Kirjoittaja Aihe: Sakot - oikeudenmukaisuus ?  (Luettu 26630 kertaa)

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #15 : Lokakuu 18, 2012, 08:00:28 ap »
Työni puolesta joudun jatkuvasti ajamaan kameratolppateitä. Meiltä kun ei pääse lähtemään ajamatta niiden ohi. Neljän vuoden ajan olen roikkunut löysässä hirressä pienistä ylityksistä johtuvien rikesakkojen takia. Työssään autoa tarvitsevalle nuo minimi rikesakot eivät ole suurin uhka, vaan niistä seuraava ajokielto. Suomalaiset asetetaan aivan eriarvoiseen asemaan sen mukaan onko alueella tolppia vai ei.
V11 Sport

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #16 : Lokakuu 18, 2012, 08:10:15 ap »
Taparikollisiin ei vaikuta mikään. Ei heitä kiinnosta, onko ajo-oikeutta vai ei. Kas kun eivät ehdota alkolukon kaltaista "ajolukkoa", joka pitäisi ajamaan lähtiessä aktivoida voimassa olevalla ajokortilla.

edit. Tämä ei mitenkään liittynyt edelliseen vastaukseen, en tietenkään pidä ammatikseen tiellä liikkuvia rikollisina  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #17 : Lokakuu 18, 2012, 08:34:17 ap »
Päiväsakkokeskustelussa pitäisi raha unohtaa ihan kokonaan, koska sillä ei ole mitään tekemistä teon vakavuuden kanssa. Päiväsakkojen määrällä on ja niitä lätkitään sitten tarpeellinen määrä.
Taulukosta A katsotaan päiväsakot, taulukosta B yhden päiväsakon hinta. A*B=C
Aikoinaan eräs tuttavani, joka on nykyään Rohvessoori, sanoi, että matematiikka on niin pitkään helppoa, kun siinä ei ole numeroita.
Eli se mitä yritän sanoa on se, että se lopullinen rahasumma on silkkaa matematiikkaa.

Onko päiväsakkojärjestelmä oikeudenmukainen ja järkevä?
Se siinä on hyvää, että se menee tulojen mukaan, koska silloin rikkauden taakkaa harteillaan kantavat joutuvat myös oikeasti maksamaan. Jos siellä olisi joku yläraja, niin silloin minä köyhänä tuntisin olevani huonommassa asemassa rikkaampia kohtaan. Tai myös minun päiväsakon hintaan pitää saada samanlainen yläraja.

Jotain järkeä pitäisi saada niihin taulukoihin, mistä niitä päiväsakkojen määrää etsitään. Katsoin pikaisesti, että 12päiväsakkoa saa, jos ei noudata poliisin pysähtymismerkkiä, ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton tai ajaa ylinopeutta 25km/h yli 60km/h alueella. Minun mielestä noissa olisi pientä hienosäätöä ja tarkastelun tarvetta.
Miksi liikenne ja siellä tehtävät lain rikkomiset on yhteiskunnan mielestä niin pahoja, että niistä pitää rangaista niin kohtuuttomasti teon vakavuuteen nähden. Nyt tarkoitan ihan yleisiä rikkeitä, en rattijuopumusta.
Se, että käyttää väkivaltaa toista ihmistä vastaan  ja siitä saa samanverran päiväsakkoja kuin jostain 30km/h ylinopeudesta, niin siinä on arvomaailma pahasti pielessä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/346EC1B6650EA748C2256BB5003FD54C?opendocument
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #18 : Lokakuu 18, 2012, 08:34:43 ap »
Virkamiehet, meidän laborantti-liikenneministeri mukaan luettuna, eivät pysty / halua / osaa / viitsi puuttua TODELLISIIN liikenteen ongelmiin.
Tänäkin vuonna on jäänyt kiinni lukemattomia rattijuoppoja, joilla ei ole enää korttia ollut aikoihin. Samaten verottomia, katsastamattomia yms. autoja, joita ajaa kortiton. Heille lisätään sakkoja entisten päälle ja nekin jäävät maksamatta.
Sen sijaan liikenneturvallisuutta parannetaan lisäämällä kameroita teiden varsille. No, Kehä III:lla homma toimii siten, että kameran kohdalla jarrutetaan. Tämä aiheuttaa jonoissa haitariliikettä ja takkuamista.

Suomessa ei kukaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta. Poliisin tehtävä on sakottaa - näin on poliisi ihan itse todennut.

