Kirjoittaja Aihe: Pinnavanteesta tubeless  (Luettu 2536 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Pinnavanteesta tubeless
« : Joulukuu 14, 2012, 09:33:21 ap »
Eimericanpyörienharrastajien palstalta vinkki: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=33.msg52813;boardseen#new

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pinnavanteesta tubeless
« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2012, 09:39:27 ap »
Joo, kokeiltiin joskus junnuna mopossa. Toimii aikansa. Se on vaan sitten renkaankin oltava tubeless mallia, sisäkumilla käytettäväksi tarkoitettu ei aina toimi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pinnavanteesta tubeless
« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2012, 11:09:52 ap »
Suurin osa myytävistä renkaista on tubeless-mallia nykyisin. Mikään ei silti estä käyttämästä sisäkumia.
Kun tuon Sika-kittauksen tekee huolella ja puhtaaseen pintaan niin eiköhän se toimi. Edellyttää tietysti että vanne ja pinnaus on muutoin kunnossa. Seitsemänkymmentäluvulla tuli valuvanteet ja osa niistä oli heti alkuunsa tubeless-tyyppiä. Mutta kaikki valuvanteet ei ole. Kaikissa ei ole renkaan tiivistysliepeelle tarkoitettu pinta tarpeeksi leveä. Ts. ilmanpaine ei purista rengasta vannetta vasten tarpeeksi lujasti pitävyyden saavuttamiseksi. Sama juttu näissä kittaussovelluksissa. Kannattaa verrata renkaan tiivistyspinnan leveyttä vastaavaan vanteen kohtaan. Kapeassa vanteessa homma ei toimi halutulla tavalla. Sama juttu jos yrittää vanteelle leveämpää rengasta kuin on tarkoitettu. Mopon vanteessa tuskin on riittävästi tiivistyspintaa.

Tube-type-gummia ei ilman sisäsuolta taida saada kovin helposti pitämään kun siinä ei ole kunnon tiivistyspintaa.

Kaiden kanssa samaa mieltä siinä että nykyrenkaissa ei juuri rengashommissa työkaluja tarvitse. Ainoa konevaihe on saada renkaan reuna putoamaan keskiuraan irrotettaessa. Esim pätkä lankkua ja leka. Iso ruuvipenkki on siihen oikein hyvä. Ja kyllä käsipumpulla saa tubeless-renkaan nousemaan vanteelle. Tien varressa on useamman kerran "tossutettu" rengas sisäpuolelta. Että Tip-top-sarja, pienet raudat ja paineilmaa kulkee kyllä mukana. Ns paukkupullon jäljiltä on muutoin ehyen renkaan paikkaaminen melko tuskaista. Pelkkään paukkupaikkaukseen en luottaisi vaikka kerran olen Italiassa saakka paukkupaikkauksen voimalla käynytkin. Kumi puhkesi autolauttaan ajaessa. Lyypekissä paukkupullolla elvytin. Vuodon syy jäi arvoitukseksi.

Peltiruuvi on hyvä ensiapu naulanreikään jos on pumppu/paineilmaa matkassa tai kumi ei ole ehtinyt tyhjentyä kokonaan.

Autonrenkaisiin tarkoitettu "koiranpaskapaikka" ei tahdo mp-renkaassa pysyä.

Viiltovaurioita ei kannata korjata lainkaan.