinenkin versio. :P

ISA  Intelligent Speed Adaptation   -   nopeussäätö (eniten Australiassa )
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_speed_adaptation
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2012, 19:24:40 ip kirjoittanut Guzzr »