Maailma ja valtiontalous paranee ja pelastuu, kun kilometrikorvaukset saadaan verolle. Valtion tulot lisääntyvät jopa 3-4 Meur.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #19 : Lokakuu 18, 2012, 08:50:07 ap »
Tässä kohtaa viestiketjua täytyy tehdä nopeasti uusi tilannearvio ja siirtyä voittajien puolelle. Perun alkupään lausumani siitä, että Lillbackan sakot olivat kohtuulliset hänen tapauksessaan. Eivät ole. Eihän miesrassulla ole ollut edes ansiotuloja viimeiseen kymmeneen vuoteen! Millä sellainen mitään maksaa? Tuon voisi kohtuullistaa rikesakoksi.

Mutta enpä haluaisi olla kuitenkaan samalla maantiellä guzzeineni, kun seitsemättäkymmenettä ikävuottaan lähestyvä kaveri tulee Belaruksen painoisella Maybachilla sataa neljääkymppiä ohi. Siinähän heittää jo pelkkä ilmavirta ojaan.    ;D

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #20 : Lokakuu 18, 2012, 08:53:04 ap »
Koko järjestelmässä mua häiritsee paljon muutaman ökyrikkaan sakkomääriä enemmän maksuhaluttomien/kyvyttömien pääseminen täysin ilman rangaistusta. Lehdet on täynnä kirjoituksia satoja kertoja esim. myymälävarkauksista kiinnijääneistä ja jopa moninkertaisista pahoinpitelijöistä joille ei kukaan voi mitään kun oikeudet määrää aina sakkoja joita ei tartte maksaa ja ehdollista jota ei tartte istua vaikka uusia rikkeitä tulis ehdollisen aikana.
Liikennerikkeissäkin vakavuusasteen yläpäässä homma kääntyy ihan toisinpäin kun ajattelee esim. muistaakseni tänä kesänä lukemaani juttua jossa fiksu venäläismies päätti tehdä motarilla u-käännöksen tappaen samalla kaks motoristia. Rangaistus tais olla jotain 2v ehdollista, joka on varsinkin ulkomaalaiselle tosi tuntuva rangaistus..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2012, 09:30:33 ap »
Ennenhän oli tämä muuntorangaistuskäytäntö, mutta siitä luovuttiin 2008. Jotkut tahothan ovat ajamassa tätä takaisin käyttöön. Esim:

http://www.kokoomusnuoret.fi/sakkojen-muuntorangaistus-palautettava/

ja perusuomalainen mielipide:

http://pasisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/66050-muuntorangaistus-palautettava
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #22 : Lokakuu 18, 2012, 09:37:57 ap »
Lainaus
minimi rikesakot eivät ole suurin uhka, vaan niistä seuraava ajokielto

Tämän annoin kerran "kansanedustajalleni" (tiedän, ei auta...):

Nopeuden automaattinen valvonta on syrjivää – harkinta on saatava takaisin. Poliisiylijohtajan ohjeen mukaan (24.9.2009) on tärkeää varmistaa kuljettajien yhdenmukainen kohtelu ja puuttua nopeudenylityksiin samalla tavalla. Liikenteen automaattinen kameravalvonta ei kohtele kuljettajia yhdenmukaisella tavalla eikä puutu kaikkien nopeudenylityksiin samalla tavalla. Ohittajan nopeutta ei pystytä aina mittaamaan (ajaa esim. vasenta kaistaa), toisen ajoneuvon perässä liian lähellä ajavaa ajoneuvoa ei voida kuvata, moottoripyöräilijöitä ei voida tunnistaa, ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia ei voida mitata. 100 km/h rajoituksella peräkärryä vetävien ja raskaan liikenteen 80 km/h rajoitusta ei valvota. Ulkomaille rekisteröityjen autojen omistajia ei käytännössä voida saada selville (Itä-Suomessa naapurimaahan rekisteröidyt autot, Länsi-Suomessa liikkuvat ydinvoimalaa rakentavien ulkomaille rekisteröidyt autot). Kameravalvonta on syrjivää =>ajokieltoja ei saisi määrätä ilman (aikaisemmin käytössä ollutta) tapauskohtaista harkintaa.

Ajokielto määrätään nykyisin ilman tuomioistuimen harkintaa ajokiellon mahdollisesta raunioittavasta vaikutuksesta. Ajokiellon ylinopeuksista, jotka eivät ole törkeitä, määrää poliisi. Tuomioistuimet, joiden tehtävänä on hoitaa oikeudelliset ratkaisut, määrää ajokiellon ainoastaan törkeistä liikennerikkomuksista. Poliisitoiminta kuuluu toimeenpanovaltaan, jonka tehtävänä ei ole oikeudellisten ratkaisujen tekeminen, vaan rikosten ehkäiseminen ja selvittäminen. Muutamasta lievästä (esim. 4 rikesakkoa 8 km/h ylinopeudesta 2 vuoden aikana) ylinopeudesta johtuvat ajokiellot voivat olla raunioittavia työkseen autoa tarvitseville. Korkein oikeus on linjannut, että tuomioissa on varottava raunioittavaa lopputulosta. Työnsä vuoksi paljon autolla liikkuville 4 rikesakkoa ylinopeudesta kahden vuoden aikana vastaa keskivertoautoilijan vuosikilometreillä yhtä sakkoa vuodessa.  Ei voi olla oikein, että yksi pieni ylinopeus vuodessa johtaa yli kuukauden pituiseen ajo-oikeuden (työnteko-oikeuden) menetykseen, ilman että asiaa harkittaisiin ensin tapauskohtaisesti. Näin toimitaan sivistysvaltiossa, joissa liikennesuorite on suuri.  Kaikki liikennerikkomukset on pisteytetty ja riittävän korkealle kertynyt pistemäärä johtaa vasta ajo-oikeuden menettämiseen määräajaksi.

PS. Yhtään ajokieltoa poliisi ei ole minulle määrännyt - kerran olen ollut tuomioistuimessa sanomassa "no näyttäkää se kuva" - syyttäjä ei näyttänyt, tuomari: rikesakko perutaan.
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #23 : Lokakuu 18, 2012, 10:24:57 ap »
Kameravalvonta on vain yksi keino verottaa autoilijoita. Jos sillä olisi liikenneturvallisuutta lisäävä vaikutus, kai se jotenkin näkyisi kolareiden määrässä - eipä näy.

Tämän aamun Turun Sanomissa on juttu 24-vuotiaasta naisesta, joka on vuoden kuluessa jäänyt 35 kertaa kiinni kortitta ajosta. Nainen on 38-vuotiaan ystävättärensä kanssa harrastanut kortitta ajoa oikein urakalla, milloin kenenkin autolla - ystävättären auto nimittäin takavarikoitiin aikaisemmin, nyt otettiin 24-vuotiaalta auto.
Kyllä pitäisi voida pistää kaappiin joksikin aikaa miettimään moinen autoilija.
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #24 : Lokakuu 18, 2012, 10:44:57 ap »
Kortitta ajo on yksi pienimmistä rikkeistä lain laatijan mielestä. Siinä olen samaa mieltä. Muutamalla päiväsakolla selviää, jos ei muita rikkomuksia ole saman aikaisesti. Mihin sitä korttia tarvitaan, jos osaat tarvittavan määrän liikennesääntöjä ja noudatat niitä ja vielä asenne liikenteessä on muita huomioon ottavan turvallinen. Paljon on esimerkkejä tapauksista, joilla on voimassaoleva kortti, mutta em asenteet kuin luolamiehellä. Useinhan on niin, että kortitta ajoon liittyy patologista rattijuoppoutta ja muutenkin törkeän vaarallista käytöstä liikenteessä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #25 : Lokakuu 18, 2012, 11:58:16 ap »
Mistäkös tämä sakkokeskustelu nyt lähti liikkeelle? Vai tässä kuussa voimaan tulevat talvinopeudet? Meikäläinenkin taas autoillessani voin ajaa kutakuinkin samaa nopeutta muun liikenteen mukana. Asun kahden risteävän moottoritien varrella ja niitä päivittäin käytän mutta ei ole niillä siirtymillä tullut mieleenkään koittaa ajaa likikään 120 kmh nopeutta. Köröttelen siellä oikealla rekkojen välissä mitarin mukaan noin 90 kmh ja hyvin olen kerinnyt perille ajoissa. Kun suunnittelee ajonsa ja jättää marginaalia niin ei tule kiire. Niin töihin mennessä kuin muihinkin rientoihin. Säästyy polttoainettakin. Ne letkanvetäjät ja niiden peesaajat vasemmalla kaistalla ihmetyttävät jotka ajavat suurinta sallittua nopeutta eivätkä palaa oikealla kaistalle vaikka olisi välillä tilaa.

Eniten riepoo ne autoilijat jotka ajavat törkeästi ohi silloin kun olen rinnakkaisella kaistalla päästämässä jalankulkijaa yli tien. Siis autolla liikkuessa. Oikea syyte olisi sellaisesta tapon yritys! Vastaavasti pysäköinti suojatien eteen on kuolemanvakava juttu. Vasta kerran on autoilija pöksäyttänyt pyörän takarekaaseen kun pysähdyin virheellisesti pysäköidyn auton vierelle mutta renkaan vinkunaa on kuulunut muutaman kerran takaapäin niin pyörällä ajellessa kuin autollakin. Se hiukan kylmää...

Ylinopeussakoista ja muista liikennerikkeistä valittaminen on yhtä tyhjän kanssa. Eihän niitä tule jos noudattaa yhteisesti sovittuja liikennesääntöjä. Riski ylinopeussakosta otetaan aina tietoisesti.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #26 : Lokakuu 18, 2012, 12:21:15 ip »
Eniten riepoo ne autoilijat jotka ajavat törkeästi ohi silloin kun olen rinnakkaisella kaistalla päästämässä jalankulkijaa yli tien. Siis autolla liikkuessa. Oikea syyte olisi sellaisesta tapon yritys! Vastaavasti pysäköinti suojatien eteen on kuolemanvakava juttu. Vasta kerran on autoilija pöksäyttänyt pyörän takarekaaseen kun pysähdyin virheellisesti pysäköidyn auton vierelle mutta renkaan vinkunaa on kuulunut muutaman kerran takaapäin niin pyörällä ajellessa kuin autollakin. Se hiukan kylmää...

Näihin todella hengenvaarallisiin liikennerikoksiin ei ole läheskään yhtä tehokkaita valvontamenetelmiä kuin ylinopeuksiin. Ainoa on, jos poliisi sattuu paikalle ja huomaa. Ei pelkkä ylinopeus varsinkaan moottoripyörällä hiljaisella tiellä todellisuudessa vaaranna liikennettä vaikka se sellaiseksi sakkolappuun merkitään.

Pisteytysjärjestelmä kuuluu samaan kategoriaan autoveron ja yli 4,7%-juomat-marketteihin kanssa etteivät toteudu tällä saarekkeella ikinä.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #27 : Lokakuu 18, 2012, 14:50:42 ip »
Tuo tunnetaan bussiympyröissä "mummoloukkuna"...
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Reima

  • Vieras
Vs: Sakot - oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #28 : Lokakuu 19, 2012, 09:43:05 ap »
http://www.youtube.com/watch?v=ftqhXb9cE6I

Osui silmään tämä juubipätkä ja ikävää katsottavaa!
En tiedä maksoiko kaveri tämän ylinopeutensa ja itsetuhoisen pakenemisen omalla hengellään vaarantaen samalla muidenkin turvallisuuden?

Tulee vaan mieleen, pitäisikö poliisilla olla joku muukin tapa kiinniottoon?

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Teot - sakot = oikeudenmukaisuus ?
« Vastaus #29 : Lokakuu 19, 2012, 12:52:00 ip »
>>...pitäisikö poliisilla olla joku muukin tapa kiinniottoon? <<

Tästä asiasta voisi filosofoida pitkään.
MINUN mielipide on se, että ihmisen ryhtyessä tahallisesti ja tarkoituksella lainvastaiseen tekoon ottaa itselleen vastuun seurauksista. Jos seurauksena on - kuten tuossa videossa - pyörän romuttuminen ja oma loukkaantuminen, niin so what! Itsepähän sen aiheutti!!
Poliisilla on oltava lupa, mahdollisuus ja keinot rikoksen tekijän kiinniottoon silläkin uhalla, että ao. henkilö vahingoittuu.
Minulle on ihan sama miten poliisi suorittaa kiinnioton - vaikka ampumalla. Minua ei koskaan tarvitse siten kohdella.

Järjestäytyneellä oikeusvaltiona toimivalla yhteiskunnalla on oltava keinot sovittujen normien mukaisesti elävien jäsentensä suojeluun rikollisilta ja ko. normien ulkopuolella toimivilta ihmisiltä. Jatkuvasti rikollisia tekoja - vaikka rattijuoppoutta - tekevät on suljettava pois yhteiskunnasta siten, että me "kunnolliset" emme joudu noista kärsimään mitenkään.
Tiedän - raju mielipide, mutta olen palokuntahommissa nähnyt noita "äidin pikku nöhkökikkeleitä" ja heidän tekosiaan; Murhapoltto - 2 kpl uhreja 18v... Juoppokolari - uhri alle 18v...
Sain joskus itseteosta kiinni pyromaanin; KKO tuomitsi lopulta kolmesta murhapoltosta ja yhdestä yrityksestä 1v8kk ehdollista!

Minkäänlaista sympatiaa en ole koskaan tuntenut, enkä tule koskaan tuntemaan yhdenkään lakia rikkovan kohtalosta - oli se sitten mikä tahansa.

Mutta... mukeja olis laillisesti vielä tyrkyllä. Joten - hopihopi!